Persoonlijk vinden we een stekkeraansluiting voor een atmosferische 4,8 liter V8 een hele slechte ruil, maar ook bij Porsche waart het downsize-spook rond. Bereid je dus voor op een plug-in hybride Cayenne en een Cayenne S die 2 cilinders inlevert. Wanneer? Soon….
In maart 2010 presenteerde Porsche de huidige generatie Cayenne op de Autosalon van Genève. Dit betekent dat de leeftijdsteller de 4 jaar al gepasseerd is, dus een facelift kan nooit meer lang op zich laten wachten.
De huidige hybride SUV, de Cayenne S Hybrid, maakt gebruik van een supercharged 3.0 V6 en een klein accupakket, met de komst van de facelift krijgt de nieuwe hybride ook een stekkeringang a la Panamera e-Hybrid. Het vermogen komt dan op 416 pk uit, een lichte verbetering ten opzichte van de 380 in de huidige Hybrid.
Net zoals bij de Panamera-facelift wordt verwacht dat het S-model zijn 4,8 liter V8 inlevert voor een geblazen 3.0 V6, maar dit schijnt een erg fijn blok te zijn, dus afgezien van het gebrek aan een V8 bulder is dit misschien geen drama.
We verwachten dat de Turbo nog even vast houdt aan de huidige V8. Porsche werkt aan een nieuwe reeks V6 en V8-motoren, die volgens Britse media hun introductie in de volgende generatie Panamera beleven, over een jaartje of 3 dus. Deze blokken zouden dan mogelijk doorsijpelen naar Bentley, maar ik zou dit nog niet als een gedane zaak zien. Bentley werkt immers ook samen met Audi (de twinturbo 4.0 V8), en dat blok gaat nog wel even mee.
Ook heeft Porsche nog een flinke stoot aan boxermotoren in de planning, maar die zien we natuurlijk niet in de Cayenne. Wanneer we de SUV-facelift live gaan zien? Nobody knows. Waarschijnlijk krijgt Beijing in april al de Cayman en Boxster GTS, dus zegt u het maar..
Foto: nieuwe Cayenne Hybrid(?), door mbfanatic gespot
celicatwincam zegt
Ik blijf het hier ook in iedere reactie op de nieuwe Cayenne zeggen, achterlichten van een Hyundai! (niet negatief bedoelt, vind het gewoon niet passen)
baars1992 zegt
@celicatwincam: Maar je snapt toch wel dat dit camouflerende stickers zijn en dat jij zodoende nog helemaal niet kan weten hoe de lampen van het, te onthullen, facelift model er uit zien…
tupperware zegt
@baars1992:
De Cayenne lijkt sowieso op een Koreaans hok, daar veranderd dat stickertje helemaal niets aan.
baars1992 zegt
@tupperware: Haha tsja, dat is jou mening… Heb je er ooit in gezeten en/of ermee gereden? Want normaliter trekt dat vooroordeel dan wel snel weg aangezien de mate en kwaliteit van de afwerking toch wel van een ander niveau is dan het gros aan jappen SUV’s
tupperware zegt
@baars1992:
Ja, ik heb er weleens in gereden, een maatje van mij heeft er een, ik wordt er echter niet warm of koud van.
Ik koop auto’s op hun rijeigenschappen, niet omdat de naadjes lekker strak zijn of omdat het interieur aaibaar is. Daar heeft God de vrouw voor uitgevonden.
Als er dan toch zo nodig Porsche op moet staan koop ik wel een Cayman.
sls63amg zegt
@tupperware: ja bijna….
sturmovik zegt
de achterlichten zullen waarschijnlijk grote overeenkomsten vertoenen met die van de maca
baars1992 zegt
@sturmovik: Dat is inderdaad wel de (nieuwe) stijl die je waarschijnlijk in het gehele modelgamma terug zult gaan zien
launchcontrol zegt
Ik gok de intro op de IAA ….
Als ze deze Cayenne Hybrid in de 14% kunnen houden/krijgen dan is het een slimme zet….
norge zegt
Porsche Hyuenne zou beter passen.
Jantje_555 zegt
en binnekort van V6 naar V4…ik ben, als ik er over nadenk, nog blij dat ik het geld niet heb voor een cayenne