Man, man, man. Wordt het gaver dan de Porsche 959S? Dit specifieke exemplaar van Nick Heidfeld is nog eens wat specialer. En fabrieksnieuw!
De jaren ’80 was misschien wel de meest epische tijd als het gaat om supercars. Group B, turbo’s, grote motoren, bijzondere tuners en raceauto’s met een kenteken. De Porsche 959 en de Ferrari F40 waren de absolute hoogtepunten. De Porsche 959 was geavanceerder, de F40 was sneller.
Maar naast de ‘gewone’ 959 was er ook een 959S, zoals dit exemplaar van Nick Heidfeld. Kijk, de 959 is al zeldzaam. Er zijn er maar 292 van gebouwd, dat is veel zeldzamer dan de 1.100 stuks die Ferrari van de F40 bouwde. Van die 292 stuks zijn er 29 een 959 in ‘S’-specificatie.
Porsche 959S van Heidfeld
Dat betekent dat de motor is opgeschroefd tot 515 pk bij 6.900 toeren, een vermogen dat Porsche pas bij de faceliftversie van de 997 Turbo S kon evenaren! Het koppel is 561 Nm bij 6.500 toeren. Dus geen braaf turbotorretje, dus. De Porsche 959S is echter iets gestroomlijnder en loopt aanzienlijk sneller: 339 km/u!
Van 0-100 katapulteren gaat in 3,7 seconden. Dit witte exemplaar van Nick Heidfeld is helemaal bijzonder. Niet alleen vanwege de eveneens witte velgen (gave touch is dat toch altijd), maar de kilometerstand.
Er is namelijk niet heel erg veel mee gereden: 4.183 kilometer. En daarom moest de auto compleet gerestaureerd worden. Met name in technisch opzicht. Huh? Maar de auto is toch nog zo goed als nieuw?
Volgens Uwe Makutzki – de grote baas van fabrieksrestauratie-afdeling van Porsche Classic is het juist schadelijk voor een auto om er weinig mee te gaan rijden.
Restauratie bij Porsche Classic
Het complete chassis en de aandrijflijn zijn dan ook grondig aangepakt. Het voordeel voor Nick Heifdfeld is dat zijn auto op deze wijze weer fabrieksnieuw is. Dan bedoelen we niet met chemische zeepjes en knakige poetsmachines van Ali-Express, maar echt een complete technische renovatie naar fabrieksopgaven.
Dat betekent ook dat de ECU weer opnieuw wordt herschreven. Wat bleek, de Porsche 959S van Nick Heidfeld was gechipt! Porsche heeft de Bosch Motronic weer teruggezet op de originele mapping zoals uit de fabriek.
Uiteraard ging het ophalen van de Porsche 959S van Heidfeld gepaard met een paar leuke foto’s. Wel kreeg Heidfeld een tip mee van Porsche Classis: GA RIJDEN MET HET DING! Zonder hoofdletters: elke maand moet je er eigenlijk minimaal 100 km mee rijden om te zorgen dat de techniek deugdelijk blijft functioneren.
Dan kun je alle schade van het stilstaan voorkomen. Wat zo’n restauratie kost, geen idee. Een beetje 959 met veel kilometers doet al twee miljoen op het moment, dus het is de investering zeker waard.
Meer lezen? Dit zijn de 18 beste jaren ’80 supercars!
Nog meer lezen? Dit zijn de 13 beste zescilinder supercars!
Nog veel meer lezen? Check dan deze unieke 959 Cabrio!
densk zegt
Ik dacht ff dat hij in Best was geweest… O wacht, dat pand is nog niet klaar.
De 959 in wit is niet zo mijn ding. Al is het natuurlijk wel uniek als je zo’n auto in het wild mocht tegenkomen. Moet Nick alleen de tip van Porsche Classics wel ten harte nemen.
Roskampies zegt
Kiek m blij zijn!
Wat een gave gave auto is dit toch.
Joseppe zegt
Had precies dezelfde gedachten…..al is dat poetsen en polijsten niet iets in mijn ogen wat een auto fabrieksnieuw maakt…..
harrie zegt
‘chemische zeepjes en knakige poetsmachines van Ali-Express’.
.
Dat sponsored content contractje met die zeepjesverkoper is afgelopen zo te lezen?
baserace zegt
“Knakige poetsmachines van Ali Express” (met Stipt Polish stickers erop) 🤣
Jantje_555 zegt
dus hij heeft hem gechipt en Porsche zet deze eventjes standaard…bye bye extra pk’s, wel zonde.
str8six zegt
Ik hoor ’t Nick helemaal al zeggen: “This is such a gweat dwiving car. Weally, it surpwises me how well it looks. Weally a tewwific job.”
pomoek zegt
Leuk hoor! Hopelijk neemt hij het advies van harte. En lekker trackdays mee doen en zo.
kniesoor zegt
Ja, een hele zeldzame oto. En een hele potente ook nog. Maar nooit zo gecharmeerd geweest van het uiterlijk van de 959. Dan liever een F40. Enfin, first world problems 😶
Robert zegt
Zal ik eens wat bekennen: zo’n 959, ik vind het niks. Het enige wat mijn netvlies registreert is een 911 met een gigantische overdaad aan curver-plastic om hem ‘dik’ te maken. Ja, ik weet dat dit kort door de bocht is en heiligschennis bovendien, maar ik kan er niks aan doen.
Daarbij, wat voor lol heb je aan zo’n wagen om er 1200 km per jaar uit te persen als je weet dat je een auto van 2 miljoen onder de kont hebt; ik zou toch niet echt heel ontspannen kunnen rijden, denk ik. Een beetje zoals James May ooit met de Ferrari 250GT California van Chris Harris op stap ging (voor de liefhebber: Top Gear S18E07)).
mashell zegt
Weet je, ik vind de 959 de meest legendarische Porsche allertijden, voor de 550 spyder, voor de 356, voor de Boxster, voor de 964, voor de 993, voor de 918, voor de rest. Juist omdat het een 911 is met een body kit maar die daardoor zulke fantastische aerodynamica heeft, die zulke specificaties heeft dat het in 1986 (het jaar dat sowieso de diepste indruk op mij gemaakt heeft, het jaar dat naast de 959, de ramp met de Challenger en met Tsjernobyl gebeurde) gewoon een auto uit de toekomst was. En de toekomst bewees dat ook! Porsche ontwikkelde zich in de richting die ze met de 959 al hadden laten zien.
shalomleon zegt
Ik vind de eerste porsche legendarisch, de rest is daarop gebaseerd en nauwelijks anders
alloallo zegt
Ik denk dat je chris evans bedoelt? Chris Evans was voormalig TG-presentator (met rood haar) en heeft furoure gemaakt als Radio DJ
Robert zegt
I stand corrected. Chris Evans, indeed.
Dutchdriftking zegt
“Het voordeel voor Nick Heifdfeld is dat zijn auto op deze wijze weer fabrieksnieuw is. Dan bedoelen we niet met chemische zeepjes en knakige poetsmachines van Ali-Express, maar echt een complete technische renovatie naar fabrieksopgaven.” BURN! @Alpina007: Aan wie zal er hier gerefereerd worden?
lithiumion zegt
Wie is die Heidfeld?
saxoke zegt
Is de “liefde” tussen mr Fabrieksnieuw en Autoblog over, nu er kwistig over chemische spulletjes van Ali gesproken wordt? 🤔
Joseppe zegt
Ik hoop het eigenlijk wel……
Maar ben bang dat hij weer komt bovendrijven….
domusdimaria zegt
Er zijn er 30.
Toen de 993 Turbo Exclusive Series werd gelanceerd, is er naast in de diepste geheim een 30e rode 959S gemaakt. De auto stond op het originele chassis en is in de fabriek van Porsche gebouwd.
Toen de eigenaar de auto bij Porsche wou laten voor een renovatie, heeft de fabriek de persoon gecontacteerd om de 959 om de laten dopen naar 959S specificatie. De eigenaar is een ongelooflijke Porsche collector en gaf daar toestemming voor.
Porsche had de onderdelen liggen om een 959 volledig om te katten naar “S” specificatie. Het heeft 4 jaar geduurd om de auto te voltooien.
De auto heeft dus ook een kenteken. (WXX959H)
Op de Porsche dagen bij de Nürburgring is deze vaak aanwezig.
Zoek de auto op, is nieuwer dan “fabrieksnieuw”
123bat zegt
Klaarblijkelijk geen branded content met Stipt meer.. De snode rebranding is en blijft wel een feit ondanks dat ze vast mooi werk afleveren.
OT: dikke 959