De Duitsers hebben zo hun voorwaarden voordat er een nieuwe hypercar komt.
Nu de Mercedes-AMG Project One is gepresenteerd en Aston Martin en Red Bull druk bezig zijn om de Valkyrie naar topprestaties te masseren, is het wachten tot andere supercarbouwers de handschoen oppakken en zelf met een bizar snelle straatracer komen.
Van Ferrari is bekend dat het eens in de zoveel tijd een hypercar in beperkte oplage bouwt, maar wat Porsche betreft moet er meer gebeuren. In Frankfurt heeft R&D baas Michael Steiner namelijk aangegeven dat er een technologische doorbraak moet plaatsvinden wil het merk zich aan een opvolger van de 918 Spyder wagen.
De 918 was zoals je weet een hybride, maar de volgende supersporter moet in technisch opzicht geavanceerder worden. Dat kan maar één ding betekenen: de opvolger van de 918 wordt zeer waarschijnlijk volledig elektrisch. Kennelijk is de stand der techniek naar de zin van Porsche nog niet rijp om een EV met hypercarprestaties te bouwen.
Zo is de accuduur volgens Steiner nog niet toereikend. Een eventuele supercars zou de batterijen dan ook in no-time leegtrekken. Ook is het gewicht natuurlijk een dingetje, waarbij we opmerken dat de hybride 918 Spyder al goed was voor een kleine 1.700 kg.
Lang verhaal kort: tussen de legendarische Carrera GT en de 918 Spyder zat een periode van negen jaar. Het gat tussen de 918 Spyder en diens opvolger wordt zeer waarschijnlijk nog groter. Even geduld dus! (via: Autocar)
rodger zegt
Wel een mooie melding van het feit dat je eigenlijk niks te melden hebt
frederik zegt
Waarom eigenlijk niet gewoon de 918 blijven verkopen? Dat rare gedoe met die gelimiteerde aantallen….
joep_mocking zegt
@frederik: Marketing. Mensen willen hebben wat ze niet kunnen krijgen. Hierdoor hebben ze ook meer invloed op de kosten, prijs, productie, etc. Exclusiviteit komt niet met onbeperkte toegankelijkheid.
mashell zegt
@joep_mocking: De prijs van bijna een miljoen garandeert op zich wel exclusiviteit. Op zich heeft een producent ook helemaal niks aan exclusiviteit. Vaak maakt zijn die aantallen ook redelijk nep. Men maakt een analyse, als ze 1000 stuks kunnen verkopen en de laatste 100 wat langer zullen duren. Dan is het aantal begrenzen op 918 heel logisch.
joep_mocking zegt
@mashell: In principe heb je gelijk. Maar dit gaat om het merk Porsche en niet zo zeer om de 918. De 918 wordt een gewild object maar niet iedereen kan hem krijgen. Porsche krijgt daardoor een associatie met exclusiviteit en de verkopen voor andere modellen stijgen. Het is gewoon een enorme marketing stunt, als ze willen kunnen ze er makkelijk 2000 maken
basv zegt
Kunnen ze niet die v4 uit de 919 Hybrid erin gooien? Ik geloof dat die zelfs iets sterker was dan een F1 motor.
antoonniels zegt
@basv: De 4 cilinder turbo is goed voor ongeveer 500 pk. Daarbij komt 400 pk Elektro power. Lijkt me een prima optie, waarbij je waarschijnlijk hetzelfde krijgt als bij de nieuwe MB HyperUltra waarbij het blok iedere 50.000 km gereviseerd moet worden.
snorrewietskie zegt
Elektrisch? Neh. Das voor naïevelingen die zich alles wijs laten maken. Ik heb vernomen dat ze net als Mazda benzine met compressieontsteking aan t ontwikkelen zijn. Kijk, dat is pas nieuws!
flutterby zegt
@snorrewietskie: Not sure if sarcasm or idiot…
snorrewietskie zegt
@flutterby: Sarcasm? Gekke Belg.
berlinetta zegt
Doe eens gek en gooi er een boxermotor in met wat elektrohulp. Dan mogen jullie daarna elektrogebakjes gaan bouwen. Maak ons nog één keer blij.
viertakt zegt
Ferrari wacht er toch ook altijd 10 jaar mee ?
Porsche deed er nu minder lang (9 jaar volgens jou) over.
Ik snap het punt niet.