De nieuwe Porsche 911 GT3 is onderweg en dit weten we nu over de 992.2!
Kijk, das interessant hè. Van de eerste lichting 992 (die we nu 992.1 noemen) kwam geen GT2 RS. De GT-line-up bleef beperkt tot de 911 GT3 en GT3 RS. Niet dat er niet genoeg varianten van de 992 bestonden. Een Dakar, een Sport Classic, een ST, een speciale versie van de Turbo. Het liep de spuigaten uit wat dat betreft.
Porsche 992.2 GT3
De line-up van de GT-modellen was wat exclusiever. Goed, we zijn nu dus bezig met de 992.2. Op basis van de facelift komt Porsche GT als eerste met de nieuwe 992.2 GT3. Het is het eerste GT-product van de facelift. Het merk uit Zuffenhausen heeft door middel van een teaser de eerste details bekendgemaakt van der neue.
Informatie met betrekking tot het motorblok, vermogen en looks. Nee, daar wil Porsche nog niets over kwijt. Wel deelt het merk dat de nieuwe Porsche 992.2 GT3 meteen in twee modelvarianten op de markt komt. Welke varianten willen ze niet zeggen. Dat is makkelijk te raden: een gewone GT3 en eentje zonder vleugel (Touring).
Op basis van de teaser kun je voorzichtig concluderen dat het een échte facelift betreft. De spoiler met zwanenhals is niet opeens extreem anders, deze lijkt met een kleine evolutie gerecycled te worden op de nieuwe GT3. Nieuwe bumpertjes, verlichting, een pk’tje of 10 erbij. Je kent het wel.
Daarnaast wekken beide facelift GT3’s “meer emoties op“, wat dat ook mag betekenen. Tevens zijn er meer individualiseringsmogelijkheden en belooft Porsche meer innovatie. Hmm, actieve aerodynamische poespas van de RS nu ook op de GT3? DRS? We gaan het zien.
Aan merkambassadeurs Walter Röhrl en Jörg Bergmeister de deftige taak om de auto, samen met GT-baas Andreas Preuninger, te onthullen. Je hoeft niet veel geduld te hebben. De onthulling van de nieuwe Porsche 992.2 GT3 is al aanstaande vrijdag. Het merk verzocht onder meer een livestream op YouTube en LinkedIn.
Edge zegt
Topvent, die Andreas Preuninger. Ik kan altijd enorm genieten van de video’s van Top Gear en Hagerty (Henry Catchpole) waar Preuninger een halfuur tot drie kwartier vertelt over zo’n auto. De enige niet-journalist waar ik nog liever naar luister is Christian von Koenigsegg, die zelfs een standaard M5 inbusboutje nog interessant kan maken.
En wat de 911 betreft: Ik merk dat hoe ouder ik word, hoe minder warm ik word van zo’n hete versie. Misschien is het omdat een gewone 911 (tweede of derdehands uiteraard) ooit wel tot de mogelijkheden gaat behoren en zo’n 911 GT3 (RS) alleen maar bereikbaar wordt als ik de oudejaarstrekking win, maar ik vind een Carrera of Carrera S toch de meest begeerlijke Porsches. Dat neemt niet weg dat de 911 GT3 geen indrukwekkend apparaat is, en ik waarschijnlijk anders zou piepen als ik wel een paar ton aan een plezierauto kan besteden.
kniesoor zegt
verzocht = verzorgt, neem ik aan.
OT : misschien, dat er van de 992.2 GT’s ook (een) PHEV-achtige versie(s) à la de GTS komt/komen ?
HZW zegt
De nieuwe Carrera 4 GTS T-hybrid met Aero pakket, zou mijn voorkeur hebben.
En dan bv in het PPTS Navy Blue.
kennone zegt
Mijn de RS, ivm handbak. Ben benieuwd of de gewone Carrera deze nog krijgt
intimrasiert zegt
Als de GT3 geen mild-hybrid ondersteuning krijgt, zou de GTS weleens de snellere auto kunnen zijn…
seggie zegt
Ik denk dat in het dagelijks gebruik de 992.1 gts al sneller is dan de 992.1 gt3.
't Peugje zegt
Ja op een druilerige ochtend bij het stoplicht in Osdorp misschien. Op de Ring is de GT3 veel sneller. Bovendien ook veel meer beleving qua geluid en het door de toeren jagen van de motor. De GT3 is voor liefhebbers, de GTS voor patsers die Porsche niet goed uitspreken op de golfclub. En mensen met een handtas enzo.