Een Porsche met een 4-cilinder motor? Ja, als het echt moet wel. Porsche heeft aangegeven dat wanneer het merk door strenge CO2 regels gedwongen wordt om het verbruik en de uitstoot in te perken, de her-introductie van 4-cilinder motoren absoluut een valide optie is.
De huidige 6-cilinder motoren zijn zo ontworpen dat deze relatief gemakkelijk kunnen worden ge-downsized naar een 2,4 liter 4-pitter, aldus Thomas Krickelberg bij Porsche verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de motoren.
Zover is het allemaal nog niet, maar Porsche ziet het vooral als een troef achter de hand, in de strijd tegen de CO2 uitstoot. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat bestaande Porsche modellen zullen worden uitgerust met een 4-cilinder motor. Meer voor de hand ligt dat dit leiden tot een nieuw en lichter model om in ieder geval de prestaties te kunnen garanderen die men minimaal van een Porsche verwacht.
Vier cilindermotoren zijn Porsche niet vreemd, maar dan moeten we wel een sprong terug in de tijd maken. Denk aan modellen als de 924, 944, 968 en de hier afgebeelde 912. Al deze modellen worden aangedreven door een vierpitter. (via :drive.com)
mikey zegt
Wat een schitterende 912 is dat!
laatste man zegt
Ik heb ooit eens al lachend voorspeld dat binnen de 5 jaar alle wagens met max 2000cc zullen rondbollen… ’t Ziet er naar uit dat ik nog gelijk ga krijgen ook!
Creative zegt
@laatste man.. ik vrees dat het daarop gaat lijken…
het is echter wel zo dat er steeds meer pk’s uit minder cc gehaald kan worden,
dat in combinatie bet een stuk lager gewicht kan nog best wel eens een leuke auto opleveren!
(zie bv. lotus)
tomh zegt
als ze nu al 530 pk uit een zescilinder weten te halen zal het ook wel geen probleem zijn een behoorlijk vermogen te halen met maar 4 cilindertjes, en het komt de uitstoot en het verbruik ten goede…
RenesisHP zegt
Die viercilinders van Porsche waren helemaal niet verkeerd.
Dus ik zie er wel wat in, zolang er ook 6 cilinders te vinden zijn.
StormRAM zegt
Zou een beetje jammer zijn voor de Cayenne… zie het nog niet voor me dat daar een 4-cilinder in gaat :s
Mies zegt
Ziet er allemaal niet al te rooskleurig uit…. Maar ik weet niet of het wel zover komt. Die milieu/ CO2 – hype/ bangmakerij zal ook niet jaren standhouden. Zoals ook al die vergelijkbare dingen uit het verleden is het gewoon een “tool” om mensen onder de duim te houden en regels en wetten erdoor te krijgen. Maja de toekomst zal het uitwijzen…..
RobertJ zegt
Hoe zit dat nou met die CO2 regelgeving? gaat het om de verkoop, of het aanbod.
Ik vraag me dus af hoe ze het gemiddelde bepalen. Als ze dat doen aan de hand van aanbod (merk+type) dan zou je dus gewoon een berg 4 cilinders voor het dubbele bedrag kunnen aanbieden. Niemand zal ze dan kopen, maar je CO2 blijft binnen de perken. Waarschijnlijk werkt het niet zo, dus krijgen we straks allemaal 4 cilinder boxertjes… hmmmm…
laatste man zegt
@Creative
Idd, dat kan wel een leuke evolutie worden. Verder zullen merken zich meer en meer proberen te onderscheiden door hun imago uit te spelen. Bv Mercedes zal nog luxueuzer worden, porsche zal kleinere spartaanse sportwagens maken,…
Maarten G zegt
Wat een baut-norm altijd met dat CO2 gezeur. Laat ze de VS en Azië eens aanpakken met hun smog, smerige wagens en ellenlange files. Maar nee, een van de meest innovatieve en zuinige delen ter wereld (West Europa dus) moet weer boeten voor andermans fouten. Stem groen links!
Maarten G zegt
baut staat trouwens lelijk, het zal wel bout zijn geweest..
Creative zegt
;) terug met die ‘snelle kever!’
MDA zegt
een 4 cilinder met 250 pk is tegenwoordig ook geen uitzondering meer. Kijk maar naar Audi of Seat.
laatste man zegt
@Mies
Die bangmakerij misschien niet maar de benzine prijzen zullen wel blijven stijgen! Een porsche – rijder mag dan wel over wat kapitaal beschikken maar of hij voor het dagelijks zoveel wil neertellen is maar de vraag.
laatste man zegt
‘dagelijks vervoer’ that is…
Rene zegt
Ik heb altijd begrepen dat een merk een bepaald gedeelte van het aanbod uit milieuvriendelijke auto’s moet bestaan. Maar er wordt bijvoorbeeld een uitzondering gemaakt voor merken als Ferrari. Bij Porsche kan ik mij dat ook voorstellen. Aan de andere kant, als het concern breed wordt bekeken (wat volgens mij zo is) dan zit Porsche wel goed met alle A label VW’s.
By the way, laatst in een 911e gereden uit 1972….. spartaans maar oh oh wat leuk!
W!d zegt
944 is een goed dagelijks vervoermiddel.. ik kan het alleen maar toejuichen!
CasperH zegt
@ laatste man: iemand die een Porsche rijdt voor dagelijks gebruik zou, als hij een “gewone” auto moest rijden waarschijnlijk ook niet in een Prius stappen maar in een dikke uitvoering van bijvoorbeeld één van de grote Duitse merken. Het verschil in verbruik is dan ook marginaal. Ik ken iemand die in een Porsche uit de jaren 70 rijdt (niet dagelijks overigens, maar dat heeft niet te maken met benzinekosten). Zo heel veel verbruikt dat ding niet als je er rustig mee rijdt. In ieder geval niet héél veel meer dan een gemiddelde SUV of dikke familiebak.
Timmah zegt
Gaan ze dan ook goedkoper worden??
laatste man zegt
@Casper
Ik denk dat je me niet helemaal begrepen hebt. Wat meer uitleg:
Ik verwacht dat de benzine prijzen de komende jaren sowieso zullen stijgen. Hoe meer de prijzen stijgen, hoe minder mensen zich een auto kunnen permitteren die veel verbruikt. Enkel de super rijken (bv de Bugatti rijders) zullen dit nog kunnen veroorloven. Gevolg: de duurdere merken zullen zich niet meer kunnen onderscheiden door dikke motoren met een hoog verbruik, ze zullen net zoals de kleinere merken moeten down-sizen. De klanten zullen meer en meer gelokt worden door het ‘gevoel’ van rijden: spartaans sportwagentje of dikke bak met Bose surround systeem,… maar allemaal met een vrij zuinige kleinere moter.
Mies zegt
@Laatste man
Zit wel iets in maar dan zijn het meer auto’s als een boxter die een lichtere motor zullen krijgen. Benzinekosten stijgen zeker, maar zijn dan nog steeds maar een klein deel van de totale kosten om een sportauto te rijden. Bij een 911 oid (en daarboven) zijn kosten als verzekering, belasting en onderhoud veel hoger en ook al gaat de benzineprijs naar bijvoorbeeld € 2 pl is het nog steeds maar een klein deel van de totale kosten. Of je moet er 40.000 km per jaar mee rijden ofzo, maar dat is vaak niet het geval.
Huin zegt
Wel lekker dat de achterkant dan ook meteen een beetje minder zwaar wordt.
Volgens mij is een pittige viercilinder ‘superleggera’ Porsche best een goed idee!
En om maar meteen de 912 erbij te pakken; waarom niet? De 912 was toch al de budget versie van de 911? Wat minder opties en dergelijken, maar wel een hele lekkere vorm!
pruts0r zegt
Die gele 912 doet me denken aan de strip Rik Ringers! Die had ook zo’n ding in die kleur….
RenesisHP zegt
@protsOr.
Waar zie jij een gele 912?
sacha zegt
Turbo’tje erop en klaar is klara. Zo reden ze ook Formule 1 in de goede tijd.
classic red zegt
Rik Ringers heeft het hele gamma doorlopen, van 356 tot 993. Maar ze waren allemaal echt geel, niet oranje.
laatste man zegt
@Mies
Als Europa geen normen oplegt… (ivm verbruik, motor-inhoud,…)
Ja, de olie- en autolobby heeft heel wat invloed maar dat had de tabakslobby ook. En wie had trouwens ooit durven denken dat vervuilende auto’s Londen en Amsterdam niet meer in zouden mogen. (Of toch bijna)
Bart zegt
Een vier cylinder boxer turbo gaat als ze een beetje rekening houden met het gewicht als de brandweer.Porsche kennende zal het onderstel en de rest van de aandrijflijn ook efficient zijn. Klinkt ook gewoon goed, luister maar eeen keer naar Impreza. Hoeft geen slechte ontwikkeling te zijn dit.
Arnoud zegt
Ik heb voldoende vertrouwen in Porsche dat ze van de modellen met 4-cilinders ook echte rij-machines weten te maken.
Dan wordt het helemáál zwaai-zwaai voor de Audi TT en BMW Z4.
DRU zegt
Ik wil ook een 912!! Wat zou het vet zijn als het weer 912 zou gaan heten. Zooo cool. Maar dan wel met ronde koplampen en 911 look aub. Geen boxter shit.
Alwood zegt
ik zie vooral een nieuwe 968 wel zitten!
ama zegt
laatste man: wat zit jij hier de NIET verkozen, groene jongens van de EU commissie te verdedigen??
laatste man zegt
@ama
Dat ik ze verdedig of niet maakt eigenlijk niets uit, dat doe ik trouwens ook niet. Maar ’t is nu eenmaal de realiteit en als we (Europa) minder afhankelijk wil worden van de OPEC dan zit er ook gewoon weinig anders op vrees ik. Ik vind wel dat de evolutie van meer pk/liter veel interessanter is dan om ter grootste motor. ( heeft iets weg van om ter langste… ) Daarom ook dat ik het niet echt heb voor Amerikaanse auto’s. Nog een voorbeeldje: Volkswagen Golf 1.6cdti. Ik had deze week nog een discussie met iemand over het feit dat ik het raar vond dat de Volkswagen tdi gegroeid was (1.9 nr 2.0). En plots las ik gisteren dat de volgende Golf ook een 1.6 krijgt.
laatste man zegt
En trouwens zoals ik eerder zei. ’t Is niet het groene argument dat het zal halen. Wel de economische realiteit.
Jesper zegt
Nou, ik heb best trek in een licht scheurijzer van Porsche, a la Lotus Elise…
Het Principe van de Cayman, met 4-pitter turbo, maar toch wel een typische 911 koets. Die Cayman lijkt nergens naar :P
Jesper zegt
@ Huin: Heerlijke targa heb je daar zeg!! Ik zag er laatst een rijden in het british racing green / biobakken groen… veel groom, in perfecte staat…
Waarom zou je nog een klassieke mustang willen? :D
Thom zegt
Kunnen ze bij VW niet beter een goedkoop super zuinig merk beginnen. Zo iets als Dacia en dan ook super zuinig. Porsche is vergeleken met de concurrentie al relatief zuinig en schoon en verkoopt niet bepaald veel auto’s (binnen VAG) . Dus ik kan me niet voor stellen dat ze daarmee et gemiddelde van VW drastisch omlaag brengen, terwijl dat wel kan met een volume merk.
v8x zegt
De EVO 9 FQ400 haalde 5 jaar geleden al 400pk uit een 2 liter blok.
laatste man zegt
@Thom
Ik denk dat de regel van ‘gemiddeld verbruik over alle productie-modellen’ slechts een overgangsmaatregel is. Zoiets als ‘je mag niet roken in openbare ruimtes behalve cafés’. Die regel is ook al geschrapt in Nederland en in België zit dat er ook aan te komen.
Jesper zegt
@ thom: hoezo porsche verkoopt niet bepaald veel auto’s?! hoe denk jij dat ze de koop van VW hebben kunnen bewerkstelligen?! Die Cayenne’s gaan als warme broodjes over de toonbank, en die Panamera gaat de Cayenne nog overtreffen wat dat betreft – althans zo zijn de verwachtigen.
RenJie zegt
als ze overal de 2.0 TFSI (TTS) instoppen vind ik het goed hoor.. dan maar over op de vierpitters..
ama zegt
@laatste man:
ik herhaal mijn vraag:
” wat zit jij hier de NIET verkozen, groene jongens van de EU commissie te verdedigen??”
Als de EU per auto individueel ipv met het gemiddelde zou “willen” taxeren, opent ze de deuren voor handelsgeschillen met de rest van de wereld. Dat kan dus niet.
En daarbij, de EU “freaks” hebben GEEN wettelijke mogelijkheid om tax te heffen zolang die befaamde grondwet/verdrag van Lissabon is goedgekeurd.
Ten slotte: Vreemd dat je in Dubai zowel mag roken als snel mag rijden met een V8 niet? West europa is echt communistisch aan het worden.
laatste man zegt
@ama
Nogmaals: ik probeer de EU niet te verdedigen. Ik merk gewoon op dat dit tegenwoordig de realiteit is:
De Europese Richtlijnen worden uitgevaardigd door de Ministerraad van de Europese Unie en zij zijn rechtstreeks gericht tot de (federale) regeringen van de lidstaten. Alle lidstaten zijn verplicht om rekening te houden met deze Europese Richtlijnen, dit wil zeggen dat zij verplicht worden om binnen een bepaalde termijn de betrokken Richtlijnen om te zetten in een nationale (of regionale) wettekst.
Ivm per auto individueel taxeren: dat heeft niks met handelsgeschillen te maken. Dat kan gewoon Europese normen worden waaraan een auto moet voldoen. (bv.: een auto moet 4 richtingsaanwijzers hebben, mag max 5l/100km verbruiken, …).
Het feit dat zelfs Porsche als Ferrari steeds meer zien in kleinere motoren, gewichtsbesparing,… zegt genoeg.
Ivm Dubai: daar mag je bv ook je vrouw slaan, met kinderen huwen, pakistaanse migranten uitbuiten,…
Ik begin hier wel een oude zaag te lijken en ben de 30 nog niet eens gepasseerd.
ripjans zegt
Even wachten op die Diesotto motoren, 4 cilinders “met de kracht van 6 cilinders” aldus Mercedes ;)
DennieFR zegt
Tsja,zo gaat het helaas wel worden…
Ook al halen ze er genoeg power uit,en 4 cilinder klinkt nooit [nou ja nooit,niet snel] zo lekker als een 6 cilinder..
Trevor zegt
Tja… Als ze bij VW al een standaard 1.4 tje met 170pk(TSI) in hun programma hebben en ze bij porsche dat principe op een 2.4 gaan toepassen dan denk ik dat ie al standaard 300pk heeft.. Als ze m dan ook eens van aluminium en carbon maken, en die zware motoren gaan vervangen door lichtere (aluminium) motorblokken dan denk ik dat ie qua pk/gewichtsverhouding de porsches van nu niet zo ver zal ontlopen…
Thom zegt
@ Jesper
De Cayenne is idd een groot succes voor Porsche en heeft idd een groot aandeel in de winst van porsche. Maar mijn reactie had ook meer betrekking op het artikel met name :
“Meer voor de hand ligt dat dit leiden tot een nieuw en lichter model om in ieder geval de prestaties te kunnen garanderen die men minimaal van een Porsche verwacht. ”
Op de cayenne en panamera valt dan denk ik meer te behalen, maar opzich als je voor iedere panamera ook een kleine sportwagen kan verkopen, dus ongeveer gelijke verkoop aantallen, dan gaat het gemiddelde ook wel hard omlaag. Dus het is ook wel weer logisch :)
@ Laatste Man
Zit er wel in ja. Gelukkig zijn de eisen weer iets ver soepeld
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/1818177/__Europarlement_verzwakt_CO2-eisen_auto_s__.html
Laten we nog maar niet denken aan de tijd dat het per merk geld of zelfs per model, want daar word je echt niet vrolijk van.
Fortuna zegt
“viercilindermotor”, niet “vier cilindermotor”
En waar zijn de 356 en 914 enzo?
six-trey zegt
Het kan goed zijn dat je met weinig cc veel PK’s kan krijgen maar vergeet niet weinig cc = weinig torque waardoor je met je 300PK 4 cilinder motor niet veel bent. Ik ben zeker geen porsche fan maar ik wel een liefhebber van sterke zware motoren.
Marco zegt
Was het niet BMW, welke midden jaren tachtig al meer dan 1000pk uit hun Formule 1 turbo motoren kreeg, en bijna 1500pk (volgens de overleving, in kwalificatie trim)
Dus het kan best wel met een 4 cilinder :-)
ama zegt
Ik zal het nog eens herhalen:
” wat zit jij hier de NIET verkozen, groene jongens van de EU commissie te verdedigen??”
“de EU “freaks” hebben GEEN wettelijke mogelijkheid om tax te heffen ”
“Ik ben er zeker van dat jij nooit zou kunnen aarden de Emiraten en zeker niet in Guangzhou, Canton, China”
“West europa is echt communistisch aan het worden.”
Creative zegt
ama irriteert me.. herformuleren of in 1x je mening droppen
laatste man zegt
Ama, nog een laatste keer ( waarschijnlijk zal jij nu nog één keer dezelfde zinnetjes over om toch maar het laatste woord te hebben… Het is je gegund)
Punt 1&2. Don’t shoot the messenger. Ik zou niet graag in de schoenen van je ouders gestaan hebben toen ze je moesten vertellen dat de Sint niet echt bestaat… Ik doe slechts vaststellingen, ik heb nog nergens mijn oordeel uitgesproken. En nogmaals het zullen vooral economische omstandigheden zijn die ons gaan dwingen over te schakelen naar kleinere motoren…
Punt3. Idd, ik kan trouwens ook geen koe slachten of vuur maken met twee takjes. Ik verkies een land waar de Verlichting al is langs geweest.
Punt4. Het tegendeel is waar vrees ik. Of denk jij dat je grootouders ooit aan pensioensparen gedaan hebben en dat ze vroeger een hospitalisatieverzekering haddden. Maar dat is een discussie voor op een ander forum.
Nog een laatste voorbeeldje ivm het topic:
Ik werk bij een van de grotere consultantie bedrijven van België. Dat wil zeggen een 1000-tal bedrijfsvoertuigen. ( dus de vervoerskosten nemen een groot deel in van de totale kosten ) Vorige maand zijn ze met een nieuwe profilering van het bedrijf begonnen. Plots worden we een ‘groen’ bedrijf en zullen alle nieuwe wagens een eco-label moeten hebben. Denk jij nu dat dit idd voor het imago beslist is of willen ze de kosten drukken met de stijgende brandstofprijzen…
Arnoud zegt
Ik zou in geen geval de 2.0 TFSI van Volkswagen in een Porsche willen zien. Viercilinders oké, maar dan wel boxermotoren. En wat betreft koppel: Kijk eens naar de Dodge Calibur SRT-4. Toegegeven: dat is een motor met een grote inhoud welke niet het voordeel van een viercilinder boven een zescilinder uitbuit: zuinigheid. Maar het vooroordeel over koppel boort deze motor wel flink de grond in.
Mauz zegt
Waarom niet gewoon een spirituele opvolger van de 914?
Denk aan een kleine en lichte Elise-achtige aangedreven door een 2.4L 4-cilinder boxer met twin-turbo, VTG en DFI. In feite het motorblok van de komende ge-facelifte 997 Turbo, maar dan met 2 cilinders minder. Dat zou neer moeten komen op ongeveer 300pk op de achterwielen. Door het gebruik van 2 turbo’s heb je meer dan voldoende koppel en door de VTG is er vrijwel geen turbo-lag. Dit blok zal dan wel niet de mooiste geluiden maken, maar door de hoge pk/gewicht-verhouding zullen de prestaties absoluut Porsche-waardig zijn.
Een nieuwe 912 of een nieuwe 924/944/968 zou ik echter ook niet erg vinden… :)
Arnoud zegt
@ Mauz:
Die Elise achtige concurrent met ongeveer 300pk is er al en heet Boxster. Ze zouden natuurlijk wel een extra lichte versie kunnen bouwen en daar dan een 4-cilinder in kunnen hangen.
CSL zegt
Nou SUBARU doet het ook niet slecht met Die 4cilinder Boxer motoren toch!!
Daar mag porsche eens naar kijken. twee turbo’s en 4oliepompen erin en achter in de 911 duwen. Komt de wegligging ook erg goed van pas.