Zowel qua design als configuratie liggen de Porsche 993 GT2 en de Ferrari 250 GTO mijlenver uit elkaar. Toch heeft de Porsche alles in zich om net zo’n kaskraker te worden als de GTO, die al meermaals te boek heeft gestaan als duurste auto ter wereld.
Dat klassieke Porsche’s een goede investering zijn, dat wisten we al. Niet alleen reizen de prijzen voor klassieke Porkers de pan uit, ook constateerden we onlangs al dat de Porsche 911 2.7 Carrera RS van alle auto’s de afgelopen jaren het meest in waarde is gestegen, al doen ook andere luchtgekoelde Porsches het goed. Wie niet per se kijkt naar percentages, maar vooral flinke bakken geld wil verdienen, kan zich ook eens in een iets recentere Porsche gaan verdiepen: de 911 GT2 (993).
Ferrari 250 GTO
De duurste auto ter wereld is ongetwijfeld de Ferrari 250 GTO. Hoewel er in de afgelopen decennia wel eens een andere auto kortstondig met die titel aan de haal ging, blijven het de rode bolides uit Maranello die uiteindelijk steeds weer bovenaan de lijst verschijnen. In 2012 gingen er twee 250 GTO’s weg. De eerste ging voor 24,4 miljoen euro. Nummero 2, een mintgroen Nederlands exemplaar, deed zelfs 28,4 miljoen euro. Vorig jaar ging een 250 GTO daar met 28,5 miljoen euro weer nipt overheen.
Waarom de link leggen tussen de Ferrari 250 GTO en de Porsche 993 GT2? Omdat beide auto’s meer met elkaar gemeen hebben dan je in eerste instantie zou denken, aldus Bold Ride. Allereerst zijn beide auto’s extreem zeldzaam. Van de Ferrari 250 GTO zijn er 39 gemaakt en dat is inclusief de drie 250 GTO’s uit 1964. Slechts 57 straatlegale GT2’s (waarvan tenminste één kundig vern**kt is) rolden er tussen 1993 en 1998 van de band, waarmee het een van de zeldzaamste Porsches ooit is. De eerlijkheid gebied wel te vermelden dat er nog circa 120 racewagens in elkaar werden geschroefd.
Zou dat makkelijk zijn, een kenteken krijgen op je 911 GT2 Evo?
Prima investeringsplan
Die racewagens brengen ons ook bij de volgende overeenkomst: namelijk hun bestaansrecht. Beide modellen zijn gebouwd met autosport als belangrijkste reden. De Ferrari was in 1962 haast onverslaanbaar op de circuits, terwijl in de jaren ’90 Porsche domineerde in de GT-racerij. Wie na dit verhaal denkt een prima investeringsplan te hebben: dat heb je ook, mits je over voldoende liquide middelen beschikt want mooie GT2’s zijn ook nu al schier onbetaalbaar. Onlangs nog ging een exemplaar voor net geen 1 miljoen dollar weg, om preciezer te zijn voor omgerekend 881.000 euro. Serieus geld dus.
991gt3rs zegt
Ik zie nog steeds de link niet tussen de 250 GTO en de 993 GT2. Er zijn altijd nog specialere porsches zoals: de 930LE waar er maar 50 van zijn gemaakt. of de 964 speedster Turbo body, 15 stuks geproduceerd. Maarja kijk maar even naar dit filmpje om de 2e paasdag met een knaller af te sluiten: https://www.youtube.com/watch?v=xA9Jm7_jNz8 heerlijke beelden van de 991 GT3 RS!
boris9397 zegt
@991gt3rs: Porsche 550?
991gt3rs zegt
@boris9397: 993 Speedster?
Dutchdriftking zegt
@991gt3rs: Neemt niet weg dat dit een heerlijk snoepje is!
991gt3rs zegt
@dutchdriftking: Nee echt een schitterende wagen. https://www.youtube.com/watch?v=SkCjDtL0Zew hoor maar is even wat een beul het is.
Dutchdriftking zegt
@991gt3rs: Top tnx, heerlijk!
wlatherwhite zegt
Kan me nog herinneren dat er een jaar geleden een te koop stond voor een half miljoen. In een jaar bijna verdubbelen? Damn dat gaat snel. Veel geld, maar ik heb dit liever dan een gebruikte Veyron
guusboum zegt
Ubercool apparaat, een 993 carrera is al bruut, dit nog een paar tandjes meer… Stujgt hoogstwaarschijnlijk snel in waarde inderdaad, als uberversie van een kostbare auto!
dracae zegt
@guusboum: Ik ben niet zo van de 911’s maar deze is altijd een uitzondering gebleven. Het is ook een van de weinige 1/18 modellen die ik niet heb weggedaan.
derek306 zegt
Super auto! Ik zag vorig jaar een zilver exemplaar tijdens de modena trackdays op spa. Ik heb me geheugenkaartje volgeschoten!
Ik ben benieuwd waar de prijsstijging stopt? Ik zie deze auto nog geen 5 miljoen opleveren..
Senne zegt
@derek306: Dat dachten ze 30 jaar geleden ook van de 250 gto…
jrk68 zegt
@Senne:
De GTO bracht 30 jaar geleden al meer dan 5 miljoen euro op, in florijnen deed hij eind jaren 80 van de vorige eeuw al 19 miljoen, deel dat eens door 2.20371….
derek306 zegt
@senne: Ik weet het. De gt2 heeft in tegenstelling tot de 250 geen race verleden, dat is vergeven aan de EVO uitvoering. Maar we gaan het zien!
gerjan zegt
de nieuwste 911 was al super lelijk maar zet hem hier naast en dan wil je de nieuwe 911 nooit meer zien
agera zegt
Ik vind de Ferrari toch wel een ander verhaal aangezien die een schoonheid is van nooit tevoren, en hoe speciaal die Porsche ook is, ik vind het gewoon een lelijke bak uit de jaren 80 die daar beter had kunnen blijven.
En de Ferrari is een Ferrari en de Porsche is een Porsche
dragspert zegt
@agera: En als ik nou precies hetzelfde zeg, maar dan Ferrari en Porsche verwissel?
agera zegt
@dragspert: dan zouden het 2 volledig verschillende merken zijn geworden
toyotafortuner zegt
Sodeknetters, wat een heerlijk apparaat!
rufctr01 zegt
Een van de mooiste Porsches
Mika_Hakkinen zegt
De 993 blijft mijn favoriete 911, vooral de Turbo met de aparte spoiler achterop, prachtig!
http://www.autojunk.nl/2009/07/porsche-993-turbo-3
Edge zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
reistje zegt
Er onstaat steeds meer een bubbel van investeerders op de automarkt. En die bubbel voed zichzelf want zolang er meer investeerders/verzamelaars komen stijgen de prijzen. Maar die bubbel kan ook knappen of kleiner worden.
Persoonlijk verlies ik vaak mijn intresse als een auto niet langer een auto is maar een soort onbereikbaar investerings/verzamel “object” word. Zoals de 250GTO bijvoorbeeld.
derek306 zegt
@reistje: helemaal mee eens! De GTO is overhyped.. *Geen idee of het een woord is* het blijft een beauty, maar voor 28mil..
mashell zegt
Voor mij staat de DB4 Zagato op gelijke hoogte met de 250 GTO. Deze zijn bloedmooi en zeer exclusief. Ook de andere 250 en 275 Ferrari’s zijn bloedmooi en exclusief. De 911 is ook mooi (hoewel de 993 niet de mooiste is) zijn deze zoveel minder exclusief, dat ik een variant op de 911 (wat de GT2 en Carrera RS, GT3, GR3 RS etc) eigenlijk gewoon is. Niet zo op dat DB4 Zagato, 250 GTO niveau zou willen inschalen. Eigenlijk is de reden erachter een heel mooie, waar Aston Martin en Ferrari dat niveau niet hebben kunnen vasthouden heeft Porsche de 911 steeds verder weten te verbeteren en verfraaien.
davelepeef zegt
@mashell: beetje onsamenhangend verhaal heb je ervan gemaakt maar denk je te snappen. Een speciale 911 is nog steeds een 911. Maar vergeet niet dat de GTO ook maar een variatie op de basis 250 GT is, waarvan er ook talloze uitvoeringen zijn!
porsche928 zegt
Dan denk ik toch eerder aan een Porsche 917 bij een dure Porsche die vergelijkbaar is qua prijs met een 250GTO.
oranginas zegt
De 993 blijft toch naar m’n mening de mooiste 911, het beste van moderne en klassieke invloeden. Maar de GT2 doet daar nog eens een schepje bovenop. Die Autovisie met die knalgele GT2 heb ik een aardige tijd bewaard!
hetzwartesaabvandefamilie zegt
Ik vind het twee zwaar overschatte machines. Zeldzaam en duurverkocht maken ze voor mij niet begerenswaardiger. Dat emotie de prijs bepaalt is met dit soort auto’s logisch maar ik heb de indruk dat beleggers hier de overhand in hebben. Je hebt maar één koper nodig (liefhebber of belegger) en door het schaarste principe dient die zich uiteindelijk wel aan.
bigfun zegt
Heeft 1 oorzaak: je werkt voor de kat zijn kut, geld word steeds minder waard door 1000000000000€ in Europa pompen ja 1000 miljard!
De bank betalen om je geld te mogen stallen ipv krijgen.En een overheid die er vanuit gaat dat je 4% rente krijgt. En daar 30% van wil.
De financiele wereld is nog zieker dan in 2008, dan krijg je de gekste dingen!
Geld stoppen in zeldzame dingen dus!
norge zegt
Dat de 993 de laatste mooie Porsche is …..Ben ik het wel mee eens , maar een Miljoen?….Kom nou…
davelepeef zegt
Hmm… Deze 993 is zeker fantastisch maar verliest t qua gebouwde aantallen duidelijk. Verkrijgbaarheid, ook al geplaatst tussen aanhalingstekens is gewoon stukken beter. Daarbij heeft praktisch elke GTO een bepaalde historie, dat zal ontbreken bij minimaal de straatuitvoeringen van de GT2. Voeg erbij op dat de GTO een met de hand getimmerd klassiek meesterwerk is, waarbij er feitelijk geen één gelijk is aan de ander, en wat mij betreft heb je een vergelijking die aardig mank gaat… Vergelijk t dan inderdaad met een Aston Zagato. Maar wat Porsche op zich betreft is het één van de heilige gralen want smerig lekker is ie wel…
w0o0dy zegt
@davelepeef: ik ben het helemaal met je eens.. En het blijft een bespoilerde 911 met een 6 cilinder boxer… Geen match voor een volbloed met v12 ( en wat voor één!)
f1driver zegt
Dat kenteken op je GT2 EVO zou wel moeten kunnen. In Duitsland staat een GT2 RSR op kenteken. 993’s blijven wel heerlijke auto’s!
mrrallycross zegt
Als ik het geld had…
smotsholle zegt
Ben geen fan van Prosche. Maar dit is wel de mooiste/gaafste/dikste/stoerste tot nu toe!
terazino zegt
Voor mij nog steeds de ultieme porker. Prachtig, ook in deze kleurstelling.
bustertje zegt
Wie vertelt mij wat het voordeel is van een split rim (los van het uiterlijk natuurlijk!)
baasbas zegt
Ze reizen wat af hè, die preizen
;-)