Eindelijk snappen we wat de Turbo-naam anno 2020 nog betekent.
De laatste jaren is de Turbo-naam een beetje vaag geworden, maar in het begin was het nog vrij simpel. De Porsche 930 maakte Porsche omdat het mee wilde doen aan FIA-races. Daarvoor moest je een versie van je raceauto in productie brengen, wat Porsche deed. Deze auto leek op een 911 en had een turbo, dus hoe noem je de auto dan? Juist, de Porsche 911 Turbo.
Ook daarna was het nog vrij eenvoudig: de Porsche’s met een Turbo in de naam hadden een turbo erin, Porsche’s zonder turbo hadden die niet. Later werd dat wat minder duidelijk. Neem de Porsche Panamera, na de facelift in 2013 hadden de S en 4S ook een turbo aan boord. De huidige 992-generatie Porsche 911 is (vooralsnog) niet eens leverbaar zónder turbo. Met de Taycan werd het feest echter helemaal compleet, nu krijgt een auto die nooit een turbo zal hebben, de naam Turbo mee.
Maar nu heeft Porsche eindelijk aangegeven wat ze nou in hemelsnaam nog bedoelen met de naam Turbo: belofte. De belofte van performance, rijdynamiek, versnelling en topsnelheid. Het topmodel van een auto-reeks, dus. Kennelijk negeren ze even het feit dat de 991-911 GT2 RS sneller was dan de Turbo S van diezelfde generatie.
Porsche doet deze onthulling in een reeks #AskPorsche-YouTube-films, waarmee het bedrijf vragen wil beantwoorden van fans. In het fragment gaan ze ook in op het geluid van de auto. Dit is gebaseerd op het geluid van de aandrijflijncomponenten. Denk aan de elektrische motoren, de elektronica en de versnellingsbak. Dit geluid is trouwens wel versterkt, dus helemaal mechanisch is het geluid niet.
De toekomst van de elektrische Porsche komt ook in de films voorbij. Zoals bekend wil Porsche meer uitvoeringen van de Taycan gaan bouwen. Als de Porsche Taycan Turbo het topmodel is, moet er ook iets onder zitten, natuurlijk. En dat er in de toekomst een elektrische Macan zal zijn. Wat we al wisten, die komt er over twee jaar namelijk al. Benieuwd naar hoe zo’n elektrische Porsche eigenlijk rijdt? Lees dan onze rijtest van de Taycan Turbo S.
Foto: Eerste Nederlandse Porsche Taycan gespot van ByJacquelinePhotography, via Autojunk.nl.
olivier420 zegt
Ach ach wat is die Taycan toch om te smullen in die blauwe kleur. Fantastisch
Onehp zegt
Wat ondezoek onder mijn bekenden die voor 99% geen petrolheads zijn, kennen 98% het woord turbo, maar 97% kan niet uitleggen hoe een turbo eigenlijk werkt… Prima dus. 96% prima. 95% van de tijd. Enz.
rrvliet zegt
@Onehp: Huh?
Onehp zegt
De percentages zijn nonsens. Maar de meeste normale mensen weten dus niet hoe een turbo werkt, dus als naam voor ‘de snelle versie van’ werkt dat prima.
nissanfairladyz zegt
Leg eens uit dan. Wat doet een turbo precies? Wat maakt hij dynamisch aan?
barendbotje zegt
Wellicht de rack positie van de turbo bladen
tjorque zegt
Als turbo (je weet wel dat turbine achtige toestel dat je verbrandingsmotor een torenhoog koppel geeft) liefhebber blijf ik toch moeite hebben met het hele idee van een elektrische auto met “turbo” op de kont.
Zelfs als Porsche er een uitleg voor verzint…
stalensnuitje zegt
@tjorque: tja, als je zo redeneert is het enige verschil dat “dat turbine achtige toestel” er niet in zit, maar het koppel heb je alsnog. Nou ja, een verbrandingsmotor had je er ook al niet in zitten, dus het ‘probleem’ lijkt me beperkt. En anders bestel je ‘m toch zonder badge?
tjorque zegt
Semantics… I know!
Maar een heel lekkere dame die Marcel heet blijf je ook met wantrouwen bekijken. Ongeacht het feit of dat ze het op haar voorhoofd heeft staan of niet…
Dutchdriftking zegt
Ach, ooit kocht je een turbo koelkast of magnetron….
jack_abarth zegt
@dutchdriftking:
Inderdaad, onze Pentium II had vroeger al een elektronische turbo knop✌?
ralfast zegt
@dutchdriftking: inderdaad. Heimwee naar de tijd dat met een catchy 80’s Turbo sticker iets opeens heel cool werd. Turbo Reflex gaten in je ghettoblaster. Heerlijk. Volgende stap om de 2020’s verder de 80’s in te trekken: louvres op de achterruit. Een rubberen spoiler. Klapkoplampen… Come on, Porsche: do it!
Dutchdriftking zegt
@ralfast: klapkoplampen! Briljant omdat weer door te voeren. Met de huidige laser en led technieken moet dit heel gaaf te maken zijn.
mynameisjeroen zegt
Vroeger gebruikten ze ‘Carrera’ voor de extra potente modellen.
melkkoe zegt
Mijn buurman rent nu met dit artikel in de hand naar de kroeg.
Bij hem staat er namelijk ook “turbo” achterop zijn Opel grandland x met 1.2 driecilinder
pascalio92 zegt
Hij is mooier dan n teslas dat wel maar durf me niet uit te laten over de prestaties dus die turbo hadden ze wel weg kunnen laten