Leuk geprobeerd, maar nee.
De autowereld kent ware helden. Voor de een is dat onze huidige F1-ster Max Verstappen, voor de ander zijn dat bekende acteurs van weleer. Sommige mensen vinden een combi daarvan geweldig. Iemand die de wereld van races en films goed combineerde, was James Dean. Naast filmwerk was hij helemaal verknocht aan auto’s. Vooral Porsches waren zijn ding. De in de jaren ’50 net nieuwe Porsche 356 was een echte Deanmobile, maar zijn meest bekende auto was de Porsche 550 Spyder. Met nummer 130 op de motorkap en de bijnaam ‘Little Bastard’ was Dean dol op racen in deze Porsche. Helaas iets te dol, want in 1955 crashte hij en overleed hij op 24-jarige leeftijd.
De 550 Spyder is overigens een hele speciale Porsche. Door een oplage van 78 stuks zijn ze enorm zeldzaam. Eén op één Replica’s van de Deanmobile zijn er wel, maar daarvoor moet je goed kunnen knutselen. Als je daar de tijd, het geld of de moeite niet voor overhebt, kun je het veel eenvoudiger houden, zoals een Amerikaanse coachbuilder deed met een Porsche Boxster. Maar het resultaat is dan, laten we zeggen, apart.
Een ode aan je held waarderen wij evenveel als huisvlijt. En toch lijkt deze Porsche Boxster ‘James Dean Edition’ uit 1997 helemaal nergens op. De Boxster is als een kleine 911 Cabrio de spirituele opvolger van de 550 Spyder, dus die bekleden met roodleren interieur en racenummers erop spuiten, dat is een tof idee om Dean te eren. De gebotoxte klassiek uitziende neus hoeft echt niet, de afgeplakte achterlampen zijn raar en de RUF-velgen zijn kitscherig. De ombouw is een one-off door ene Mark Schlachter van Metalkraft Coachworks in Cincinnati. Voor de ombouw zijn onderdelen van RUF, TechArt en zelfs koplampen van een Mercedes E-Klasse gebruikt. Op papier een leuk idee, maar in het echt valt het enorm tegen. Sorry Mark, maar het lijkt nergens op.
Voor wie mij nu weer als Mr. Sceptissimo ziet en de auto juist wél heel erg geslaagd vindt: je kunt je geluk op bij de aankomende Amelia Island-veiling van RM Sotheby’s. Er is nog niks geboden op de Boxster, dus een schatting kunnen we niet geven. De auto bungelt namelijk enorm tussen kansloos huisvlijt en een geniale one-off. De bieders mogen kiezen.
JamesBond007 zegt
Interieurkleur op basis james dean ná het ongeluk?
r55clubman zegt
Sinds wanneer zijn RUF velgen kitscherig? Veel simpeler kan een velgontwerp niet worden.
Loek zegt
@r55clubman: op een moderne RUF/Porsche, sure. Op een auto die je stylet als een oude auto, dan zijn er veel betere velgen te vinden. Een setje Fuchs had de schade al iets beperkt, imo.
r55clubman zegt
@720s: Fuchs hebben nooit onder de 550 gelegen, dus qua authenticiteit viel er sowieso niks te verliezen
harrie zegt
@r55clubman:
Gewoon stalen velgen zoals het origineel.
Kitsch is inderdaad niet het juiste woord, eerder ordinair, helemaal period correct onder een derde hands kamper Mercedes.
renegade zegt
Aardig hoog Tepper/ Halfords gehalte. Vooral die cijferstickers. Wat ik dan wel weer gaaf vind is dat iemand iets in zijn hoofd heeft en het dan vervolgens ook tot uitvoer brengt. Soms pakt het goed uit en is het mooier/ beter dan origineel, maar laat ik in dit gevalletje hobby geen vergelijk gaan maken met bijvoorbeeld Singer…
sirprize zegt
@renegade: ik vroeg me ook al af waarom ze Comic Sans hebben gekozen voor de cijfers. Ziet er niet uit.
elcaminokid zegt
@sirprize: Omdat James in der tijd hetzelfde lettertyype heeft gekozen. Mag er mss niet uitzien, maar correct is het wel (al is de ‘0’ in ‘130’ is niet helemaal correct)
risl zegt
Voorkant is mooier dan het origineel.
raoufff zegt
James Deen is toch een pornoacteur?
smoked zegt
Wil de maker van dit gedrocht andere mensen blindheid bezorgen?
Stylez zegt
Als 2 druppels… totaal verschillende vloeistoffen.
moveyourmind zegt
Mooie is dat je niet alleen een unieke Porsche koopt, maar er ook een bijzonder verhaal bij krijgt…
Een bijzonder slap lulverhaal, dat wel. Ongelooflijk wat die gladde gasten van dit soort veilinghuizen er aan onzin bij weten te breien.
Esprit_de_Flandre zegt
Bedrijf bestaat nog steeds, maar heet Werkes, niet Works…
https://www.metalkraftcoachwerkes.com/
imarinos zegt
Bedankt @720s, ik heb in tijden niet zo gelachen!
Wat een verschrikkelijke creatie is dit zeg, de Halfords afwerking en gebruik van kleuren.
Iedereen zijn/haar smaak maar ik vind dit echt hilarisch… slecht.
Heeft ook wat schade gehad volgens mij, uitlaat zit niet recht.
drdre1 zegt
@imarinos: dat vind ik ook altijd een dingetje, als de uitlaat niet perfect is opgehangen, zegt dat meestal voldoende over de aandacht voor detail voor de rest van de auto.
potver7 zegt
Al die moeite, en dan zitten er niet eens een paar metalen bumpers op… En die achterlichten zijn echt hilarisch, maar gelukkig is dat makkelijk op te lossen.
racerx zegt
Best een tof idee om een Boxster te verbouwen tot 550 hommage… maar dit slaat als een lul op een bord pap.
peidur zegt
Jammer dat ik deze pas vandaag zie. Ik heb zojuist gisteren deze gekocht….
https://rmsothebys.com/en/auctions/pa19/paris/lots/r0022-1956-porsche-550-rs-spyder-by-wendler/733225
mynameisjeroen zegt
De letters (niet de cijfers) op de voorklep zijn het enige geinige detail. Met name de roosters in de achterklep en de stoelen zijn triest. Zonde van de Boxster. Een standaard exemplaar in deze kleurcombinatie is best mooi.
Dutchdriftking zegt
Het was zo´n mooie Boxster….
ghost zegt
Net mis? Je bedoelt finaal mis.
bizzarrini zegt
Ik vind het stiekem wel een leuk ding.
Niet te serieus, en zal vast leuk rijden.
haaren zegt
Lekkere front overhang ook, de zij aanzicht is eigenlijk nog het ergst ?
cossiekiller zegt
Als het een S is gaat het nog wat vooruit en is het één van de leukste Porsches om mee te rijden.
Als het daarentegen een vroege 2.5L is…
rufctr01 zegt
En dan de tekst Little Bastard achterop vergeten.
right zegt
…….