De naam is RS60, 718 RS60. Alsof ze in Zwitserland nog niet genoeg hebben aan die Milka chocolade.
Omdat de Porsche Boxster tegenwoordig door het leven moet met een geblazen vierpitter onder de kap, werken Porsche’s paarse broeken in Genève overuren om ons te vertellen dat het allemaal wel goedkomt. Waarschijnlijk weten ze in Stuttgart ook wel dat wij liefhebbers een klein beetje whiskey op de grond gooien vanwege het heengaan van die heerlijke atmosferische zespits Boxer-motor, die de vorige Boxster nog wél had. Ok, de pk’s en de prestaties gaan er op vooruit en het papieren verbruik daalt, maar dat is de kille waarheid van het spec-sheet. Het hart wil ook wat.
En dus probeert Porsche op onze emotie in te spelen door een originele 718 spyder op de beursvloer te etaleren. Doet het altijd goed natuurlijk, zo’n slanke, oude, racebolide. Kijk naar die aparte enkele uitlaat in het midden en je weerstand tegen de 4-pitter smelt direct weg als een tablet Milka in je rugzak op de hete Geneefse beursvloer.
Porsche heeft de nieuwe Boxster (en Cayman) namelijk niet voor niks 718 genoemd. De originele 718, gebouwd van 1957 tot 1962, was de opvolger van de 550A Spyder. De 550 die berucht is geworden omdat acteur James Dean er een pril einde aan zijn jonge leven in vond. De link met de nieuwe Boxster en Cayman is niet eens helemaal af te doen als cynische marketing; ook de oude 718 had namelijk een vierpits middenmotor onder de kap. Deze was 1.5 liter groot en leverde een verdienstelijke 143 pk. Niet verkeerd in die tijd voor een atmosferisch blok.
Of de nieuwe 718 varianten ooit in de schaduw kunnen staan van het origineel valt nog te bezien. Het is, ondanks de overeenkomsten, natuurlijk ook een auto met een heel andere missie voor Porsche. De originele 718 moest races winnen, de nieuwe 718’s moeten voor verkopen zorgen zodat de schoorsteen kan roken in Stuttgart. Maar, we hebben nu in ieder geval wel weer een stel mooie plaatjes.
mrbasa zegt
Prachtige wagen! Vooral de voorlichten en de uitlaat.
nidlaobud zegt
Het is alsof je met je piemel uit je broek in het openbaar rondloopt.
clarkson zegt
Volgens mij is dit niet een RSK hoor. Die heeft een ruit dat doorloopt tot over de deuren. Dit zal dan de ‘gewone’ spyder moeten zijn.
clarkson zegt
@clarkson: Even beter gekeken. Dit is de opvolger van de rs60. De soort van staatversie van het prototype rsk (racer)
Dutchdriftking zegt
@clarkson: geen idee, hij is in iedergeval heel gaaf.
clarkson zegt
@dutchdriftking: ik weet het eigenlijk ook niet meer… maar volgens mij was de uitvoering met het ronde doorlopende voorruit de rsk.
Maar hij is inderdaad heel erg gaaf! Ik vind het misschien wel de mooiste porsche ooit gemaakt.
Dizono zegt
@clarkson: Klopt, dit is inderdaad de RS60 en niet de RSK. De uiterlijke verschillen zijn overigens heeeeel klein. Maar even aangepast, dus dank!
klotskuukske zegt
Enkele pijp kut. Supervet.
misterdrogba zegt
Wauw!
bmwkevin zegt
Heeft wat weg van de (nog te maken) renault alpine
mazdarx zegt
@bmwkevin: Ja dat vond ik ook al! Ook lijkt hij (zij?) op de oude Alpine A110. Prachtig ding!
pinut187 zegt
Prachtig. Ook een hele mooie old school tint grijs, schitterend!
e1000bmw zegt
Zo’n Porsche zou ik best willen hebben, al dan niet als replica op verkort (?) kever-chassis…
ocda zegt
Na het zien van de foto’s is deze azijnzeiker zojuist blij geworden ;-)
toyotafortuner zegt
Wat een schitterende wagen zeg!