Een van de meest iconische modellen van Porsche is de 911 Carrera RS. Het model dat in de jaren ’70 op de markt kwam was het summum dat Porsche te bieden had. Dankzij een laag gewicht en een extra groot motorblok (2,7 liter, 210 pk) moesten de 911-broertjes de RS op respectabele afstand volgen. Deze grootvader van de huidige GT3-modellen is een vrij zeldzame verschijning, maar een van onze spotters wist hem toch op de gevoelige plaat vast te leggen.
In Stockholm werd bovenstaande RS aangetroffen, in een babyblauwe kleurstelling. Dat we hier niet met een normale Carrera te maken hebben wordt meteen duidelijk door de dikke whale duck tail achterop, en natuurlijk door de kenmerkende bestickering op de zijkanten. Overigens is er nog discussie over of we hier met een origineel of een replica/kopie te maken hebben, maar hierover kunnen de fanaten wellicht meer duidelijkheid scheppen.
Hoewel ik het model zeker kan waarderen, zou ik bij een keuze tussen klassiek en nieuw toch in een oogwenk voor een moderne GT3 (RS) kiezen. Wat dat betreft sluit ik me toch bij Dennis aan. Meer afbeeldingen staan op autojunk.nl.
Met dank aan rocketscience voor deze Zweedse spot!
bozewolf zegt
Cool! Een echte walvisstaart.
Toen waren 911’s nog cool.
Tonnie zegt
Gaaf! dat lijkt me nog eens leip om in te rijden :D Echt een mooi auto dit en voor zo’n redelijk oude auto ziet ie er al vrij dik uit!
deedrieen zegt
Zou het niet weten hoor, zo’n oude klassieker of een nieuwe RS… Dit is wel een echte auto die je maar net op de grenzen moet kunnen en druven rijden, zal met een nieuwe toch wat gebalanceerder gaan als zo’n oude zonder ESP ABS noem de rotzooi maar op.
Maar dan wel als 2de auto anders maar een nieuwe.
Dan bij naderinziens toch maar geen platgeslagen kever maar een mooie Italiaan :D
911GT2 zegt
Als het een echte is (ik vermoed van niet obv kleurstelling en stickers) zou ik hem niet zo in een rijtje file parkeren persoonlijk.
911GT2 zegt
@911GT2: Beter naar de foto’s gekeken. Dat ding sluit nergens goed aan. mijn vermoeden dat het een bob de bouwer is wordt alleen maar groter!
Esprit_de_Flandre zegt
@911GT2: Idd, er lijkt iets misgelopen bij de montage van dat ding…
The_12oach zegt
Hoewel ik het een pracht auto vind ga ik toch voor de “custom” 993 RSR vind dit de mooiste kever die er is.
The_12oach zegt
@The_12oach:
wel de link erbij natuurlijk
http://www.youtube.com/watch?v=lI1PjgCV_c4&hd=1
jzaero zegt
@The_12oach: Geweldig! Eventjes met je oude Porsche F430jes en Gallardos eruit rijden ;)!
MichaelvdBroek zegt
@The_12oach: wat een geweldige porsche is dat! :D
Stopwearingpants zegt
Wat een gore kleur! Geel met blauwe letters is het mooist op deze auto
jzaero zegt
Ik zou deze verkiezen boven de GT3jes. Veel meer karakter, tegenwoordig zie je die GT3tjes overal op de Nurburgring.
BobbyD zegt
@jzaero: Overal op de Nurburgring…… Zoiets als wereldberoemd in Nederland?
jzaero zegt
@BobbyD: Voor mij blijft het een simpele 911, niks aan te doen.
BobbyD zegt
@jzaero: Je begrijpt mij niet. Ik doelde niet op de Porsche, maar jouw uitspraak klopt gewoon niet: “Je ziet ze overal op de Nurburgring”…..
P.S. Ik ben absoluut geen Porsche-fan
jzaero zegt
@BobbyD: Ik begreep je wel hoor, maar goed.
As_long_as_it_is_fast zegt
Nee, dat is dan misschien wel een klassieker, maar toch niet mijn smaak…
pino zegt
een ‘whale’ tail? Dat staat toch algemeen bekend als een ‘duck’ tail. Of een beetje te veel twitter-storingen gehad? #whalefail
The_12oach zegt
@pino: Nee bij Porsche heet het toch echt de Whale-tail
PCCB zegt
@The_12oach: Bij de Carrera RS spreekt men van de duck-tail. Vanaf de 930 Turbo spreekt men van een whale tail.
pino zegt
@The_12oach: ehm..: http://www.autoblog.com/2009/09/02/frankfurt-preview-limited-edition-porsche-911-sport-classic-mar/
“Sport Classic marks return of the ducktail ”
whale tail heb ik echt nog nooit van gehoord bij een P
pino zegt
@The_12oach: ik bedoel maar… Oficiële berichtgeving van Porsche: “the rear spoiler fixed in position like the legendary ducktail on the 1973 Carrera RS 2.7”
The_12oach zegt
@pino: *verschuilt zich onder een hele grote steen* Dacht toch echt dat al bij deze Porky van de Whale-tail werd gesproken en niet pas vanaf de 930.
pino zegt
@The_12oach @sir_smokalot: ik heb gelukkig al eens mogen sturen met de Sport Classic én met de 1973 RS, dus was redelijk overtuigd van mijn gelijk ;-)
sir_smokalot zegt
@pino: Altijd fijn die reaguurders die je scherp houden! Geen idee waarom ik met whale in het hoofd zat. Maar aan de andere kant, ik zie nauwlijks verschil tussen een eend en een walvis. Zet er twee naast elkaar en ik weet niet wie wie is!
august zegt
@sir_smokalot: volgens mij heeft de 3.0 RS wél een (optionele) ‘whale tail’. Dat lijkt, gezien het uiterlijk van het ding, ook een redelijker benaming voor de spoiler dan bij de 2.7.
Esprit_de_Flandre zegt
@sir_smokalot: De walvis is die die zeer lekker is maar je mag hem niet opeten. De eend is die die ook zeer lekker is, en je mag hem wel opeten. Niet moeilijk toch?
trigger565 zegt
@The_12oach: voor de volledigheid:
Whale Tail
Duck Tail
trigger565 zegt
@trigger565: Whale tail dus
Esprit_de_Flandre zegt
@trigger565: Groot verschil. Whale-tail lijkt wel een rooster om op te BBQ’en.
trigger565 zegt
@Esprit_de_Flandre: iemand was je voor ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@trigger565: Cool. Zou ik ook wel willen.
Jesper zegt
Beetje lastig… Voor het geld dat een echte 930 RS tegenwoordig waard is kun je ook een 997 Sport Classis kopen én geld over houden voor een replica. Ik weet het wel.
jpfeikens zegt
met een klein beetje zweeds kun je hier erachter komen wat voor soort auto het is (zelfde als de RDW)
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Fordonsidentifikation
Registreringsnummer: DNR741
Fabrikat: PORSCHE 911 E
Färg: RÖD
Fordonsår: 1970
Motoreffekt, kw: 114,0
Duidelijk een zelfbouw projectje geweest, want de originele RS heeft 150kw motorblokken! En is ook geen 911E natuurlijk! ;-)
CSL zegt
Hoeze een uitlaat?
De spruitstuk is toch voldoende :)
380pk 1150kg
)
rocketscience zegt
nice, gisteren accountje aangemaakt, en leuke reacties op de foto’s!
sab993s zegt
@ meneer rooktnietweinig: Whaletails zitten op de oude Turbo’s en op de oude RS’en zitten Ducktails ; )
spijkerhard zegt
JE moet best simpel in je hoofd zijn om een porsche (911) simpel te noemen.Je wet dan duidelijk NIETS van de historie van het merk. Kan wel merken dat hier best veel domme tokkies komen.
Het is namelijk zo dat zo’n beetje alle nederlanders met geld EN een gezong I.Q. vaak een 911 kopen als ze iets zoeken uit dat segment.
Het is namelijk technisch superieur, is erg rijdbaar voor supercar en is economisch ook nog enigsinds verantwoord (vergeleken met bijv. ferrari, lambo etc etc)
Je kan wel zeggen dat de modellen niet spannend zijn (veel lijken op elkaar)
Uitsluitend mensen die zo graag willen laten zien dat ze geld hebben kopen een aso ferrari of lambo.
@JZAERO: gek he dat daar veel met Porsche gereden wordt?
Komt vast omdat ze heeeeeeeeeeel slecht zijn in laptime, onbetrouwbaar en buitengewoon langzaam. Verder komen daar vast alleen domme mensen zoals…eeeuummhh….jij?
Speltip 34: als je (ergens) geen verstand (van) hebt typ dan gewoon even helemaal niets maar lees, totdat je eindelijk een beetje inzicht krijgt
Esprit_de_Flandre zegt
@spijkerhard: En een Porsche is niet om te tonen dat je geld hebt?
Trouwens, als je jzaero’s comment goed leest dan zie je dat hij niet bedoelt dat de 911 ‘simpel’ is…
jzaero zegt
@spijkerhard: Hey simpele ziel, heb ik je in je Porsche ballen getrapt? Ik zeg niet dat GT3tjes slecht zijn, ik zeg niet dat ze langzaam zijn. Integendeel, als domme mensen zoals… euhmmmmm jij? eens beginnen met begrijpend lezen, zie je zelfs dat ik een langzamere auto prefereer boven een trackday-prepared-racemonster… Tuurlijk zijn die GT3tjes goede auto’s maar ik heb gewoon liever iets met wat meer karakter en voor mij is dat een Carrera RS uit de vroegere jaren (als ik bij Porsche moest zoeken). Tegenwoordig vind ik een 911 te snel op elke straathoek en daarom doet een GT3 van deze tijd mij niet zoveel. Een Carrera uit die tijd is al een stuk zeldzamer. Maar goed, als jij zegt dat jij als Nederlander een 911 zal kopen, ga je gang. Zegt wel weer wat over jezelf, saaie verstandige keuze, net zoals al die zwarte, grijze en donkergrijze auto’s die hier rondrijden. Als ik in dat segment moest zoeken koos ik voor een prima Maserati Gran Turismo S of een Aston Martin V8 Vantage, veel meer passie en een stuk exclusiever en inderdaad niet zo shouty als een Ferrari of Lambo, maar dan praat je weer over een heel andere prijsklasse… Dan koop ik inderdaad niet een auto met mijn verstand, maar met mijn hart en daar gaat het mij om als ik een auto wil. Bovendien, als jij een Porsche koopt, koop je ook een auto om te showen. Als het je echt subtiel wilt doen, koop een Lexus LS600h voor diezelfde prijs. Niemand die dat ook maar ziet.
Speltip van JzAero.
Leer eerst te lezen, voordat je denkt dat je weet waar je over praat. Of voel je niet meteen aangevallen wanneer ik weer over 911jes praat, want ik bedoelde het niet slecht. Wel heel gezellig altijd hoor! Zo zie je wel weer wat voor onwetende mensen hier rondlopen.
Leuk he, je eigen spreuken tegen je krijgen?
jzaero zegt
@spijkerhard: Oh, haha ik weet alweer wie jij bent, jij bent in eerdere ruzies gekomen hier op AB en dan kom je ook met die reacties waarin je scheld en mensen voor dom uitmaakt ;) Zegt wel weer wat over wie hier achter de pc zit. Waarom ben jij dan altijd degene die in dit soort discussies terecht komt? Je bent 24 jaar en toch maak je je zo druk om dit soort dingen..
spijkerhard zegt
Speltip 38: als je zeer geirriteerd raakt van extreem domme one-liners (die vaak ook nog eens zijn van horen-zeggen) typ dan (ook) niets; het zal ten koste gaan van je gramatica…;)
BobbyD zegt
@spijkerhard: “het zal ten koste gaan van je gramatica…;)”
En spelling……
jzaero zegt
@spijkerhard: Grammatica (wat je overigens ook fout spelde)? Waar is je punctuatie, vriend?
rufctr01 zegt
Tja, ik zie hier wel een paar reacties over de Porsche. De een is positief de ander vindt het een Kever, de ander vind hem te veel op de andere 911 modellen lijken.
Ik vind het zeer jammer dat Porsche nu onder VAG valt maar in de VAG-lijn past Porsche eigenlijk perfect. Bij VAG lijken nl alle auto’s op elkaar. Alle Audi’s zijn het zelfde, is het model van Audi te oud dan gaat Seat er wel mee verder. VW is het verhaal….
En de mensen die roepen dat een Porsche 911 op een Kever lijkt hebben het mis. Een Kever is een ontwerp van Porsche….
Qua kwaliteit ligt Porsche vele malen hoger dan een Lambo, Ferrari,R8, of een Maserati. Ja, ik vind het stuk voor stuk mooie auto’s, op de R8 na die is wel heel lelijk en maar een Audi, en misschien qua uiterlijk nog wel mooier.
Alle sportwagens worden vergeleken met een 911. De 911 is toch wel een auto die fabrikanten willen verslaan. De Porsche 911 is dé legende onder de sportwagens. De 911 is passie, je haat ze of vind ze geweldig. Het is mijn droomauto en dat zal ook zo blijven. Mits er net teveel VAG-zooi in de auto verwerkt gaat worden.
Justawheelchairguy zegt
Kijk Porsche…jullie hebben het wel gekund, vette auto’s bouwen ipv al die verschillende versies van de 911…
911GT2 zegt
@koen92winterswijk: ja want dit is geen versie van een 911 :roll:
130peeka zegt
@koen92winterswijk: Wat is er mis met 911 dan? En zet je bril es af! -1
@911GT2: +1
911 is DE auto die porsche heeft gemaakt! Goed, de cayenne enzo zijn ook leuk. maar mijn mening is dat 911 DE auto is! in Alle soorten, maten en kleuren!
MarkieS zegt
Zonde dat deze van oorsprong rode auto in Trabantblauw is overgespoten. Zweden doen dat ook altijd maar half, zonder bijv. de ruiten te verwijderen, en kwakken dan meestal ook nog wat emmers teer tegen de onderkant. Dubbdäcks eronder en raggen maar weer.
kingkay zegt
Idd één van de mooiste en stoerste 911’s ooit gemaakt. Maar dan wel graag in een ander kleurtje aub.
Was m’n absolute favoriet in NFS Porsche, enorm tricky maar wel verdomd leuk om mee te rijden.
Onehp zegt
Kenteken weghalen aub, altijd bij Zweedse spots omdat het kentekenregister openbaar is!
Als ik een dief was en het was een echte RS, dan wist ik nu waar ik die kon gaan “halen”…
bram89 zegt
Fake:
1. De ventilatieroosters bij de 2.7 RS zijn zwart en niet chromé zoals bij deze.
2. De Carrera RS bestickering was op de 2.7 RS alleen te verkrijgen in de kleuren blauw, rood, groen of zwart.
3. De 2.7 RS had slechts 1 uilaat links in plaats van 2 symmetrisch geplaatste zoals bij deze.
Verder heeft de eigenaar wel heel goed zijn best gedaan om hem om te bouwen.
bassen zegt
@bram89: Dank voor een nuttige bijdrage! Ken twee originele 2.7 RS’en (allebei geel) en idd deze hebben zwarte roosters en 1 enkele uitlaat aan de linkerzijde. Stickers kleuren zijn overigens:
Zwart
India Red
Viper Green
Mexico Blue
schoen85 zegt
T originele voor mij graag. Alhoewel wat prijs betreft niet veel goedkoper dan een nieuwe GT3 RS. Op autotrader (klassieker) staan er twee te koop voor meer dan 200k. Nog even sparen
supercarsfullhd zegt
Die carrera rsen racen ook gewoon op zandvoort…
http://www.youtube.com/watch?v=TZ8gtF0HVEA
jzaero zegt
@supercarsfullhd: Super! Die oudjes zijn echt gaaf, lekker geluidje ook!
Cantago zegt
Leuk, mooi, klassiek, maar ook liever een GT3RS denk ik? Moeilijke keus!
bassen zegt
echte 2.7 RS kost je meer dan een GT3RS, ik wist het wel.
andyson zegt
Ik ben geen porsche kenner, dit is bij mij inziens een Carrera RS. Vorig jaar op de nurburgring getrokken.
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs066.snc3/13334_187488058131_635128131_3938311_6800434_n.jpg