
De 3.6-liter hybride aandrijflijn vindt zijn weg naar een nieuwe Porsche 911 Dakar.
Met het uitgebreide gamma aan 911-uitvoeringen zou je denken dat nóg een versie overbodig is. Mooi niet, dacht Porsche, en wat hebben ze een partijtje gelijk gekregen. De Porsche 911 Dakar verscheen begin 2023 en tegen november 2024 waren alle 2.500 stuks verkocht. Dat succes zal Porsche graag over willen doen.
Officieel wil het merk niet reageren op speculaties over zijn producten. Toch weet het Britse Autocar te melden dat oude rotten uit het Porsche-personeel hebben bevestigd dat er een nieuwe Dakar aan zit te komen. Gezien het gedetailleerde verhaal van onze Britse collega’s nemen we het graag aan.
Porsche 911 Dakar wordt hybride!
Ingewijden vertellen aan de Britse autowebsite dat het nieuwe model in het Weissach-centrum wordt ontwikkeld en deel uitmaakt van de vernieuwde 992.2-serie. Net als de 992 Dakar zal deze ruige 911 in gelimiteerde oplage worden gebouwd. Ook deze keer zal de Dakar alleen met achttraps PDK-automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving worden verkocht. Voor het uiterlijk werkt de Sonderwunsch-afdeling voor een nieuwe reeks aan kleurstellingen voor de 992.2 Dakar.
Het grote verschil tussen de huidige en nieuwe Dakar moet de aandrijflijn zijn. In plaats van het blok uit de oude Carrera 4 GTS krijgt de 992.2 Dakar de turbo hybride aandrijflijn uit de Porsche 911 992.2 GTS. Daarmee klimt het systeemvermogen van de Dakar behoorlijk.

De 992 Dakar haalt 480 pk en 570 Nm koppel uit een 3.0-liter zescilinder boxermotor. De T Hybrid-aandrijflijn bestaat uit een 3.6-liter zescilinder die op zichzelf al 485 pk en 570 Nm levert. Voeg daar de elektrische assistentie aan toe en je komt uit op een systeemvermogen van 541 pk. Het koppel groeit zelfs naar 610 Nm.
Dit jaar nog in de verkoop
Porsche hoopt volgens de geruchten om aan het einde van dit jaar nog de hybride Porsche 911 992.2 Dakar te lanceren. Een vanafprijs is nog niet uit de geruchtenmolen gerold. De 2.500 stuks van de 992 Dakars gingen voor minimaal € 251.932. Weinig Dakars zullen met dat prijskaartje zijn vertrokken. Onze demo-auto uit de rijtest tikte bijvoorbeeld al ruim drie ton aan.
Foto: Porsche 911 Dakar – rijtest en video
Het aantal Porsche limited editions is ongelimiteerd.
Kijk, zo doe je hybride. Hoog voltage touwtje naar voren ipv cardan as. Meteen stuurbekrachtiging en airco voorin elektrisch. Dynamo eruit en generator erin dat je ook 4wd hebt als accu leeg raakt.
Is denk ik nauwelijks zwaarder, zeker als je meeneemt dat je meer vermogen hebt.
Of hoe men iets “störungsanfällig” maakt.
@herve11f: Er zijn ook wat onderdelen weggehaald / vervangen, dus ik vraag me af of je dat kunt stellen.
En het is sowieso al geen oude luchtgekoelde 911 meer, simpel zijn die auto’s sowieso al niet meer.
Te dicht op de vorige Dakar, ze kunnen beter een paar jaar wachten..