Nee, er zit geen Porsche logo op. Maar dit is écht een Porsche prototype. Da’s schrikken hè?
In 1994 bouwde Porsche dit concept om tegemoet te komen aan een vraag van de Chinese overheid. Deze had een aantal grote autofabrikanten gevraagd om een nieuwe range compacte auto’s te ontwerpen onder de noemer “China Family Car Project”. Het ontwerp van de C88 China Car werd door Porsche in vier maanden gerealiseerd, critici zouden hierop “en dat is te zien” kunnen zeggen. De auto was 4,05 meter lang en woog 980 kilo. De C in de typeaanduiding stond voor “Cheap”, “Chinese characteristics (China)”, “Comfort” en “Clean”. De 8 is een geluksgetal in China en het getal 88 verwees tevens naar de beoogde prijs: 88.000 Yuan. Het idee was dat de Chinese fabriek van FAW (First Auto Works) de auto zou gaan bouwen.
Er werden drie varianten ontworpen, maar alleen de compacte vierdeurs sedan werd ooit aan de wereld getoond. De C88 werd ontworpen met de gedachte van hoge kwaliteitseisen en veiligheid, maar eenvoudige productietechnieken. Er was plek voor vijf personen maar er zat slechts één kinderstoel in, met het oog op de geboortebeperkende wetten die in het land van kracht waren.
De aandrijving werd verzorgd door een 1,1 liter viercilinder die overdwars voorin de auto geplaatst lag. De zestienklepper was goed voor 67 pk en een koppel van 105 Nm. Deze krachten werden naar de voorwielen geleid via een handgeschakelde vijfbak. Nul tot honderd duurde minstens 16 seconden en de topsnelheid was 165 kilometer per uur. Dat lijkt allemaal suf, maar omgerekend moest de auto zo’n €4000 euro gaan kosten dus je mocht er ook niet heel veel van verwachten.
De auto werd door CEO Wendelin Wiedeking gepresenteerd aan de Chineze overheid, waarvoor hij zelfs zijn speech in het Mandarijn wist te houden. Dat geeft aan dat Porsche het project belangrijk lijkt te hebben gevonden. De opdracht werd echter niet aan Porsche gegund, sterker nog: het lijkt erop dat de Chinese overheid vooral even een kijkje in de Westerse autokeuken wilde want het hele project werd uiteindelijk geschrapt in 1995. Daarmee werden naast Porsche ook merken als Chrysler, Ford, Mercedes en Opel gedupeerd. Was het feestje wel doorgegaan voor Porsche, dan hadden ze waarschijnlijk 300.000 tot 500.000 auto’s per jaar moeten leveren.
oxymoron zegt
Mijn eerste indruk is dat Suzuki hem later is gaan bouen, als Swift sedan.
axel968 zegt
Zo hé, dat is inderdaad even schrikken. Ben blij dat ze die uiteindelijk niet gebouwd hebben.
joejojo2012 zegt
Het lijkt wel een toenmalige Ford Fiesta met kont, verschrikkelijk. Voor geld zet men rap principes overboord……en dan alsnog genaaid worden door de Chinese partijbonzen: bedankt voor de kennisoverdracht.
roppp zegt
Waarschijnlijk izzie net te origineel voor China
rodger zegt
Beetje de Dacia van Porsche
roppp zegt
@rodger: dan weten we nu waar Dacia het vandaan heeft. In 1876 maakte Dacia immers nog R12-klonen.
rijnounsdoor zegt
Beter dan een Cayenne.
jensgib zegt
@rijnounsdoor: Cayenne is juist mooier :)
tupperware zegt
@rijnounsdoor:
Om van de Panamera nog maar te zwijgen..
pudi zegt
Dacia stijl
Jochempie zegt
Wat een streek van die Chinezen, net als op sollicitatiegesprek komen voor een openstaande functie die niet bestaat, gewoon zodat het bedrijf kan kijken wat voor soort mensen ze aantrekken..
mashell zegt
Ik meen dat ik deze van de zomer in het Porsche museum heb zien staan. Dus dat vergeten of schrikken valt wel mee. Porsche is niet alleen een sportwagenfabrikant maar heeft naast een waterkoker- en horlogedesigntak (en nog wat ander spul) ook een engineering tak. En dit komt gewoon van de engineering tak.
mout zegt
@mashell: Hola, die ‘Porsche-design’ tak van de brillen en de waterkokers zit niet vast aan het autobedrijf. Ongeveer net als met Lamborghini is er een of ander neefje dat van alles maakt onder zijn familienaam.
mashell zegt
@mout: Klopt, maar ik moest toch een “verhaal verzinnen” waarom de resultaten van de engineering tak in het museum terecht kwamen ;)
racerx zegt
Serieus lui, 2015 met zo’n prul beginnen? ;)
sydney zegt
@racerx: Zo leer je nog eens wat.
joshua85 zegt
Komt er ook een gt1,2,3 turbo variant? Met 19inch en mooi bumpetkitje? Boxer motor van de cayman er in en wallah een cheap panamera voor beneden de 10.000 waar kan ik bestellen?
eklasse zegt
Porsche en kleine auto’s gaat nooit goed: zie prototype EA 266
Dizono zegt
@eklasse: hoho, vlak mijn door Porsche mede ontwikkelde Lada Samara niet uit! ;)
tupperware zegt
@dizono:
De Ibiza en de Malaga vergeten, ook 2 van die hoogvliegers..
Top motoren ook.., proest..
mashell zegt
@eklasse: Het hoogtepunt uit de Porsche historie, de 356, was anders kleiner dan deze.
mikkeloentje zegt
Wat is deze? Schaam je Porsche.
bassen zegt
Zo vergeten is deze concept niet, staat gewoon in het Porsche museum.
ko3n zegt
Sommige vergeten conceptcars kunnen ook beter vergetn blijven. Wat een gedrocht
munchy zegt
De mooiste Porche die ik ooit gezien heb.
munchy zegt
@munchy: Porsche tuurlijk. Wanneer komt die edit functie nu eens?
fremetzijnbmw zegt
miljaar?!
Das nog lelijker of een Dacia
** zet zich alvast schrap voor eventueel reacties ha! **
jensgib zegt
Lijkt op en goedkope japanse auto :/
jensgib zegt
@jensgib: een*
Carreza zegt
Zo, dat wist ik niet. En nu ik het wel weet, merk ik dat ik het liever niet had geweten.
sydney zegt
Deze was ik absoluut niet vergeten.Zo bestaat er ook een VAZ-Porsche concept voor de Oost-Eurepese markt van de jaren ’70.
sydney zegt
*Europese edit
autofreaker zegt
Je kan wel zeggen ik rij een porsche maar of je met deze zo blij moet zijn omdat te kunnen zeggen….
jessetje zegt
Maar goed dat ze die niet hebben geproduceerd, want dat lijkt me niet echt Porsche-waardig haha
mrrallycross zegt
Daar zijn we niet rouwig om mag ik hopen
wesley1997 zegt
Doet me beetje denke aan de mazda 121
redneckdarian zegt
Aangezien het Duitsers zijn kan 88 ook twee keer het 8e letter van het alphabet zijn. Dus HH, oftewel Heil Hitler…
Arnoud zegt
@redneckdarian:
Ik denk dat jouw reactie nu al kans maakt op de meest nutteloze van 2015.
redneckdarian zegt
@Original_Arnoud: ik vond het wel grappig. Verder heb ik idd weinig over dit ding te zeggen. Het is lelijk en uiteindelijk toch niet gebouwd. Het had wel Porsche’s reputatie kunnen mollen.
camber24 zegt
88000 yuan is geen 4000 euro…. Is ongeveer 11000 euro. Wellicht toentertijd wel (naar guldens toe gerekend dan), maar zoals het er nu staat is erg verwarrend. @casperh
potjak zegt
Het design is wellicht niet geweldig maar dit is meer dan 20 jaar geleden hé. In een tijd dat wij nog in Ford Escort, Renault 19, Golf 3, Citroen BX en de eerste Astra reden… Als je het zo bekijkt is dit heel geen lelijk ontwerp voor een low-budget wagen.
Pallas zegt
De R19 en BX gingen toen net uit produktie.
JvT zegt
Even off topic, maar wel gesproken over concepts, wanneer komt deze een keer?
jrk68 zegt
@JvT:
Helaas 2 jaar geleden al afgeblazen….
Ze doen daar niet aan leuk….
autofreaker zegt
Ja wat rij je ? Een porsche leuk een 911? Nee een c88!! XD
bikefreak zegt
Doet me ook denken aan de eerste Dacia Logan.
Dylan zegt
Lijkt net alsof kinderen dit hebben getekend !
stamp zegt
Wie hadden er 300.000 a 500.000 moeten leveren? Porsche? Of First Auto Works? Als je het mij vraagt Was het slechts een ontwerp/ontwikkel opdracht en zou Porsche ze niet zelf in elkaar draaien. Net als de studies voor een kever opvolger wat later de VW Golf werd: ontwikkelingsopdracht. Geen productie of levering.
Esprit_de_Flandre zegt
@stamp: Of een JV, zoals gebruikelijk is in China…
rufctr01 zegt
poeh, deze ook snel maar weer vergeten! Wat een gedrocht!
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk ding. Lijkt een beetje op de Fiat Palio. Zou ondertussen 20 jaar op de markt zijn en waarschijnlijk nog steeds een succes. Jammer dat het niet doorging…
titustiel zegt
Dit is een Mazda 121