De GTS-uitvoeringen van Porsche stellen nauwelijks teleur. Daar is de nieuwe Porsche 911 992 GTS geen uitzondering op.
Tegenwoordig hebben autofabrikanten allerlei pakketjes om auto’s ‘zwart’ uit te voeren. Dat wil zeggen, alles donker maken wat ook maar een beetje chrome is. Porsche beheerst dit trucje als geen ander met de GTS-lijn. Van de Macan tot de Cayenne van de 911 tot de Panamera. De meeste modellen van de Duitse autofabrikant zijn te krijgen als GTS. Van de Porsche 992 bestond tot op heden nog geen GTS, maar daar is nu verandering in gekomen. Het GTS-kenmerk voegt nog veel meer toe dan alleen het zwart maken van details, wat het totaalpakket dan ook zo lekker maakt.
Porsche 992 GTS uitrusting
Bijvoorbeeld de extra power. Als GTS levert het model 30 pk meer in vergelijking met de Carrera S en 4S. Je hebt een gezonde 480 pk en 570 Nm koppel aan boord. Grappig genoeg is dat 100 Nm meer koppel in vergelijking met de nieuwe GT3, maar met blaasinstrumenten aan boord van de GTS is dat natuurlijk niet eerlijk vergelijken.
Er is keuze uit de 8-traps PDK-transmissie of een handgeschakelde 7-versnellingsbak. De snelste GTS is de Carrera 4 GTS Coupé. In slechts 3,3 seconden staat er 100 km/u op de klok. Dat zijn supercar cijfers waar je voorheen een Turbo of Turbo S voor moest kopen. Het sportwagenmerk zegt dat de GTS een specifiek chassis heeft met Porsche Active Suspension Management (PASM). Daarnaast zijn er nog veel meer gave kenmerken uniek voor de GTS.
- GTS krijgt de remmen van een 911 Turbo
- Minder interieurisolatie voor nog meer motorgeluid in de cabine
- In november het zogenaamde Lightweight Design Pakket. Dit snoept nog eens 25 kg van het gewicht.
- Standaard sportuitlaat
- PASM standaard op Coupé en Cabriolet met 10mm verlaagd sportonderstel
- GT-stuurwiel met Sport Chrono is standaard
Lightweight Design Pakket
We noemden al even dat Lightweight Design Pakket wat in november komt. Wacht nog even met bestellen als je deze extra ziet zitten. Het is voornamelijk gericht op de purist. Met dit pakket krijgt je GTS carbon kuipstoelen, lichtgewicht glas voor de zij- en achterruiten en een lichtgewicht accu. De achterbank ontbreekt en en het pakket komt met standaard achterasbesturing. Het is eigenlijk een mini GT3 Touring, maar dan zonder die toffe atmosferische vier liter boxermotor.
Porsche 992 GTS prijs en beschikbaarheid
Al met al lijkt de 992 GTS de lekkerste tot op heden te worden, kijkende naar de uitrusting en mogelijkheden. Moeten we het alleen nog even hebben over de prijs. Het feest begint bij € 184.600 voor de 911 Carrera GTS Coupé. Daarboven zit de 4 GTS Coupé voor € 194.300. Dan volgt de GTS Cabriolet voor € 200.400 en daarboven de 4 GTS Cabriolet met een prijs van € 210.600. De duurste is de Targa 4 GTS met een vanafprijs van € 211.000.
Dutchdriftking zegt
Hij is weer fijn. Doe maar een gele.
Charles Taycan 4S zegt
Een van de fijnste uitvoeringen bij Porsche!👌
iphonistvongates zegt
Persoonlijk voor mij de beste keus van een daily; 992 Carrera 4 GTS Coupé (de Taycan GTI Turbo S Lightning Fastback is een goede 2de) 😎😀
Carbon kuipstoelen, doe maar N.I.E.T.
Charles Taycan 4S zegt
@iphonistvongates, je nickname is je al voorgegaan met een Taycan TS, Bill Gates..😉
joris1988 zegt
Jammer dat ze de atmosferische 4.0 uit de 718 niet hebben gepakt voor deze uitvoering.
berlinetta zegt
Dat zou betekenen dat de 718 GTS sneller is dan de 911 GTS. Dat kan natuurlijk niet ;)
BRT zegt
Wel jammer van de turbomotor. Tot bij de 991.1 GTS , deed ik speciaal nog even mijn raampje open om het geluid te horen als ik er 1 tegen kwam.
dree16v zegt
De mooiste uitvoering in mijn ogen. Een blauwe graag!
brera22 zegt
De Targa graag als GTS…
Droomauto met een bijbehorend prijskaartje van rond de 240K….
Serieuse bedragen waarvan natuurlijk onze overheid ook wel wat pakt..
Zo te zien bijna 40K al aan BPM