Een 992 Carrera T hadden we nog niet, maar wees niet bang: Porsche is deze variant niet vergeten. Dit is de nieuwe!
Alsof er nog niet genoeg versies van de 911 waren introduceerde Porsche met de vorige generatie weer een nieuwe versie. Of eigenlijk moeten we zeggen: herintroduceerde. De Carrera T was er namelijk vroeger ook al en is dus helemaal historisch verantwoord
992 Carrera T
Je had ‘m misschien nog niet gemist, maar een Carrera T van de 992-generatie was er nog niet. Daar brengt Porsche vandaag verandering in, want ze lanceren de gloednieuwe 992 Carrera T.
Goed idee
Nu doen we misschien een beetje cynisch over het aantal uitvoeringen van de 911, maar het idee van de Carrera T is helemaal niet gek. Dit is namelijk een simpele, lichtere versie van de 911. Het verschil zit ‘m dus niet in de motor. Net als in de 992 Carrera is dat dus een biturbo 3,0 liter met 385 pk.
Gewichtsbesparing
De Carrera T moet het hebben van zijn lagere gewicht. In het kader van gewichtsbesparing is de achterbank achterwege gelaten en moet de Carrera T het ook met minder isolatie doen. Dat je daardoor de boxermotor extra goed hoort is natuurlijk mooi meegenomen. Verder is er lichtgewicht glas en een lichtgewicht accu gebruikt.
Infotainment
De 992 Carrera T is minder puristisch dan zijn voorganger, want deze heeft wél gewoon een infotainmentsysteem. Bij de vorige Carrera T zat er een gapend gat in het dashboard, maar dat vond Porsche blijkbaar toch te ver gaan bij de 992.
Gewicht
De hamvraag is natuurlijk: hoeveel weegt de Carrera T? Dat zullen we jullie vertellen: 1.470 kg. Inderdaad, dat valt best tegen. Het is 35 kg minder dan een 992 Carrera, maar daar is meteen een kanttekening bij te plaatsen: deze auto’s kun je niet één op één vergelijken.
Handbak
Het genoemde gewicht van 1.470 kg is namelijk met handbak, terwijl de Carrera uitsluitend met PDK wordt geleverd. Helaas vertelt Porsche niet wat de Carrera T met PDK weegt, maar dan is het verschil waarschijnlijk nog maar heel klein.
PASM
Om het sportieve karakter te onderstrepen krijg je op de 992 Carrera T standaard het sportonderstel (PASM) en het Sport Chrono-pakket. Voor de echte puristen zijn er ook de kuipstoelen uit de GT3, maar die zijn optioneel.
Striping
Voor de spotters onder ons: hoe kun je de 992 Carrera T herkennen? Daarvoor kun je het beste naar de striping op de flanken kijken. Daar staat het netjes uitgeschreven. Daarnaast zijn er nog wat donkergrijze accenten op bijvoorbeeld de spiegels. De bumpers zijn verder gewoon hetzelfde als die van een Carrera.
Beperkt
Al met al zijn de aanpassingen dus heel beperkt. Dat viel ook te verwachten, aangezien dat bij de 991 Carrera T niet veel anders was. Het enige wat de Carrera T echt onderscheidt is de gewichtsbesparing en die is onder de streep ook maar heel minimaal. Een voordeel is wel dat je de Carrera T met handbak kunt krijgen, wat bij de Carrera niet kan. Maar bij de Carrera S kan dat wel, dus zo bijzonder is dat ook weer niet.
Prijs
Enfin, Porsche zal deze variant niet voor niets teruggebracht hebben in al hun wijsheid. Ze zullen hun koperspubliek vast wel kennen. Wat de 992 Carrera T gaat kosten is nog niet bekend, maar we weten wel dat hij duurder wordt dan de Carrera. Vanaf februari is de nieuwkomer bij het Porsche Centrum om de hoek te vinden.
Update: de prijs is inmiddels bekend. De Nederlandse consumentenadviesprijs van de nieuwe Porsche 911 Carrera T is vastgesteld op € 170.100.
lecomte zegt
Minder krijgen en meer betalen, blijft toch bijzonder. Ik ben de 991 T nog nooit tegengekomen en of ik deze of de 992 T ooit tegenkom geen idee. Hier in de regio is de Carrera/Targa 4(S) en Turbo een populaire keuze.
tortuga zegt
De 991 ben ik enkele keren tegen gekomen al, maar je kijkt er ni meteen naar tenzij je er achter staat en dan die letter T plots ziet staan
willeme zegt
En toch is dit precies de enige 911 die ik zou overwegen. Handbak (roeren is leuk!), basismotor (385 pk is snel zat), niet al te veel luxe (heb je niet nodig) en iets minder isolatie: nice. Als de prijs ook meevalt, is het een leuke aanbieding.
En mocht je toch nog meer willen, je kan deze motor vrij eenvoudig kietelen naar (veel) meer vermogen en is er zat te krijgen voor een 911, dus je kan er een soort budget GT3 van maken. Sportstoelen, PASM-onderstel zitten er al op, dus wat wil een mens nog meer?
Dutchdriftking zegt
@willeme: Je noemt zelf het belangrijkste punt, de prijs. Als deze echt aanzienlijk goedkoper is dan een Carrera 2, dan zeker doen. Zo niet, lekker eentje met achterbank bestellen.
cossiekiller zegt
Zou die lichte kleur ook nog iets in het gewicht schelen?
frederik zegt
Toch zijn die achterzitjes wel verdomd handig. Ik gebruik ze regelmatig en zou een 911 zonder een stuk minder praktisch vinden. Op de T is het toch een beetje een gimmick om ze weg te laten.
hotze zegt
Misschien fijn om een tas op te zetten, maar wat moet je verder met die achterbank. Als die er wel in zou zitten is de gewichtbesparing helemaal een lachertje.
Was mooi geweest als er een leuk spoilertje op had gezeten ipv die debiele klep die nu opklapt.
En 385 pk is toch een lacher; hotte hatches hebben er al meer. Misschien ben ‘k wat verbitterd omdat de 992 zo’n stuk minder oogt dan de 991…
rollingstoned zegt
Dat groene kleurtje staat hem i.i.g. wel goed.
werf76 zegt
Waarom werkt de “back” knop nog steeds niet?
lekkerlinksrijden zegt
Je kan mijn rug op
por100 zegt
Je kan hem in februari bij de porsche dealer zien staan, maar als je hem daadwerkelijk zelf wilt configureren dan mag je nog eens 8mnd extra wachten.
Ik zou lekker de achterbank verwijderen uit een carrera s met handbak.als dit je ding is
ericc zegt
Waarom niet het carbon dak erop? Bespaart toch ook gewicht.
deepep zegt
1470 kg is gewoon te zwaar, zoiets moet max 1250kg zijn wil het echt een verschil maken qua rijden.
erwh zegt
Gemiste kans om hier de atmosferische 4.0 uit de Cayman GTS in te lepelen.
Ja, dan wordt ie nog duurder (BPM), maar het pakket ook zoveel gaver. Dagelijkse bruikbaarheid van de normale modellen, met de rijdersfocus van de GT3.
kamikaz3 zegt
Dus, je opent de configurator, stellen ze eentje voor “911 Timeless Machine”, waarbij ze meteen de achterbank terug plaatsen :p
por100 zegt
Ja typisch, je betaalt extra voor oa geen achterbank en vervolgens stellen ze meteen voor extra te betalen voor een achterbank. In weze verkoopt Porsche je dan 3x een achterbank 😁
Turbo S zegt
Ik mis die lelijke lussen om de deur van binnenuit te openen.
por100 zegt
Dat was te extreem. Daarvoor heeft Porsche de carrera T sl (van superleicht).
Daarna komt nog de carrera T slr (van superleicht race). Dan heb je lusjes en handbediende ramen.
Kost wel weer 8K extra en is ook reeds als pakket te bestellen op de huidige carrera T (slr pakket –> kost 13K extra).
Het slr pakket is dan weer niet als optie verkrijgbaar op de carrera T sl. Zo behoudt Porsche de verschillende reeksen authentiek.
kniesoor zegt
@PanameraGTS: Toegegeven, het levert een gewichtsbesparing van niks op. Maar vind ‘t op zo’n circuitspeeltje wel lollig staan. En het laat zich ook nog prettig bedienen.