Als we de specs van het hypercartrio Porsche 918, LaFerrari en McLaren P1 vergelijken, lijkt de Duitser op papier een onderbedeeld obesitasjochie. Maar Porsche zegt zich geen zorgen te maken. Sterker nog, onder ‘bepaalde omstandigheden’ moet hij die andere twee eruit rijden.
LaFerrari gooit 963 pk in de mix bij een (droog) wagengewicht van 1.255 kg. De McLaren P1 heeft iets minder power, maar doorbreekt met 916 pk nog steeds de 900-grens. Gewicht: vooralsnog onbekend. Porsche heeft al ruime tijd geleden aangekondigd dat ze met de auto richting de 800 pk gaan, en de auto weegt inclusief vloeistoffen 1.700 kg. En die eventuele vemorgensboost die de 918 Spyder wel/niet zou krijgen om op een totaal van 887 pk uit te komen? Eigenlijk helemaal niet nodig volgens Porsche PR-man James Eastwood. Tegen CAR zegt hij:
Although our car is heavier, its technology can make the car faster in certain conditions. In rear-drive cars like our competitors, you still have to do all your braking in a straight line, compromising corner-entry speed. Thanks to the 918’s torque-vectoring and independently-driven front wheels, we can maintain better drive and achieve higher entry and mid-corner speed.’
Ergo: pk’s zeggen niet alles, waarin hij helemaal gelijk heeft, en toegepaste technieken als onafhankelijk aangedreven voorwielen (voordeeltje van elektromotoren) en vierwielbesturing geven de 918 Spyder het voordeel in bochten. Ook is er nog de optie om het Weissach Package aan te kruisen, waarmee je 918 zonder airco, audio of armsteun wordt geleverd en Porsche in totaal 50 kg van het wagengewicht schraapt.
Verder zegt Eastwood dat de ‘Ringtijd van 7:14 is neergezet door een engineer. Als het productiemodel, dat we in september op de IAA te zien krijgen, is afgerond en er een coureur achter het stuur wordt gezet zou er een betere tijd geklokt moeten worden. Jup, het lijkt erop dat het PR-apparaat van Porsche op volle toeren staat te stampen om het imago van de 918 veilig te stellen. Wij zijn vooral benieuwd naar de eerste epische triotest tussen de LaFerrari, 918 spyder en de McLaren P1. Om overduidelijke redenen.
norgge zegt
Dreamcar
sebasjuhh zegt
@norgge: Je doet het nú al beter op dit forum dan de echte Norge! Keep it up.
norgge zegt
@sebasjuhh: huh? Heb ik wat gemist?
solmatje zegt
@sebasjuhh: lol
norge zegt
@sebasjuhh: Vind je?
Yeelen zegt
@norge: Qua optimisme voor Duitse producten alleszins wel ;)
sebasjuhh zegt
@norge: :)
bofkont zegt
@norgge: kijk aan, dit is een goede Norge ;)
lorenzotjhee zegt
Chris Harris heeft hem gisteren getest. 887pk en 1650kg waarvan 400kg batterij.
Zill zegt
@lorenzotjhee: http://www.youtube.com/watch?v=mu_GezgxQ4o
Freewarefreak zegt
@Zill: Thanks man! Even 18 minuten van de wereld geweest. Mijn uber favo journalist. Wat een dikke auto dit.. gaaf dat stukje in de auto.. BRULLL… oops.. to much? Yupz.. haha.
lemans96 zegt
@lorenzotjhee: Vergeet even niet dat Harris natuurlijk in ‘bhp’s’ praat en niet in onze pk’s. Dan komt het geheel op .7pk onder de 900. ;-)
trigger565 zegt
Mooiste van de drie, maar zoals Chris Harris zei “I keep wondering: what would it be like without all the battery stuff…”
Had ik het geld, dan zou het een moeilijke keuze worden…
imdoctorbob zegt
Tjah echt mooi of bruut is hij niet, dus ze moeten het inderdaad gooien dat hij sneller zal zijn. Een goed AWD systeem kan een hoop schelen inderdaad, maar een tijd rond de ring van 7.14 is ook niet schokkend snel. Mmm
opabrutus zegt
Prachtige kleurstelling/bestickering die bij menigeen nostalgische gevoelens teweeg brengt!
sebasjuhh zegt
Nu toch wel erg benieuwd, beter dat ze nog wat van dat accugewicht afhalen, beetje aan de zware kant is ie toch wel
zender zegt
Mooie techniek.. maar dit trio kan de Carrera GT, Enzo en Mclaren F1 GT toch nooit verslaan? Dat zijn onverslaanbare iconen..
TimoBac zegt
@zender: Qua sentiment inderdaad niet; op alle andere vlakken moet het mogelijk zijn.
zender zegt
@TimoBac: Bedankt voor de toevoeging.
j00rs zegt
De Porsche is toch wel aan de zware kant. 1700 kg voor een hypercar is gewoon te veel.
ferrari94tr zegt
@j00rs: ehm Veyron? Die zou ik sowieso kopen. De Porsche is een leuke auto maar de Veyron is wel de auto van het afgelopen decennium.
jeffreym3 zegt
@ferrari94tr: Omdat? Enige waar dat ding om bekend staat is z’n topsnelheid.
ferrari94tr zegt
@jeffreym3: Acceleratie, comfort, geluid en het hele idee achter de Veyron spreekt mij aan.
lemans96 zegt
@ferrari94tr: Welk geluid? Dat vage gerommel? Ik ken weinig andere supercars met een saaier geluid als de Veyron.
j00rs zegt
@ferrari94tr: Veyron is leuk om hard rechtdoor te rijden, maar is eigenlijk gewoon een logge tank. De LaFerrari, P1 en 918 kunnen daar rondjes omheen draaien.
ferrari94tr zegt
@j00rs: Op de TG track 1.16.8 kan ik toch niet traag noemen. Dus met de wendbaarheid zit het wel snor.
j00rs zegt
@ferrari94tr: Is opzich aardig snel ja. Maar gewicht is gewoon zeer nadelig voor het bochtengedrag. Het is natuurlijk wel weer deels te compenseren met torque-vectoring en 4wd etc. Maar als het er niet is, hoef je het ook niet te compenseren.
aventador51 zegt
@ferrari94tr: top gear track is ook vooral een power track de veyron compenseert de bochten alleen maar in de rechte stukken waar hij natuurlijk zeer snel is
notsobig zegt
“in certain conditions”, juist ja… Onder bepaalde omstandigheden zal een lelijk eendje vast ook sneller zijn als een Porsche…
Freewarefreak zegt
@notsobig: Vergeet niet dit is nog “as is” praat. Je hoorde Frank in het filmpje van Chris Harris. Er is nog niets definitief aan deze auto. In de zin van alle definitieve specs zijn nog niet klaar. Pas als het eindproduct er staat kunnen ze exact dingen los laten. Porsche laat nog niet het achterste van de tong zien. Vandaar dat er dan ook pas een time-set e.d. gedaan gaat worden met een coureur.
berlinetta zegt
Hmm dat is vrij zwaar voor een hypercar. Ik vind de auto ook best gedateerd uit zien. Aan de andere kant zal het wel een design zijn dat iedereen kan waarderen itt tot de Ferrari of de McLaren.
porsche928 zegt
Martini kleuren zijn mooi, ik wacht op de oranje met hert of een Gulf variant.
Ruben00 zegt
In certain conditions? Als de rest moet tanken 50m voor de finishlijn zeker.
toroloco zegt
Hybride?! geen interesse, geef mij maar de Rothmans Porsche 962 C voor trackdays.
michelyman zegt
Een optie om dingen weg te laten, zou Porsche daar geld voor vragen?
mashell zegt
@michelyman: ohh ja. GT3 is minder 911 met een handjevol extra pk maar wel stukken duurder.
lemans96 zegt
@mashell: Hier geef je duidelijk aan geen flauw benul te hebben van wat een GT3 nu eigenlijk inhoud…
jack_abarth zegt
@michelyman:
Geen idee, maar bij Volvo kost het ook geld om bijvoorbeeld motoraanduidingen weg te laten. Iets wat afwijkt van de standaard productielijn kost nu eenmaal geld.
roberto zegt
Als echte Porsche man moet ik eerlijk bekennen dat deze auto mij gewoon niet trekt. Ik vind hem te simpel ogen, beetje het zelfde als de Mclaren MP4-12C, gewoon simpelweg geen spannende lijnen. Daar in tegen vind ik de lijnen van de P1 juist helemaal geweldig, extra ordinair en vooral de dikke kont!
En de LaFerrari?? Pff alleen de naam al..
samoht zegt
@roberto: Echte Porsche man met AMG afbeelding ??:d En design phyllisofie van Porsche is gewoon simpel, subtiel, tijdloos en elegant.
fone zegt
https://www.youtube.com/watch?v=mu_GezgxQ4o
—
Porsche slaat inderdaad de plank een beetje mis.
henkspank zegt
@fone: ja, of ze houden ons daar een beetje voor de gek, ze stellen de ontknoping gewoon uit.
lemans96 zegt
@henkspank: Reken daar maar op. Porsche is natuurlijk niet van gisteren hè. Tegen de tijd dat de produktieversie op de markt verschijnt zal het totaal vermogen eerder richting de 950pk neigen dan wat ze nu opgeven. Daarbij is Porsche bekend om het feit dat ze altijd prestatietijden opgeven die ruim boven de werkelijke prestaties liggen. Iets wat je bij Ferrari juist andersom ziet…
baklava zegt
1700kg?
Wauw, wat een dikzak.
Hupke zegt
Een engineer maar dan toch wel eentje die had leren sturen denk ik dan want 7:14 is hoe dan ook nog altijd snel.
w0o0dy zegt
Het enige waarin deze 918 sneller gaat zijn dan de LaFerrari en de McLaren P1 is in levertijd.
Ruimschoots minder downforce dan beide, meer gewicht en minder gefocussed op mega-trackperformance dan beide. Bij de Ferrari en de McLaren durf ik wel aan om te gokken op een tijd rond de 7 minuten op de Nurburgring, dat kan deze echt vergeten.
w0o0dy zegt
Overigens erg grappig om lui van Porsche te horen raven over torque-vectoring als geheime wapen… terwijl hun auto te zwaar is en theoretisch dus geen kans maakt om sneller te zijn… Klinkt een beetje als “Porsche doing a Nissan”.
lemans96 zegt
@w0o0dy: Nissan, wat met z’n 1800 kilo zware GT-R een zeer respectabele 7:18 op de ring neer heeft gezet… met ‘slechts’ 550pk. Deze Porsche heeft al 7:14 gedaan terwijl ie pas in de ontwikkelingsfase zit.
Verwacht sowieso meer vermogen en verdere finetuning. Dat bij elkaar opgeteld, met aan het stuur een professionele coureur, denk ik dat de Porsche zeker een eind onder de 7:10 gaat komen. Onderschat daarbij dat torque vectoring niet. Als ik Chris Harris daar over hoorde, in die electrische SLS, kan dat nog best ‘ns het konijn zijn wat Porsche uit de hoge hoed kan toveren…
w0o0dy zegt
@lemans96: torque vectoring is leuk, maar zoveel meer gewicht EN minder downforce… dat kun je niet goedmaken imo. Daarnaast zijn zowel de P1 als LaFerrari uitgerust met systemen die actief het onderstuur moeten wegnemen… ik denk dus dat die claim van die Porsche-pipo niet eens opgaat…. Hogere snelheid bij insturen door je torque-vectoring…. EHM, hello? Wat denk je dat veel meer downforce doet?
Met name de P1 is een tamelijk extreem circuitbeest, LaFerrari is snel rechtuit en weeg niet veel, maar moet voor snelle rondetijden vrijwel zeker zijn meerdere erkennen in de P1.
Deze 918 is meer een technisch hoogstandje om het technische hoogstandje. De anderen zijn hypersportwagens met een sterke focus op circuitwerk… dit is meer een allrounder.