Na de bekendmaking van de gefacelifte 911 met klassieke achterwielaandrijving, volgen nu de AWD-versies genaamd Carrera 4 en Carrera 4S. Zowel de coupe als de cabrio hebben een “fris” uiterlijk gekregen, met de aangepaste achterlichten (inclusief enorme streep van zij naar zij) als grootste struikelblok…
Uiteraard zijn er ook allemaal leuke technieken toegevoegd en mogen we strooien met termen als Direct Fuel Injection en Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK). Verder hebben alle modellen wat extra vermogen gekregen, zie het onderstaande persbericht voor wat exacte info. Nu met extrazuinige motoren!
Depending on the model, the new all-wheel-drive Carrera offers up to 8.5 per cent more power, up to 12.9 per cent more fuel economy, and 15.4 per cent lower CO2 emissions. Specifically, output of the 3.6-litre power unit is up by 20 to 345 bhp (254 kW). At the same time a Carrera 4 Coupé with PDK, to take just one example, consumes a mere 10.1 litres of fuel per 100 kilometres, equal to 28.0 mpg imp. The improvements on the 911 Carrera 4S with its 3.8-litre power unit are equally significant, with maximum output up by 30 to 385 bhp (283 kW) on overall fuel consumption down in the case of Carrera 4S Cabriolet with PDK to 10.7 litres/100 km, equal to 26.4 mpg imp.
In the new generation of the Carrera 4 and Carrera 4S electronically controlled PTM Porsche Traction Management replaces the former all-wheel drive with its viscous multiple-plate clutch. This superior system developed for the 911 Turbo and modified for the Carrera models combines the driving pleasure so typical of Porsche with an even higher standard of driving stability, traction and agile handling further enhanced by the mechanical rear axle differential fitted as standard.
The new all-wheel-drive sports cars come with sporting manual transmission featuring six gears. As an alternative the new models are available with Porsche’s new Doppelkupplungsgetriebe replacing the former Tiptronic S automatic converter transmission and offering an even faster gearshift on less fuel. The Doppelkupplungsgetriebe or double-clutch gearbox comes with seven gears shifting electrohydraulically without the slightest interruption of traction and pulling force.
The new generation of the 911 model series stands out clearly through the discreet but striking modification of the front end and new lights technology. The new Carrera models come in all cases with bi-xenon headlights and new LED daytime driving lights.
The newly designed rear light clusters also feature LED technology and for the first time Porsche offers Dynamic Bending Lights as an option. It almost goes without saying that all Carrera 4 models come as before with their muscular rear end 44 millimetres or 1.73” wider than on the two-wheel-drive versions. And a new reflector trim bar between the LED rear lights gives the typical rear end of the car even more dynamic character.
New PCM Porsche Communication Management with its touch-sensitive screen improves operation of the in some cases optional navigation, information and audio systems to an even higher standard. And a further important point is that PCM is now compatible with Bluetooth, USB and iPod requirements.
All all-wheel-drive Carrera models will be at the dealership as of 25 October 2008.
ac zegt
ik vind die streep best ok, van oudere variant 4s meen ik me te herinneren
Ivan zegt
bah die nieuwe achterlichten vind ik niet zo geslaagd;
Racer X zegt
De streep is terug! Ik zag laatst nog een 996 4S Cabrio rijden, ziet er in het echt briljant uit.
Ik moest effe wennen aan de nieuwe acherlichten, maar het is toch wel weer mooi. Kom maar op met die upgrades voor de Turbo, GT3 en GT2!
Ollie zegt
Streep is ff wennen, kvind ze zonder ook mooi.
ze grijpen inderdaad weer terug op de 996, de C4 en C4s hadden het ook…
AlwinH zegt
Ouch, die doorlopende lichtbalk is jammer. Vond ik op oude porsches al lelijk.
F1-freak zegt
Die streep is wel cool, maar aan de voorkant zie ik niet zoveel veranderingen (kan aan mij liggen, ik ben niet zo’n hele erge 911-freak).
vla zegt
Komop! Als ik die nostalgische streep wil, koop ik wel een 964 of een 993. De 997 moet herinnerd worden als een moderne interpretatie van de eerste 911, niet als een samenraapsel van andere 911’jes. Dit is zonde.
RA999 zegt
Ik vind zo’n balk bij de 996 toch beter passen, want daar paste die balk ook bij het design van de daadwerkelijke achterlamp, dat is bij de 997 niet zo waardoor die balk nogal misplaatst oogt…
Appie zegt
He jakkes wat een achterkant, Porsche onwaardig!, doe mij maar een GT-R.
Gizz zegt
Ik vind hem echt een hoog BMW gehalte hebben. Erg jammer.
PigPen zegt
@Appie
Heb jij dan geld voor een GT-R?
Jorden zegt
Best stoer weer zo’n balk!
Maar er gaat niets boven de “balk” van de 993!
MurcieBoy zegt
ik zie geen verschil tussen de oude maarja dat is altijd bij porsche
Phils zegt
Het oorspronkelijke ontwerp van de 997 was zo puur en zo perfect dat alles wat ze eer nu aan hoekjes en streepjes bijdoen eigenlijk teveel is!
Ok, je went eraan, maar uiteindelijk moet je toegeven dat de echte schone de oorspronkelijke 997 zal zijn en niet deze gefacelifte…
STJ zegt
@PigPen
Je hoeft een auto niet te kopen, om er een voorkeur voor te hebben.
PCCB zegt
Ik vind het mooi. Nu onderscheidt de 4S zich weer van de andere Carrera’s. Mooi.
PCCB zegt
En overigens, ik vroeg me af of ik de enige ben die vind dat de nieuwe zijspiegels een hoog teddybeergehalte hebben?
porschefan zegt
nu noch wachten op de facelifts van de overigen modelranges.
ik kan trouwens niet wachten totdat er een veyron-killer (ja,veyron-killers bestaan) komt van porsche,en natuurlijk ook nog een facelift van de GT.
Maurice16 zegt
Jammer van dat achterlicht.. op een 997 past dat gewoon niet!
PfBee zegt
Heel erg bruut, eindelijk hebben ze bij porsche door dat het eens tijd wordt om wat aan dat stoffige “oorspronkelijke 911” design te doen. Gewoon met de tijd meegaan. Kan echt niet wachten op de gefacelifte turbo, moet al helemaal een schoonheidsorgie worden.
Ferdinand zegt
Vooral bij de donkere kleuren mag de 911 deze balk wel hebben. Op wit vind ik het wat minder, maar lelijk is het zeker niet.
RenJie zegt
YESSS!! Die streep is terug :D :D Dat is wat ik miste op een 4. Het is niet heel mooi, maar wel speciaal. -> en zolang het toch iets heeft, hoor je mij niet klagen.
sjaakie bill zegt
Ik snap niet dat mensen een AWD 911 willen. De 911 staat juist bekend als een ultieme RWD auto. Als ik ooit het geld heb koop ik zeker een porsche maar nooit een 4(s)
Porsche Fan zegt
ik vind die streep wel moooi.. en idd net als de 993 en 996
en je kunt ze nu ook uit elkaar houden he:p
voor de gene die de 911 niet uit elkaar kan houden :p
Pieter zegt
GEIL!
corrado vr6 slc zegt
@ Sjaakie, inderfuckin’daad man een porsche moet echt gewoon RWD hebben.
Jonas zegt
Ik vind hem goed, streep is lekker nostalgisch ;)
Citrofiel zegt
Nostalgie of niet. Ik vind het lelijk, die streep.
michiel zegt
Volgens mij is lichtjes ontwerpen het moeilijkste wat er is……
Die streep is cool natuurlijk.
MAAR: veel belangrijker is: door de motor achterin is het niet mogelijk om met een diffuser te werken en voor een goede luchtstroom onder bodem te zorgen. De motor MOET eigenlijk naar voren…..
Of zullen ze er iets op vinden?
Dat de motor sowieso te veel naar achteren zit voor de balans is bekend, dit compenseren de techneuten geweldig, luchtstromen lijken moeilijker te beinvloeden.
Fout zegt
heerlijk! ‘de streep’ is terug van weggeweest
Snoepie zegt
wat een foei lelijke bak.
RenJie zegt
@porschefan
ach, hou toch op met die veyron-killers. Waarom zou je een “Veyron-killer” willen hebben? Ik heb zulke elfjes 15x liever dan een Veyron, geef me één goede reden waarom je een Veyron-killer zou willen zien en dan heb je het waarschijnlijk over de maximumsnelheid. Ja aanzien ja, maar dat heeft Porsche meer dan genoeg zonder harder te gaan dan 407 km/u, wat ze overigens makkelijk kunnen(i guess so).
C6.R zegt
Van de vorm van de achterlichten wordt ik niet vrolijk, van de lichtkrant achterop wel!
evo zegt
Een facelift zoals ‘ie hoort te zijn. Wat ledjes, beter passende vormen, kortom wat moderner. En die lichtbalk achterop vind ik juist ook enorm heerschen!
Tombnolz zegt
Aha, daar is de rode reflector over de hele breedte terug!!! Goed zo!
wouterjeuring zegt
ik vind het bij zo’n witte cabrio niet zo mooi staan, maar die foto van die grijze coupé, erg mooi.
DRU zegt
Welkom terug, gij rooden baelck! U misstaat geenszins.
Maghrebi zegt
Die achterlicht streep is van de 993, de versie VOOR de 996 !
Is wel mooi dat hij nu weer terug in het model zit, Bravo !
mashell zegt
Als je rode balk niet mooi vind en toch 4 wiel aandrijving wilt dan bestel je toch gewoon een rode 911 4S?
@michiel
psst. Cayman.
JJ zegt
Vindt hem super.
daaf zegt
@RA999
helemaal met je eens!
en is die balk trouwens ook iets van een remlicht geworden?
Ikke, weet het nog niet helemaal…
dekster zegt
Die streep is opzich geen slechte toevoeging, je moet gewoon niet denken aan de streep op oudere 911’s endan komt het wel goed ;)
Ik vind het ook wel sterk van porsche dat ze erin geslaagd zijn om hun motoren zo aan te passen zodat je een laag verbruik e.d. verkrijgt zonder de porsche-filosofie op te geven.
Scuderia zegt
Hij is zo verdomme mooi echt wat een schoonheid.
En wat helemaal geweldig is de PDK waarmee je 60% sneller schakelt.
En de Carrera S zet al tijden van 7:50 op de ring dus zeg maar doei tegen de GT-R als de Turbo met PDK komt.
broccoli met pinda's zegt
# michiel schrijft,
25 June 2008 om 17:17
Volgens mij is lichtjes ontwerpen het moeilijkste wat er is……
Die streep is cool natuurlijk.
MAAR: veel belangrijker is: door de motor achterin is het niet mogelijk om met een diffuser te werken en voor een goede luchtstroom onder bodem te zorgen. De motor MOET eigenlijk naar voren…..
Of zullen ze er iets op vinden?
Dat de motor sowieso te veel naar achteren zit voor de balans is bekend, dit compenseren de techneuten geweldig, luchtstromen lijken moeilijker te beinvloeden.
——
Ja maar dan hebben de achterwielen veel minder grip en gaat de karakteristieke 911 handling weg.
broccoli met pinda's zegt
# michiel schrijft,
25 June 2008 om 17:17
Volgens mij is lichtjes ontwerpen het moeilijkste wat er is……
Die streep is cool natuurlijk.
MAAR: veel belangrijker is: door de motor achterin is het niet mogelijk om met een diffuser te werken en voor een goede luchtstroom onder bodem te zorgen. De motor MOET eigenlijk naar voren…..
Of zullen ze er iets op vinden?
Dat de motor sowieso te veel naar achteren zit voor de balans is bekend, dit compenseren de techneuten geweldig, luchtstromen lijken moeilijker te beinvloeden.
——
Ja maar dan hebben de achterwielen veel minder grip en gaat de karakteristieke 911 handling weg…
ronalt zegt
Ja alweer een facelift. gaaap.
natuurlijk zullen er weer een paar seconden van de ring worden afgesnoept zoals gewoonlijk.
met respect voor dit meesterstuk en sportauto icoon. want dat is het.
Het wordt nu tijd om de motor eens 50 cm naar voren te schoppen!
ook zijn de 911’s veeeeel te zwaar. zelfs de ultieme dieet Porsche de GT3RS weegt nog steeds 1480 kilo of omtrent, das nog steeds 100 kilo te zwaar.
en daar heeft Porsche een leger race ingenieurs voor nodig (?)
een standaard BMW Z4 Mcoupe weegt leeg 1395 kilo. zonder een flintertje carbon.
kom op hee Porsche tijd voor echt iets nieuws.
LaTiNo156 zegt
Dit is echt een van de meest oubollige auto’s di er momenteel rondrijden. In snap niet dat je zo’n lelijk mormel koopt als je ook een Maserati GS of AM V8 kunt kopen. Wanneer gaan ze eens wat anders creeren ipv jaar na jaar hetzelfde maken?
RenJie zegt
@LaTiNo156
waarom zouden ze? Ze verkopen meer dan dat ze willen.. xD
GerreLekker zegt
Facelift? Waar Waar?
Komaan jongens, Porsche designer zijn echt de luiste ter wereld. Dit is voorborduren op een 40 jaar oud design, en als ze iets nieuw maken is het niet om aan te zien: Cayenne, Cayman…
RA999 zegt
@ GerreLekker
Bij een facelift is het sowieso niet de bedoeling dat de auto te ingrijpend wordt veranderd, en dat hebben ze ook niet gedaan, het is dus een goede facelift. Als dit de 998 o.i.d. was dan was dit inderdaad geen nieuw design en was jouw kritiek terecht, maar dit is nog steeds de 997…
porschefan zegt
@ RenJie
met meer aanzien verkoop je meer auto’s.
en als je toch harder kan, dan doe je dat.
kom je weer in het nieuws en krijg je nog meer populariteit.
en meer populariteit is meer auto’s,dus meer geld om weer een andere auto te produceren.
en zo gaat dat verder.
dus waarom zou je het niet doen?