Tot in lengte van dagen blijft Porsche de in Leipzig gebouwde Macan met verbrandingsmotoren gewoon verkopen in de rest van de wereld. Misschien komt er zelfs nog een facelift die aan ons Europeanen voorbij gaat.
De Porsche Cayenne en Porsche Macan zijn een belachelijk succes voor Porsche. Het merk bereikte er productieaantallen mee die voorheen ondenkbaar waren. Ooit gold de Porsche 944 als de kiloknaller van het merk. Maar van dat model werden er ‘maar’ circa 150.000 gemaakt, tussen 1982 en 1991. Tegenwoordig verkoopt Porsche om en nabij de 300.000 auto’s…per jaar.
Toch kennen we inmiddels de kink die ook bij Porsche in de kabel komt: EV’s. Er is inmiddels al zeer veel over gezegd en geschreven, dus volstaan in deze met de mededeling dat het daarmee nog niet echt wil vlotten. Bij Porsche zal men het hart vasthouden als binnenkort de nieuwe 718 komt als volledige EV.
In Europa verkoopt men inmiddels de Macan op dinosap al niet meer. 718 modellen zijn nog beperkt beschikbaar, maar dat zal van korte duur zijn. Officieel heeft dit te maken met Europese regels omtrent ‘Cybersecurity’ (lees: alle auto’s moeten van juli dit jaar een zwarte doos hebben die alles wat je doet in de gaten houdt). Het zou gezien de geplande beperkte levensduur van de modellen te veel geld kosten om ze hiervoor aan te passen.
Wellicht moet Porsche daar echter nog eens over nadenken. In Amerika waait inmiddels een frisse progressieve wind. Zodoende is Porsche daar nu voornemens om de Macan op dinosap tot in lengte van dagen door te verkopen. Het plan was om de productie in 2026 te stoppen, maar die harde grens lijkt nu losgelaten. Officieel luidt het adagium nu dat Porsche ‘ook in de jaren 3x klanten een breed spectrum van ICE’s, EV’s en PHEV’s zal aanbieden’.
Kwaliteitspublicatie Carscoops speculeert zelfs dat de ICE Macan nog een facelift kan krijgen. Het model werd immers voor het laatst gelift in 2021 en stamt oorspronkelijk uit 2014. We gaan dus weer richting een nostalgisch tijdsgewricht van Porsche’s die eindeloos meegaan. Het G-model was er ook van 1973 tot en met 1989. En de epische 928, hield het in verschillende gedaantes vol van 1978 tot en met 1995. Affengeil.
mattr zegt
En de Macan is gebaseerd op de eerste generatie Audi Q5 toch? Die is alweer 16 jaar oud..
kennone zegt
Is dat erg? Serieus een goed sturende SUV en echt een verkoophit voor Porsche.
audirs3 zegt
@kennone Ja dat is erg, met een mobiele telefoon van 16 jaar geleden kan je misschien nog steeds prima bellen, maar die is in elk ander opzicht volledig achterhaald. Nu gaan de ontwikkelingen in auto land natuurlijk niet zo snel, maar er is ook bij ICE modellen veel veranderd qua efficiëntie, zoals hybride of PHEV en downsizing. De ICE Macan voldeed ook niet meer aan Europese cybersecurity regels, dat is de reden dat hij hier het veld moest ruimen.
harrie zegt
Een business case kan heel snel veranderen.
Nu de EV verkoopcijfers en zeker bij Porsche ‘niet aan de verwachtingen voldoen’ kan het opeens heel snel gaan lonen om een update uit te voeren en hem weer op de markt te brengen.
Ik zie het wel gebeuren dat hij straks ook hier weer te bestellen is.
fanboy zegt
Tja het is dan wel een oud model waar de EV versie wel een nieuwe basis is.
Facelift zou zo maar kunnen. Maar ze gaan er dus niet meer groots in investeren met een nieuwe ICE platform
jaapiyo zegt
Dat is de vraag. Nieuwste gerucht is dat Porsche dat wel degelijk overweegt. Maar niet per se voor de Macan specifiek maar in het algemeen.
rulefollower zegt
Trump redt de ICE Porsche.zou dus een mooiere kop voor het artikel zijn.
Fernando zegt
Wel behoorlijk hypocriet dat je de Macan nog produceert voor Chacamaca maar niet meer levert in de EU terwijl ICE´s nog tot 2035 mogenverkocht worden.
Heb het geluk dat ik in Duitsland leef en mij een flinke Mustang heb aangeschaft voor 62K.
audirs3 zegt
@Fernando Is niet hypocriet. De reden waarom de ICE Macan hier niet meer wordt verkocht heeft niks te maken met milieu maar met nieuwe cybersecurity richtlijnen waar de auto niet meer aan voldoed. Hij is makkelijker te hacken dan EU wetgevers zouden willen.
mashell zegt
Jij woont in Duitsland dus voor jou is een ICE een trein en noem je een verbrandingsmotor op benzine een Otto motor, als je zulke mooie namen hebt hoeven we geen stomme Amerikaanse termen te gebruiken.
De Macan met verbrandingsmotor mag niet meer verkocht worden omdat de electronica en software niet meer aan de normen voldoet.
hotze zegt
“De Porsche Cayenne en Porsche zijn” in de 1e regel van de body, hier ontbreekt ‘Macan’.
Begrijpelijk dat ze doorgaan met de benzine-Macan, anders zouden de verkopen flink kunnen droppen. Jammer dat ze geen nieuwe hybride-Macan hebben ontwikkeld, ook voor Europa. Gemiste kans.
mashell zegt
Leuk geprobeerd Jaapiyo, het woord progressief kapen voor wat een uiterst conservatieve stroming is.
jaapiyo zegt
De jeugd is altijd progressief en die willen naar het schijnt terug naar normen en waarden die tot zo’n tien jaar geleden normaal waren.
audirs3 zegt
@jaapiyo Daar gaat het mis. De jeugd is niet per definitie progressief, met die logica zou je de Hitlerjugend dus progressief hebben genoemd…
Politiek Progressivisme is een term die duid op voornamelijk linkse partij politiek. Zie ook wikipedia:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Progressivisme
harrie zegt
Progressief is je eigen wereldbeeld continu durven te beproeven.
De partijen die zich zelf nu ‘progressief’ noemen zitten volledig vast in totalitair groepsdenken, een afwijkende mening is verbanning uit de sociale bubble.
Niet dat het aan de andere kant veel beter is, maar mij zijn ze kwijt.
dracae zegt
Ik blijf het een mooie auto vinden, alleen jammer dat ie zwaarder is dan de Cayenne.