In de plaats van zescilinders, kiest Porsche er weer voor achtcilinders terug te brengen naar de Cayenne GTS.
Driewerf hoera voor Porsche en het terugbrengen van méér cilinders naar de modellen. Eerder kwam het merk al met de 718 GTS 4.0. Met dit nieuwe model werd ervoor gekozen om een zescilinder te lepelen in die nieuwe GTS. Voorheen lag er een viercilinder boxermotor met turbo in de 718 GTS. Porsche herhaalt het trucje met de nieuwe Cayenne GTS.
[bbmediaclip clipID=”3791181″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
Waar de vorige Porsche Cayenne GTS een 3.6-liter biturbo V6 had, beschikt dit nieuwe model over een 4.0 biturbo V8. Lekker! Het vermogen ligt op 460 pk en 620 Nm koppel. Daarmee is de power met 20 pk en 20 Nm gestegen in vergelijking met zijn voorganger. Altijd gekoppeld aan de 8-traps Tiptronic S automaat, sprint de nieuwe Cayenne GTS in 4,5 seconden naar 100 km/u met Sport Chrono. De topsnelheid ligt op 270 km/u.
Porsche Cayenne GTS – standaard uitrusting
De GTS-modellen van Porsche zijn doorgaans the icing on the cake. Allerlei zaken die normaal gesproken een optie zijn komen standaard op een GTS. Op de nieuwe Porsche Cayenne GTS heb je standaard onder andere een 20mm verlaagd onderstel, een sportuitlaatsysteem, Porsche Active Suspension Management (PASM) en Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). 21-inch RS Spyder Design en rode remklauwen zijn eveneens standaard te vinden op een Cayenne GTS.
Nieuw ontwerp voor het sportuitlaatsysteem
Met de Porsche Cayenne GTS Coupé debuteert ook een nieuw ontwerp voor het sportuitlaatsysteem. Het design bestaat uit twee centraal geplaatste ovalen uitlaatpijpen met daaromheen de diffuser. Ongetwijfeld een designkeuze waar klanten aan moeten wennen. Dit ontwerp is nu exclusief voor de Cayenne GTS Coupé. Porsche zegt het echter ook aan te gaan bieden op de Cayenne Turbo Coupé.
Interieur
De traditionele GTS-kenmerken zijn tevens terug te vinden in het interieur. Alcantara is terug te vinden op de hemelbekleding, een gedeelte van de stoelen, de armleuningen, middenconsole, de portieren en het stuurwiel. Her en der zijn de nodige GTS-logo’s aangebracht om de uitvoering nog eens te benadrukken.
Porsche Cayenne GTS – prijs en beschikbaarheid
De orderboeken voor de Porsche Cayenne GTS zijn vanaf heden geopend. Prijzen beginnen bij 178.900 euro voor de Cayenne GTS en 183.800 euro voor de Cayenne GTS Coupé. Ondanks de standaarduitrusting zijn er nog genoeg manieren om de prijs verder op te draven. Denk aan de optionele PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) of de PSCB (Porsche Surface Coated Brake). Driekamer-luchtvering, achterasbesturing en Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) zijn tevens zaken die je als optie kunt aanvinken op je GTS.
Porsche levert de eerste exemplaren van de nieuwe Cayenne GTS in juli 2020.
toyotafortuner zegt
Zo in t rood, als niet coupe, is ie wel érg lekker!
flatsixx zegt
Heel lekker, Porsche is goed bezig. Leuk dat de Cayenne exact de zelfde prestaties heeft als de Macan Turbo.
rutgerg zegt
Gaat niks boven het heerlijke geluid van een 8 pitter! Nouja bijna niks. Zo had mijn schoonpa een BMW X6 hybrid. Geluidloos wegrijden en dan ineens zo’n heerlijke v8 roffel. Heerlijk de uitdrukking op de gezichten vd voetgangers ? (al kan dat ook zijn vanwege het afgrijselijke X6 uiterlijk).
114i210pk zegt
@rutgerg: Ik denk indd vanwege het afgrijselijke uiterlijk, want allemachtig zeg, de X6 is de quasimodo in de BMW-familie.
a_buis zegt
@114i210pk: off topic blijft dat heel, chippen naar 210pk?
114i210pk zegt
@a_buis: Absoluut. Het N13B16 blok zit behoorlijk goed in elkaar. Hij lag in 3 modellen van de Mk1 F20. De 114i dus, maar ook in de 116i (136 pk) en de 118i (170 pk). Standaard had die die van mij iets meer dan 100 pk, ik geloof 102 pk’s. Een zwaar gedowngrade blok dus in de 114i. Ik heb nu iets meer dan 2x zoveel vermogen als standaard. Bevalt me nog steeds erg goed.
hotze zegt
Nou, BMW heeft nog een paar van die lelijkerds in de familie. En met die nieuwe afzichtelijke nieren wordt ’t er niet beter op. Waarschijnlijk de blinde designers die voorheen bij Toyota de scepter zwaaiden, in dienst genomen.
mwti zegt
@rutgerg: mijn Porsche 991.2 GTS start hard op en dat is wel eens lastig als je vroeg de deur uit moet. Ik woon wel vrijstaand maar heb aan de kant vd oprit buren. Dan is hybrid perfect.
pietertjep85d zegt
@mwti: wow, de 991.2 GTS, mijn favoriet. Echt heel gaaf, dagelijkse bruikbaarheid en sportief rijgedrag gecombineerd. U heeft een uitstekende keuze gemaakt wat mij betreft.
psycholander zegt
Er is nooit een hybride V8 geweest bij BMW…
rutgerg zegt
@psycholander: om de dooie donder wel. X6 active hybrid. Tussen 2010-2012 had een 4,4L V8 aan boord. Zelfde blok als de Xdrive 50i.
amauryg zegt
Klopt inderdaad. Het bestaan ervan is evenwel bij zeer weinig mensen bekend. Heb het geluk gehad eentje gereden te hebben enkele jaren geleden, en zoals je zegt, het geruisloos wegrijden en vervolgens de V8 bulder deed heel wat mensen heel raar opkijken!
AlbertW zegt
#ovale
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor, en slim ook. Gewoon maximaal investeren met het hele concern om de V8 in leven te houden, dat die dan geknepen wordt voor de mindere goden is geen probleem. Geeft tuners meer opties achteraf….
neeszz zegt
Anno 2020 klinkt 460 pk uit een 4.0l biturbo V8 vrij tammetjes. Dit is toch hetzelfde blok wat in de Turbo zit en waar ze 550 pk uithalen?
gregorius zegt
yep.
Eerst was de GTS de topversie van een bepaald blok.
Nu is de GTS de tamste versie van een bepaald blok. Is toch niet de naam: GTS waardig?
Maar goed, was is waardig nog, tegenwoordig.
Loek zegt
@neeszz: hij is wat tammer dan de Turbo om de lichtgewichte natuur van de GTS te benadrukken ;)
anthwan zegt
Wat klonk die oude GTS V8 toch fantastisch tegenover deze, is dit allemaal de schuld van dat “particle filter”??
Jantje_555 zegt
Is ook goedkoper voor VW om die 4.0 V8 daar in te lepelen.
Urus
RSQ8
Cayenne GTS
Bentayga
Allemaal 1 pot nat