Een rampenerend relaas vanuit de duinen.
Porsche heeft van de 911 veel afgeleide typen gebouwd voor op de circuits, die steeds een tandje extremer werden. Eén daarvan was dit weekend in actie te zien tijdens de Historic Grand Prix op het circuit van Zandvoort: de Porsche 935 uit 1977. De sportwagenfabrikant ontwikkelde deze auto in eerste instantie om er de 24 Uur van Le Mans mee te rijden.
Hoge, brede staart
In de basis is de 935 een 911, maar dan met fikse aanpassingen om de aerodynamica te verbeteren. De neus loopt vlak af met de koplampen onder in de bumper. De achterzijde van de auto is volledig anders. De techneuten uit Stuttgart hebben als het ware een tweede carrosserie over de achterkant heen gebouwd.
De lijn van het dak is herkenbaar 911, maar de achterruit ligt een stuk hoger. Daaronder zit trouwens nog altijd de originele 911-achterruit. Dat moest vanwege de homologatiereglementen die behoud van de originele maten vereisten. Zelfs de achterlichten zitten nog op hun oorspronkelijke plek.
Over de originele achterzijde is een staart gebouwd die de 935 veel hoger en breder maakt dan de 911. Dat verbeterde de aerodynamica op hoge snelheid, wat essentieel was voor Le Mans. Een grappig detail zijn de achteruitkijkspiegels die in de voorklep zijn geïntegreerd. Deze zijn eveneens bedoeld voor maximale aerodynamische efficiëntie.
De 2,85 liter zescilinder boxer met twee turbo’s levert 630 pk, waarmee in 1977 de coureurs Jacky Ickx en Jochen Mass mochten stoeien. Op Zandvoort is het echter de gepensioneerde Porsche-ontwerper Harm Lagaaij die achter het stuur plaatsneemt.
Kletsnat asfalt
Vanwege het kletsnatte asfalt gaat de legendarische designer van veel 911-generaties uiterst voorzichtig om met de turbo-pk’s, want deze 935 heeft nog ouderwets grote joekels van turbo’s die er ineens inkomen. De stevige regenbuien op zaterdag zorgden ervoor dat niet alle 630 pk’s zomaar aangesproken konden worden.
De 935/77 vormt een belangrijk hoofdstuk in de Le Mans-historie van Porsche. Een jaar later werd deze 935 opgevolgd door de nog uitbundiger vormgegeven 935; de ‘Moby Dick’ die nog verder van het 911-concept afdreef. Dat was eigenlijk meer een silhouette-racer dan een 911-derivaat. Ook latere afgeleiden van de 911 doen amper nog denken aan het oermodel, zoals de 911 GT1 uit 1996.
Dit is een gastbijdrage, met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas.
deuxchevaux zegt
Zo’n kux klux klan turbolader zal de bestuurder wel witjes laten zien zeg, poah wa een geweld.
FieRo zegt
@deuxchevaux: Wel apart dat wat erin gaat er weer zwart uitkomt ;)
papa zegt
Nog mensen de klapper gezien van de oude racewagen opkomen rechte stuk? Dat was geen beste…
dirkv zegt
@papa: Nee, vertel eens.
densk zegt
@papa: gezien zeker, maar net niet zien gebeuren. Heb de auto gefotografeerd met het wiel er nog naast. Was inderdaad een beste klapper. Al met al zeker weer een geslaagd evenement. De autosport had in die decennia zo veel meer beleving. Ben elke editie van de HGP geweest en gaat ook volgend jaar weer op de kalender.
hartman zegt
Ik heb de Sport Auto 11/1977 Track Test Kremer Porsche 935 voor me. 80 – 120 in 1,4 seconden.
mc96 zegt
Schitterende auto’s in die periode. Herinner me ook nog de Lancia’s en de Zakspeed Capri’s
stalensnuitje zegt
De wielbasis van dat apparaat ziet er ook wel angstaanjagend kort uit…
ouwedibbes83 zegt
@stalensnuitje: zou die korter zijn dan de 911 waar hij op gebaseerd is? Als de achteruit veranderen al te ver gaat voor homologatie, lijkt me dat zulke wijzigingen ook niet mogen…
FieRo zegt
@ouwedibbes83: ik denk dat de wielbasis gelijk is aan de 911, juist volgens de regels. Korter zal je ook niets aan hebben op een circuit. Ze zullen vast een langere wielbasis hebben gewild als dat kon. De body mag blijkbaar wel aangepast worden en daarom zit er meer voor en achter de desbetreffende wielen.
FieRo zegt
@stalensnuitje: ..en “overhang”-alert. ;)
choi zegt
Dit was vroeger mijn favoriete Autobot.
Dutchdriftking zegt
Oke, dit maakt hebberig!
mars74 zegt
Dit is de baby 935 met een 1,4 turbo motor!!!!