En ‘In nieuwstaat’ mag bij deze advertentie ook echt gebruikt worden.
Vaak wordt een gebruikte auto aangeboden als in nieuwstaat. Bij een bezichtiging kun je je dan wezenloos schrikken. Dat zal bij deze Porsche 944 S2 die in New York te koop staat echter anders zijn. De eerste eigenaar heeft hem namelijk 27 jaar in een garage met temperatuurregeling bewaard. Nu zul je denken, dat is een econoom. Nee, de eerste eigenaar kocht hem toen hij recent was afgestudeerd aan de Medische school. Of de arts de auto kocht als investering is onbekend. Wel heeft hij absurd weinig kilometers met de 944 S2 gereden. Het tellerklokje staat namelijk op 1974 miles, net geen 3.200 kilometer.
In 1990 kocht de jongeman in Connecticut bij de Porsche-dealer de 944 S2, die toen net een jaar op de markt was. In 1993 maakte hij alweer zijn laatste ritje naar de garage waar hij bijna 30 jaar bleef staan. Om nu de Porsche 944 S2 te koop aan te bieden. Beide registraties zijn nog bij de auto aanwezig, net als twee sleutels met de originele sleutelhanger, brochures, een handleiding en gereedschap. Dat laatste zul je wellicht nodig hebben als deze 3-liter motor zo lang heeft stilgestaan.
De Porsche 944 S2 was -hoe kan het ook anders- de opvolger van de 944 S (1987-1988). De S2 mocht het modelgamma van Porsche van 1989 tot 1991 vullen. De viercilinder was de rechter cilinderbalk uit de Porsche 928 en was met 3.0-liter de grootste viercilinder destijds. Het blok was goed voor 211 pk en 290 Nm koppel. De 944 S2 heeft een handgeschakelde 5-bak en uiteraard achterwielaandrijving. De 100 km/u zou het oude beestje moeten aantikken in 6,8 seconde. Geef je nog even gas dan zou de wijzer 150 mph moeten kunnen halen, 240 km/u.
De 944 S2 kreeg dezelfde afgeronde neus en achterspoiler als de 944 turbo. Optioneel waren ABS en dubbele airbags. Deze twee opties zijn op de Porsche 944 S2 die te koop staat in New York aangevinkt. De 944 S2 was verkrijgbaar als coupé en als cabrio. De Porsche 944 S2 die te koop wordt aangeboden is een coupé, die standaard een uitneembaar dak heeft. In Nederland staat er ook een te koop, jonger maar met veel meer ervaring. De 944 S2 in Nederland uit 1991 heeft 147.530 kilometer op de klok staan en is te koop voor 22.500 euro.
Het exemplaar wat te koop staat op eBay heeft nog geen 3.200 kilometer gelopen en is geconditioneerd opgeslagen. Het prijskaartje van de Porsche die in New York te koop staat is even schrikken met 58.000 dollar. Dik 53.000 euro zal je moeten neerleggen voor deze Baltic Blue in nieuwstaat.
karaya zegt
Was een veel betere auto dan de toenmalige 911. Maar dat geldt voor de Cayman net zo goed.
cazzo046 zegt
Nee.
karaya zegt
Voor zoveel inhoud buig ik nederig.
JanJansen zegt
Ja. Een tip is om een weekend proefritten te plannen bij dealers. Dan leer je verschillende auto’s kennen. De 911 uit die tijd is nou niet echt een pareltje van dynamisch rijden. Rechtuit is het leuk, maar echt hard door de bocht is niet iets wat zonder risico’s is.
Het concept van de Cayman is uiteindelijk veel beter dan de 911. Maar ja dat laatste icoon ga je natuurlijk niet veranderen. (behalve voor Le Mans dan, waar de motor bij de 911 weer in het midden zit. Er moeten wel races gewonnen worden)
frederik zegt
@JanJansen: Je kunt zeker wel dynamisch rijden in een oude 911, maar je moet niet te snel de bocht ingaan. Slow in, fast out is het devies. Overigens zijn het ook een beetje oudewijvenpraatjes, op fatsoenlijke banden en droog wegdek krijg je een klassieke 911 echt niet zo makkelijk gespind. Maar met slechte banden, natte weg en iets te hard de bocht in, dan is het wat anders.
StijnB zegt
Effectief. Heb nog een test liggen van Autogids uit die periode. Hun exemplaar ging zelfs in 6,1s naar 100, bijna net zo snel als de toen gloednieuwe 911 964 (5,9s) en de 928 GT (5,7s). Ook zij vonden de 944 een véél betere wagen dan de 911, rekening houdende met het weggedrag, de ruimte en stilte aan boord.
StijnB zegt
Dit maakte mijn ochtend:
“De viercilinder was de rechter cilinderbalk uit de Porsche 924”
Arnoud zegt
Waarschijnlijk wordt 928 bedoeld.
dracae zegt
Het is nog altijd een droom van me om er ooit eentje te hebben. Wel een Turbo, want die is simpeler en sterker. Dit is natuurlijk erg speciaal, maar voor de meerprijs kun je een meer gebruikt exemplaar ook weer heel mooi maken.. en hier zal ook wel het één en ander aan vervangen moeten worden.
Net als sommigen hier boven heb ik de 944/ 968 ook altijd een stuk aantrekkelijker gevonden dan de 911, uitzonderingen daargelaten. Motor voorin, aandrijving achter, mooie simpele echte coupe styling, wat wil je nog meer?
karaya zegt
Plus de versnellingsbak op de achteras.
Perfecte gewichtsverdeling.
johnhert zegt
@karaya: Totdat je met een transaxle moet schakelen, ik was altijd direct genezen…
Dutchdriftking zegt
Hij is wel erg mooi hoor!
iphonistvongates zegt
Uit pure verveling is mijn A.I. veilingsites in Nederland aan het indexeren. Een kleine greep uit de oogst vandaag.
1. Een knalrode Mitsubishi 3000 GT (286 PK) uit 1994, KM-stand 115.098 met het thans hoogste bod van € 6.600,- excl. veilingkosten
2. Een rode Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback (422 PK) MET handbak uit 2016, KM-stand 8.864 met het thans hoogste bod van € 30.500,- excl. rest-BPM (€16.085,-) excl. veilingkosten
3. Een zilvergrijze Mazzi GranTurismo 4.7S (440 PK) uit 2010, KM-stand 102.610 met het thans hoogste bod van € 28.500,- excl. veilingkosten
4. Een beige Porsche 944 2.5 Coupé (160 PK) met handbak, KM-stand 75.341 met het thans hoogste bod van € 5.200,- excl. veilingkosten
Nog een boel AMG Mercs. Jaguar F-Pace, BMW X5 M50d’s.
Voor alle auto’s geldt dat ze van semi-oude vrouwtjes zijn geweest en vrijwel het gehele jaar binnen hebben gestaan behalve voor de halfjaarlijkse boodschappen en periodieke onderhoudsbeurten!
Boomer zegt
Jarenlang eentje gehad. Vóórdat ze ‘hip’ waren. Veel te goedkoop weggedaan natuurlijk. Maar ja such is life.
Heerlijke auto, echt veel plezier aan beleefd. Behalve aan het targadak iedere twee maanden nieuwe plastic wieltjes er in omdat ze vaak stuk draaiden. Een moment even niet opletten en dan ging je weer :)
jaapiyo zegt
Hele gave auto zeg ;).
barry355gtb zegt
Deze heb ik gehad en het was echt een heerlijk sturende wagen. Bijzonder neutraal qua handling en de RWD is een goede powerslide mee te maken.