Je ziet pas hoe joekelig groot zo’n kist is als je er een achter een forse SUV hangt.
Duitsers hebben vliegveld Parijs Charles de Gaulle (CDG) overgenomen. Nou ja, in ieder geval tijdelijk. Op het stukje asfalt heeft een Porsche Cayenne één Airbus A380 van KLM-partner Air France uit diens speciale hangar getrokken. De garage waar de 73 meter lange vliegmoloch in staat is groot genoeg om plaats te bieden aan 3.000 Porsche Cayenne’s. Er was echter maar één exemplaar nodig om de A380 te verplaatsen over 42 meter.
Eerder voerde VAG al eens een zelfde stunt uit met de Touareg V10 TDI, maar die trok destijds slechts een Boeing 747. De prestatie van de Cayenne is een nieuw record dat, net als Max Verstappen’s leeftijd, geverifieerd is door Guinness World Records. Zowel een Porsche Cayenne S Diesel als een Turbo S kregen de A380 van zijn plek.
De auto’s waren niet aangepast. Wel is er een speciale constructie gemaakt om het vliegtuig vast te maken op de standaard trekhaken van de SUV’s. Om een of andere reden werden er Britse Cayenne’s ingezet voor de exercitie. Cayenne-bestuurder Richard Payne geeft aan dat hij één van de Cayenne’s vanuit Engeland naar Parijs had gereden en later op de dag in dezelfde auto ook weer terug zou rijden naar Old Blighty.
Volgens Payne was het vooral een rare gewaarwording om in de spiegels te kijken en daar een A380 te zien. Kijkend naar de foto’s kunnen we ons daar iets bij voorstellen…
bastiaano zegt
Op foto 6 zie je hoe indrukwekkend sterk zo’n motor is. Relatief zo klein, maar wel zo’n gevaarte in beweging krijgen.
peug206 zegt
@bastiaano: als het rolt…
goodolddays zegt
@bastiaano: mwah, zodra je de inertia overwonnen hebt gaat dankzij de massa het makkelijker vooruit… wet van Newton.
Dino2400 zegt
@goodolddays: Niet echt, je moet ook nog de wrijving overwinnen.
Wrijvingskracht is wrijvingscoëfficient x normaalkracht (252.000 kilo bij leeg vliegtuig), dus ook als het ding eenmaal in beweging is gebracht kost het een hoop vermogen.
b00m3rang zegt
@dino2400: Jaa, maar dat is wel makkelijker dan op gang komen, dan heb je dat al overwonnen namelijk. Als je hem eenmaal hebt rollen kan je massatraagheid het grootste werk laten doen, je hoeft m alleen maar op tempo te houden.
Onehp zegt
@b00m3rang: eh, nee, zijn punt was dat het op gang houden ook best wat kracht kost onafgezien van de massatraagheid.
Maar inderdaad het in beweging brengen is de grootste uitdaging al is de acceleratie heel klein waarschijnlijk, goede koppeling en (olie)koeling vooral!
lekbak zegt
@bastiaano: elke automotor heeft genoeg kracht voor zoiets. Het is juist knap dat de rest van de aandrijflijn het aan kan. Dat ze al dat vermogen om kunnen zetten op zoveel koppel aan de wielen zonder op de branden en de boel te breken.
Of hebben deze porsches standaard lage gearing? Want dan is het opeens volkomen logisch.
Ozan zegt
@bastiaano: m’n pa heeft met z’n oude E60 520i(!) een keer een boom uit de grond getrokken. Vond ik knapper dan dit..
marc94 zegt
@bastiaano: https://m.youtube.com/watch?v=g-OqEzK4uxg hier de video, hij krijgt het verassend makkelijk in beweging.
iamthestig zegt
Hadden de bij die Touareg niet een ton ballast achterin gelegd? Anders zou hij hem niet op gang krijgen.
iamthestig zegt
@iamthestig: Correctie, 7000 kg ballast. http://www.autoblog.com/2006/11/22/touareg-v10-tdi-tows-a-747/
viezefreddyw zegt
Ik blijf zulke vliegtuigen zwaar indrukwekkend vinden. Een joekel van een machine dat gewoon de lucht in gaat. Ik weet het, dat gebeurt al jaren. Maar ik blijf het indrukwekkend vinden.
Gulli zegt
@viezefreddyw: ik heb een tijdje bij klm op een kantoor gewerkt met uitzicht op de startbaan. Het verveelt echt geen moment kan ik je zeggen, wat een geweld komt daarbij kijken en dat het dan idd ook nog allemaal de lucht in gaat is echt bizar
mattr zegt
Alstublieft Jaap: http://www.autoblog.nl/archive/2006/11/23/marketing-alert-touareg-trekt-boeing-747
dagdromer zegt
Pfff, de complimenten moeten naar de producent van de versnellingsbak gaan.
Onehp zegt
@dagdromer: koppeling ook, en de oliekoeler daarvan. Ontwerp/dimensionering by Porsche wel.
potjak zegt
De ideale caravantrekker.
fmgarcia zegt
@potjak: De ideale caravan hangt er wat mij betreft al achter.
siebren zegt
Ze hebben zoiets ook met de Q7 V12 TDI gedaan. Alleen was het vliegtuig iets kleiner
https://youtu.be/nssY-L7Q4jU
banaan7 zegt
Daar kan je een hele grote caravan mee trekken.
Ik vind de Airbus trouwens veel mooier dan de cayenne.
VeniVidiVici zegt
Is er ook een filmpje van gemaakt? Nu geloof ik er geen reet van en is er alleen een Cayenne voor gezet voor de foto.
beefcake zegt
@venividivici: net als de maanlanding, ook zoiets.
VeniVidiVici zegt
@beefcake: Nou, ik wil niet heel lullig doen hoor, maar kijk eens goed op de foto’s… het vliegtuigvoorwiel staat gewoon tussen balken. Dus iets klopt er niet…
tievdz zegt
@venividivici: *insert muziekje van The X-files*
granlusso zegt
Ik mag hopen dat deze auto’s de shredder in gaan voorsat ze bij een of andere schunnige handelaar staan, ’trekhaak nooit gebruikt’.
racerx zegt
@granlusso: De eigenaar van het bedrijf met de karakteristieke tegelvloer stond aan het eind van het recordtraject al klaar om de boel op te kopen… ;)
allesmetturbo zegt
Dit geeft de uitspraak ‘met het vliegtuig op vakantie’ wel een hele andere betekenis
mashell zegt
@allesmetturbo: die aanhanger is net zo wit en onhandig als de gemiddelde caravan.
lekbak zegt
@mashell: bijna wel ja.
sr20det zegt
@mashell: alleen blijft deze caravan wel nog bestuurbaar zodra er wind onder komt.
autodrop zegt
@mashell: parkeer deze aanhanger inderdaad maar eens op een camping!
spidermann zegt
Ik ga wel naar het caravan blog voor dit soort nieuws. Wat wil VAG ermee zeggen?
berlinetta zegt
@spidermann: Is toch gewoon een doeltreffende manier van reclame? Ik vind het best indrukwekkend hoor.
porsche928 zegt
Prestatie van het plaatwerk en de trekhaakfabrikant.
christophe zegt
Video: https://vimeo.com/215435721
crisisfour74 zegt
Promotie filmpje,er moet balast in voor tractie.een push-back trekker weegt 50a 65 ton voor tractie.matow van een A380/800 is 575ton.leeg gewicht 252ton
inbedrijf zegt
Bewegend beeld, or it didn’t happen ;-)
VeniVidiVici zegt
@inbedrijf: Tja, en helemaal gezien dat het vliegtuig neuswiel gewoon tussen balken staat haha
VeniVidiVici zegt
@inbedrijf: Hum… oké filmpje staat paar comments terug. Als vliegtuig niet geholpen is van achteren dan geloof is het maar.
tstile zegt
Niks aangepast….. uhuh het zal wel
baklava zegt
Gaaf! Ik vlieg regelmatig met de a380, blijft een imposant ding, zowel van buiten als binnen.
Onehp zegt
@baklava: piloot?
baklava zegt
@onehp: Nee woon deels in Nederland en in Indonesië.
Mas zegt
Niks bijzonders. Deden de Amerikanen 45 jaar geleden ook al. https://www.youtube.com/watch?v=Y1-gHqov5w8
tievdz zegt
@Mas: is die A380 al zo oud!?
Mas zegt
@tievdz: Je begrijpt wat ik bedoel. Verschilt qua gewicht niet enorm van elkaar, die 747 in dat filmpje is 209 ton en de A380 zo’n 250.
henkp1 zegt
Op zich wel knap, want zo’n 380 weegt wel een paar kilo’s.
Maar waarom ‘maar’ 42 meter, ging er dan toch iets kapot aan die Porsche of bijna?
towi1989 zegt
Met PDK of koppelomvormer?!
nine9r zegt
Die had ik met mijn Jeep V8 ook makkelijk van zijn plek gekregen. Alles draait om de reductie op de 4 wielen.
Mas zegt
@nine9r: Zeker weten. Even in zijn 4lo gooien en hij rolt.
nine9r zegt
@Mas: Masis, halen alleen de voet van de rem en dan loopt ie stationair weg?