Kim Karadashian ziet momenteel groen van jaloezie.
In februari lanceerde Porsche de gloednieuwe 911 GT3. Die is er niet subtieler op geworden ten opzichte van zijn voorganger. Blikvanger is de grote achtervleugel met zwanenhalssteunen, geïnspireerd op de racerij. Dat belooft nog wat voor de GT3 RS en GT2 RS.
De opzichtige nieuwe spoiler zal niet ieders ding zijn, maar er is nu goed nieuws: de GT3 Touring is terug! Deze versie was er voor het eerst bij de 991 GT3 Mk2 en was in feite een vervolg op de 911R. Belangrijk verschil: de Touring was niet gelimiteerd. Daarmee gaf Porsche de middelvinger aan opportunistische klanten die een nieuw investeringsobject zagen.
Nu heeft Porsche dus ook de nieuwe, 510 pk sterke 992 GT3 ontdaan van zijn achtervleugel. In plaats daarvan is er een actieve achterspoiler, die omhoog komt op hogere snelheden. Net als bij een 992 Carrera dus.
Naast de spoiler zijn er nog een paar subtiele verschillen die de Touring wat stijlvoller maken dan een normale Porsche 992 GT3. De raamlijsten zijn bijvoorbeeld zilverkleurig, evenals de uitlaatsierstukken. De Touring heeft ook voorbumpers in exterieurkleur. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend, maar een normale GT3 gaat voor de ‘basic’ look met een grotendeels zwarte voorbumper.
De 911R en 991 GT3 Touring waren er uitsluitend met handbak. Bij de 911R was dat echt een USP omdat de reguliere GT3 toen alleen met PDK leverbaar was. Bij de 992 GT3 Touring valt er voor het eerst te kiezen. Net als de reguliere 992 GT3 is deze variant met PDK én met handbak leverbaar. De afwezigheid van PDK is dus geen reden meer om de Touring te laten staan.
Of je nu voor PDK gaat of voor een handbak, de Porsche 992 GT3 Touring kost €238.800. Ter vergelijking: de normale GT3 moet minstens €239.200 kosten. Als je voor de Touring gaat kun je dus €400 in je zak houden én je hebt de lekkerste versie van de Porsche 992.
niek1411 zegt
Wow! Zeker geslaagd
EnthousiaST220 zegt
Het snoepje uit de hele 911 range!
dracae zegt
Net als alle moderne 911’s te groot en te log, maar dat weet dit model wel beter te verbergen dan voorgaande en in deze vorm zou ik ‘m zeker wel willen hebben.
romanzy zegt
Weet iemand of vierwielaandrijving beschikbaar zal zijn op de 992 GT3 Touring?
kennone zegt
@romanzy: nope enkel rwd
b088y zegt
@romanzy: Breng Porsche niet op ideeen ;-). Maar de GT3 is juist de snellere, lichtere, sportievere, meer hardcore variant van de 911, 4 wiel past niet bij de opzet van deze auto.
romanzy zegt
Het feit dat ze nu naast de handbak ook PDK aanbieden, vroeg ik mij af of ze dan misschien ook AWD zouden mogelijk maken.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn!
r3fl3x zegt
Poah, gaaf hoor. Zou mijn keuze zijn. Wel benieuwd of de neus nu niet uit verhouding is met de rest van de auto.
ometom zegt
Wat een droomauto!
pyrat zegt
Veel mooier dan de GT3! Wat ik wel mooi had gevonden is als ze wel de ducktail van de normale GT3 hadden laten zitten.
ghini zegt
@pyrat: goed punt, zou ik ook wel willen zien.
ghini zegt
@ghini: maar die combi bewaren ze natuurlijk voor andere uitvoering..
Rick-dos zegt
Ik ben denk ik één van de weinige die de 911R en GT3 Touring 991 niets vond. Had altijd het idee dat het een GT3 was waarvan de arm was afgehakt. De verhoudingen klopte gewoon niet.
Deze uitvoering daarentegen is perfect. Zou echt twijfelen tussen deze en de reguliere GT3. Denk dat ik nog steeds voor de reguliere zou gaan omdat ik net wat meer van het agressieve hou.
ghini zegt
Kont is prachtig maar die neus met gaten vind ik toch niet bij een touring passen..
Loek zegt
@ghini: dat is ook het enige waarover ik twijfel. Zal wel helpen met de airflow maar verbreekt een beetje de illusie die de 911 GT3 TP deels gaf, dat je gewoon naar een Carrera zit te kijken.
Charles Taycan 4S zegt
Ubervet! Schitterend! Wat een Kanon!👌
willeme zegt
Ah! In principe is dit dé auto voor petrolheads, dus als ik morgen de €238.800 win, dan komt ‘ie er.
ik snap dat het in aero-opzicht nog steeds een GT3 is, maar het is wel een beetje fout. Niet clean genoeg. De nieuwe GT3 is dusdanig extreem dat Porsche dat 15 jaar geleden nog ‘GT3 RS’ zou noemen. Zeker aan de voorzijde, evenals die ‘diffusor’ aan de achterzijde.
Toch, ik zou er wel eentje willen. Donkergroen non-metallic, roodbruin interieur, fout hout inleg, zilveren BBS FI-R velgen (alhoewel deze daar al erg veel op lijken) en die aluminium raamlijsten. Wat kan een mens nog meer wensen?
r3fl3x zegt
Oak green met pepita en houtinleg voor mij graag.
alfaman zegt
Als we er twee in die configuratie bestellen, hoeveel korting krijgen we denk je?
jeroentje2 zegt
@willeme: wat nog te wensen… dat die lotto prijs nog minimaal 50k hoger is. Anders red je die lijst met specs niet met financieel gezien, heb je wel eens door de Porsche optie lijst gekeken? Dan weet je dat 30-40k opties soort van basis is helaas.
willeme zegt
@jeroentje2: ik vind opties meestal vrij overbodig, dus die sla ik altijd over. Allemaal marketing ;-). Van opties wordt een auto zwaarder, onbetrouwbaarder en gecompliceerder. Terwijl je die ongein eigenlijk nooit gebruikt. Ik niet in elk geval. Dan vind ik het leuker om dat geld in upgrades te steken. Maar toegegeven, een PTS kleurtje en apart interieur kosten zo al 10K.
jeroentje2 zegt
@willeme: trust me, PTS kleur alleen al 10k, ander leer? Dan zou ik even die adem halen net als je hout pakket. Pak voor de grap een keer de configurator erbij… en zoveel kilos voegen stoelverwarming etc niet toe. Een hevig toilet bezoek voordat je instapt heeft dan bijna meer impact
willeme zegt
@jeroentje: opties kunnen soms zorgen voor een meergewicht tot 150-200 kg. Zeker bij kaal uitgevoerde Duitse auto’s. Daar kun je niet tegenop poepen ;-). Nu valt het bij de GT3 wel mee, overigens. Maar 50 kg aan opties is geen probleem.
Qua uitvoering: je kan ook Indisch Rood kiezen. Dat is historisch verantwoord en helemaal standaard! Standaard bekleding is ook dikke prima. Stoelverwarrming in een GT3 moet je niet willen ;-). Ik zit er net even doorheen te gaan, maar ik ben heel erg snel klaar. Maar toegegeven, de meeste klanten gooien er zo nog 30k aan opties op ;-)
padoempats zegt
50kg aan extra gewicht door opties. Dan moet je mij toch even helpen.
Bij Porsche is het vaak het tegenovergestelde:
– Betere sportstoelen -> minder gewicht
– Velgen upgrade -> minder gewicht
– Keramische remmen -> minder gewicht
– sportuitlaat -> minder gewicht
– diverse carbon dingen
Welke opties voegen dan weer significant gewicht toe?
– schuifdak
– Meer audio
Denk dat je bij een sportwagen niet zo snel meer gewicht toevoegt door dingen in de optielijst aan te vinken, zal elkaar wel in balans houden. Zeker geen +50kg.
kniesoor zegt
@willeme: Een setje FI-R’s kost een kleine 10K euri. En dan moeten er (ook) nog banden omheen. Ik vind het verschil (zowel optisch als qua gewicht) met de standaard GT3 (RS) velg te klein om een dergelijke uitgave te doen.
willeme zegt
@amghans:
Klopt. Volgens mij zijn de standaard-wielen ook gesmede BBS velgen. Wel is het zo dat FI-R’s erg gaaf zijn en extreem licht (en sterk!). Ik zou eerder zo’n upgrade kiezen dan een uitgebreide navi, parkeersensoren of adaptieve cruise control ofzo.
Overigens zijn BBS-wielen extreem waardevast. Zeker de flowformed en gesmede wielen van BBS zijn ook tweedehands serieus prijzig. Dus je krijgt altijd wel iets van de investering terug.
kniesoor zegt
@willeme: Qua “zou eerder zo’n upgrade kiezen dan een uitgebreide navi, parkeersensoren of adaptieve cruise control ofzo” : eens, dergelijke prullaria is meer voor de dagelijkse oto, niet voor zo’n ding met circuit-aspiraties.
Qua wichtverschil FI-R’s tov de standaard velg : dat is een paar honderd gram per wiel. Als je werkelijk tot het gaatje wil gaan is dat misschien de moeite, maar ik vind het niet in verhouding staan tot wat het kost. Een puur persoonlijke afweging, natuurlijk.
iphonistvongates zegt
GT 👍+👍+👍…… helaas nog steeds geen nieuws of foto’s van de nieuwe Carrera 4 GTS 😎
berlinetta zegt
Ik ben geen echte 911-liefhebber, maar van de GT3 Touring werd ik vorige keer al enthousiast en nu nog veel meer. Erg goed gelukt!
osmo zegt
Schiet mij niet af maar door die headerfoto moest ik gelijk aan een Chrysler Crossfire denken…
kniesoor zegt
@osmo: Dan kan @machielvdd vanaf nu zeggen, dat-ie in een 992 GT3 TP rijdt. Dat zal ‘m deugd doen ! :-D
machielvdd zegt
Ik denk dat ik maar eens ga kijken of ik een GT3 Touring-badge op de kop kan tikken ;)
kniesoor zegt
@machielvdd: Strak plan ! :D
cossiekiller zegt
Ben ik nu de enige die vind dat er iets scheelt met die achterbumper?
Op de headerfoto zie je toch duidelijk dat het hele stuk waar de nummerplaat zit, een stuk naar binnen toe zit. En dat terwijl de klassieke 911’s allemaal een bolle, uitstekende bumper hadden…?
Het is net alsof er een stuk vergeten op te plaatsen is.
Voor de rest heb ik niet veel opmerkingen bij deze auto :-)
Benny_Weisz zegt
Mag ik een leken-vraag stellen?:
Wat is het (optische) verschil tussen de kont van een 992 GT3 Touring en de kont van een “gewone” 992?
machielvdd zegt
Je kunt de GT3 (Touring) en de Carrera het makkelijkst uit elkaar houden door naar de uitlaten te kijken. De GT3 heeft centrale uitlaten, bij de Carrera staan ze meer naar buiten. Een standaard Carrera S heeft vier uitlaten, dus dan is het helemaal makkelijk. Andere herkenningspunten bij de GT3 zijn de diffuser en de ‘hap’ uit de achterbumper, wat @cossiekiller hierboven al benoemt.
jippie zegt
Als Kim K dit ziet dan laat ze de plastisch chirurg gelijk een tweede holletje knutselen.
dree16v zegt
Wauw! Dik maar niet te schreeuwerig en de achterkant is zo op z’n mooist. Een blauwe graaf, oja en de Lotto winnen is ook wel handig :-)
brera22 zegt
De enige echte Porsche 992 GT 3 T
ozzytrk zegt
Ik probeer mn oom wijs te maken om een GT3 te kopen maar helaas heeft ie oog op een mclaren. Omdat het goedkoper is voor een supercar
enricoleerdam zegt
Het wachten is nu op meegespoten voorbumper op de gewone GT3..