Luke, I am your sportscar.
Het is inmiddels vaste prik aan het worden voor de sportwagens van Porsche. Na de 911 en Boxster is ook de Cayman nu te bestellen als Black Edition. Dit houdt in dat (je verwacht het niet) de auto is uitgevoerd in zwart. Van buiten en van binnen: zwart. Het interieur is deels in leder uitgevoerd, het Porsche Communication Management systeem met navigatie is standaard, evenals Sound Package Plus. Ook zijn er standaard automatisch dimmende binnenspiegels, een regensensor, cruise control, parkeerassistentie voor en achter en een SportDesign stuurwiel gemonteerd. Optioneel kun je ook nog kiezen voor aluminium raamsierlijsten.
De Cayman Black Edition (ook van de vorige generatie was er deze uitvoering, overigens) staat standaard op de 20 inch Carrera Classic wielen en heeft Bi-Xenon koplampen met Porsche Dynamic Light System. Motorisch zijn er geen wijzigingen: 275 pk uit een 2.7 liter zescilinder boxermotor, gekoppeld aan een handbak of een PDK.
Prijzen beginnen bij €81.000 voor de handbak, de versie met PDK mag voor €2000 minder weg. Helaas heeft Porsche slechts één foto voor ons beschikbaar, zodra er meer zijn zullen we een gallery plaatsen.
LMV zegt
Sorry maar ik vind hem mooier dan een 911 …
Stefje zegt
@LMV: Het wordt wel een steeds grotere concurrent van de 911. En als je er ooit al 1 wilde is dit hét moment, want vanaf de facelift hoor ik steeds meer geluiden over 4-cilinder boxers met turbo’s…niet meer zo puur dus!
berlinetta zegt
@LMV: Ik vind het een van de mooiste sportwagens van het moment. Dat is de 911 helemaal niet in mijn ogen.
killbugsfast zegt
@LMV: Ik ben het niet helemaal met je eens. Voorgevel van de Cayman vind ik ook prachtig, maar oei wat vind ik die achterkant verschrikkelijk lelijk.
Maar smaken verschillen gelukkig!
kevin82 zegt
Heerlijke auto!
eklasse zegt
@kevin82: maar slecht voor het milieu en hij schrijft af. Aanklagen die hap !
jeroen13 zegt
Standaard cruise control! Wat een luxe bij een auto van €81.000!!!!
almera-ga16det zegt
Tja, eigenlijk is het net een golf. Er zijn er zo veel, het word saai een eentonig. Altijd een zwak gehad voor de Cayman, maar ik word er niet warm of koud van
erwh zegt
@almera-ga16det: hoe bedoel je het zijn er zoveel? De Cayman wordt nauwelijks verkocht in NL. Bij Porsche Pon Leusden hebben ze niet eens een Cayman in de showroom staan omdat het model hier zo slecht loopt.
axel968 zegt
Sinds wanneer zijn automaten duurder dan handbakken? Wat mis ik hier?
petrolhead4life zegt
@axel968: de pdk is waarschijnlijk een stuk zuiniger waardoor die goedkoper is de handbak. Vind het zelf ook absurd
scooper zegt
@axel968:…je mist het feit dat er staat dat de PDK (aka automaat voor iedereen die 40+ is) 2.000 MINDER is dan de handgeschakelde…
Tenzij jouw opmerking een sarcastische opmerking was, in da geval… Haha +1
CasperH zegt
@axel968: dat is in dit CO2-taks landje al een tijd zo. De vorige R8 was in z’n meest schrale V8-uitvoering 25.000 euro goedkoper met de S-Tronic dan met de handbak, bijvoorbeeld.
ttcate2 zegt
@axel968: De F-type handbak is ook €10.000 duurder dan de automaat geloof ik
Michiel1 zegt
@axel968: Bij de nieuwe mustang is het zelfs zo erg dat de automaat 23k meer kost….
maniaxdream zegt
Ze hebben weer hun best gedaan om dit concept tussen de stapel 911 edities terug te vinden! Op naar de volgende 389 andere special editions!
Maar wat een pracht auto!
Dutchdriftking zegt
Toch wel weer een heel fijne auto.
clarkson zegt
@dutchdriftking: Ja, ziet er top uit!
agera zegt
Zucht, ik kan ook gewoon een cayman kopen en hem zwart spuiten
Jochempie zegt
Wauw, zijn dat echt €10900,- aan opties?? Gezien dit ding bij €70100,- begint…
ettie zegt
Zijn de make-up spiegels ook gedimd??
Dutchdriftking zegt
@ettie: Dat is alleen zo als je een heel lelijke vrouw hebt. (optie uiteraard)
ettie zegt
@dutchdriftking: hahaha, werkt ie ook als je een lelijke zus hebt? Dan is het misschien wel wat voor @gtwillem namelijk!;)
Dutchdriftking zegt
@ettie: Jawel, dan moet je ook de optie dubbel lucht aanvinken. Hoe doet jou zus dat @gtwillem ? Of is die stiekem helemaal niet zo lelijk als jij ons doet geloven?
lebeaunl zegt
Euh… “Prijzen beginnen bij €81.000 voor de handbak, de versie met PDK mag voor €2000 minder weg.” Als de PDK 2K cheaper is, dan beginnen de prijzen dus bij 79K…
OT: gaaf bommetje!
370z_stillen zegt
@lebeaunl: nee dan begint de prijs voor de handbak nog steeds bij 81.000. Precies zoals het er staat
gtwillem zegt
@lebeaunl: klopt. Maar er hangt een ‘optiecode’ aan de PDK, en die zit er standaard niet op. Dus een optie. Maar inderdaad vanaf 79.000 kun je in zo’n Cayman rijden, en vanaf 81.000 kun je in zo’n Cayman roeren.
biohazardracer zegt
Gaat porsche mercedes achterna met de black editions??
Ik vind hem wel heul erg dik!!
gtwillem zegt
Op zich een leuke aanbieding, die Black Editions. Die hebben de meeste opties die e toch wel wilt, tegen een leukere prijs.
Maar ondanks dat ik de Cayman een verschrikkelijk leuke auto vind, ben ik het grondig oneens met de rare prijsstrategie van Porsche waardoor de Cayman een zeer beperkt succes is. En waarschijnlijk is het om de positie van de 911 veilig te stellen.
Dit is mijn probleem: de prijs. Als je in een instap Porsche wilt hebben, zijn dit de prijzen:
Boxster S: €84.600
Cayman S : €86.300
911 Carrera Coupe: 114.000
911 Carrera Cabriolet: 128.700
Prestaties liggen allemaal heel dicht bij elkaar, de 911 is marginaal sneller, maar de Boxster/Cayman zijn lichter.
Dus dan ben je toch wel gek als je Cayman gaat bestellen? Voor minder heb je een open versie! En de Boxster is als Roadster ontworpen, het is veen torderend slagschip. Dus ik zou altijd gaan voor de Boxster. Een open dak is zo’n grote extra dimensie, daar kan een beetje extra carrosserie stijfheid niets aan veranderen.
En als ik zo naar die prijzen kijk, zou ik die Blak Edition laten staan en een Boxster S kopen :-).
trident zegt
@gtwillem: prestaties liggen bij elkaar? De 911 sprint tegenwoordig in 3,9 sec naar de 100…
gtwillem zegt
@trident: een nieuw type 991.2 S met SportChrono en PDK, ja…
Dit vergelijk is de 981.1 en de 991.1. Beide atmosferisch. En dan zit een 991.1 Coupe op 4.6 en een Cabrio op 4.8 volgens mij. Terwijl de Boxster en Cayman op de 5 seconden zitten. Allemaal met PDK.
trident zegt
@gtwillem: aha ik dacht omdat deze black edition de meiwuste was dat je ook vergeleek met de nieuwste 911 ( logischerwijs
gtwillem zegt
@trident: ook al zou ik dat doen, klopt het nog niet: ik rekende de 911 Carrera S niet mee, Allende gewone 991 Carrera.
Deze Cayman is een vorm van een uitzwaai model. Er komt binnenkort een facelift Cayman (981.2), ook met de nieuwste turbomotoren. Deze lopen weer meer in de pas met de nieuwe 991.2 turbomotoren.
Dan kun je de vergelijking het beste maken, mijn inziens.
StijnB zegt
@gtwillem:
Ik volg je helemaal in je vergelijking. Maar niet in de 0-100 tijden want die zeggen vandaag de dag helemaal niets meer, want waarom zou je dan een Laffe kopen terwijl een 488 haast even snel op 100 zit…
gtwillem zegt
@StijnB: 0-100 zegt niet zo geel veel, maar omdat @trident het benoemde, gaf ik het aan.
Mijn strekking was meer: je hebt 4 auto’s die allemaal rond 270/280 lopen en rond de 5 seconden naar de 100 accelereren. Dus de prestaties zijn niet erg verschillend. Maar de prijzen zijn dat wel en de prijsstelling tussen coupe en cabrio is erg, ehh, opmerkelijk.
Je haalt de LaFerrari aan in vergelijking met de 488GTB. In die klasses is de 0-100 helemaal nietszeggend, omdat je het vermogen moeilijk op twee wielen kwijt kan. Al die auto’s zullen rond de 3,5-4,5 seconde naar de 100 gaan.
StijnB zegt
@gtwillem:
Inderdaad, my point exactly. Bij hedendaagse sportwagens zitten de verschillen al eerder op de 100 tot 200km/u en daarboven.
Tussen Cayman en 911 is het eerder de vraag of je op de klassieker vormen van de 911 en de handige achterbankjes valt, of simpelweg een eveneens steengoede sportwagen zonder kapsones (Cayman) wilt…
launchcontrol zegt
@gtwillem: met je eens! De Porsche Boxster is de leukere keuze…
Jochempie zegt
@gtwillem: Ik heb een cabrio. Ik snak naar een hatchback. Ik zou dus eerder de Cayman nemen, die qua opbergruimte een stuk praktischer is.
tvr1974 zegt
dit zullen de laatste “6-cilinders” zijn. Daarna zullen de 4-cilinders komen.. Het zijn dus feitelijk uit zwaai modellen.
Ben ook zeer benieuwd zo meteen naar de prestaties van de 4 cilinder in de Cayman want ik denk dat deze gelijk door tuners flink opgewaardeerd gaan worden..
93ss zegt
Porsche heeft zelf gewoon al een hele gallery gepost hoor – de UK website loopt voor:
http://www.porsche.com/uk/models/cayman/cayman-black-edition/
Geen dank.
rouly zegt
@93ss: … en een configurator http://cc.porsche.com/icc_euro/ccCall.do?rt=1443791596&screen=1920×1080&userID=CC&lang=cc&PARAM=parameter_internet_cc&ORDERTYPE=981160&customID=nie&MODELYEAR=2016&hookURL=http%3a%2f%2fwww.porsche.com%2fnetherlands%2fnl%2fmodelstart%2f
kimholland zegt
Pure schoonheid (zoals mijn naam) met geweldige techniek.Volgens mij vat ik het zo aardig samen.
toyotafortuner zegt
Best wel nice zo
joostlab zegt
Op de facebook pagina van Porsche staan meer foto’s