Het is weer hommeles binnen het VAG-concern. Porsche betaalt Audi naar verluidt een negencijferig bedrag om géén auto voor hen te bouwen.
Zojuist schreven we in ons bericht over Honda’s voorlopig laatste F1 avontuur nog hoe samenwerking en management zowel goed als verkeerd kan gaan. In dat geval ging het dan nog om twee seperate partijen (Honda en McLaren respectievelijk Honda en Red Bull). Maar ook binnen een groot concern dat op papier ‘één’ is, kan het weleens misgaan. Volkswagen (+Audi) en Porsche hebben wat dat betreft al een interessante en lange historie met elkaar.
Porsche en Audi: de beste vijanden
Zo ontwikkelde Porsche ooit een auto voor Volkswagen die op het laatste moment toch een epische Porsche werd (de 924), kocht Porsche ooit Volkswagen alvorens erachter te komen dat die deal toch iets teveel van het goede was, wilde Porsche geld zien van Audi nadat de boksbeugel hen sjoemeldiesels in de maag had gesplitst en vocht datzelfde Porsche redelijk recent nog met hand en tand tegen Audi op Le Mans, om maar wat te noemen. De beste vijanden, zo hebben creatieve journo’s in Die Heimat de verstandhouding wel eens omschreven.
Er lijkt nu nog een hoofdstuk aan deze broedertwist toegevoegd kunnen worden. Automobilwoche meldt namelijk dat Porsche zich teruggetrokken heeft uit Project Artemis. Dit hoogdravende Piëchesque project van Audi, Bentley en -voorheen dus- Porsche vernoemd naar de Godin van de Jacht had als insteek een extreem luxe autonome elektrische slee maken die op Tesla en co kon jagen. De auto(‘s) zouden vervolgens apart genoeg gebouwd moeten gaan worden in Hannover, omdat er in de Audi-fabrieken geen ruimte voor zou zijn. Een geinige keuze, daar de fabriek in Hannover op dit moment…Volkswagen Transporters maakt.
Porsche wil model in Leipzig bouwen
Doch dat feest gaat, voor wat betreft het Porsche-derivaat althans, nu dus kennelijk niet door. Porsche betaalt Volkswagen naar verluidt een negencijferig bedrag (voor de komma) om de auto niet bij VW Nutzfahrzeuge, maar in hun ‘eigen’ fabriek in Leipzig te bouwen. Daarbij zou Porsche ook meer ruimte willen hebben om af te wijken van de andere versies van Project Artemis.
Sterker nog, de intern als ‘K1’ bekend staande auto die Porsche aan het ontwikkelen is, gaat nu naar verluidt baseren op het PPE- (Premium Platform Electric) platform en hooguit enkele elementen van Project Artemis overnemen. Volgens de geruchten wordt ‘K1’ overigens een (hoe kan het ook anders) crossover. Deze komt dan naast/tussen de nieuwe elektrische Panamera en de Cayenne in het gamma terecht. De auto moet in 2024 of 2025 op de markt verschijnen.
De echte kenners van Autoblog hadden dit natuurlijk al lang zien aankomen
Orakel van Delphi en voormalig collega @hayte had dus in 2020 al gelijk over project Artemis en Porsche’s bemoeienis daarbij. Hij schreef destijds namelijk al:
De komst van Porsche lijkt echter wat vreemder. Porsche heeft met de Taycan immers al een elektrische sedan. Een gigantische (en dus zware) superluxe limo die daarnaast staat, lijkt niet per se de juiste keuze te zijn.
Hayte, niet te verwarren met onze nieuwe waarspellende redactie-octopus Toto
Kennelijk is Porsche’s topman Oliver Blume anderhalf jaar later ook tot die conclusie gekomen. Wellicht hoopte Oliver eerder nog dat het feit dat een voormalig techneut van Cosworth, Red Bull, Toro Rosso en het LMP1-programma van Porsche de leiding over het project heeft voor een sportief sausje zou zorgen en viel dat tegen. Hoe dan ook, het wordt nu dus even een indrukwekkend tikkie overmaken naar zijn tegenhanger bij Audi voor Blume. Tenzij dat geld voor die sjoemeldiesels nog niet overgemaakt is natuurlijk. Misschien kunnen ze dan een en ander tegen elkaar wegstrepen.
monsieurleloure zegt
Ik maar denken dat een Porsche uit Zuffenhausen vandaan komt.
⚡️
marcomanta zegt
Ik ben blij dat ik afscheid heb genomen van VW; heeft mij veel geld gekost aan reparaties, nie wieder (Transporter reed wel fijn, punt)
mauwerd zegt
Vreemde kop, het is één concern
sportabgasanlage zegt
@mauwerd VAG heeft “slechts” 42% van de aandelen van Porsche. Porsche SE Holding heeft meer dan 50% aandelen VAG. Het ligt dus iets gecompliceerder dan “het is 1 concern”
Autokenner zegt
Porsche SE is dan weer de baas over Volkswagen en alle andere merken
erikabarth zegt
@sportabgasanlage nee dat ligt net iets anders, porsche SE holding heeft 53% stemrecht maar rond de 31% aandelen in handen.
sportabgasanlage zegt
@erikabarth nee, 51% bron: https://web.archive.org/web/20101221232418/http://www.porsche-se.com/pho/en/porschese/
erikabarth zegt
@sportabgasanlage ik zie het idd dan hebben ze de laatste 2 jaar hun belang uitgebreid.
mashell zegt
Nee, er is een wet (https://de.wikipedia.org/wiki/VW-Gesetz) die zegt dat niemand meer dan 20% stemrecht heeft in Volkswagen AG zodat het land Nedersaksen waar VW de grootste werkgever is netto een veto heeft.
erikabarth zegt
@mashell lees even je eigen link eens goed. Das war einmal.
“diese Regelung ist mittlerweile abgeschafft worden.”
Porsche SE heeft 53%stemrecht.
flutterby zegt
Porsche is de kip die gouden eieren legt bij Volkswagen.
sportabgasanlage zegt
Nee hoor. Porsche SE Holding is grootaandeelhouder van VAG, niet andersom.
flutterby zegt
@sportabgasanlage: het betreft hier toch het merk en niet de holding? Het merk is onderdeel van Volkswagen. De term VAG wordt niet meer gebruikt.
mannetje zegt
Jullie schrijven dat Porsche zich terugtrekt uit het Artemis project, maar vervolgens dat ze Vw betalen om de auto in hun (Porsche?) fabrieken te bouwen én daarmee de vrijheid te vergaren om ook nog aan K1 te werken. Dat klinkt juist als meer betrokkenheid. Wat is het nu precies?
550maranello zegt
In Hannover wordt al jaren de Porsche Panamera (deels) geassembleerd, dus zo raar is de keuze voor Hannover niet. Was altijd een leuk gezicht, zag je een rij met onafgebouwde Transporters en af en toe een Panamera ertussen.
cheatah zegt
@550maranello: klopt!
Bastiaan Williams zegt
Beter dat Porsche geen auto bouwt met het middelmatige Audi. Het enige wat dan echt goed mis zou gaan is het “self driving”, Garage bezoekjes en afslepen is nu niet echt waar Porsche graag bekend om wil staan lijkt me. Laat Porsche maar lekker samen gaan met BMW of Tesla. Verkopen die VW aandelen.
erikabarth zegt
@bastiaans Williams vooral weer veel aannames.
En voordat u iets gaat roepen over aandelen verkopen. Dat ligt toch echt iets gecompliceerder, daar heeft Porsche geen enkele zeggenschap over de dagelijkse leiding over het concern ligt bij VW AG.
Porsche SE Holding heeft 53% stemrecht. Porsche SE moet u echter niet verwarren met Porsche.
Dat zijn 2 verschillende ondernemingen.
goodvibrations zegt
Daarvoor is hun (succesvolle?) integratie al veel te ver lijkt me. Knap overigens hoe ze hun zaakjes goed op orde blijven houden. Weinig klachten toch over de Taycan? is echt wel beter inelkaar gezet dan een Tesla.. Heb ook wel vertrouwen in het PPE platform.. tijd voor de eerste elektrische audi A6!
mashell zegt
Haha. De Porsche kwaliteitsstandaarden komen juist van Audi.
ty5500 zegt
Het lijkt dan toch dat Porsche een stuk beter is geworden dan zijn leermeester. Ze scoren dikwijls beter in betrouwbaarheidsonderzoeken dan Audi (ik vermoed deels door hun race-ervaring)
mashell zegt
De echte strijd binnen VAG is tussen VW en Audi. Daarin trekken Audi en Porsche samen op.