Met je Porsche Carrera GT rijden is sinds de terugroepactie een risicovolle operatie.
Sinds de zomer van 2023 is de Porsche Carrera GT een kunstobject geworden. Geen auto. Waarom? Omdat je er niet mee mag rijden. Wereldwijd is er een terugroepactie in het leven geroepen door de Duitse autofabrikant. Vanwege corrosie kunnen bevestigingsbouten op de voor- en achteras afbreken met alle gevolgen van dien.
Porsche Carrera GT terugroepactie
Het vervelende is: Porsche heeft de terugroepactie georganiseerd, maar is nog niet daadwerkelijk op grote schaal CGT’s aan het repareren. Vorig jaar communiceerde de Duitse autobouwer al dat het onderdelen verwacht in het derde kwartaal van 2024. Tot die tijd is het advies om niet te rijden met de auto.
Dat advies is overgenomen door overheidsinstanties, waardoor de autoverzekering mogelijk niet meer geldig is. Dat betekent in geval van een (eenzijdig) ongeval er bij schade niet uitgekeerd wordt. Met een auto van meer dan een miljoen euro wil je dat risico niet lopen. En dus staan sinds vorig jaar CGT’s wereldwijd stil.
Blijven rijden
Volgens Jalopnik zijn er, in elk geval in de Verenigde Staten, nu twee kampen. Keurige Carrera GT-eigenaren die inderdaad geen meter meer hebben gereden sinds de communicatie van Porsche. Maar ook een groep die zegt: ik blijf gewoon rijden. Bij dat laatste kan ik het me eerlijk gezegd wel voorstellen als je wat kilometers maakt in niemandsland, om de benen van de Porsche te strekken. Want stilstaan is slecht voor een auto. Laat staan meer dan een jaar.
Aan de communicatie van Porsche is niets gewijzigd. In juli 2023 sprak het merk de verwachting uit dat de juiste onderdelen in Q3 2024 arriveren. Nog steeds mikt men op het derde kwartaal. Maar dat is een verwachting, er kan ook vertraging optreden.
Het hele gedoe met de Porsche Carrera GT terugroepactie heeft weinig gedaan met de waarde van de auto. Ondanks het feit dat je de auto officieel niet mag rijden, blijft de auto vooralsnog langzaam stijgen in waarde. 1,5 miljoen euro aftikken voor een CGT in nette staat is anno 2024 nog steeds het geval. Dat is in elk geval goed nieuws voor bezitters die er eentje hebben.
Foto: rode Porsche Carrera GT via @wilbertphotography op Autoblog Spots
Edge zegt
Zoveel Carrera GT’s zijn er niet gemaakt. Dat je dan meer dan een jaar moet wachten op een paar boutjes bij zo’n groot merk als Porsche vind ik eigenlijk ook wel schandalig. Vanuit dat oogpunt snap ik de frustratie ook wel bij eigenaren die gewoon besluiten door te rijden.
Aan de andere kant, als jij net de pech zou hebben dat zo’n bout wél breekt…. Dan staat je in meest gunstige geval een hele dure reparatie te wachten, maar staat je naam in het minst gunstige geval enkele dagen later op een stuk graniet.
schreute01 zegt
Weet je wel hoe lang het duurt om een mooie granieten grafsteen te krijgen? Ik denk tegenwoordig net zo lang als de levering duurt van een paar boutjes van Porsche!
marcomanta zegt
Meer dan een jaar wachten omdat een onderdeel er niet is? Vreemd dat zoiets zolang moet duren, maar het zal wel een reden hebben.
potver7 zegt
En gaat Porsche dan ook alles herstellen wat een jaar stilstand met een auto doet? Verzekering, belasting en tijdgebonden onderhoud tikt gewoon door… Gaat Porsche de eigenaren tegemoetkomen voor het feit dat ze hun peperdure auto een jaar niet kunnen rijden, en in sommige gevallen ander vervoer moeten regelen?
Wicos zegt
Ha ha. Ander vervoer regelen…
Arme, arme eigenaren van de Porsche GT.
Al meer dan een jaar aan hun kleine flatje gekluisterd. Kunnen geen kant op. Zijn hun baantje kwijt want kunnen niet naar het werk. Autootje staat met onder de bomen, platte bandjes, mos in de hoekjes van de raamrubbers, bladeren in de paravan. Accu plat. En geen geld voor de ANWB, laat staan woonplaatsservice. Ja hoor, Porsche zal ze tegemoetkomen.
JelmerS zegt
Hoe doen deze mensen in de tussentijd hun boodschappen?
werf76 zegt
Als Porsche ECHT wil, dan zijn de onderdelen binnen no time aanwezig. Zolang wachten op een paar boutjes.
Richmond zegt
Geen enkele fabrikant wil backorders. Kost ze alleen maar geld. Dus als hun toeleverancier het niet eerder kan regelen dan is het zo.
basman147 zegt
Maar als het gaat om MOGELIJKE corrosie kan je toch ook de onderdelen controleren in het kader van het jaarlijkse beurtje? No corrosion, no problem, zou ik zeggen.
Jurgen zegt
Premium geld vragen voor de auto, maar helaas geen premium aftersales, is toch gewoon schandalig, moet wel een heel exotisch onderdeel zijn wil een cnc freesmachine dit niet kunnen maken..
eunosroadster zegt
Lees hier veel over het feit dat 1 jaar wachten er lg lang is en dat “als Porsche wil” andere delen zo geproduceerd zijn. Mensen overschatten écht de invloed van een fabrikant op zo’n vlak. In de toeleveringswereld is al jaren schaarste en heeft zelfs een autofabrikant echt niet de macht of positie om flink druk te zetten weet ik uit ervaring. Ik ken de recall natuurlijk niet inhoudelijk, maar vaak omvat het wat meer dan alleen andere onderdelen welke geproduceerd worden. Deze moeten dan vaak weer gekeurd worden door KBA of (semi-)-overheidsinstanties welke het echt een worst zal wezen dat een paar mensen 1 jaar niet in hun Porsche kunnen rijden. Ook denkt men vaak onterecht dat, hoe duurder de auto, hoe beter de toelevering van parts. Vaak is het tegengestelde waar… hoe duurder de auto, grosso modo hoe minder productie-aantallen en bij gevolge weinig vraag naar spareparts. Voor toeleveranciers vaak totaal niet intressant om productie daarvoor te draaien. Ken een voorbeeld waarbij een mal voor productie van een alu-velg door brand bij een producent is verwoest. Dit type velg (exclusief geproduceerd voor een fabrikant) was 1 jaar op de markt (maar recent alweer uit het modelgamma gehaald). De kosten voor de fabrikant om een nieuwe mal te laten maken waren zo exhorbinant duur voor de wellicht 2 velgen per jaar (was een exlusieve auto) welke in de aftersales nog besteld werden , dat de fabrikant gewoon zei “niet meer leverbaar”, bij auto’s van een half jaar oud. Ging ook over auto’s van een paar ton. Ondanks dat men het eigenlijk wettelijk verplicht is…
kniesoor zegt
Dat is inderdaad wel een dingetje met oto’s, die in hele kleine stukstallen geproduceerd zijn. Zelfs met reguliere verslijtonderdelen zijn er wel eens problemen. Heb een wagen gehad, die ook in zeer beperkte hoeveelheid gebouwd is en waarvoor het een behoorlijke uitdaging bleek om precies het goede merk + type gehomologeerde banden in de juiste maten te krijgen. Uiteindelijk wel gelukt, maar het duurde enige tijd voordat ze er waren, de bandenfabrikant heeft na enig aandringen een batch van 20 sets geproduceerd. Tegen een nog enigszins acceptabele prijs, hetgeen me meeviel, had me voorbereid op een soort gelegaliseerde vorm van diefstal. Overigens vinden veel eigenaren van deze oto’s het kennelijk niet zo belangrijk om de juiste gehomologeerde banden onder hun wagen te hebben, verreweg de meeste staan inmiddels op andere, goedkopere exemplaren. In een enkel geval zelfs op het soort wat niet geschikt is voor het gewicht van de oto in combinatie met de topsnelheid ervan.
joki zegt
Het gaat hier, volgens dit artikel om wat bouten om van de ophanging… ik denk dat ik zelf eens op zoek zou gaan om ze tijdelijk te vervangen…
Ik weet wel dat het heel speifiek materiaal zal zijn maar er is daarbuiten wel erg veel te vinden. Desnoods laat je ze draaien door een lokale stukwerker op maat en in het gewenste materiaal. Iemand die zo’n wagen heeft zal wel iemand kennen… Zo, probleem opgelost… er is toch geen garantie meer op hé… en zo veilig waren deze wagens al niet, voor de minder ervaren bestuurder
wjeurs zegt
Nieuwe Paul Walker rechtszaak incoming
Dutchdriftking zegt
Binnenkort vast een uitlegvideo van ome Doug
mark_mulder zegt
Gaat natuurlijk ook echt helemaal nergens over dat een merk als Porsche doodleuk roept dat de onderdelen ergens rond Q3 2024 wel binnen zijn.
Ongeacht welk merk of welke auto, dat kan toch niemand serieus nemen. Even je auto de komende 9 maanden laten staan, en hopelijk kunnen we je dan verder helpen. En dat terwijl porsche de panamera, macan en cayenne als warme broodjes verkoopt, en er financieel zeer warmpjes bij zit.