Wel de lusten, niet de aandacht? De Porsche 992 GT3 Touring probeert het voor elkaar te krijgen in deze rijtest.
De GT3 Touring is toch wel het lekkerste pakket wat Porsche op dit moment te bieden heeft met de 911 992. Een atmosferische 4.0-liter boxer zescilinder motor die er 510 paarden uitstampt. En dat alles enigszins bescheiden zonder die enorme achtervleugel zoals bij een gewone GT3.
Anoniem, nee dat zal je voor de kenner niet zijn. Maar een willekeurige voorbijganger zal er vast niet veel meer in zien dan een ‘dikke’ Porsche 911. De grijze kleur helpt daar zeker bij, zoals onze Porsche 992 GT3 Touring voor de rijtest. Wat onze testauto ook had was een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dat is inderdaad een andere bak in vergelijking met de Carrera-modellen, die zeven verzetten hebben. Het heeft iets magisch. De PDK automaat is uiteraard ook leverbaar op de GT3 Touring.
De naald oplaten lopen tot 9.000 toeren per minuut en zelf het verzet in de volgende versnelling rammen. Vervolgens begint de pret weer overnieuw. Helemaal alleen sta je er niet voor. Zo geeft de GT3 Touring met handbak automatisch tussengas met het terugschakelen. Dit kun je overigens uitschakelen, mocht je het gewoon zelf willen doen. In minder dan vier seconden zit de Touring op de 100, met een topsnelheid van 320 km/u.
Porsche 992 GT3 Touring rijtest prijs
De pret stopt als je naar het prijskaartje kijkt. Die begint bij 238.800 euro. Zoals we van Porsche gewend zijn kun je aardig losgaan in de configurator. Onze testauto was bijvoorbeeld 279.740 euro schoon aan de haak. Heel leuk, maar ook heel prijzig speelgoed. Zo’n GT3 Touring.
sportabgasanlage zegt
Dit is voor mij toch wel de ideale auto: atmosferisch blok, geweldig geluid (ondanks de mileurestricties), meer dan prima prestaties, in een keurig maatpak zonder schreeuwerige opsmuk… Al die overbodige opties hoef ik niet. Gewoon de instapper GT3 Touring in een leuk kleurtje is prima.
Nu nog de loterij winnen.
mwti zegt
@sportabgasanlage: je kunt ook gaan werken…
sportabgasanlage zegt
Ok
p993 zegt
@mwti: heb je vacature?
Dutchdriftking zegt
Er hoeft geeneens meer een strik omheen. Helemaal af!
etronabt zegt
Is geheel naar Duitse traditie nu de gt3 met spoiler ook goedkoper?
sportabgasanlage zegt
@etronabt Nee. De Touring is €400 goedkoper: GT3 vanaf €239.200,- versus GT3 Touring vanaf €238.800,-
Na wat opties aanvinken boeit dat overigens geen reet natuurlijk.
ty5500 zegt
De auto is een allegaartje van alles en hiermee te weinig gefocust op een bepaalde taak. Voor een circuitauto ben je beter af met een Gt3 (RS). Voor een auto voor dagelijks gebruik ben je beter af met een Carrera ,Turbo of zelfs Panamera (4×4, koppel bij lage toeren, minder hardcore). Maar het geluid is echt wel hemels.
iphonistvongates zegt
Als ze toch eens die motor transplanteren in de Carrera4 GTS dan zouden ze er een heleboel meer verkopen. 😎
duderuud zegt
Maya de bij kon ‘m ook waarderen volgens mij.
tinnemans zegt
Ik ben geen Porsche fan, maar deze, dan wel met automaat, zou ik best willen hebben.