Porsche’s volgende supercar in de maak. Zo ziet dat er uit. Het eerste prototype rijdt inmiddels rond.
Het is even wennen, een auto in ontwikkeling zo kaal rond zien rijden. Normaal gesproken weet vooral Porsche haar auto’s heel goed verstopt te houden tot het allerlaatste moment. Alleen hele kleine of nieuwe merken willen nog wel eens work-in-progress aan een groter publiek tonnen. In het geval van de hypermoderne 918 Spyder kiest ook Porsche voor maximum exposure.
Heel veel is er nog niet aan de foto’s af te lezen. Op wat plaatwerkdelen van een 911 of Boxster geplukt is er geen body te zien. Toch krijgen we inzicht in de proporties en techniek van deze supercar van de toekomst. Zo is het een knap indrukwekkend breed beest. We krijgen niet zo’n prachtig zicht achterop als bij de Carrera GT, wel heeft Porsche op een hele knappe manier een 4.6 V8 met uitlaatsysteem en elektromotor boven de achteras passend gekregen. De V8 lijkt extreem laag in de auto te liggen. Het chassis is natuurlijk volledig carbon.
De V8 komt uit Porsche’s RS Spyder racewagen. In de 918 produceert dat blok inmiddels zelfs 570pk (voorheen 550). Daar bovenop komt ook nog het vermogen van 2 elektromotoren. Want de Porsche 918 Spyder is nog steeds een hybride. Voorin ligt een 80kW (107pk) elektromotor, achter (tussen V8 en versnellingsbak) is een 90kW (120pk) elektromotor gemonteerd. Met wat hocus pocus berekent Porsche daarmee een totaalvermogen van 770pk (en 950Nm!) voor de 918 Spyder.
De Porsche 918 Spyder sprint in minder dan 3 seconden naar 100km/u en heeft een top van 325km/u. Puur elektrisch schijn je 150km/u te kunnen rijden. Het 6,8 kWh accupakket is vloeistof gekoeld en kan je thuis opladen. Met de juiste lader zelfs binnen 2 uur. Hoe ver je elektrisch kan rijden vertelt Porsche nog niet, waarschijnlijk zo’n 50km. Met alle elektronica weet Porsche het gewicht overigens onder de 1700kg te houden, waarvan 80% onder de middellijn van de auto ligt.
Er schijnen op dit moment 3 werkende prototypes van de 918 te rijden. Zonder body vooralsnog op 130km/u begrensd. Ze zijn er technisch niet minder indrukwekkend om. (bron: wired.com)
therealcalover zegt
Porsche 918 vs ferrari f70!
valluik zegt
@therealcalover: Compleet andere categorie worden die twee, als je het mij vraagt. Ook al komt het opgetelde vermogen van de 918 op 770 PK (best netjes trouwens :p ) dan nog valt het niet in de über-knal-ramsnelle groep waar de F70 in zal vallen. Is weer een andere orde.
raphael zegt
@therealcalover: Lijkt me niet. Een Ferrari met 920pk en rond de 1100 kg tegenover een Porsche met 740pk en 1700 kg is een heel andere categorie.
minifan zegt
I’m sexy and i know it…
baasbas zegt
Mann! Affentittengeil!
Kvgorp zegt
Nog niet echt af zeg maar.
norge zegt
Ik zou zeggen niks meer aan doen en zo op de markt gooien.
bullgod76 zegt
@norge: idd, is ook gelijk een stuk handiger voor al die tuning boys.
tritone zegt
@norge: De rat look!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wordt het chassis serieus van carbon of moet dat carrosserie zijn?
Alwood zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: beiden denk ik eerlijk gezegd… Chassis is op de foto’s te zien.
bisazza zegt
Wat gaat me dit toch een fantastische auto worden!!! Jummie!
kaasboerin zegt
Kan echt niet wachten op meer info, de “nieuwe” GT, maar dan hybride. Porsche’s answer to the Hybrid sector. Ben benieuwd hoe ze dat met die exhaust doen, volgens mij waren ze van plan het in de zijkanten te doen voor de achterwielen. Maar dat kon dankzij wetten niet gebeuren geloof ik. Begonnen ze volgens mij iets met voor de voorwielen te brabbelen? Nieuwsgierig!
vale46 zegt
Dit mag Porsche wel meer doen, voor iemand met een liefde voor techniek is dit porno :D
Maar die uitlaten, komen die echt bovenop? Die kwamen toch net voor de achterwielen?
Ik hoop dat hij de Carrera GT kan evenaren, dat op zich is al een zeer mooie prestatie, beter is bijna ondenkbaar. Er zitten wel een aantal jaren tussen, dus met betere technieken mag men toch wel een betere auto verwachten dan de GT.
Wanneer krijgen we de productieversie te zien?
Vanquish zegt
@vale46: Ik hoop inderdaad dat ze nog wat aan die uitlaten gaan doen. Dit doet denken aan Amerikaanse vrachtwagens :P.
kaasboerin zegt
@vale46: Lees m’n post boven de jouwe, volgens mij kan een toekomstige klant (die die speciale 911 aanschaft) af en toe een kijkje nemen in de fabriek. Had ergens gehoord van iemand die zo’n klant kent, dat de uitlaten achter al niet door gaan door bepaalde wetten. Maar goed, allemaal via-via-via, dus kan niks garanderen.
911GT2 zegt
@kaasboerin: Volgens mij is het een direct gevolgt van het uitlaatsysteem van de RS en is het nog niet doorontwikkelt voor de 918
vale46 zegt
@kaasboerin: Dodge Viper?
Langs boven is gewoon een zeer logische beslissing, warme gassen willen stijgen, dus laat ze ook stijgen.
Eigenlijk zou elke auto gaten in de motorkap moeten hebben om de warme koellucht goed af te voeren, maar omdat dat meer kost, lelijker is en niet stijlvol moet de warme lucht er maar langs onder uit.
rantheman zegt
Ja, zo weet ik een auto ook wel licht van gewicht te houden;-)!
bonkers zegt
Lekkur
911GT2 zegt
Die gasten van TG magazine hadden er ook al in gerede, Porsche plugt de 918 behoorlijk. En terecht. Wat een beest!
max5 zegt
Zou ik dolgraag een keer willen leren hoe hoog de middellijn van een auto ligt…
BaRa zegt
@max5: Ik gok op “onder de wielas” ;-)
daffy zegt
Ik zou hem blind kopen ( als ik het geld ervoor had ) , it’s a beauty.
Jokkebrok zegt
Zal wel een goeie bak herrie maken!
broodje_aap zegt
Wow! Hoe dicht kunnen wielen op de wielkassen zitten!
akrapovic zegt
Wow 1700 kg is wel veel.. Begrijpelijk maar het maakt de auto wel minder aantrekkelijk. I love lightness namelijk.
ferrari458italia zegt
@ Jokkebrok
Denk het niet als ie in zijn elektro stand staat.
atakan zegt
Uberganzgeil!!!
mbevo zegt
zo is die ook vet:)
carmasterr zegt
Heerlijke Mad Max bak zo, en zeker met die uitlaten!
Doe maar gewoon zo op de markt hoor Porsche, mag wel.
basjaski zegt
1700kg ?!
Erg Jammer. Schroef er 400KG vanaf en het wordt weer interessant.
fluvioglacialeafzetting zegt
Blijft echt een briljante bak vind ik… Maar Porsche heeft niet zo goed geluisterd naar de kritiek van Top Gear over Ferrari… Kijk dat stuur!