Als het aan de ceo van Porsche ligt ontstaat er straks een ménage à trois tussen de drie merken.
Matthias Müller heeft op de IAA in Frankfurt een bommetje laten vallen. Hij wil de Volkswagen Group uit elkaar trekken en decentraliseren. De manier waarop het 12 merken tellende autoconcern momenteel wordt geleid is volgens hem namelijk “niet langer houdbaar”, aldus Reuters. Hij stelt een nieuwe structuur voor waarin verschillende merken met elkaar een tie-up aangaan. Op deze manier moeten de merken “leniger” worden, en meer marktaandeel in markten als de VS kunnen pakken. Dergelijke samenwerkingsverbanden zouden ook meer macht binnen VAG moeten krijgen.
Deze geruchten doken voor de zomer al op, waarbij eveneens een tie-up tussen VW, Seat en Skoda werd voorgesteld. In totaal zouden er vier holdingmaatschappijen moeten komen.
Een interessante tie-up die Müller voorstelt, en niet geheel toevallig ook zelf zou willen leiden, is een combinatie van Porsche, Bentley en Bugatti. Iets dat omschreven wordt als dé sportwagendivisie van VAG, maar dat is nogal een ruim begrip als we Bentley daar ook onder rekenen. Desalniettemin ziet Müller dit als een logische stap, niet in de laatste plaats omdat Bentley voor de Continental straks gebruik gaat maken van Porsche’s MSB-platform .
VAG’s raad van toezicht houdt op 25 september een meeting waarin de bedrijfsstructuur aan bod zal komen. Wat meteen verklaart waarom Müller nu al in de media dit plannetje aan het pushen is. Rest bij ons de vraag: waarom wordt Lamborghini niet meegenomen in deze sportwagenplannen? Heeft moederbedrijf Audi zijn vingers daar soms te stevig omheen gelegd?
ralfast zegt
Is dit dé Muller? Hij blijft het maar proberen! Net zolang totdat ie de Spyker op zijn kop slaat.
e1000bmw zegt
@ralfast: Matthias, niet Victor…
ralfast zegt
@e1000bmw523i: joh…
trustmeiamanengineer zegt
Eerst alles opkopen en dan weer afsplitsen. Rare jongens die Duitsers. Bovendien is de Cayenne gebaseerd op de Touareg en Audi Q7, net als de Bentley Bentayga. Om over de verwantschap tussen de Huracan en R8 nog maar te zwijgen. Kortom een grote aan elkaar hangende meuk daar. Lijkt me sterk dat het financieel aantrekkelijk is om zaken weer op te splitsen, zeker gezien het feit dat de boekhouders de macht hebben bij VAG.
jrsmoke zegt
@trustmeiamanengineer:
Dat de merken als Bentley en Audi zometeen niet meer onder een dak zouden zitten betekend niet dat ze geen onderdelen meer kunnen delen…
e1000bmw zegt
@trustmeiamanengineer: (relatief) goedkoop opkopen om vervolgens voor een veel hoger bedrag te verkopen. Gebeurt wel vaker…
Esprit_de_Flandre zegt
@trustmeiamanengineer: Het kan zeker financieel aantrekkelijk zijn om de mastodont op te splitsen in vier groepen. De samenwerkingen qua platforms en motoren hoeven daar niet onder te leiden. Ik denk dat het VAG vooral te doen is om mogelijkheden tot fusies met en overnames van andere, kleinere groepen of merken. Geen enkele autogroep wil fuseren met VW, want dan worden ze gewoon opgeslokt. Maar een kleinere groep (VW-Seat-Skoda bvb) zou op redelijk gelijkwaardige basis kunnen fuseren met PSA, waarbij van de nieuwe fusiegroep ongeveer de helft in handen van de Fransen komt te liggen, en de helft in handen van Porsche. Wat velen vergeten is dat Porsche wel degelijk de eigenaar is van VW, en niet andersom…
alfablog zegt
@Esprit_de_Flandre, dan heb jij de laatste berichten gemist denk ik. Uiteindelijk werden de rollen omgedraaid, Wiedeking verloor het spel van Piëch.
roppp zegt
@alfablog: Piëch? Wie was dat ook alweer…..
Esprit_de_Flandre zegt
@alfablog: Dan heb jij niet goed opgelet. De rollen lijken alleen maar omgedraaid.
Dr. Ing. nogwat Porsche AG heeft wel degelijk de meerderheid van de VW-aandelen in handen gekregen. Dan hebben ze hun naam gewijzigd naar Porsche Holding SE, en een nieuwe firma opgericht met de naam Dr. Ing nogwat Porsche AG, om daar de productietak in te stoppen. en die hebben ze verkocht aan hun nieuw dochterbedrijf VW AG. Maar het is dus wel degelijk nog steeds het oude Porsche dat de lakens uitdeelt…
alfablog zegt
@Esprit_de_Flandre:
http://www.autoweek.nl/nieuws/12200/volkswagen-gaat-heel-porsche-overnemen
Porsche heeft in z’n poging om de Volkswagen Groep over te nemen een schuld van ongeveer tien miljard euro opgebouwd. Hierdoor gaan er bij een overname door Volkswagen vrijwel zeker koppen rollen. ‘Godfather’ Ferdinand Piëch wil Porsche-topman Wendelin Wiedeking met een gouden handdruk wegsturen en ook Porsche’s financieel directeur Holger Härter, die het noodlottige overnametraject in gang zette, hoeft niet op een betrekking binnen het nieuwe concern te rekenen.
Dit stond mij bij?
Esprit_de_Flandre zegt
@alfablog:
Porsche Automobil Holding SE (50.7%)
State of Lower Saxony (20%)
Qatar Investment Authority (17%)
Capital Group Companies (4.097% participation, 5.6% voting rights)
On 26 March 2007, after the European Union moved against the Volkswagen law, Porsche took its holding to 30.9 percent, triggering a takeover bid under German law. (…) On 16 September 2008, Porsche announced that the company had increased its stake in Volkswagen AG to 35 percent. (…) It was announced on 7 January 2009 that Porsche now owned 50.76 percent of Volkswagen AG.
Porsche SE was created in June 2007 by renaming the old Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, and became a holding company for the families’ stake in Porsche Zwischenholding GmbH (50.1%) (which in turn held 100% of the old Porsche AG) and Volkswagen AG (50.7%). At the same time, the new Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG (Porsche AG) was created for the car manufacturing business.
Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG (which stands for Doktor Ingenieur honoris causa Ferdinand Porsche Aktiengesellschaft), as a 100% subsidiary of VW AG, is responsible for the actual production and manufacture of the Porsche automobile line.
alfablog zegt
@Esprit_de_Flandre: je bedoelt de VW-wet?
alfablog zegt
@Esprit_de_Flandre: bedoel dat als na afschaffen van de VW-wet P toch al eigenaar was geworden, waarom Wiedeking dan die overname wilde?
jobberns zegt
Nou… Neh
Dutchdriftking zegt
Ach ja, uiteindelijk zijn ze toch allemaal van de zelfde baas!
martijn1993 zegt
Dé sportwagendivisie van VAG? What about Lamborghini? Of is dat weer een ingewikkelde constructie met Audi en Skoda?
knipperlichtje zegt
@martijn1993: Lamborghini is van Audi, die weer onderdeel uitmaakt van Volkswagen AG
mrdjm zegt
@knipperlichtje: En dat is maar goed ook, zodat een Lambo geen Porsche wordt en andersom.
Een divisie Audi+ Lamborghini en het motor merk en design bureau Giugaro, zou mij prima lijken naast de genoemde
lincoln zegt
Decentraliseren ..
Niet langer houdbaar ..
Nieuwe structuur ..
Samenwerkingsverbanden ..
Get a fucking job ambtenaar ..
super zegt
@lincoln:
Is gewoon veranderen als doel op zich, anders maken ze zichzelf overbodig, maar het heeft niks met ambtenarij te maken want het is de plaag van elk bedrijf.
clarkson zegt
Iedereen wil tegenwoordig samen spelen samen delen. Zo lang het naar geen rebadge gaat worden
moveyourmind zegt
Marktaandeel in de VS….
Denk dat de geallieerden hier achter zitten. Net als toen IG Farben uit elkaar getrokken werd en onderverdeeld werd in BASF, Bayer, Hoechst en Agfa. Heeft Volkswagen het toch nog lang weten vol te houden.
jasperhallo zegt
Seat en Skoda zijn echt overbodig, snap niet wat ze nog met die merken moeten.
BJ zegt
Porsche, Bentley en Bugatti de SPORTwagentak?! De tijd ligt al even achter ons dat Porsche een sportwagenmerk was. In 2013 al was nog maar 1/3 van de gebouwde Porsche’s een sportwagen en met de Macan zal het nog wel minder worden. Het is een sportief luxemerk geworden. De enige echte sportwagenfabrikant is eigenlijk Bugatti… En Lamborghini, maar die zat dan weer niet in dit groepje…
super zegt
@BJ:
Alsof het 99% van de lamborghini of boegattie bezitters zon ding heeft om er mee op het curcuit te gaan rijden ipv extra cms aan hun pen15 toe te voegen…
BJ zegt
@super: Wat heeft dat er precies mee te maken? Ik snap je punt niet.
alfablog zegt
@BJ: tja, Ferrari verdient het meeste aan de merchandise, meer dan aan die paarduizend auto’s. Maar daarmee is het ook geen petjes-fabrikant geworden. Maar je hebt wel een punt, er is ten minste “inflatie” zeg maar, puur is het niet meer.
giogiorgio zegt
Ik dacht da VAG nietmeer bestond? Ik dacht dat Volkswagen audi had opgeslokt en het nu VG, Volkswagen Group, heette. Of zit ik hier verkeerd? Als dat wel het geval is snap ik niet goed wat het verschil tussen bv lamborghini en Bugatti is binnen de groep. Zeker omdat Lambo toch het enige echte sportmerk is. Porsche = meerendeel suv en panamera. Bentley is snel maar vooral luxe en bugatti is de snelste maar nog steeds te zwaar/luxueus om nog sportwagen te zijn.
markietwo zegt
@giogiorgio:
VAG = Volkswagen Aktiengesellschaft
Of te wel vennootschap. .. de A is niet van Audi
markietwo zegt
@markietwo: vennootschap op aandelen om nog preciezer te zijn
giogiorgio zegt
@markietwo: Oké goed om te weten! Foutje is snel gemaakt :p
mashell zegt
Tuurlijk will Müller dat. Porsche kan dan alle leuke R&D gaan doen en over een jaar of 2 gaan vragen waarom Lamborghini níet ook aan dat groepje wordt toegevoegd…
w0o0dy zegt
Vrij vertaald :”het Is hoog tijd dat ik mijn eigen Koninkrijk krijg want ik vind mezelf te groot voor Porsche ”
Politics nothing more.
godfried1987 zegt
Of nu vw porsche opkoopt of andersom maakt toch niet uit aangezien vw en porsche door dezelfde persoon is opgezet… Vw met hulp van een snor van periode ergens 30 tot 45…