De absolute winstpakker van het merk heeft een facelift ondergaan. Porsche geeft de derde generatie een iets strakker uiterlijk mee, en weet het bakbeest de 14% bijtellingscategorie in te duwen. Dat leest u goed; 14% bijtelling voor de Cayenne.
Porsche heeft de derde generatie van de Cayenne een nieuw front gegeven, met airblades op de hoeken die lucht naar de intercoolers moeten leiden. De nieuwe koplampen zijn standaard van het type bi-xenon, inclusief led-dagrijverlichting. Tenzij je de Cayenne Turbo opteert, dan hangen ze er in Zuffenhausen LED-koplampen met het Porsche Dynamic Light System (PDLS) in. Aan de achterkant valt op dat de uitlaatuiteinden geïntegreerd zijn met de achterbumper en de achterlichten een mee driedimensionale vormgeving hebben. De aanpassingen zijn daarmee klein en voor de leek haast onopvallend. Binnenin heeft Porsche een nieuws stuurwiel met schakelpaddles gemonteerd, een knipoog naar de 918 Spyder.
De V8 is gebleven
Wie ronkend de PC Hooft wilt aandoen met minimaal acht cilinders, zit nog steeds goed bij de Duitsers. De Cayenne Turbo heeft als vanouds een 4,8-liter V8 biturbo, waar 520 pk en een koppel van 750 Nm uit wordt gehaald. De sprint naar 100 km/u duurt 4,5 seconden (4,4 s met het optionele Sport Chrono Pakket) en de Vmax ligt op 279 km/uur. Het verbruik: 11,2-11,5 l/100 km (CO2: 261-267 g/km).
Daaronder zit de Cayenne S. Die heeft zijn achtpitter wel voor een 3,6-liter V6 biturbomotor met 420 pk en een koppel van 550 Nm ingeruild. Deze komt standaard met een achtraps Tiptronic S-transmissie en tikt de 100 aan in 5,5 seconden (5,4 met het Sport Chrono Pakket). Het drinkgedrag ligt op 9,5-9,8 l/100 km (223-229 g/km CO2) – een winst van 1,0 l/100 km ten opzichte van de aloude V8.
Dieselaars hebben de keuze uit een 3,0 V6 met 262 pk en 580 Nm (6,6-6,8 l/100 km) of een 4,2-liter V8 in de Cayenne S met 385 pk bij 3.750 tpm en 850 Nm aan koppel tussen de 2.000 en 2.750 tpm.
Cayenne S E-Hybrid
De echte verrassing (alhoewel…) is de Cayenne S E-Hybrid, waarmee ze de plug-in techniek uit de Panamera doorzetten naar de money cow van het merk. Door de stekkeraansluiting weten ze de CO2-uitstoot op 79 gram per kilometer te krijgen, en dat geeft ze recht op een plaats in de 14% bijtellingscategorie. Hiervoor zetten ze een 3,0-liter V6 met compressor in, aangevuld met een 95 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen komt daarmee uit op 416 pk en het maximale koppel van 590 Nm is tussen de 1.250 en 4.000 tpm beschikbaar. Het verbruik komt op papier uit op 3,4 l/100 km. Wil je volledig elektrisch rijden, dan kom je met een vol accupakket (10,9 kWh) 36 kilometer ver. Opladen kan via het stroomnet of tijdens het rijden.
De prijzen lopen uiteen van 84 mille voor de 14% bijteller, tot ruim het dubbele voor de Cayenne Turbo.
Porsche Cayenne S E-Hybrid | €84.500 |
Porsche Cayenne Diesel | €88.200 |
Porsche Cayenne S | €111.300 |
Porsche Cayenne S Diesel | €116.500 |
Porsche Turbo | €175.400 |
Vanaf 11 oktober staat de nieuwe Cayenne bij de dealer. Zijn debuut is op de Autosalon van Parijs in september.
Hieronder het verschil tussen de nieuwe en de oude Cayenne. Voor de duidelijkheid: de facelift staat bovenaan.
kwatsjkop zegt
Sjoow, dat ziet er… precies hetzelfde uit!
14% bijtelling, yeah right! Ze gaan ons zeker wijsmaken dat dit ding minder uitstoot dan een Golfje met 122pk! Worden toch 75% van de tijd rondgekneurd met de benzinemotor, net zoals ze doen met de Mitsubishi Outlander PHEV
sulobb zegt
Het begint op niks meer te trekken.
Op zich is het geen lelijke auto, maar nieuw ga ik hem niet noemen.
bossie zegt
Zoals wel vaker met facelifts, het zou fijn zijn als jullie de before
parker zegt
Top dit, als Cayenne rijder betaal je al genoeg inkomstenbelasting, wat minder bijtelling is dan wel op z’n plaats.
tupperware zegt
@parker:
En wat denk je dat al die oogoperaties kosten voor de mensen die dit op hun netvlies gekregen hebben?
Ik zeg, op zo’n gedrocht kan de belasting niet hoog genoeg zijn..
supersim200 zegt
De achterlichten zijn echt een enorme verbetering t.o.v de oude.
simppa zegt
Saaie bak zeg.
roller79 zegt
-edit: check!-
on topic: de achterlichten vind ik ook beter, de uitlaten van de turbo dan weer niet…te hoekig
norge zegt
Tijd dat 14% regeling is aangepast wordt..
SpiderIV zegt
@norge: helemaal eens, dit soort auto’s geeft aan dat de huidige fiscale regelingen redelijk krankzinnig zijn. Bouw een maximum in van bijvoorbeeld EUR 50.000 cat waarde oid.
parker zegt
@SpiderIV: hoezo? Sloebers mogen wel profiteren van lagere bijtelling maar ‘rijke stinkerds’ niet?? Sneue afgunstige mentaliteit vind ik dat.
SpiderIV zegt
@parker: Niet zo bedoeld, in jouw termen hoor ik dan bij die “stinkerds” en zou dan ook kunnen profiteren.
Die lage bijtellingscategorieën zijn in het leven geroepen vanwege van het zuinig zijn voor het milieu ………………….. ik kan dat absoluut niet plaatsen met een SUV als deze Cayenne. Tevens is de wijze waarop deze auto aan de voorwaarden voldoet natuurlijk niet in overeenstemming met de dagelijkse praktijk (NB geldt voor alle hybride’s).
Toevoeging Bugboy “plaats van een max. prijs gewoon kijken naar werkelijk verbruik. Lastig onafhankelijk te bepalen maar dan ben je wel van de excessen af.” is terecht.
bugboy zegt
@SpiderIV: in plaats van een max. prijs gewoon kijken naar werkelijk verbruik. Lastig onafhankelijk te bepalen maar dan ben je wel van de excessen af.
griffendahl zegt
@norge: Gaat ook wel gebeuren, huidige wetgeving voorziet maar tot en met 2016 geloof ik. Daarna ligt het nog helemaal open…
faster zegt
Yes! Bye, bye Japanse look, hello Porsche!
gregorius zegt
Kan iemand me het volgende uitleggen?
De automerken maken nu allemaal van die plug-in hybride dingen. Doel 1: Uitstoot lager op de foute EU tests = minder belasting. Doel 2: uitstoot een beetje lager in het echt voor de consument. Nu schommelen de meeste van deze zuip-mobielen met batterij in de tests rond de 60 – 80 gr CO2 (of je rekent t om naar L/100km, wat je wil).
Deze zeecontainers wegen allemaal richting de 1500 – 2000kg. De meeste zitten rond de 7 – 10 kWh, Volvo en Mitsu mikken er 12kWh in. Allemaal rijden ze er ongeveer 30 – 50km op. Ok. Al deze elektrobende kost wat aan gewicht; en de batterijen ook.
Tesla heeft ongeveer 6.6kg per kWh nodig aan batterijen (de 85 kWh = 570kg, de 60 = 400kg). Je mag toch hopen dat deze multi-miljard-bedrijven vergelijkbare technologie (zoniet, betere) in hun bak kunnen stoppen vergeleken met Tesla (zeker gezien ze nu de rechten hebben vrij gegeven).
Nu komt dan de vraag. Waarom gooit VAG/MB, maar ook de ander PHEV-merken niet, zeg, 100kg extra aan batterijen meer in hun bak (ongeveer 16 kWh meer?)? Dan bereik je die grens met 100km elektrisch rijden (ook in het echie)? (ok: BMW heeft ong 16kWh in de i3; ‘ze wilden meer’, maar dan werd dat ding dus te zwaar vonden ze).
100kg op 1500 – 2000 pk is nog steeds wat, ja, klopt. Maar dan zou je in principe de EU-verbuiks tests vol elektrisch kunnen doen. Dan dus vrijwel geen uitstoot hebben. Maar belangrijker, de dagelijkse gebruiker kan bijna geheel elektrisch rijden! Ik rijd bijvoorbeeld 100 km per dag voor mn werk: heb nog een zuiper (1 op 10); dus ik mik bijna 5000 euro aan benzine in mijn auto, per jaar. Dat blijft een hoop geld.
In een hoop landen, waar mensen iets meer ruimte hebben, kunnen mensen dat ding zelfs met zonne-energie opladen (lader op je dak, batterij eraan en vervolgens ’s nachts overladen naar je auto, zie bijvoorbeeld elk 2e huis in Duitsland tegenwoordig) (& ik zie hier in CH nu al twee bedrijven (consultants) rondrijden met Tesla’s met grote stickers: we rijden geheel op zonne-energie).
Het lijkt me dat de grootste stappen nu gezet zijn toch? Wanneer komt die laatste stap?
Ik hoor het graag als ik ergens wat vergeet!
parker zegt
@gregorius: 100km woon-werk is veel, het gros komt niet boven de 50 uit. Vandaar.
gregorius zegt
@parker: als je naar Europa kijkt. niet NL; en daarbij optelt dat de gemiddelde forrens die een dergelijke PHEV kan betalen / mag leasen waarschijnlijk iets meer rijdt; leek mij die 100km meer van toepassing vergelijken met de 50 km.
macchina zegt
@gregorius: Als je de auto op de zaak ook even oplaadt, kom je precies op 2×50 km en kom je wel uit. Ik geloof dat 1 van die plug-in hybride fabrikanten eens stelde dat de gemiddelde reisafstand van de gemiddelde bestuurder (woonwerk) van A naar B in Europa 35 km is. Ik denk daarom ook niet dat ze bedoelden dat je heen en weer op één lading zou moeten kunnen.
Mijn mening: Taak aan de overheid om die extra accijnspenningen eens aan het werk te zetten voor een betere oplaad-infrastructuur.
w0o0dy zegt
@gregorius: wat je vergeet: het zijn autofabrikanten en die hebben geen belang bij de beste oplossing maar vooral aan de hoogste marge. Dus net zoveel accu’s erin dat je de test haalt in de 14%. Verder is het vooral symbool politiek. Meer accu’s is lastig qua ruimte, koeling/verwarming en is duurder….
gregorius zegt
@w0o0dy: ik denk dat die 14% ze een rotzorg zal zijn. Het lijkt me meer te gaan om de landen met een wat hogere afzet en euro’s per extra gram CO2 in de aanschafprijs.
Ruimte, koeling etc etc; bij Tesla kunnen ze t. In de i3 past t ook; dus t moet kunnen lijkt me.
Misschien dat het dus echt een stuk duurder is. Maar neem 2 Cayenne’s. een 10.9 kWh en een 27 kWh. Zeg dat die 27 10k extra kost, kaal. Vervolgens zit je in 0 – 40 gr CO2 range. Ik ben geen expert, maar zijn er (nog) niet landen waar 40 ipv 80 gr uitstoot ook zo maar >5k aan belasting kan schelen?
In dat geval zou ik die 5k extra die het me dus kost om een 27 ipv 10.9 te hebben, er zeker voor uitgeven. Kijk naar de Tesla 85 tov 60; ik zie alleen maar die 85 labeltjes…
w0ut zegt
@gregorius: waarom zouden ze meer batterijen steken? Met 79 gram zitten ze waarschijnlijk in de meeste (EU) landen al in de laagste categorie. Meer batterijen is meer gewicht en vooral kosten.
En als je eerlijk bent. Geen hond die zo’n SE Hybrid koopt is echt geintereseerd in het electro gedeelte. Of die nu 30km of 100km electrisch rijdt. Dat is maar een facade voor minder te moeten bijdragen. Van de prijs aan de pomp lig je waarschinlijk niet wakker als 85.000 Euro aan een wagen kan geven.
1audi1 zegt
@w0ut: “van de prijs van de pomp lig je waarschijnlijk niet wakker” Ik weet wel zeker van wel. Niemand word er blij van elke dag de tank van een cayenne vol te gooien. Daarnaast, de meeste cayenne rijders zijn nou nie echt bepaald rijk. Vaak gewoon mensen met een iets boven modaal inkomen.
topless zegt
@1audi1:
Hoeveel Cayennes worden met eigen geld gekocht? Het zijn vrijwel allemaal leasebakken met tankpas.
1audi1 zegt
@topless: daarom
gregorius zegt
@topless: Ik denk dat een relatief groot percentage van de ‘lease-eigenaren’ van Cayenne’s voor een groot gedeelte van de kosten zelf opdraaien: ‘eigenaren’ die meedoen in de winstdeling.
En, bij deze vraag, moet je toch echt Europees denken.
mattgyver zegt
@gregorius:
Goed verhaal, Gregorius. Het is puur opportunisme van die fabrikanten om er precies genoeg accu’s in te gooien om net onder de fiscale grenzen te komen. En in de praktijk blijkt het verbruik dan nog flink tegen te vallen waardoor je geen 30 maar 20 km ver komt op een volle accu.
Nee, dan Tesla, gewoon 350 km range bij 120-130 km/uur en gratis supersnel superchargen door heel Europa voor als je een keer verder moet. Jammer dat andere merken niet wat meer hun best doen om dit ook voor elkaar te krijgen. Schijnbaar heeft Tesla een flinke voorsprong wat accutechniek/capaciteit betreft. Dat vrijgeven van die patenten betrof trouwens niet de belangrijke technieken; die hebben ze gewoon nooit gepatenteerd ;-)
w0ut zegt
Ik mis alleen nog een Macan SE Hybrid nu.
tupperware zegt
@w0ut:
Yep, als kiespijn..
audirs3 zegt
Niet alleen lage bijtelling, door de lage CO2 ook weinig BPM zo te zien. Een fors verschil tussen de Cayenne S en de SE Hybrid. Verschil met de Turbo is ronduit bizar, meer dan dubbele prijs voor 100pk’s. Dit wordt dus niet alleen een lease topper, ook particulier erg interessant. Ben benieuwd wat de kale prijzen zonder BPM en btw zijn.
poekoek zegt
Hoezo 3e generatie? Dit is toch gewoon een facelift van de 2e generatie? Het is geen compleet nieuw model.
jaapiyo zegt
@poekoek: Joah maar Porsche is nu van VAG he, dus zodoende.
skiihiigh zegt
@jaapiyo: Andersom hè ;)
berlinetta zegt
Hij is er wel op vooruit gegaan. Mooier dan de Macan. De diesel S lijkt mij toch de fijnste versie.
phaeton zegt
En nu dus de vreemde situatie dat de diesel S een v8 heeft maar de benzine S van een v8 is gedownsizet naar een v6.
jasperjvr zegt
Hij lijkt wat chiquer te zijn geworden
amg65 zegt
@jasperjvr: cayenne en chique gaan niet samen
laminaatplaat zegt
Inspiratieloos design, maar ach, het verkoopt wel lekker. Als ze hier mee hun research afdeling en wat meer excentrieke modellen zoals de 918 en een 911 GT3 RS kunnen bekostigen ben ik voor!
Jantje_555 zegt
dus de Turbo S moet nog komen
marussia zegt
Facelift à la Audi..
tvr1974 zegt
De slimme rijder zal m kopen en niet leasen… Als je zo een auto least betaal je al snel €1500 pmnd. + je bijtelling. Als je m koopt en gewoon afschrijft dan betaal je de auto, heb je alleen je afschrijving p.mnd en kan je km’s declareren.. Een ieder die least is een dief van zijn eigen portemonnee.. Helaas wordt je echter soms verplicht door je baas om te rijden in een lease auto… Iets wat volgens mij NOOIT VERPLICHT zou mogen zijn… maar ok.. Vele mensen denken er niet over na.. want een nieuwe auto voor de deur staat wel stoerder dan een gebruikte…
tupperware zegt
@tvr1974:
Die slimme rijder least hem, de gemiddelde Cayenne rijder heeft op papier niet de inkomsten die een dergelijke auto kan verantwoorden.
Ik heb nog nooit een drugsdealer netjes aangifte zien doen..
RuVi zegt
@tvr1974:
klopt niet. Als je hem privé koopt betaal je hem van geld waar reeds belasting over geheven is. Dus je moet ruwweg 200k aan salaris uit je zaak halen om 100k aan een cayenne uit te kunnen geven.
parker zegt
@tvr1974: zijn genoeg werkgevers die je de keuze bieden hoor: leasebedrag als salaris of een auto. Buitendienst verkopers e.d. uitgezonderd. Niks verplicht..
mashell zegt
@tvr1974: “en ieder die least is een dief van zijn eigen portemonnee..”
Nou nee. Als je het spel met de bijtelling en leaseprijzen goed speelt is leasen goedkoper. De truc zit niet zozeer daarin dat leasen ansich met de bijkomende kosten goedkoper is maar dat bij leasen alle kilometers vergoed worden. Bij een prive gereden auto worden de prive kilometers niet betaald door de werkgever en heb je vaak bij de zakelijke kilometers een 19 cent per kilometer constructie. Voor veelrijders (wat leaserijders vaak zijn) is dat niet erg aantrekkelijk.
petrolpower zegt
Die neus is er niet op vooruit gegaan eigenlijk
wimbers zegt
dat bijtelling en belasten naar gebruik gedoe kan eigenlijk alleen maar werken als men op europees niveau 1 mening over het belasten van autogebruik / bezit kan vormen.
ideaal zou natuurlijk zijn dat een auto door heel europa even duur wordt, de brandstof ook , en dus alles op de brandstofaccijns gegooid kan worden. geen torenhoge aanschaf /wegen / andere gebruiksbalastingen, gewoon accijns op brandstof.
schellekens006 zegt
Stuk beter.. De huidige vind vooral aan de achterkant net een koreaan.
gregorius zegt
@schellekens006: je haalt de woordne uit mn mond.
lambolover95 zegt
De achterkant is een stuk mooier geworden!
ferrarithijs zegt
‘Voor de duidelijkheid: de facelift staat bovenaan.’ Dit zegt genoeg.
JaxDryke zegt
Wauw, back to basic.
Ik was niet erg blij toen ze de eerste versie vervingen met de opgepompte 911-achtige stijl.
Dit is weer terug naar af, op de goéde manier. Gaaf.
heer zegt
Nooit gedacht. Maar zeker mogelijk.
hoflander zegt
Waarom betaal ik belasting voor mensen die dit soort auto’s kunnen betalen (en van het rijk een korting krijgen). Belachelijk gewoon. Tesla idem dito. Korting op bijtelling prima, maar dan op auto’s tot maximaal 35.000 euro.