Porsche heeft de memo begrepen en de Boxster 25 Years uitgevoerd met die heerlijke 4.0 boxer zescilinder motor. Maar er is nog veel meer lekkers aan dit model.
Het is altijd weer even spannend wanneer een autofabrikant met een actiemodelletje komt. Is het drie keer niks, of kan het model juist door de beugel? Over het uiterlijk van de Porsche Boxster 25 Years mag je zelf beslissen, over de aandrijflijn kunnen we het unaniem eens zijn. Dat is een pareltje.
In de Boxster Spyder, GT4 en ook in de GTS 4.0 ligt de nieuwe vierliter boxer zescilinder motor. Een atmosferisch blok dat een grijns op je smoelwerk tovert wanneer de soundtrack je oorbuizen vult. Als basis van de Porsche Boxster 25 Years ligt de onlangs gelanceerde GTS 4.0.
Het is een eerbetoon aan de Boxster concept car uit 1993. Het is overigens wel grappig dat dit een ode is aan het concept, want het productiemodel verscheen uiteraard in 1996. Wat ook de 25 Years-naam verklaart. Dus stiekem rekenen we Porsche Boxster 28 Years ook goed.
Porsche Boxster 25 Years – exterieur
Het concept werd in een vergelijkbare gedaante als dit model gepresenteerd op de autoshow van Detroit. Net als het concept, is de Boxster 25 Years uitgevoerd in de kleur GT-zilver metallic. Er is gekozen voor bruine details met een koperachtig effect. Neodyme heet deze tint, mocht je daar in geïnteresseerd zijn.
Het kleurtje komt onder meer terug op de voorspoiler, de luchtinlaten, de belettering en de tweekleurige 20-inch wielen. Die wielen trouwens, hoe vet zijn die? Mocht je willen afwijken van het concept uit ’93 en een ander kleurtje willen dan kan het ook. Er zijn twee alternatieven, te kennen Diepzwart metallic en Carrarawit metallic.
Porsche Boxster 25 Years – interieur
Hoewel het uiterlijk niet heel gedurfd is en bij veel mensen in de smaak zal vallen, is het interieur wel behoorlijk smaakgevoelig. Er is gekozen voor bordeauxrood leder in combinatie een rode softtop. Ook dit is weer een ode aan het concept uit de jaren negentig. Mocht je het rode dak écht over de top vinden, dan wil Porsche het ook wel in het zwart leveren als je ze lief aankijkt. In het interieur komt de term ‘Boxster 25’ terug om je eraan te herinneren dat je in iets bijzonders zit.
Onder de kap ligt zoals gezegd de 400 pk sterke, atmosferische 4.0-liter zescilinder boxermotor. Er is keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of de PDK met zeven verzetten. Omdat het in de basis een GTS betreft zijn alle zaken die je ooit zou willen standaard. Denk aan Sport Chrono, Porsche Active Suspension Management (PASM) en Porsche Torque Vectoring (PTV) met een mechanisch sper.
Porsche gaat 1250 stuks maken van de Boxster 25 Years. Prijzen beginnen bij 138.900 euro, eind maart staat ‘ie te glimmen in de showroom. Op deze manier staat de Duitse autofabrikant stil bij de lancering van de Boxster, dat 25 jaar geleden begon met het concept op de autoshow van Detroit.
Zukunft1 zegt
Was nog leuker geweest als ze de digitale rommel als navi eruit hadden gelaten.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ja maar hoe weet je dan de weg naar het sterrenrestaurant?
doublechevron65 zegt
@F36GC: die ken je gewoon als gourmet.
harrie zegt
De originele conceptcar was en is echt een beauty.
De eerste productieversie was echt een tegenvaller, maar deze komt aardig in de buurt. Zet maar voor de deur.
cossiekiller zegt
Als ze een ode hadden willen brengen aan de eerste, had er een 2.5 of een 3.2 motor in moeten liggen. Niet dat deze verkeerd is, helemaal niet, maar een ode is het totaal niet.
flatsixx zegt
@cossiekiller: even een motor uit de schappen halen die er al jaren niet is.
negennegenzest zegt
De term ode snap je denk ik niet helemaal.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Een ode is geen replica. Een ode is een “lofzang” of eerbetoon en is niet gebonden aan regels.
Loek zegt
@cossiekiller: Porsche biedt geen van beide aan momenteel. Bovendien is het niet rendabel om één speciale versie af te laten wijken qua motor.
ouwedibbes83 zegt
@720s: zou Audi de 2.5l 5 pitter uit de RS3 willen uitlenen? Daar komt ongeveer hetzelfde vermogen uit, zij het geholpen door drukvulling
Tonnie zegt
En van de vetste velgdesigns ooit. En weer 5-spaaks. Blijkbaar is dat vaak goud.
mashell zegt
Het is een mooie wagen maar zo’n actiemodel het doet wel vermoeden dat er een update aankomt. Dat interieur is ook nog wel erg 991.
ghost zegt
138k voor een Boxster…krankzinnig en bovenal mega lacgwekkend.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Want? 6 cilinders, 400 pk en gelimiteerde oplage (dus relatief waardevast) in een praktische cabrio met middenmotor die subliem rijdt?
willeme zegt
@ghost: serieus? Ik vond het wel meevallen eigenlijk. Dat Porsche er geen 175k van heeft gemaakt ofzo ;-).
Het is ‘slechts’ 10.000 euro meer dan een gewone Boxster GTS 4.0. Valt wel mee als je kijkt naar de extra hardware. Toch?
ghost zegt
@willeme: naja in die zin snap ik wat je zegt Willem, maar doel meer op de prijs in algemeen van de Boxster, waardoor dit speciaaltje dan wellicht ‘slechts 10k’ meer kost maar de basisprijs is gewoon al veels te gek, zou eerder €65k redelijk vinden voor een vanafprijs Boxster. Niet 125k..
willeme zegt
@ghost: het is een beetje dubbel. Natuurlijk gaat de fiscus er nog eens lekker overheen.
Maar vroegah hadden we geen Boxster met een 911-motor (ondanks VELE verzoekjes van de pers ;-))
De standaard Boxster 2.0 is gevoelsmatig wel te prijzig, alhoewel je ook 300 pk standaard meekrijgt tegenwoordig. Toen een Boxster 65k kostte, kreeg je slechts 204 pk.
bmw335d zegt
@ghost: zeker als je over de grens kijkt… €95.000,- in Duitsland🤦🏼♂️
joosstra zegt
Na het opzoeken van de foto’s van de concept Boxster uit 1993 begrijp ik jullie verhaal beter. Misschien een idee om die foto’s erbij te plaatsen in het artikel. Overigens is dit wel een mooi eerbetoon aan die concept, inderdaad. Ik wil er wel een, maar moet nog 25 jaar sparen. Tegen die tijd is er dan ook een 50 jarig eerbetoon …. elektrisch (of op kernenergie).
Dutchdriftking zegt
Hij is gaaf. En dan met name de motor en het interieur. De wielen zijn wel stoer maar staan niet echt. De kleur van de wielen is overigens wel goed. Als je toch terug gaat naar het verleden, wellicht weer een setje BBS Le mans proberen? In het goud kan dit zomaar goed staan.
negennegenzest zegt
Het rode interieur heet ook officieel Boxster red, zelfs wanneer het in een 911 uit die periode zit. Ik neem aan dat ze die trend hebben doorgezet.
Boxster is al 25 jaar lang een ongehoord leuke sportauto. Ik denk zelfs dat de vroege 3.2’s leuker zijn dan de nieuwe generatie omdat ze veel analoger zijn.
Charles Taycan 4S zegt
Fraai en exclusief apparaat!
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik kan zo’n rood interieur niet mooi vinden. Alsof je in een ongestelde vagijn stapt. Verder wel erg fraai en exclusief.
mashell zegt
Ik vind dat wel prima maar als jij liever een bruin interieur wilt mag dat natuurlijk ook…
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Poepbruin dan wel alsjeblieft.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Lieve autoreclamefilmmakers. In een reclamefilmpje voor een auto wil ik graag de auto zien. Ik ben niet geïnteresseerd in mensen die op straat lopen, oma in de keuken, een vrouw met een lollie, een stel dat elkaar verliefd in de ogen aan kijkt, een familie aan het feestdiner, mamma en zoon op het strand en vrienden in het gras in een park. Dank u!