Porsche presenteert de nieuwe topversie van de Cayenne: de Turbo GT.
Als je gaat shoppen voor een Porsche Cayenne krijg je niet direct het gevoel dat er een variant mist. Je hebt namelijk de keuze uit de normale Cayenne, de Cayenne e-Hybrid, de Cayenne S, de Cayenne GTS, de Cayenne Turbo en de Cayenne Turbo S e-Hybrid. Toch ontbrak er volgens Porsche nog wat aan: een Cayenne Turbo GT.
‘Turbo GT’, dat label kennen we nog niet. Aangezien Porsche alle bestaande labels al gebruikt had op de Cayenne moesten ze wel wat nieuws verzinnen. Dat werd Turbo GT. Een Cayenne Turbo dus, maar dan sportiever. Porsche presenteert de Turbo GT – die uitsluitend als Coupé leverbaar is – als het topmodel van de Cayenne-range.
Dat betekent niet dat het de krachtigste variant is. De Turbo GT produceert namelijk 640 pk, terwijl de Turbo S e-Hybrid het tot 680 pk schopt. Desondanks is de Turbo GT wél de snelste. De SUV heeft maar 3,3 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Even voor de goede orde: dat is sneller dan een 992 GT3. Qua topsnelheid zal de Cayenne Turbo GT het af moeten leggen tegen een GT3, maar de top van 300 km/u is alsnog indrukwekkend.
Om zonder hybridehulp aan 640 pk te komen heeft Porsche onder meer de krukas, drijfstangen, zuigers, distributieketting, turbolader en intercooler aangepast. Zo’n beetje alles dus. Het resultaat mag er zijn: de Turbo GT heeft nu de krachtigste V8 binnen het Porsche-gamma. Een middendemper heeft Porsche trouwens achterwege gelaten, dus de V8 zal extra goed te horen zijn via de titanium sportuitlaten.
Dat de Cayenne Turbo GT serieus snel is wisten we al voordat de auto officieel onthuld werd. Een kleine twee weken geleden meldde Porsche namelijk dat de Cayenne een nieuw ‘Ringrecord heeft gepakt. Met een tijd van 7:38.9 is de Turbo GT officieel de snelste SUV op de Nordschleife. Dit record was eerst in handen van een verwante SUV: de Audi RS Q8.
Hoe kun je de Turbo GT eruit vissen tussen alle andere Cayenne-varianten? Daarvoor kun je het beste kijken naar de spoiler op het dak. Die heeft namelijk twee ‘flapjes’ aan de zijkant. Aan de voorkant is de Turbo GT te herkennen aan de grotere luchtinlaten in de voorbumper. De goudkleurige 22 inch velgen zijn natuurlijk ook niet te missen. De diffuser en de centrale uitlaten vallen ook op, maar die zijn niet uniek voor de Turbo GT.
In het interieur vind je vooral heel veel alcantara. Verder zie je overal goudkleurige accenten die matchen met de velgen. Als je drie kinderen hebt zul je de Turbo GT helaas moeten laten schieten. Deze versie is namelijk alleen als vierzitter leverbaar.
We weten ook meteen wat de Porsche Cayenne Turbo GT moet kosten: €276.500. Daarmee is de Turbo GT een halve ton duurder dan een normale Turbo en dik 80 mille duurder dan een Turbo S e-Hybrid. Met deze prijs gaat de Turbo GT direct concurreren met de Lamborghini Urus.
harrie zegt
Zo zie je maar, enkel sprinttijden zijn ook niet zaligmakend.
shaguar zegt
Hé, je achterklep staat nog open…
Robert zegt
@shaguar: ik was dus niet de enige die dit dacht bij de eerste blik op de header foto.
Verder vind ik het een gedrocht op (lelijke) wielen. De zin en de fun van deze categorie auto’s ontgaat me volledig.
negennegenzest zegt
Ik was ook net als jij. Tegen de SUV en dacht dat een gewone station in principe hetzelfde kon. maar goed mijn vrouw wilde een SUV. Dus werd het een Cayenne S. En ik moet eerlijk zeggen een jaar na dato snap ik het wel. Zo’n auto doet alles goed genoeg. Hij is snel, luxe, comfortabel, ruim en rijdt echt goed. Tuurlijk zijn er auto’s die beter rijden (die heb ik ook) maar als all rounder en als gezin auto zijn het perfecte dingen.
Dus ik zou zeggen ga eens in een Cayenne rijden (wel minimaal de S) en laat je verbazen, het rijdt echt beter dan je denkt!
ouwedibbes83 zegt
@negennegenzest: je pleidooi lijkt hout te snijden, waarom liever een SUV dan een vlotte station? Die zijn toch ook snel, luxe, comfortabel, ruim en rijden mss nog beter? Is t de beleving van ruimte? De hoge zit? Of iets anders?
negennegenzest zegt
Ja het is de beleving van ruimte, het formaat, je voelt je echt een stuk veiliger in het ding puur vanwege het formaat én het zicht rondom is gewoon een stuk beter. Ik heb niets tegen stations, ik zou hem zo inruilen voor een RS6. Maar voor wat hij moet doen, ideale gezinsauto zijn komt hij verdomd dicht in de buurt.
O plaat zegt
Bedankt om mij nog eens te bevestigen hoe gelukkig ik moet zijn met mijn vriendin die enkel met softtop cabrio’s rijdt.
negennegenzest zegt
We hebben al zo veel cabrio’s gehad, dat wordt je vanzelf beu. Koud en vochtig in de winter (ja ik weet dat jij de enige hebt die dat niet heeft) slecht zicht rondom, warm in de zomer. Cabrio’s zijn leuk op dagen dat het 20 graden is. Maar alles er boven en je bakt weg in je cabrio bij een stoplicht. Alles er onder en je zit te klappertanden in de auto.
Maar leuk voor je dat jouw vriendin graag een cabrio rijdt.
Overigens heb ik zelf ook een 986S. Maar dat geld niet echt als gezinsauto.
ko4n zegt
@negennegenzest: het rijdt nog altijd niet beter dan een stationcar. Ik heb wel eens met een Cayenne S gereden. Nogsteeds te groot lomp en zwaar, en die – 400 pk had ie hard nodig met zn obese gewicht. Neen dank u, doet u mij maar een A6 of een 5er
negennegenzest zegt
Ik durf het wel aan hoor op een circuit tegen een A6 of een 5er.
Benny_Weisz zegt
@negennegenzest:
Op een circuit verliest uw Cayenne van een 5-er of een A6 die pak ‘m beet 100 pk minder vermogen hebben…. Dat komt voornamelijk door de 2,5 ton aan gewicht die uw SUV door elke bocht mee moet sleuren. Op een circuit is een BMW 540 Touring echt sneller dan uw Cayenne.
Verbazingwekkend genoeg zal uw Porsche op een drag strip meer kans maken tegen dezelfde BMW.
rogerzz zegt
Bij een Cayenne geloof ik je wel, maar de gemiddelde SUV is gewoon intens kut. Alsof je voor je plezier in een Peugeot 5008, Toyota Outlander PHEV of Renault Captur rijdt, die dingen zijn gewoon lomper/zwaarder/hoger/lelijker/lawaaierig dan een normale Passat of Octavia of wat dan ook.
Als ik een SUV moest hebben (maar dat is niet zo) dan zou een Stelvio, Cayenne of Q8 nog het overwegen waard zijn. Maar wat een geld kosten die dingen toch. De Cayenne Turbo GT van 277k is ook niet echt een ‘no-brainer’ voor de gemiddelde Nederlander. De belastingput van Nederland is dan wel blij met je, daar gooi je best wat geld in qua BPM en BTW.
schuimreus zegt
Om nou te zeggen dat het een hele fraaie auto oplevert… mwah
shalomleon zegt
Ik zag laatst eens een Macan met een wel heel bijzondere uitlaat (met scheetjes en al) optrekken en wegrijden zoals de prestaties het waar kunnen maken. Maar toch zag het er een beetje meh uit. Met dergelijke auto’s is het gewoon geen porem. Het is net alsof je iemand in pak met spierwitte nikes ziet hardlopen. Doe dan toch maar niet, het gros welke zulke auto’s kan kopen dragen sandalen met witte sokken tot de knieën
flyerbunch zegt
Turbo GT.. gaan ze dit dan ook doortrekken naar de andere modellen?
potver7 zegt
Of je laat je vrouw thuis natuurlijk, kunnen die drie koters gewoon mee…
ghini zegt
Ik vind hem niet mooi, dat model sowieso niet. Die spoiler is idioot, ziet er niet uit. Ik vind overigens dat bijna alle actieve spoilers er niet uit zien. Iets wat zo duidelijk in beeld is verdient meer aandacht. Gaat Lamborghini nu binnenkort met een snellere Urus komen en dat record weer verbreken?
negennegenzest zegt
Ik vind de spoiler ook lelijk, maar dat vind ik ook al op de laatste generatie 911. Alsof de halve achterkant open klapt.
Charles Taycan 4S zegt
Dikke bak maar liever de GT3!
padoempats zegt
Mijn eerste gedachten was dat ik naar een verbouwde Model X keek
allesmetturbo zegt
Wat een afzichtelijk ding, maar toch stiekem wil ik er wel een rondje op de nordschleife mee doen
berlinetta zegt
Als dit een model van Mansory was, had ik het ook wel geloofd.
petroldrinker zegt
Of gewoon geen kinderen nemen, spaart hoop geld en ellende, en je kan kopen kwa autos wat je wilt… maakt het ook nie uit als ie 2 stoelen of nog minder heeft achter