Porsche heeft hun allereerste Porsche Charging Lounge geopend.
Tesla pakte een hoop dingen op geheel eigen wijze aan. Een van hun USP’s was het eigen laadnetwerk. Dat was lange tijd exclusief, maar dat is inmiddels niet meer het geval. Dat is voor Tesla-rijders natuurlijk jammer, want het voelt toch wel lekker, zo’n exclusief laadnetwerk.
Tesla-rijders kunnen dus geen exclusiviteit meer ervaren, maar Porsche-rijders binnenkort wel. Porsche gaat namelijk haar eigen laadnetwerk op poten zetten, zoals we in 2021 al schreven. Sterker nog: de eerste ‘Porsche Charging Lounge’ heeft haar deuren geopend.
De Porsche Charging Lounge geeft je de gelegenheid om je beter te voelen dan het gepeupel zonder Porsche. Bij deze locaties kun je namelijk snelladers vinden die exclusief voor Porsche-rijders zijn. Dit zijn dan ook niet de minste snelladers: je kunt laden met 300 kW. Vanaf volgend jaar is 400 kW zelfs mogelijk (al heb je daar nog niet zoveel aan met je Taycan).
Hoe goed de laadpaal ook is, je zul toch even moeten wachten. Om het wachten zo aangenaam mogelijk te maken is er dus een lounge. Hier tref je “moderne sanitaire voorzieningen” en een groot assortiment aan frisdrank en snacks. Wat wil je nog meer?
De allereerste Porsche Charging Lounge is gevestigd in Bingen am Rhein, onder de rook van Frankfurt. Porsche noemt nog geen aantallen, maar wil uitbreiden met locaties in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Daarbij wordt Nederland nog niet genoemd, jammer maar helaas.
Gezien de bijbehorende faciliteiten zullen de Porsche Charging Lounges natuurlijk niet langs iedere snelweg verschijnen. Zoveel Porsches zijn er ook niet. Porsche investeert echter ook in normale snelladers, want ze zitten in de joint-venture Ionity. Maar ja, die locaties zijn niet exclusief voor Porsche-rijders.
Hubert zegt
Zou eigenlijk verboden moeten worden : merkgebonden oplaadstations.
Dit staat haaks op een infrastructuur van laadstations voor alle merken.
Mijn mening is dat dit een hoop verspilling is van kostbare gronstoffen.
slickrick zegt
Verspilling of niet dat bepaald het bedrijf. Voor exclusiviteit mag betaald worden
mashell zegt
Als de EU de oplaadstekkers voor mobiele telefoons al standaardiseerd ligt het in de lijn der verwachting dat ze dit ook niet zullen toejuichen. Overigens heeft Audi ook zo’n charging hub in Neurenberg en hoewel ik daar regelmatig langs rijdt plant de Audi routeplanner daar nooit een stop in.
marh zegt
Wat is dat nu weer voor een communistische gedachte?
Edge zegt
Niks communistisch aan. Stel je eens voor dat je met auto met verbrandingsmotor alleen bij merkgebonden tankstations aan brandstof kunt komen. Opel bij Opel-Tanken, VW bij VW Gas, Peugeot bij PeugeotEnergies etc, dat is toch volstrekt idioot? Waarom zou dat bij een elektrische auto dan wel oké zijn?
Porsche mag van mij best dit soort stations openen, maar dat ‘exclusief voor Porsche rijders’ vind ik een stap te ver gaan.
osmo zegt
Wie kan een merk verbieden om hun klanten die veel centjes over hebben om met hun wagens rond te rijden een beetje te servicen? Aangezien ze op locaties komen waar veel Porsches langskomen en niet op iedere hoek van de straat mag ik aannemen dat er ook veel EV’s van andere merken langs zullen rijden. Bijgevolg zullen op die locaties genoeg laadpunten in de omtrek zijn waar de rest hun stofzuiger op kan laden.
Zullen we de Porsche dealer dan ook maar even verplichten om onderhoud te doen aan Kees z’n Golf III TDI omdat Kees ook wel eens wil dat z’n wagen thuis opgehaald wordt en daarna proper terug voor de deur geparkeerd wordt?
eaudi zegt
Net terug van reis door deel van scandinavie en duitsland met broertje vd Taycan. De helft
van de bezochte ionity stations had kapotte laders en (daardoor) wachttijden. Erger dan dat je geen koffie hebt. Dus ze moeten er echt veel maken wil dit concept aantrekkelijk zijn. Laten ze eerst maar eens geld stoppen in een werkend netwerk. Of auto’s met het dubbele bereik, dan heb je niet zulke luxe laders nodig, maar volstaat zoiets als een ‘tankstation’.
erwingrunn zegt
Ook met dubbel bereik heb je zulke laders “nodig”.
Breng je het laten terug naar slechts een aantal minuten, dan is zo’n luxe laadstation min of meer overbodig.
dutchneon zegt
Dit is precies mijn ervaring na 3 jaar Model-s nog een keer geprobeerd een flinke rit door het buitenland met een E-tron te doen. Na 8 jaar afkijken zou je verwachten dat de andere merken het een beetje voor elkaar hebben. Maar Tesla is daar toch echt voorlopig onovertroffen in. Daarom toch weer een Model-s voor mij maar nu met ruim 500km range ipv 300km van de P85 destijds
Roskampies zegt
Lekker groen ✅ voelt goed 👍
Top elk merk een eigen wellness point opzetten.
marh zegt
Misschien wat meisjes van plezier erbij zodat de ene de spanning kan opvoeren en de meisjes wat spanning kunnen wegnemen tijdens het wachten.
audirs3 zegt
Dat zijn gewoon dezelfde 300kw laadpalen die Fastned heeft… Als je een beetje pech hebt dan gaat een andere auto aan de andere kant van de paal ook laden en dan deel je de snelheid, dus beide 150kw… Is niks premium aan.
mashell zegt
Klopt. Dat doet iOnity beter. Maar daar zijn wel eens laadpalen defect zoals @eaudi hierboven schrijft. Wat dat betreft wel jaloers op Tesla, geen idee hoeveel er daar defect zijn maar ze hebben meestal zoveel palen staan dat het ook niet uit lijkt te maken.
Grifo65 zegt
Heel stoer verhaal maar de info die ik heb is juist dat PCL breder opgezet gaat worden . De clou is: supersnel laden in luxe ambiance. Ook andere berijders uit de segmenten waar Porsche actief is zijn welkom. Zolang ze maar wat te besteden hebben. Is ook logischer. Je kunt meer centers opzetten die sneller rendabel zijn. Je kunt er zelfs auto’s verkopen. Uiteraard Porsche maar ook andere modellen uit het topsegment uit het VAG huis. En wij zijn dat aan het uitdokteren,
mp014 zegt
Ik begrijp niet waarom dit een probleem zou moeten zijn? Gebeurd toch overal?
Er zijn toch ook nespresse lounges in sommige grote supermarkt ketens waar je enkel een kop een nespresso kan kopen? Met sommige tank kaarten (diesel benzine of EV) kun je ook enkel maar bij 1 merk tanken. Als je de allernieuwste MAC wil kopen moet je (zelfs in de media markt) naar een speciaal hoekje waar je enkel MAC kan kopen.
Ik denk dat de gemm Porsche rijder hier nooit gaat tanken.
a_buis zegt
Tesla superchargers zijn al enige tijd niet meer exclusief en dat maakt niets uit. Waar het om zou gaan is de loungebank met koffie? In een tesla kun je mooi via Netflix een Seinfeldje kijken en hij is weer vol. Hoef niet naar een loungehangplek hoor. Het gaat hier weer puur om het idee van exclusiviteit en daarin zit ook exclude, anderen -de niet zo succesvolle burger- uitsluiten. Bravo.
michaelras zegt
in het buitenland staan zeker niet alle superchargers open voor ‘vreemd merk’
karhengst zegt
Frisdrank en snacks, toe maar. Dat is wel een unieke propositie langs de Autobahn!
En naderhand voldaan teruglopen naar je auto is ook geen optie, aangezien er helemaal niemand is die je met enig jaloezie aankijkt terwijl je instapt.
Gulli zegt
En hoe gaan ze afdwingen dat er alleen Porsches komen laden? Wordt mijn Kia geweigerd als ik hem aan de paal hang? Voor zover ik weet gebruikt Porsche dezelfde CCS standaard als in alle andere EV’s in Europa zit.
Of hebben ze een eigen pasje waarmee je je moet aanmelden die je niet kunt krijgen als je geen Porsche rijdt?
karhengst zegt
“Eigen terrein” plus lidmaatschap zou afdoende moeten zijn.
ericc zegt
Ik zal mijn 911 wel volladen bij een benzinestation tussen het gepeupel……. Tanktijd valt best mee en kinderen vragen of ze even aan het stuur mogen zitten.
Benny_Weisz zegt
De volgende autofabrikant die dit nog wilt overtreffen, zal gratis bj’s bij een laadbeurt moeten aanbieden