In plaats van dat Porsche nou even mijn 944 deze liefde had gegeven…
Nieuwe auto’s worden almaar saaier en saaier. Teveel elektronica, airbags, turbo’s, partikelfilters, automaten en aangedreven wielen maken splinternieuwe bakken te zwaar, te stil en te ‘makkelijk’. Alles gaat in luttele seconden van nul naar honderd met precies nul sensatie. Je hoeft alleen maar je voet op het gaspedaal te rammen en het stuur vast te houden. Ondertussen hoor je kunstmatige plofjes uit de met filters vernaggelde loodzware uitlaat. Voor dino’s is het avontuur van het rijden er wel een beetje af, steeds zeldzamer wordende uitzonderingen daargelaten.
Een wat oudere auto is daarom een aantrekkelijk alternatief. Maar er kleven ook nadelen aan. Een auto van tien jaar oud kan al ‘een heel verleden achter zich hebben’. Bij een auto van 20, 30 of 40 jaar oud geldt dat natuurlijk nog eens een keer extra. Daarbij is dat verleden vaak niet zo makkelijk meer te checken. Destijds was er immers nog geen social media. Ga je met zo’n onbekende grootheid met een gerust hart de weg op?
Gelukkig zijn er opties om een klassieker weer ‘op punt’ te zetten. Een van die manieren kennen we inmiddels allemaal van een zekere Porsche 996, die er nu weer patent bijstaat. Als je een oude Porsche hebt of nog wil kopen, is er echter ook een andere optie: aankloppen bij Porsche Classic. Je kan daar bijvoorbeeld terecht voor een nieuw dash in je oude 911.
Al enige tijd omarmt Porsche ook weer de transaxle Porsche’s. Ooit met de nek aangekeken vanwege alle lounge lizards die er mee rijden (en de watergekoelde vierpitter voorin de neus en het contactslot rechts van het stuur en de Volkswagen onderdelen), worden de 924, 944, 968 en 928 tegenwoordig misschien wel meer dan ooit voor vol aangezien. Dat blijkt ook uit deze fraaie Cobaltblauwe 944 S2 die Porsche aan heeft gepakt.
Het is een unit uit 1991, het laatste productiejaar van de 944. De S2 heeft de joekelgrote 3.0 liter vierpitter onder de kap met 211 pk. Daarmee was de S2 bijna net zo sterk als de Turbo, maar een beetje ‘volwassener’ om te rijden. Daar zal misschien niet iedereen fan van zijn, maar het feit dat de S2 wat goedkoper is qua onderhoud is wel lekker. Tevens deelt de S2 het wat gladdere front van de Turbo met de grote lichtbakken onder de klapkoplampen. Zelf ben ik altijd meer fan geweest van de cleanere oorspronkelijke look van de 944, maar dat is Geschmackssache.
Origineel is deze Amerikaanse S2 uitgerust met een epische Blaupunkt Stereo met Equalizer en autotelefoon. Tevens opteerde de eerste eigenaar voor optie M030, wat staat voor instelbare Koni schokdempers voor en achter. Hij vergat wel lederen bekleding aan te vinken. Maar ach, oud stof heeft ook wel wat.
Diezelfde bekleding had wel wat werk nodig, net als de lak van de auto. Porsche Classic heeft zich daar even over gebogen. In het archief is de juiste bekleding gezocht en is de instapschade gefixt. De auto heeft ook een nieuw laagje verf gekregen en zo te zien is er een Euro-spec achterbumper op gemonteerd. Mechanisch was er niet veel mis met de Porker, alleen de airconditioning functioneerde niet. Dat is ook verholpen.
Nu vraag je je natuurlijk af ‘wat kost dat?’. Wel, inclusief de auto zelf was het volgens Porsche Classic 33.000 Ekkermannen. Zeg nou zelf, voor dat geld is dit toch een stuk leuker dan een uiterst kale C-segmenter met turbotor?
bernoulli zegt
Stipt-grapjes in 3, 2, 1….
jiltjes zegt
@bernoulli: waarvan akte
888natan zegt
@bernoulli: ik moest wel even lachen toen ik zijn prijzen zag.. gedurfd..
mwti zegt
@888natan: sowieso zijn prijzen tegenwoordig waus. Geld heeft nauwelijks nog waarde. Een ton is niks ook al denkt Jan Modaal van wel. Maar Jan is niks gewend.
frederik zegt
@bernoulli: Dat gedoe bij Stipt is leuk, maar doe mij maar een 996 waarvan de techniek grondig is aangepakt, en iets viezere wielkasten.
jaribombarie zegt
33.000 euro voor een door Porsche verzorgde klassieker? Dat lijkt mij de deal van de eeuw
Boomer zegt
Inderdaad. Mis mijn S2 nog steeds, die heb ik toen voor nog geen 7K weggedaan, 7K +33 = deal van de eeuw!
Graafke zegt
@airc: 33k is inclusief de auto ?
macready zegt
Same here…. Mooie zwarte S2 in zeer goede staat verkocht voor 7k… Auwauw.
tenaci zegt
Die autotelefoon en equalizer maken hem helemaal af! Nette prijs ook trouwens. Ben bijna geneigd een nette 968 te zoeken en hem langs te brengen! Dat was toch wel de dikste doorontwikkeling van het stel.
jaapiyo zegt
Ja, maar ziet er veel te 90s uit.
maxidyne zegt
Koopje! Geen geld voor een gerestaureerde Porsche. Mooie kleur en uitvoering!
993carrera4s zegt
Dat bedrag verrast mij ook positief. Is ook geen volledige restauratie natuurlijk. Heb hier wel meer vertrouwen in als in ‘fabrieksnieuw’…
wopfe zegt
Gaaf, maar zelf doen is veel goedkoper :)
woertquattro zegt
Dit is dus zonder mechanische revisie? . Voor €33000 eigenlijk alleen cosmetisch aangepakt ?
jaapiyo zegt
De auto is incluis en ze hebben vast wel een beurtje gegeven.
rwdftw zegt
Alle Stipt grapjes ten spijt, maar wat stond er vorige maand bij Stipt?
https://i.imgur.com/pEnaYaU.png
Juist, een 944 coupe in dezelfde kleur als deze, met dezelfde D90 putdeksel wielen. Helaas geeft Wouter er in de video geen aandacht aan dus meer dan de kleur, het model en de wielen zie je niet.
woertquattro zegt
@rwdftw: deze zag ik ook maar
Is geen kobalt blauwe maar een pastel blauwe dacht ik
rwdftw zegt
Hier naast elkaar :
https://imgur.com/mZTKyih
Zelfde kleur :).
MaartenD zegt
Wordt het niet weer is tijd voor een video van mister fabrieksnieuw? :-)
appeltaartislekker zegt
Kan ik ook met euro’s betalen?
jorden zegt
Leuker dan een C-segmenter… Ik zal de wagenparkbeheerder eens mailen of hij het er ook mee eens is.
Robert zegt
De afschrijving zal allicht lager zijn. Al zullen de running costs waarschijnlijk wel weer hoger uitvallen. Anyway, vragen kan altijd ?
moveyourmind zegt
Hebben ze goed gedaan bij Porsche om zich bezig te gaan houden met klassiekers van hun merk.
Aan de ene kant is het natuurlijk puur een extra verdienmodel dat ze geen windeieren legt.
Maar tegelijk zorgen ze er ook voor dat hun automobiele erfgoed behouden blijft en bieden ze klassiekers aan die misschien niet goedkoop zijn, maar wel in erg goede staat verkeren of daar in teruggebracht zijn. Zo ook deze 944, echt een plaatje.
p993 zegt
Om op de vraag in artikel te antwoorden; zeer zeker! Maar ik snap ook wel dat er mensen zijn die dat anders zien. Ik kocht jaren negentig mn tweedehands 944 type2 voor rond tienduizend gulden dus dan is 30k euro wel een flink bedrag, maar staat er wel een Porsche stempel op…
saxoke zegt
Fabrieksnieuw is het ding pas als ie bij Rickert geweest is
vaakbenjetebang zegt
De 944 wordt in mijn ogen echt heel mooi oud. Ik betrap mezelf er zelfs op dat ik af en toe met een half oog kijk om er eentje te kopen.
tatog zegt
@vaakbenjetebang: dan ben je nu iets te laat om voor een net bedrag eentje te kopen. De 944 wordt ondertussen ook serieus duur.
Pakweg 15 jaar geleden was ik in de markt voor een 944. Toen kon je ze nog kopen voor 3,5k. Zelfs nog een keer proefgereden maar dat exemplaar vertrouwde ik niet. Dat bedrijf gaf ook extreem veel terug voor mijn Volvo 850. Inruilprijzen moeten tegenvallen, anders is er iets anders aan de hand. Ook nog viavia een S2 kunnen bemachtigen maar die was voor mij te duur en ik was te bang…
vaakbenjetebang zegt
Ja, zo gaat dat met alles wat leuk en interessant is uit de jaren ’80. Een jaartje of 10, 15 geleden meestal nog te koop voor een appel en een ei, en nu denkt iedereen ineens goud in handen te hebben. Soms is dat ook wel min of meer waar, veel van die auto’s zijn in hun goedkoopste periode natuurlijk ten prooi gevallen aan onoordeelkundig gebruik, tjoenificatie, roest en verwaarlozing, dus zo veel goede zijn er misschien niet meer over. Toch zie ik soms vraagprijzen bij zulke auto’s staan die wel erg, eh, optimistisch lijken. Maar goed, je hebt maar één koper nodig, en als zo’n auto je dan niet in de weg staat…
jaapiyo zegt
Ik heb de mijne (zoals wellicht bekend) destijds in ‘Murica gekocht via Ebay. Een enorm groot deel van de 944jes is destijds daar verkocht, dus het aanbod is wat groter en de vraagprijzen iets lager. Daarbij is de uitrusting vaak lekkerder. Voor zover ik weet hebben alle US-spec 944jes airco, terwijl dat in Europa een zeldzame optie was. In de mijne werkt de fridgebox nog goed ook. Als klap op de vuurpijl vind ik zelf de 944 een van de weinige auto’s die mooier is met US-spec impact bumpers. Ook in ‘Murica zijn ze inmiddels duurder dan toen, maar als ik stiekem nog eens kijk op bijvoorbeeld BaT zie ik (op het oog) vaak vrij aardige exeplaren van eigenaar verwisselen voor soort van schappelijke bedragen.
rwdftw zegt
Degenen die als kleine jongen dat ding boven het bed hadden hangen kunnen hem nu betalen. En ja, ik kocht er eentje voor 3.5K 7 jaar geleden, van alles aan gedaan want verwaarloosd. Nu is hij getaxeerd op 16k. Dus ja, ze worden zeldzaam (er zijn bijvoorbeeld 2 Turbo Cabrios in heel Nederland) en duur.
ericd zegt
Uit een ongeblazen 3 liter peurt men tegenwoordig makkelijk 300 pk. Zou de boxer uit de 911 in het vooronder van een 944 passen?
wimof zegt
En uit een 2 liter diesel 204 pk, maar blijkbaar hebben ze een kort leven en raken bij zware belasting thermisch zwaar overbelast. Voorbeeld in 2000 2.5tdi 88-102 pk 500.000 op zijn slofjes, vandaag 204 pk 70.000 km en het beste er al van af.
woertquattro zegt
@ericd: er staat in het museum wel een proef exemplaar met een boxer motor