
Bestellen kon al even niet meer, maar sinds vandaag kunnen we de Porsche 918 officieel bijschrijven in de geschiedenisboeken.
Porsche meldt namelijk dat zojuist de allerlaatste Porsche 918 Spyder van de band is gerold. Uiteraard precies zoals gepland, want de Duitsers houden wel van Pünktlichkeit. De allerlaatste 918 Spyder is een prachtig wijnrood exemplaar, een kleur die we nog niet eerder zagen op Porsche’s supercar.
Het verhaal van de 918 Spyder begint in maart 2010, als we op de beurs van Genéve een conceptcar te zien krijgen die uiteindelijk nauwelijks af zal wijken van het productie-exemplaar. In de zomer van 2010 geeft de directie van Porsche groen licht aan de productie van de hybride supercar. Na eindeloos veel getease krijgen we pas in september 2013 het definitieve productiemodel te zien.
In de zomer van 2014 kunnen we plaats nemen achter het stuur van een 918 Spyder met Weissach Package en later dat jaar krijgt de Uber-Porsche zelfs de prestigieuze titel ‘Autoblog Auto van het Jaar‘. Rondom diezelfde periode zet de 918e en laatste gelukkige zijn of haar handtekening onder het koopcontract en die wagen werd vandaag dus afgerond.
Volgens Porsche zullen toekomstige sportwagens voortborduren op techniek en innovaties van de 918 Spyder. Denk daarbij vooral aan hybride-techniek. De eerste nieuwe Porsche met 918-technologie staat hier te schitteren onder een stofhoes. Hebben die twee arme fabriekarbeiders hierboven op de foto binnenkort tenminste weer wat te poetsen.
Wow, wat een prachtig exemplaar! In stijl afsluiten is dus nog wel mogelijk!
Sorry maar vind die rode kleur persoonlijk niet staan op de 918! Ben benieuwd wat het nieuwe speeltje van Porsche ons zal bieden :D
@gieltj: Ik vind het inderdaad ook een kleur voor een aannemersbusje….
@dutchdriftking: zelfde kleur als van losser installatie techniek bij ons uit het dorp
@rotaxmax: Rijssen is al sinds 1243 geen dorp meer. Fiets naar Enter en ga je schamen.
@mashell: ik blijf het een dorp vinden met te veel kerken. En Enter kunnen we het beter niet over hebben. Haha
@gieltj: juist een toffe kleur! Zet maar voor de deur.. (Onopzettelijke rijm)
Lekker kleurtje wel hoor. Ik ben deze auto toch steeds meer gaan waarderen. In het begin vond ik het maar niks, maar de techniek erachter is prachtig.
Gelukkig geen groene remklauwen, ziet er gelikt uit zo.
nu kan iedereen z’n inverstering cashen, party!!
Dan is die geteaserde nieuwe Porsche dus ‘gewoon’ een net-niet-918. Een niet gelimiteerd model boven de 911, maar minder onbreikbaar (en dus qua vorm en techniek net wat minder exotisch) dan de 918.
Best spectaculair, eigenlijk.
Interessante kleur, lijkt dezelfde kleur als het wijnrood op de Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse “La Finale”, de laatste Veyron ooit gebouwd..
@Jochempie: alleen hebben zij daar 10 jaar over gedaan.
@str8six: Nee, geloof het niet. Een Veyron is groot, maar het duurt echt geen 10 jaar om hem te spuiten in die kleur.
@marikoelolo: Ha-die-ha-die-ha.
OT: Best gaaf zo, ik vind die velgen alleen niks.
@marikoelolo: hahah lekker :D
Door deze kleur zie je pas goed hoe ‘saai’ het design eigenlijk is. Erg gladjes enzo. Nee, dan liever wat sprekenders.
@stfu: Ieder z’n ding.. Ik heb het liefst iets in de stijl van de Porsche 550 spyder of Jaguar E-type.. Geen lijn om foutjes in de proporties te corrigeren, gewoon glad..
@stfu: Dat maakt hem juist zo mooi in mijn ogen. Tegenwoordig zijn alle auto’s bezaaid met allerhande hoekjes, friemeltjes en frutseltjes, terwijl het net een kunst is om eenvoudig ontwerp mooi te maken. Maar ieder zijn smaak natuurlijk.
@motoragent: Eens hoor, maar ik vond de voorkant vanaf het begin al veel te simpel. Vooral de koplampen. En dan zegt men dat een R8 saai is :P
http://ag-spots-2014.o.auroraobjects.eu/2014/03/28/porsche-918-spyder-c499228032014172052_2.jpg
Kijk, hier zie je ook hoe erg simpel het design is.
@stfu: Zie het als een mooie vrouw. die heeft ook geen bakken make-up en sieraden nodig. De originele V8 Vantage is ook ‘saai’, maar wel ontzettend mooi.
Dat betekend niet dat elke vrouw zonder make-up en sieraden ook mooi is, datzelfde geld voor de R8. Die mist een bepaalde elegantie in mijn ogen.
@motoragent: Precies, een mooi ontwerp heeft geen opsmuk nodig.
Prachtig zo!
Het was geen mooie auto het is geen mooie auto en het zal ook nooit geen mooie auto worden.
@gerjan: Het zal ook nooit geen mooie auto worden? Je spreekt jezelf hier tegen
@@ut0: dubbele ontkenning!
Blijft een dijk van een wagen, maar in deze uitvoering is hij toch echt het mooiste :
http://www.autojunk.nl/2014/07/porsche-918-spyder-11/
Ik snap nooit waarom je een auto in beperkte oplage zou willen maken. Daarmee doe je jezelf toch enorm tekort?
@gop1: Zorgt er wel voor dat je 1 miljoen per stuk kunt vragen ipv 4 ton. Mensen betalen graag voor exclusiviteit.
@gop1: dit artikel omschrijft het wel zo’n beetje: http://www.popularmechanics.com/cars/a8075/what-good-is-a-halo-car-anyway-12206624/
Prachtig uitgevoerd zo, vele malen mooier dan het eeuwige en saaie grijs waarin de 918 zo vaak wordt uitgevoerd! Persoonlijk kan ik het ‘cleane’ design ook erg waarderen. Een goed ontwerp heeft geen frutsels nodig.
Daarom is (naar mijn mening) de Mucrielago ook veel mooier dan de Aventador.
Duitse Pünktlichkeit??? Deze auto moest 3 keer teruggeroepen worden naar de garage. Knap voor een auto die nog niet eens 2 jaar op de markt is.
@musclecar: Pünktlichkeit is niet hetzelfde als Gründlichkeit.
God wat een spuug lelijke kleur op de mijn lievelingsauto….
O my…. In de jaren 80 had mijn pa een Opel Kadett sedan in deze kleur. Wat heb ik dat toch altijd een lelijke kleur gevonden…
Het zat er aan te komen, Porsche zou er vast wel meer kunnen verkopen, maar dut is wel goed voor de waarde en het succes voor de volgende imagobuilders.
Het is nog altijd de mooiste van de drie hypercars, de meest bruikbare en op het circuit (vaak) ook de snelste. Daarbij was de 918 net als de Carrera GT lekker understated en overengineered. Daar houd ik wel van.
Zit nu al te wachten op de volgende. Vind dit soort prestige projecten altijd leuk
Voor mij de mooiste, leukste en beste Porsche uit de afgelopen jaren.