Porsche gaat een spoiler-wedloop aan met Mercedes.
Zodra er een nieuwe 911 verschijnt weet je dat je kunt rekenen op een haast eindeloze stroom van varianten. En daar hebben we niks op tegen, want meer keuze is alleen maar beter. Met de 992 is Porsche nu al een heel eind op weg. Er zijn nog maar een paar varianten die we missen.
Een daarvan is de overtreffende trap van de GT3: de GT3 RS. Dit is de meest spectaculaire variant. Op de GT2 en/of GT2 RS na dan. Spotter @wolfssjrd was aanwezig bij de Nürburgring en wist de nieuwe 992 GT3 RS vast te leggen op de gevoelige plaat.
Het oog wordt natuurlijk onvermijdelijk getrokken naar de spoiler. Die is namelijk gi-gan-tisch. De spoiler van de GT3 was al groter dan ooit, dus het kon ook niet anders of de GT3 RS moest een nóg grotere spoiler krijgen. Nou, dat ziet er dus zo uit. De GT3 RS kan wat dat betreft wedijveren met de AMG GT Black Series. We zijn heel benieuwd wat Porsche in petto heeft voor de GT2 RS.
Naast de achtervleugel zijn er nog een aantal verschillen met een ‘normale’ GT3 te ontwaren. In de voorschermen zien we wederom de louvres die de vorige generatie ook had. De koelopeningen in de motorkap lijken wat groter dan bij de GT3 en hoger geplaatst. Wat we niet zien zijn Turbo-luchtinlaten, die de 991 GT3 RS wel had.
Naar de specificaties is het nog gissen. De GT3 RS zal waarschijnlijk ietsje krachtiger zijn dan de GT3, dus reken op zo’n 530 pk. Daarnaast zal de GT3 RS het moeten hebben van zijn lagere gewicht en extra downforce. We twijfelen er niet aan of de 992 GT3 RS zal net zo spectaculair rijden als dat hij eruit ziet.
Foto’s: @wolfssjrd
Video: Automotive Mike
Rudy zegt
Ook geschikt als bladzuiger!
petroldrinker zegt
Je kan wel altijd onderweg picknicken met de gt3rs straks…
Dutchdriftking zegt
Het is wel een beetje een potsierlijk gezicht… zet er maar een ducktale op.
p993 zegt
@dutchdriftking: ‘alles wat je droomt gebeurt in Ducktales!! …Oohoo’
osmo zegt
Speciaal voor de eerste Fast & Furious generatie die nu aan hun midlife crisis begint.
anthwan zegt
Beweegt deze vleugel ook niet als die remt en/of een soort van DRS op YT staan wel een aantal filmpjes waarbij de vleugel zichtbaar kantelt tijden het remmen.
RAW zegt
Serieus, hier ga je toch niet mee op de openbare weg rijden? Heeft op het circuit wel zijn nut, daarbuiten helemaal niet want als je die downforce nodig hebt op de openbare weg ben je echt niet goed bezig. Maar ja, er zullen wel influencers zijn die dit geweldig vinden en kunnen betalen.
petroldrinker zegt
@RAW: niet alleen influencers hoor, ik zou het ook fantastisch vinden….
rikv99 zegt
Gadverdamme. Voor het eerst blij dat ik een GT3 RS niet kan betalen 😜.
kniesoor zegt
Daar kan je moeiteloos een 24-persoonstaart mee te lijf . . . :-D
On a more serious note : benieuwd of zoiets binnen de toegestane afmetingen/configuratie voor toelating op de openbare weg past.
petroldrinker zegt
@amghans: tuurlijk wel, anders zal porache ze echt niet bouwen zo…
ty5500 zegt
De 911 gt3 rs is een dedicated circuitspeeltje waarbij het uiterlijk hoofdzakelijk functioneel moet zijn. Vind je het te extreem koop je toch gewoon een turbo of soortgelijke.
cossiekiller zegt
Ik noem hem vanaf nu de GT3 KLM.
911targa zegt
Hij klinkt goed!
rensso zegt
Het wordt er allemaal niet beter op. Ook bij Porsche is het hoogtepunt al weer enkele jaren geleden
Stephan zegt
De koelopeningen in de motorkap lijken wat groter dan bij de GT3 en hoger geplaatst.
Die zitten ook bij de normale GT3 direct onder de achterruit, nauwelijks verschil te zien.