Het tentfeestje van Porsche krijgt een vervolg. Maak kennis met de nieuwe Porsche Boxster Spyder, voorzien van een gek dakje en de looks van de Cayman GT4.
Porsche trapt het cabrioseizoen af met een opvolger van de in 2009 gelanceerde Boxster Spyder. De tweezitter is opnieuw gemaakt met maximaal rijplezier als uitgangspunt. Oftewel een stoffen dakje dat louter met de hand kan worden open- en dichtgeklapt, en ook het wisselen van versnelling is ouderwets handwerk.
De Spyder-versie ligt 20 mm dichter op de weg dan de reguliere Boxster. Z’n vermogen krijgt hij van een 3.8-liter zescilinder met 375 pk. Vijfenvijftig pk meer dan de vorige versie en precies tien pferden minder dan Cayman GT4, het coupébroertje waar hij de voor- en achterkant van heeft geleend. De remmen komen weer van een 911 Carrera af. De Boxster Spyder zit in 4,5 seconden op de honderd, met een topsnelheid van 290 km/u. Het brandstofverbruik komt uit op een gemiddelde van 9,9 l/100 km.
Een specifiek gewicht noemt Porsche (nog) niet. Wel claimen de Duitsers dat ze hem extra licht hebben gemaakt, onder meer door audio en climate control weg te laten. Dit kan je overigens wel aanvinken op de optielijst. Zonder meerprijs.
De Boxster Spyder heeft een Nederlandse vanafprijs van 116.700 euro. Video op autojunk.
kevin82 zegt
Veel mooier en dikker als de normale Boxster versie net als het vorige model trouwens.
escort77 zegt
“Dit kan je overigens wel aanvinken op de optielijst. Zonder meerprijs.”
Huh, bij Porsche iets zonder meerprijs? Alleen vandaag zeker?
rikus zegt
@escort77: inderdaad, waar is het addertje..
p964 zegt
@escort77: bij de eerste generatie GT3 was dit ook het geval, standaard zonder maar gratis airco en radio leverbaar.
Dutchdriftking zegt
@escort77: haha idd!
fejjie zegt
@escort77: De airco is niet gratis, die wordt betaald door de mensen die geen airco kiezen.
lambo4all zegt
@escort77: zonder meerprijs, dan hebben ze het wss al bij de basisprijs opgeteld.. 116k voor een boxter man, dan ben je toch helemaal geschoffeld als je dat gaat neerleggen.
smoked zegt
Maar een Boxter is toch altijd een spyder? De dichte versie is gewoon een cayman?
mrcarfreak zegt
@smoked: nee de boxter spyder is den apart model.
e1000bmw zegt
@smoked: VAG-marketinglogica… ;)
rufctr01 zegt
Gaaf! Alleen mag mij de climate control en het audio systeem er wel in blijven.
henkhupelschoten zegt
Ben nooit kapot van de boxster geweest. Voor mijn gevoel kan je beter een tweedehandse kopen voor veel minder. Overigens doe mij maar een Alfa-Romeo 4C spider of een SLK 55 amg
Jochen zegt
@henkhupelschoten: ben het wel met je eens, maar dit de spyder. De spyder oogt wat mij betreft geweldig
sbas zegt
Lekker hoor, vooral zonder de tent :-)
jpoers zegt
Huh? Was die weg dan?
En lekker makkelijk de claim hij is extra licht. Optioneel kunnen de motor en wielen ook gemonteerd worden.
thomcarspotter zegt
@jpoers: ja die was alleen bij de vorige generatie leverbaar en nog niet bij de huidige.
swordfish zegt
@ricardo: ga slapen man :D posten om 03:00…
mrrallycross zegt
Leuke auto, nou nog het vermogen van de gt4
phaeton zegt
@mrrallycross: Jij merkt in een auto 3% meer of minder vermogen?
scottishcarspotter2000 zegt
De logica van dit model ontgaat me. Mij lijkt dat als je een echt scheurijzer wil, dat je een coupe neemt, want lichter en stijver, en een cabrio als je iets rustiger aan wil doen. Wat is dan het nut van een hardcore scheurcabrio?
dikdraak zegt
@scottishcarspotter2000: Dat de beleving in een cabrio toch net dat ene beetje intenser is dan in een coupé.
scottishcarspotter2000 zegt
@dikdraak: zit wat in
mashell zegt
Wat een lelijk dak is het toch. Het lijkt op er op dat de voorruit ook helemaal niet vlakker staat dan bij de gewone Boxster. Volgens mij ben je met een gewone Boxster beter af, mooier en goedkoper.
clarkson zegt
@mashell: Als je dat dak lelijk vindt, dan haal je hem er af. lijkt mij ook de bedoeling van zo’n auto
windhoekgokarting zegt
Het nut van dit model is puur voor de “track day” UK market en “sunny states” USA die weinig regen hebben, het dakje met de hand dicht doen….dat doen alleen mensen die of track racing doen (Boxster zeer populair in die markt) of altijd mooi weer hebben. De naam is idd verwarrend en was het altijd al. Mijn normale Boxster S is ook een spyder maar de kap gaat tot 50km/h elektrisch open en dicht. Wel zo handig. En oh ja btw de Boxsters rijden beter dan een 911! Midden motor is nou eenmaal superieur.
888natan zegt
@windhoekgokarting: en ja, ‘wat je hebt verdedig je ook’ zullen we maar weer zeggen.
Dutchdriftking zegt
wat een heerlijk detail is die ducktail toch! blijft geniaal!
mazdarx zegt
Doe mij maar de coupé… Ik vind een cabrio Porsche er niet uit zien eerlijk gezegd.
e1000bmw zegt
De toevoeging Speedster was meer op z’n plaats geweest dan “Spyder”…
gtwillem zegt
@e1000bmw523i: nee. De Speedsters zijn altijd 911 derivaten. Spyder verwijst naar de geestelijke voorvader van de Boxster, de Porsche 550A Spyder uit volgens mij 1954.
Dat was een kale sportwagen met middenmotor. Dus op zich is de naam Spyder best goed gekozen.
Arnoud zegt
@gtwillem:
Er was ook een 356 Speedster. Dus die term is niet exclusief voor de 911.
gtwillem zegt
@Original_Arnoud: 356/911 is potatoe – potatoe. Gewoon de opvolger.
trustmeiamanengineer zegt
Ben absoluut geen Porsche fan, maar dit is gaaf. Toch zou ik een Alfa 4C Spider nemen.
Arnoud zegt
@ricardo
http://m.youtube.com/watch?v=FCPXWBSr98E
Slapeloosheid much?
ericd zegt
Mooiste zou zijn: een targa met een manueel verwijderbaar (carbon) dakkie die je dan in het vooronder moet stoppen. Yep, net zoals bij de 930 in de 80-er jaren.