







Porsche is er dit jaar weer klaar voor.
Je moet het maar kunnen, een auto bouwen die 24 uur lang op maximum snelheid kan worden gereden. Een bepaald team uit Ingolstadt is daar erg goed in, maar afgelopen jaar wist Porsche toch de overwinning van Le Mans te pakken met de 919 Hybrid. Ditmaal zien we de startnummers 1 en 2 op de auto, het resultaat van de titel in het FIA World Endurance Championship van 2015. Startnummer 1 is van wereldkampioenen Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber. Dee andere is voor Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb. Wederom winnen zal ongetwijfeld op hun agenda staan, maar de nieuwe Audi R18 zal een behoorlijk obstakel vormen.
Een tijdje geleden wisten we al wat voor motor er in de 919 zou komen te liggen. Een viercilinder in V-vorm met iets minder dan 500 pk, gekoppeld aan elektromotoren die het totaalvermogen opkrikken naar 900 pk. Verspreid over alle vier de wielen. Not bad. Regulaties van het WEC laten toe dat er een soort modulair aerodynamisch pakket mag worden toegepast. Porsche maakt hier gretig gebruik van en ontwikkelde voor het eerst drie verschillende aerodynamische pakketten, die ieder geschikt zijn voor een apart circuit. Handig.
Verdere ontwikkelingen zien we in de vooras, die nu preciezer afgesteld kan worden. Ook werden de banden in samenwerking met Michelin compleet herzien, zodat de auto weer geheel is aangescherpt ten opzichte van het model van vorig jaar.
Tsjonge jonge, dezelfde chassis als de Audi..
Als deze raceklasse is afgekocht, dat mag duidelijk zijn..
@giulio: Waar haal je die info vandaan?
@giulio: Jij praat liedje.
@giulio: ik zou eens langs een brillenboer rijden
Lekker bakkie. Hoop dat Porsche weer kan winnen dit jaar!
@rynnus: Afstellen van de vooras, wat moet ik me daar bij voorstellen? Bedoel je dan dingen als camber, caster, toe-in/toe-out enz?
@Svensson: Ik gok inderdaad camber, stijfheid van dempers, type rubbers, spoorbreedte, dat soort dingen.
@Svensson: Dat soort koek inderdaad. Porsche zelf: “For even better driving dynamics, balance, traction, grip and set-up options, the Porsche 919 Hybrid received a new front axle”
De best uitziende LMP1, niet dat dat veel zegt. Ik hoop dat ze hun succes van vorig jaar kunnen voortzetten.
@mrB: Dit is een schoonheid vergeleken met Quasimodo R18.
Gaaf hoor, al vond ik de LMP1 racers van een jaar of 5 geleden toch mooier.
@dutchdriftking: Maak daar maar 25 van.
@motoragent: de 787B is een schoonheid indd.
Vind het toch knap hoe ze die auto’s toch iedere keer weer sneller krijgen dan vorig jaar, als ik ze mag geloven tenminste.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
http://www.autoblog.nl/nieuws/audi-doet-boekje-open-over-aandrijflijn-nieuwe-r18-85691
@Relief: goed punt, ik had de livery launch van audi gemist. Hij ziet er ook een stuk beter uit. Bedankt voor de link!
Ik ga ze aanschouwen in spa. Vorig jaar was duidelijk te zien dat de porkers veel harder boven aankwamen na de raidillion. Zin in!
Op naar nummer 18! #theBest
Ik blijf het bijzonder vinden dat ze 500pk uit een V4 persen en dat dat ding het ook nog 24 uur volhoud
@gitaarknul: En dat indd uit exact 2000 cc. 250 pk per liter en dat op full speed en volle belasting, 24 uur lang. Behoorlijk ruig.
Ik mis even wat er nou echt anders is voor deze 919 voor LeMans tov het vorige model.
Dat je meer dingen kan afstellen is leuk; maar ik kan me voorstellen dat de 919 voornamelijk is ontworpen voor LeMans; en dat de Lemans-series bijzaak zijn.
Als ik dit dan zo lees, lijkt het er meer op dat de 919 nu beter is af te stellen voor andere circuits; maar ik zie niks over waarom deze 919 nu sneller is over 24h in LeMans.
*kwijl
Offtopic: Weet iemand het verschil van rondetijden tussen de lmp1 en f1?
Ontopic: ziet er veel strakker uit dan de r 18, ben benieuwd wie het sterkste is dit jaar..
@vtechlover: In de Top Gear magazine van vorige maand stond een mooi stukje over de Porsche 919 vs. de Mercedes W06. Op de juiste circuits zal het verschil beperkt zijn, maar over het algemeen is de F1 toch wel een tikkeltje sneller. Qua acceleratie hebben LMP1’s een aardig voordeel door het vermogen en 4-wiel aandrijving, maar ze verliezen het op gewicht.
Als ik zo vrij mag zijn: http://www.topgear.com/car-news/formula-one/showdown-porsches-wec-racer-vs-mercs-w06-f1-car#2
@motoragent: thanks!!
24 uur zo hard mogelijk boenen is toch wel een prestatie.
Waar de Audi R18 juist steeds meer op een F1 wagen met spatborden en cockpit gaat lijken, gaat de 919 er steeds meer uitzien als een hypercar met wat extra vleugeltjes. Qua looks is de 919 voor mij de winnaar, maar laten we hopen dat het niet alleen bij looks blijft en Porsche ook de overwinning weet te pakken
Ben benieuwd naar de Nissan :)
Ligt het aan mij of worden die krengen met het jaar lelijker