Niet alleen Ferrari spant rechtszaken aan over replica’s. Porsche is nu ook in zo’n rechtszaak verwikkelt, met nota bene een Le Mans-winnaar.
Een bekend filosofisch vraagstuk is het Schip van Theseus. Dit draait om de vraag: als je één voor één alle onderdelen van een schip vervangt, is het dan nog wel hetzelfde schip? Dit probleem geldt natuurlijk niet alleen voor schepen, maar bijvoorbeeld ook voor klassieke Porsches.
Porsche is hierover nu in een rechtszaak verwikkeld. Zij beschuldigen een klassiekergarage uit Aken ervan dat ze Porsche-replica’s als echte Porsches verkocht hebben. Wat deze rechtszaak extra interessant maakt: in het beklaagdenbankje zit ook Jürgen Barth, die medeplichtig zou zijn.
Jürgen Barth heeft maar liefst 13 keer deelgenomen aan Le Mans in een Porsche en wist in 1977 samen met Jacky Ickx en Hurley Haywood de algehele overwinning te pakken. Barth (tweede van links op de foto hieronder) schreef daarnaast ook nog drie keer een klassementsoverwinning op zijn naam.
Barth is dus nauw verbonden met de racegeschiedenis van Porsche en heeft ook diverse andere functies vervuld bij het merk. Maar nu zit de 76-jarige oud-coureur in de rechtszaal tegenover zijn voormalige werkgever. Deze zaak begon overigens al in 2021, maar deze was vrij kort daarna stilgelegd omdat de hoofdbeklaagde ziek werd. Nu is de rechtszaak weer hervat.
De rechtszaak draait dus in feite om auto’s die wel of geen replica’s zijn. De auto’s – waaronder een 917 – zouden voor miljoenen verkocht zijn. Volgens de eisers zou Jürgen Barth betrokken zijn geweest bij het vervalsen van de historie van deze auto’s.
Barth heeft in de rechtszaak aangegeven dat historische raceauto’s nooit compleet historisch zijn. Dat is natuurlijk helemaal waar, maar het is niet duidelijk in hoeverre de auto’s in kwestie origineel waren (en of ze überhaupt origineel waren). Gelukkig hoeven wij daar ook niet over te oordelen. Dat mag de Duitse rechter doen.
mattr zegt
Dit lijkt meer op het verhaal van Mercedes 300SL restaurateur Klaus Kienle, dankzij hem waren er opeens 2 300SL’s met hetzelfde chassis nummer. Kwam in 2023 uit en volgens mij is de zaak kort hierna ook op de fles gegaan
mattr zegt
Dit verhaal: https://www.autoblog.nl/nieuws/vervalser-licht-rijkelui-op-met-neppe-mercedes-300-sls-3567054
ericc zegt
Benieuwd naar uitspraak. Om die reden heeft Ferrari een aparte klassieke afdeling opgericht zodat oude wagens een correcte stempel krijgen.
DeWitteCondor zegt
Blijft bijzonder: er worden voor heel veel geld kale chassis verhandeld alleen vanwege het chassisnummer. Vervolgens bouwt een restaurateur daar cf specificatie fabrikant de auto op. Is het dan een replica? Nuchter beschouwd: ja. Vanuit de markt beschouwd: nee, want iedereen betaalt zich scheel voor matching numbers. Waar ligt de grens? Een replica vind ik hoofdzakelijk een auto zonder matching numbers of met een replica chassis. Bij alle auto’s van een zekere leeftijd is er weinig origineels meer aan, helemaal niet als ze op het circuit gebruikt zijn.
Lijkt mij dat Porsche hier vooral een piece of the pie wil bemachtigen. Ze moeten gewoon hetzelfde doen als Ferrari: de verzamelaars gaan echt wel betalen als er een Porsche stempel op de restauratie staat. En met deze bedragen ga je vast niet beknibbelen om het elders te laten doen.
mashell zegt
Dat is een goed idee. Kom met je restauratie object naar Porsche, die kijkt de wagen na, bij goedkeuring betaal je €1000 en krijg je een stempel “Porsche approved restauration” waardoor je wagen €3000 meer waard is.