De geruchten over een kleinere Panamera (Pajun) en een zogenaamde ‘Ferrari killer’ van Porsche doen al een tijdje de ronde. En nu lijkt het erop dat ze steeds concreter worden. Nu Porsche onder de vleugels van Volkswagen zit wordt het tijd om hard te gaan groeien. Momenteel heeft Porsche 5 verschillende modellen, maar dat moeten er over enkele jaren maar liefst 9 zijn!
Op dit moment heeft de lokale Porsche dealer al de 911, Boxster, Cayman, Cayenne en Panamera in zijn showroom staan. Volgend jaar komen daar de 918 Spyder en Macan (Q5 in disguise) bij, maar wat moet er daarna bedacht worden? Heel lang was Porsche bezig met Project 551, oftewel een kleine roadster die onder de Boxster in het gamma moest komen. Dat project is echter ‘on hold’ gezet en zal voorlopig niet verschijnen als we de CEO van Porsche mogen geloven:
“It may take another generation of customers before a small roadster fits in with Porsche”
Wat dan wel? Als 8e en 9e modellijn denkt Porsche momenteel serieus na over de Pajun en Project 960 (959 +1?). De Pajun moet een gekrompen Panamera worden die de strijd aan zal moeten gaan met auto’s als de Maserati Levante, BMW 6 Serie Gran Coupe en Mercedes CLS.
En Project 960 dan? De geruchten over deze “Ferrari killer” liepen wellicht nog wel het meest uiteen. Van een 4-deurs model met zescilinder tot een reïncarnatie van de legendarische 959.
Het lijkt er nu meer op dat Project 960 een tweezitter gaat worden met een 600+ pk sterke biturbo V8 die achterin komt te liggen. Dat klinkt verdacht veel op het concept van de Ferrari 458 Italia, Lamborghini Gallardo Audi R8, McLaren MP4-12C en de toekomstige sportauto van Maserati. (via: autonews.com)
kaasboerin zegt
Straks allemaal zilveren/zwarte Porsche leasebakken op de weg..
deferrariman zegt
En Porsche verliest steeds meer z’n identiteit
norge zegt
De VAgganisatie van het eens zo mooie Porsche is op gang…
jrk68 zegt
@norge: Yep,
Als je aan het eind van dit decenium de Audi dealer binnenstapt vind je geen RS en meer maar heten die Porsche.
Een beetje zoals Renault met Gordini doet.
rune zegt
Niet nodig, en ik versta deze zin niet:
“De Pajun moet een gekrompen Panamera worden die de strijd aan zal moeten gaan met auto’s als de Maserati Levante, BMW 6 Serie Gran Coupe en Mercedes CLS.”
Dat is toch net concurentie voor een panamera??
Wat hun modellengamma betreft vond ik hen goed. Ze moeten nu juist beginnen opletten dat ze niet beginnen te klonen zoals bmw en audi. want die macan heeft gevaarlijk veel mee van de cayenne…
robbie zegt
@rune: dan weet jij blijkbaar niet helemaal wat concurrenten van de Panamera zijn. Qua afmetingen en prijs concurreert de Panamera met de volgende auto’s:
7 Serie, S-Klasse, A8 en Quattroporte.
De nieuwe Pajun zal een stukje kleiner zijn en dus concurreren met auto’s als de 5/6 Serie, A6/A7, E/CLS, Maserati Levante etc
stanny zegt
Tja als ze willen kunnen ze een Porsche variant maken van de Audi R8, RS5, A4, A1, A3, …. Hebben ze direct al meer dan 9 modellen.
Indien porsche enkel VAG gebruikt om technologische investeringen te delen is er niets mis. Gewoon afwachten dus.
jrk68 zegt
@stanny:
Dat zou kunnen en misschien beter dan de plannen waar ze nu mee komen, een Porsche Q3, Q5 en Q7.
Van die plannen begrijp ik alleen de Porsche R8.
robbie zegt
@jrk68: die zijn er toch al?
Q5 = Macan
Q7 = Cayenne
Alleen een Porsche Q3 is er (nog) niet.
jrk68 zegt
@robbie: Weet dat die Q5 er komt maar die is er nog niet.
Zou er ook een Porsche TT komen?
Nu ze toch bezig zijn met devalueren moet dat ook kunnen.
robbie zegt
@jrk68: De Porsche Q5/Macan is al zo goed als klaar en staat volgend jaar bij de dealer (zie ook het artikel).
jrk68 zegt
@robbie:
Dat is mij bekent ja,
Het was ook alleen bedoelt om mijn walging over deze koers te illustreren.
Hoe een merk wat ik ooit waardeerde naar z’n grootje wordt geholpen om aandeelhouders te plezieren.
Voor mij was het ooit het Duitse alternatief voor Ferrari ook al haalde ze zelden dat prestatie nivo.
Laat ze daar een voorbeeld aan nemen, die bouwen nog steeds auto’s waar de ware ziel van het merk tot uiting
komt en voor zover ik weet niet bepaald verliesleidend.
De kant die Porsche nu op gaat is die van een mainstream fabrikant en dat vind ik zonde.
De oude Ferry draait zich om in z’n graf als hij ziet wat er van zijn visie overgebleven is.
tooon zegt
@jrk68: Ik vind het ook jammer dat Porsche langzaam maar zeker een minder exclusief merk wordt. Maar walgen is misschien wat overdreven. Walgen doe ik eerder van je dt-fouten ;)
rotarypowah zegt
Ik vind het altijd zo raar klinken, Porsche die een Ferrari-killer wil maken. Ik dacht dat een beetje 911 wel kon meekomen met een gemiddelde Ferrari.
En hoezo is er nu geen plaats voor een kleine roadster (denk 914), maar wel voor die lelijke bultrug hokken waar alleen maar omhooggevallen audi-rijders in rijden?
jordy14 zegt
@rotarypowah: ik denk met ferrari killer meer aan een opvolger van de carrera gt. Die moeten ze maar eens gaan maken, een volbloed sportwagen!
robbie zegt
@jordy14: je bent de 918 Spyder vergeten? Dat wordt de (spirituele) opvolger van de Carrera GT.
jordy14 zegt
@robbie: oh ja, ff vergeten. Ty
jrk68 zegt
@jordy14:
Die komt volgend jaar al en heet 918.
robbie zegt
@rotarypowah: op die bultruggen is de marge nou eenmaal veel hoger en verdienen ze dus meer geld.
rotarypowah zegt
Die Prius uit de vorige post is wel wat voor die CEO van Porsche.
kevinRS6 zegt
Vind dit opzich geen slecht idee..
E34M5Touring zegt
Maak er nou is een spectaculair fraaie oogverblindende 5 deurs bolide van, noem hem de Spermdonera en katching zie ze rollen die eurotjes!!
rufctr01 zegt
Ik vind het eeuwig zonde dat Porsche onder VAG valt! Ik betwijfel het of ze hun eigen identiteit mogen behouden, VAG kennende dan zullen het allemaal omgekatte Aldi’s gaan worden.
smotsholle zegt
@rufctr01: eigen identiteit verloren ze al met de Cayenne, en zonken nog verder met de Panamera… lelijke hokken als je het mij vraagt.
integraturbo zegt
@rufctr01: ben bang dat je gelijk gaat krijgen..
kevinRS6 zegt
Trouwens op die foto hierboven zie je al goed hoe de m5 ( e60 ) al een petjes gehalte krijgt ! Komt natuurlijk omdat ie in een bepaalde prijsklasse komt waar t kwa aanschaf betaalbaarder is. Nee geef mij maar 1000x liever die panamera!!
swaffelaer zegt
@kevinRS6: die M5 is een van de allereerste van Nederland, in 2005 nieuw gekocht en nog steeds in handen van de eerste eigenaar. Wat zeer zeker geen petje is, zeker ook als je de rest van zijn wagenpark ziet. Kwijl!
Neemt niet weg dat matzwart heel erg Gordon is en op een M5 ook nog eens extra lelijk, maar dat krijg je er bij sommige mensen gewoon niet in.
desjonnies zegt
Sommige dingen kan ik niet begrijpen.
Als men dit gaat proberen holt men niet alleen Porsche uit, maar degradeert men Porsche tegelijkertijd.
Daarnaast kannibaliseert men de eigen VAG groep, met name Audi.
Het is destjds in Engeland het grootste doem scenario geweest, door alle merken op 1 hoop te gooien.
Eeuwenoude vijanden moesten vriendjes worden.
Het is wat de FIAT groep in Italië een puinhoop maakt momenteel, de geest van de oude Enzo, de geest van Vincenzo Lancia en de Agnelli’s.
Laat BMW rijders in hun BMW rijden en laat ze met rust.
Hebben ze dan helemaalniets geleerd van de strijd tussen BMW en Mercedes, waarbij hun “eigen” Audi als derde macht geruisloos een plaats kon innemen?
En dan Ferrari, da’s een gevoel, dat zijn die-hards die geen Audi R8 willen, geen 911, geen Lambo en geen Aston Martin.
Die willen een Ferrari.
En een goed glas rode wijn.
Punt uit!
norge zegt
@desjonnies: Een dikke plus 1 van mij,het gekke is dat Fiat het met Ferrari toch goed gedaan heeft .
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@desjonnies: Die-hards willen een Ferrari en een glas rode wijn? Volgens mij wil de gemiddelde 458-eigenaar liever voor een ton aan champagne in een zwembad spuiten in St. Tropez met zijn rappende vrienden…
rune zegt
@ robbie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Porsche_Panamera
Dat is wat ik ook dacht…
In mijn ogen is de panamera een vierdeurs coupé, en ik denk dat porsche de bal dan wat mis heeft geslegen willen ze echt concureren met de A8, S-klasse of 7 serie, kopers van dit soort auto’s twijfelen denk ik niet tussen deze auto’s én de panamera…
robbie zegt
@rune: jij kijkt alleen naar de ‘vorm’, maar kijk eens naar de afmetingen, prestaties en prijzen. Dan is de Panamera gewoon een 7 Serie, Quattroporte etc concurrent. Hij wordt ook in dezelfde klasse ingedeeld (F-segment).
De Pajun en alle andere genoemde auto’s (5/6 Serie, A6/A7 etc) zitten in het E-segment.
Qua ‘vorm’ heeft de Panamera niet echt een concurrent, maar dat komt nog wel als de Audi A9, BMW 8 Serie Gran Coupe en Mercedes S-Klasse vierdeurs coupé op de markt komen ;)
bobb zegt
Duitse drietal groeit naar vier deelnemers.
w0o0dy zegt
In de titel gaat het over een 5-serie concurrent, in de tekst over een concurrent voor de 6 GranCoupe.. de 458 heefrt wel een middenmotor v8 maar geen biturbo v8
Waarschijnlijk snappen ze bij Porsche WEL wat de positionering moet worden nav dit stukkie tekst lijkt het meer op een kettingbotsing dan op een zorgvuldig gekozen plek in de markt.
Enfin, @robbie: broddelwerk dus.
robbie zegt
@w0o0dy: boehoe! Het gaat in dit geval om het segment (E-segment) waar auto’s als de 5 Serie & 6 GC in zitten.
Hetzelfde mbt die andere genoemde auto’s. Het gaat om de layout: 2-zitter met met dikke middenmotor. Of er dan wel of geen turbo’s op zitten (of een V10 zoals bij de Gallardo) maakt vrij weinig uit. Een MP4-12C is ook een concurrent van de 458 en zit in dezelfde klasse, met of zonder turbo’s.
Maar ik begrijp dat je graag wil zeiken *kusje*
w0o0dy zegt
@robbie: je kunt ook gewoon toegeven dat je de plank missloeg, waarom zou je anders de gallardo eruit hebben gestreept?
w0o0dy zegt
@robbie: je zou ook gewoon kunnen toegeven dat je de plank ff hebt gemist… Waarom moest de Gallardo worden doorgestreept?
rune zegt
@ robbie, oke =p maar ik vind het ingewikkeld en verwarrend XD
rune zegt
Vind trouwens ook al dat porsche boven de duitse drie, volvo en lexus staat… voor mijn part moeten ze zich niet bezighouden met het maken van concurenten voor datsoort auto’s… maarja… eisen van Volkswagen AG…?
urtarget1992 zegt
Laat die 960 maar komen! En die Pajun ook maar ipv een kleine panamera van te maken maak er dan een moderne 928 van (en drop de naam Pajun)
Carreza zegt
Zonder de overname door VAG was deze uitbreiding er ook wel gekomen…
Ik hoop alleen dat ze de ECHTE Porsches (911, 918) nu niet gaan verwaarlozen.
snellehenk zegt
Omdat volkswagen het niet kan, juist.. doet die tent het “maar”
agera zegt
Laat die Ferrari killer maar komen, maar laat de 5-serie concurrent maar zitten.
speedie zegt
Het is maar hoe je het bekijkt. Hoe ruimer het aanbod hoe minder de kans dat naar de concurrentie wordt overgestapt als je eens iets anders wilt. Neem nu de SUV. Was volledig nieuw terrein voor Porsche maar verkoopt toch als zoete broodjes. Er zijn altijd tendenzen geweest, dan eens breaks, dan meer sedans, dan weer suv’s. Om hierop te kunnen inspelen is het normaal dat Porsche zijn gezichtsveld veruimt al zal de 911 en aanverwanten het zwaartepunt blijven van het merk.
bobb zegt
@speedie: Zwaartepunt, is dat wel zo? Volgens mij worden er meer KJN’s verkocht dan 911’s.
ericc zegt
Liefst het model onder de Boxster. Met de bouw van de Ferrari-Killer(?) geven ze toe dat de 911-turbo niet mee kan met deze klasse van sportwagens (458,McLaren,Lambo)
Pajun mag er ook komen. Zal een duurdere A6 zijn, maar dat geeft niet.
964rs zegt
We shall see
jweelden zegt
Goede zet als je kijkt naar de verkoop van een panamera of een cayenne. Loopt toch lekker of je het nou leuk vindt of niet….