Meer cijfers, minder letters.
Eerder deze maand verkondigde Wolfgang Hatz, hoofd R&D bij Porsche, aan Autocar dat de instap-Porsche die onder de Boxster zou worden gepositioneerd hartstikke dood is. De reden: “We have a very good entry point to the range with the Boxster, and we see no reason to go below that.”
Porsche wil dus – in tegenstelling tot eerdere geruchten – niet lager gaan dan de Boxster/Cayman, maar de naam 718 die aan dit model gehangen werd lijkt niet van tafel te zijn geveegd. Sterker nog, volgens Automobilemag worden deze drie cijfers op de opvolger van de Boxster/Cayman geplakt, en verdwijnen de twee modelnamen.
Deze zogenaamde 718 zou wel iets anders gepositioneerd worden. Waarschijnlijk iets lager in de markt, met dank aan de komst van nieuwe viercilinder boxermotoren die de huidige zespitters vervangen. Vermogens zouden bij 285 pk moeten beginnen voor de 2.0-versie, oplopend tot een 2.5-liter variant met 360 en 400 pk. De komst van drukvulling lijkt daarmee onafwendbaar, want uit een atmosferische vierpitter krijgen ze zelfs in Zuffenhausen niet zulke vermogens geperst.
De 718-reeks wordt vermoedelijk in 2016 onthuld.
De naam 718 is overigens niet nieuw voor Porsche. De originele 718 kwam in 1957 op de markt en was destijds een doorontwikkeling van de welbekende Porsche 550. In die tijd is het model geëvolueerd van een Spyder voor straatgebruik naar Formule 1- en Formule 2-varianten voor het circuit.
sydney zegt
914 had ik wat logischer gevonden.Niet dat dat wat uitmaakt natuurlijk.Al noemen die twee 666, verkopen zullen ze toch wel.
tupperware zegt
@sydney:
Yep, dat had ook ruimte geschapen voor de terugkeer van de 914/6..
Logischer qua benaming als suggereren dat je een baby 918 koopt waar stiekem een halve 8 pitter in huist.. Bedankt
paddoswam zegt
@tupperware: ach de terug keer van de 944 S2 3.0 lijkt me ook niet verkeerd dat was nog eens echte power uit een vier cilinder!
Senne zegt
Zonde…
pudi zegt
Klinkt wel better ;)
nielsnl1 zegt
Klinkt mooier maar de Boxster heeft toch wel ‘naam’ opgebouwd. Jammer als dat zou verdwijnen en er een A4 A5 A6 etc structuur ontstaat. Namen hebben toch altijd mijn voorkeur.
Carreza zegt
Cayman vond ik een lelijke naam, dus 718 vind ik in dat geval een verbetering.
raym zegt
@Carreza: altijd nog eeb betere naam dan de panamera. Lelijke naam en auto. Ben geen porsche lief hebber maar vond d cayman altijd wel geinig wagentje
potver7 zegt
OK… dus de volgende generatie 911 wordt omgedoopt tot 818 en dan hebben we een mooi rijtje: 718 – 818 – 918
gerjan zegt
De 2 mooiste modellen die ze nu verkopen. De rest in de verkoop lijst is niet mooi of lelijk of niet om aan te zien.
Edge zegt
Wel begrijpelijk, wie nu een leuke Boxster of Cayman bestelt zit al snel op een auto met vergelijkbare specs als een eenvoudige 911. En een 718 coupé en 718 cabrio zijn natuurlijk wel duidelijker richting de klant dan Boxster en Cayman, waarbij de leek toch al snel het idee kan krijgen dat het om totaal verschillende type auto’s gaat.
Esprit_de_Flandre zegt
@Edge: Een merk als Porsche zou zich geen sok moeten aantrekken van leken, want die zijn sowieso geen klant.
Daarnaast zijn de Boxster en Cayman redelijk verschillend, waarbij de Cayman perfect tussen de Boxter en 911 gepositioneerd werd, op elk mogelijk gebied – TG had daar eens een vergelijkinkje op gemaakt en was zeer opvallend pal tussenin. Vraag me af of dat nog steeds lukt met 718 coupé en 718 cabrio…
jaguarjunk zegt
Waarom eigenlijk niet gewoon 912, like old days?
tupperware zegt
@jaguarjunk:
Die naam is gereserveerd voor de 991 met dit muesli blokje….
laurentvt zegt
Dus de 6 cilinders zijn voorgoed weg uit de cayman? :(
jippie zegt
Zou me niets verbazen dat Porsche die naam snel voor de neus van BMW wegkaapt. Een 7-serie in muesli uitvoering met 1.8-motor lijkt me niet geheel ondenkbaar.
porker zegt
Cockster en gayman eindelijk naar cijfers. Why not.
racerx zegt
Mooi, dan ook graag een 818 als 458 concurrent.
tjorque zegt
Wat wordt de panamera dan?
stancedjetta zegt
@tjorque: 696
baars1992 zegt
@tjorque: Eerst 970 (G1) nu 970-II (G1 II (facelift)) en de volgende wordt 971 (G2)
jessetje zegt
Ik vond het wel goed zo, best jammer dus.
godfried1987 zegt
De 919 heeft 4 cilinder met meer dan 400 pk zonder de hybrid technologie! Alleen word het gebruikt in wec!