Het VAG-sjoemelschandaal is nog lang niet voorbij, nu zegt Porsche dat ze misschien ook sjoemelden met benzineauto’s.
Wie dacht dat Volkswagens dieselgate na vijf jaar wel eens een keertje klaar zou zijn, heeft het mis. Zowat iedere maand komt er wel iets nieuws naar buiten. Of het nou de hoeveelheid sjoemeldiesels is die nog rondrijden, een nieuwe rechtszaak buiten Duitsland of een miljoenenboete die betaald moet worden, de verhalen blijven maar komen.
Nu is het Porsche die er een nieuw hoofdstuk aan mag toevoegen. Al gaat het deze keer niet over diesels, maar heeft Porsche gesjoemeld met benzineauto’s. Althans, dat is waar het op lijkt. Volgens Automotive News Europe heeft Porsche namelijk de Duitse autoriteiten ingelicht, nadat ze ‘onregelmatigheden’ aantroffen uit intern onderzoek.
Scheutig met details zijn de Duitsers niet. Bild am Sonntag schrijft dat het om motoren gaat die tussen 2008 en 2013 zijn ontwikkeld. Onder meer de Porsche 911 en de Panamera zouden een sjoemelbenzinemotor hebben gekregen. Ze zouden niet alleen met de software van de motoren hebben gesjoemeld, maar ook onderdelen binnen de motor en de uitlaat illegaal hebben aangepast.
Porsche zegt dat de problemen in het verleden liggen en dat er geen aanwijzingen zijn dat er met Porkers die nu in de showroom staan is gesjoemeld. De fabrikant werkt samen met de autoriteiten (de KBA, in dit geval). Een KBA-woordvoerder zegt dat het gaat om motoren die voor 2017 zijn ontwikkeld en dat ze het voorval aan het onderzoeken zijn.
Wanneer het onderzoek klaar moet zijn, is niet bekend. Voor het onderzoek spreekt de Kraftfahrt-Bundesamt met werknemers, kijken ze naar vergaderingsnotulen en zoeken ze door honderdduizenden e-mails. Mocht Porsche daadwerkelijk een sjoemelboete krijgen, dan zou het niet de eerste Duitse boete voor ze zijn. Vorig jaar werden ze nog voor 535 miljoen euro beboet, destijds omdat er werd gesjoemeld met diesels. Dat Porsche sjoemelde met benzineauto’s is tot nu toe nog niet aangetoond.
Foto: Porsche 991 Carrera S van @Joosstra, via Autojunk.nl.
Pascal zegt
Wat een onzin. Als je sjoemelt doe je dat altijd expres. Porsche dient dus gewoon te melden of ze het wel of niet hebben gedaan. Is een ja/nee vraag.
mashell zegt
Als je intentie is te sjoemelen dan Ja. Maar als je intentie is om het correct te doen maar je komt er achter dat je bepaalde procedures niet correct hebt doorlopen en je meldt dat dan lijkt het me niet dat je dat sjoemelen mag noemen.
Pascal zegt
Nee exact, dan kan je gewoon melden dat je een oprechte fout hebt gemaakt. Sjoemelen gebeurt altijd met de intentie om iemand om de tuin te leiden.
mashell zegt
En wat heeft Porsche gedaan, juist vastgestelde onregelmatigheden gemeld. Het is de likkebaardende pers die er meteen sjoemelen van maakt.
karaya zegt
‘onregelmatigheden’
Dat is ambtelijke taal voor we hebben de boel belazerd.
911targa zegt
Zo is het maar net. Ze moeten ook Ridouan T. vragen: handelde je in drug en liet je mensen vermoorden of gingen ze per ongeluk in je omgeving dood. Gewoon duidelijkheid verlangen!
mashell zegt
Ik heb nog altijd trauma’s van “Murder she wrote” een documentaire serie over het leven van Jessica Fletcher, een schrijfster. Overal waar die Jessica kwam gingen er mensen dood. Ze had gelukkig niet door dat het extreem veel was want anders was ze waarschijnlijk gierend gek geworden. Ik denk dat Riduan mogelijk aan hetzelfde syndroom lijdt.
Gulli zegt
Daarom zou ik dus ook nooit naar die ene streek in Engeland gaan, Midsomer. Levensgevaarlijk!
Mr. Lebowski zegt
HAHA. Dat dorp moet Inmiddels haast wel leeg staan
monsieurleloure zegt
Daar zou VW een voorbeeld aan kunnen nemen, die hebben het net zolang in de doofpot proberen te houden totdat het echt niet meer stil te houden viel.
Toch blijft het een heerlijk merk, voordat ik weer terecht gewezen wordt door de boys.
Robert zegt
@monsieurleloure: alsof VAG de enige is die zich er aan schuldig heeft gemaakt… Er zijn tig andere merken óók op de vingers getikt, vervolgd of ze hebben geschikt;
Renault-Nissan
Mitsubishi
Fiat-Chrysler
Daimler-Benz
…en dan ben ik er waarschijnlijk nog een aantal vergeten.
monsieurleloure zegt
Beweer ik iets anders dan?
arhanso zegt
Renault was toen zo’n dingetje. Het gerucht was erg sterk dat ze aan het sjoemelen waren. Toen kwam de politie binnen vallen en nam allerlei computers in beslag om na 2 weken klaar te zijn met het onderzoek met resultaat: Er is niet gesjoemeld binnen Renault…. Hoezo een 1-tweetje tussen de overheid en Renault?!
Dutchcarwizard zegt
Openheid van zaken duurt in Duitsland een aantal decennia.
spence zegt
Als je normen oplegt aan een sector die niet haalbaar zijn zonder het merk zware imagoschade op te leggen, kan je niets anders verwachten dat deze bedrijven pogingen ondernemen om daar een mouw aan te passen.
Indien de fabrikanten daadwerkelijk de normen hadden toegepast, hadden wij allen met super slakken gereden of helemaal niet, of met een prijsverhoging van 20 à 30%. In vele gevallen zou de consument beslist hebben de aankoop van een auto uit of af te stellen.
Nu zoeken naar enkele medewerkers en kaders die “opofferbaar” zijn en de gepaste boete betalen, en hup naar het volgende schandaal.
Mocht ik in de Europese politiek zitten, zou ik al lang die normen teruggeschroefd hebben en de auto-industrie ondersteund hebben. Zo’n (r)evolutie bouw je samen op en niet tegen uw eigen industrie.
De auto is de mooiste uitvinding van de mensheid. Het gaf ons de grooste boost aan vrijheid en plezier. Ik ben droevig van wat er vandaag van gemaakt wordt.
joosstra zegt
Voor zover ik weet hebben de Europese autofabrikanten juist eindeloos gelobbied bij de Europese politici voor gunstige(re) voorwaarden, jarenlange overgangstermijnen naar zuiniger motoren, belastingvoordelen, uitstellen of afstellen van milieuverbeterende maatregelen, etc etc. Vervolgens hebben ze toch met die bij elkaar gesjoemelde afspraken alsnog hun reet afgeveegd. Dan moeten ze nu op de blaren zitten. Ik heb geen medelijden met ze.
focusrs1 zegt
Who cares – gassen met die scheurijzers!
grasvreter zegt
90% van alle VAG auto’s gaan in x.9 seconden naar de 100. Geloof ik niks van. Is dat ook sjoemelen als blijkt dat het eigenlijk net anderhalf tiende langer is?
mashell zegt
Die zullen naar boven afgerond zijn om geen klachten te krijgen dat de cijfers onhaalbaar zijn, klanten ronden toch af op hele seconden. Erger vind ik tankstations die zelfs niet bestaande tiende centen rekenen waarvan je er altijd 9 moet betalen. Waarom?
torsen zegt
@grasvreter: ik ben eens gaan kijken of wat je zegt ook een beetje klopt. Ik weet namelijk nog dat de Polo slowmotion die ik zakelijk reed in 13,9 naar de 100 zou moeten kunnen.
Heb de VAG mobielen die ik, familie of vrienden rijden/gereden hebben opgezocht en van de 9 auto’s zit er maar ééntje (Die slowmotion) op een opgegeven x.9
Lijkt niet echt te kloppenje bewering.
grasvreter zegt
@ torsen
Laatst nog een touraeg hier op autoblog in 5.9 ofzo.
2017 polo 1.4 tdi 10.9 sec
Golf 1.4 trendline 13.9 sec
Golf 2.0 tsi R 4.9 sec
Scirroco 2.0 tsi 6.9 sec
Up 1.0 tsi 9.9 sec
Touran 1.2 tsi 11.9 sec
Moet ik nog even doorgaan?
torsen zegt
@grasvreter: Dat mag van mij. Maar ik kan met je meedoen als ik wat andere motoriseringen van dezelfde auto’s pak. Zoveel kom ik er niet tegen met x.9s
2017 Polo 1.0 75pk – 14,3s
2017 Polo 1.0 TSI 95pk – 10,5s
2017 Polo 1.0 TSI 110pk – 9,3s
Golf 1.2 TSI 85pk Trendline – 12,3s
Golf 1.4 TSI 160pk – 8,0s
Golf 2.0 TSI 4Motion R – 5,1s (handbak)
Scirocco 2.0 TSI R – 6,0s (handbak)
Scirocco 2.0 TSI R – 5,8s (automaat)
Up 1.0 60pk – 14,4s
Up 1.0 75pk – 13,2s
Up 1.0 TSI GTI – 8,8s
Touareg 3.0 V6 TSI 340pk – 5,9s
Touareg 3.0 V6 TDI 286pk – 6,1s
Touareg 4.0 V8 TDI 422pk – 4,9s
Touran 1.0 TSI – 11,3s
Touran 1.5 TSI – 8,9s
Touran 1.6 TDI 116pk – 11,4s
Het lijstje wat ik had:
1998 Passat 1.8 5V – 11,1s
2000 Lupo 1.4 16V – 12,0s
2005 Golf 1.6 FSI – 10,8s
2009 Polo 1.2 TDI – 13,9s
2010 Ibiza ST 1.2 TSI – 10,2s
2013 Leon 1.6 TDI – 11,7s
2016 Polo 1.0 TSI – 10,5s
2019 Polo 1.0 115pk – 9,5s
2019 T-Cross 1.0 115pk – 10,5s
grasvreter zegt
Flink lijstje! Ik had mijn gegevens uit mijn Finnik kentekenspot app ;) auto’s die ik random tegenkom op de nederlandse weg, en daarbij vond ik ongelooflijk vaak vag producten met een .9. dus het viel mij nogal op. Zo te zien wel enigzins toeval geweest, of zouden ze populairste torretjes toch de .9 hebben gegeven? Misschien heb je gelijk en is het toeval.
torsen zegt
@grasvreter: ik vond het wel een interessante. Net even die tiende eraf om het sneller te laten lijken.
Ik had ze er best voor aangezien.
Maar het valt mee lijkt het.
Weet wel dat je, in ieder geval bij de snellere uitvoeringen, die opgegeven tijden met een korrel zout moet nemen.
De Golf R bijv. zit sneller op de 100 dan opgegeven. Veel automerken geven wat ruimere tijden op.
pa045 zegt
Duitsers blijven Duitsers. Dat zoveel Nederlanders die verhaaltjes blijven geloven.
911targa zegt
Nederlanders blijven Nederlanders. Net volk, behalve in Indonesië, tijdens VOC, Suriname, de hulp van zuidelijke Europa, belastingconstructies faciliteren, achterblijver CO2-doelstelling, etc. Zei de kaaskop, met autochtone ouder e voorouders, maar die wel de balk in zijn ogen ziet. Laten wij toch niet veroordelen!
alfapeter zegt
Het zou me niet verbazen dat ze met elektrische auto’s ook sjoemelen.
Mr. Lebowski zegt
@alfapeter Ik heb gehoord…. dat in al die Tesla’s stiekem een kaboutertje zit die heel hard zit te fietsen. En zo nu en dan een scheetje laat en dus inderdaad wat uitstoot.
realhustler zegt
Het kan ook zijn dat het hoger management bepaalde target gezet heeft die door de engineers alleen bereikt (of veel sneller) konden worden door te sjoemelen. De engineers hebben dus misschien gesjoemeld maar het management wist oprecht van niets en had het ook niet geaccepteerd.
spence zegt
En Sinterklaas komt door de schoorsteen op 6 december.
Sorry, toch weinig geloofwaardig, hé ;)
mashell zegt
En dan nog is het hoger management verantwoordelijk. Niet voor niets hebben de VW CEO en de Audi CEO het veld moeten ruimen, die laatste heeft zelfs nog opgesloten gezeten.
Gulli zegt
Tüv sagt nein!
gt4porsche981 zegt
Foto is van mijn ex 911 ??