SPANNING!
In een interview met Automotive News Europe geeft de directeur van Porsche’s ontwikkelingsafdeling aan dat ze geen moeite zullen hebben met de aankomende Europese emissiestandaard. Volgens Michael Steiner komt meer dan de helft van hun verkopen in 2025 namelijk van elektrische voertuigen.
Steiner voegt daaraan toe dat hij bezorgder is dat wetgevers zullen doorslaan en auto’s die op fossiele brandstoffen rijden volledig van de markt halen. Het doel van Porsche is namelijk om hun elektrische line-up zo aantrekkelijk te maken dat er genoeg mensen toehappen, waardoor de puristen nog heerlijk hun benzine kunnen opstoken. Door goed met de tijd mee te gaan en hun wagens aantrekkelijk genoeg te maken, zouden beide kanten van het kamp in harmonie moeten kunnen bestaan.
Een van de stappen die Porsche gaat zetten om dat te bereiken, is het introduceren van een nieuwe auto in de vorm van een crossover of SUV. Althans, daar heeft het alle schijn naar. Mocht dit het geval zijn, dan verkiezen ze een praktische auto boven nog een elektrische sportwagen. In het interview zegt Steiner het volgende:
“We’re starting with a sporty four-door concept in the Mission E positioned between the 911 and the Panamera, so it’s logical that we will look to balance our lineup with a product in a different segment such as an SUV.”
Steiner geeft uiteraard nog niet al teveel weg over deze SUV, al zegt hij wel te verwachten dat de actieradius van de wagen groter zal zijn dan die van de Mission E. Dat is niet het enige, want daarnaast laat hij weten dat er verschillende uitvoeringen zullen komen. In eerste instantie betekent dit een reeks aan verschillende batterijen met ieder hun eigen reikwijdte. Ik zeg, laat maar komen die handel.
cossiekiller zegt
Elektrisch en suv zijn eigenlijk 2 contradicties.
Arnoud zegt
@cossiekiller:
Daar ben ik het niet mee eens. In een toch al relatief zware SUV merk je niet zoveel van het extra gewicht. Tevens is er genoeg ruimte om een accupakket kwijt te kunnen. Een compacte auto (zeg: formaat Clio) waarmee je ook naar andere steden of zelfs landen wilt daarentegen…
cossiekiller zegt
@original_arnoud: Ik heb het meer over milieubewust bezig zijn met een auto die de stroomlijn van een kleine zeecontainer heeft… Een Panamera daarentegen vind ik dan een veel beter idee.
kobus1967 zegt
@cossiekiller: de Tesla Semi truck heeft een lagere CW waarde dan een Bugatti Chiron.
Dus het moet kunnen een SUV met goede stroomlijn.
technofreak zegt
“Het doel van Porsche is namelijk om hun elektrische line-up zo aantrekkelijk te maken dat er genoeg mensen toehappen, waardoor de puristen nog heerlijk hun benzine kunnen opstoken.”
Paarsebroeken gezwets!
Zodra genoeg mensen toehappen, wordt het ontwikkelen, produceren en vermarkten van verbrandingsmotoren te duur. Wat er gaat gebeuren, is dat ze nog een speciale divisie houden die klassiekers op de weg houdt met onderdelen, al het nieuwe is ottomotor/dieselmotor vrij.
Alles aan elektrisch is hetzelfde, danwel beter in 2025. Dan gaan fabrikanten echt geen moeite meer steken in oude techniek.
jelteeuu zegt
@technofreak: laten we hopen dat sommigen het nog wel willen doen.
wijsneus zegt
@technofreak: Er zal altijd een nichemarkt blijven bestaan. Kijk maar platen. Ze zijn groot, onhandig, niet mobiel en biedt eigenlijk geen enkel voordeel t.o.v Spotify. Toch zijn er talloze mensen die ze weer kopen. Dat zal je waarschijnlijk ook met verbrandingsmotoren krijgen. 1 of 2 fabrikanten die nog motoren bouwen (met bestaande techniek) voor de liefhebber.
O plaat zegt
Het voordeel tegen over spotify is dat je een tastbaar exemblaar hebt, spotify kan van vandaag op morgen stoppen en dan heb je niets meer van je muziek collectie.
Vynil is daarom een veiligere investering, vooral in de EU waar de copyright wetgeving het jou toelaat om een piratebay versie van een album te gebruiken als je al eens voor dat album betaald hebt op een ander medium.
viezefreddyw zegt
Absoluut geen verrassing.
granlusso zegt
Hier kun je niets op tegen hebben denk ik. Op een paar dinosaurussen (die waarschijnlijk ook de gulden terugwillen) na dan.
lincoln zegt
Populistisch gebral voor het plebs ..
Als je nu nog capabel bent om waarde te hechten aan een Porsche voorlieger ..
Dan ben je net zo laag als een Rutte stemmer ..
right zegt
Porsche en Audi werken al samen aan een EV platform klasse Cayenne/ q78
oldebronx zegt
@right: hoe kom je aan die info?
right zegt
@oldebronx: zie artikel op MA van 10-11jl.
Audi and Bentley want in on Porsche’s Mission E, Bugatti and Lamborghini considering plug-in 2+2
https://www.motorauthority.com/news/1113747_audi-and-bentley-want-in-on-porsches-mission-e-bugatti-and-lamborghini-considering-plug-in-22