Het is alweer een tijdje geleden dat we voor het laatst hoorden over de Porsche 918 Spyder. Porsche brengt hier zelf verandeing in door wat informatie over hun aanstaande supercar vrij te geven. Het belangrijkste nieuws is dat de V8 aan boord een stukje groeit ten opzichte van de eerste berichtgeving.
Had Porsches hybride halo car eerst nog een 3,4 liter V8 aan boord, krijgt ‘ie nu 1.200 cc extra, waarmee de totale inhoud op 4,6 liter uitkomt. Wel is het blok nog steeds gebaseerd op de racemotor uit de RS Spyder.
Wat betekent dit voor de peekaa’s? In plaats van 500 worden dit er 550. Let wel, we hebben het dan alleen over wat de verbrandingsmotor er uit stoempt, want de ‘hybride’ badge verraadt al dat er wat hulp wordt ingeschakeld van onze grote vriend elektriciteit. In plaats van drie elektromotoren, voorziet het design nu in twee stuks, goed voor 230 pk. Let wel dit zijn allemaal nog voorlopige specs, want de auto komt pas over 2 jaar uit.
Het nieuws is afkomstig uit Porsches eigen Christophorus magazine, waar TeamSpeed een scan van online heeft staan. Overige nieuwtjes (in het Engels, want technotaal) behelsen:
“a central injector mounted directly adjacent to the spark plug, a central oil feed to the crankshaft, a variable-pressure composite oil pump and scavenge pump, forged lightweight pistons from a Formula 1 supplier, a very high compression ratio, and–a Porsche first–variable valve timing with intake and exhaust phase stepper motors.”
Niet dat u er nog een kunt kopen, want ze zijn al uitverkocht. Desalniettemin zijn we erg benieuwd wat Porsche uiteindelijk van de supercar maakt. Naar verluidt komt het drooggewicht niet boven de 1.675 kg uit. En dat is al erg netjes. Aan de andere kant wordt ons geduld wel weer op de proef gesteld, nu we wederom warm worden gemaakt voor een auto die pas in de (relatief) verre toekomst uitkomt. (via Motor Authority)
alcantara zegt
Hoe kan een auto al uitverkocht zijn als het concept niet eens getoond is laat staan dat de prijs van het uiteindelijke productiemodel bekend is?
dennisr zegt
@alcantara: rijke oliegravers die zich niet interesseren in de prijs enkel ik het ”hebbe hebbe hebbe”.. denk dat de meeste de zandbak in gaan..
Megakix zegt
@dennisr: en beursbengels op Wallstreet….vooruitlopend op hun standaard eindejaarsbonus van een paar ton…
rechercheur zegt
@alcantara:
In tegenstelling tot een auto zoals de Lexus LFA, kun je er bij Porsche van op aan dat je iets unieks en bijzonders koopt. Daarom zijn er altijd wel lieden te vinden die op voorhand intekenen op een 918, en die centen makkelijk kunnen missen.
norge zegt
@rechercheur:(In tegenstelling tot een auto zoals de Lexus LFA, kun je er bij Porsche van op aan dat je iets unieks en bijzonders koopt.) Lijkt me juist bij Porsche van niet met hun uitmelk politiek.Deze auto komt dan gegarandeerd in duizenden varianten tegen premium meerprijs natuurlijk.
Nv zegt
@norge: Ik betwijfel dat hij gaat uitgemolken worden, hij zit in de klasse van de CGT, de enigste klasse die porsche (nog) niet heeft uitgemolken.
super zegt
@norge:
ik ken een spelletje, het is ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is een trol.
speedlimit zegt
@parkeerwacht:
Jij weet nog steeds t verschil tussen n golf en golf plus niet eens…dus praat geen poep.
maseratiferrarilover zegt
@rechercheur: wat???? Een LFA is niet en uniek en iets ongelooflijk banaals als een Porshe dan wel??? Laat je hoofd eens nakijken man
gedwongenleaser zegt
@rechercheur: onderhand ben je zo diep gezonken dat ik best wel een beetje spijt met je begin te krijgen…
xdoctorx zegt
@rechercheur: Ga jij nou maar Angry birds op je Ipad spelen ipv nutteloze comments op Autoblog te plaatsen ;)
rechercheur zegt
gniffel gniffel, wat een aantal gefrustreerde mannetjes toch weer …..
audi18 zegt
@alcantara: dat vraag ik me ook af, hoe hebben de mensen die hem gekocht hebben dan gekocht?
dennisr zegt
@audi18: nog niet echt gekocht, gewoon getekend voor de toekomstige aankoop.. bij Porsche bekendmaken dat je hem gaat kopen.. je verkleden als een oliesjeik en zwaaien met geld is genoeg..
nicktexel zegt
@dennisr: als je deze kocht kreeg je er toch ook een speciale 911 turbo erbij?
dennisr zegt
@nicktexel: serieuze vraag ? :P ik heb geen flauw idee xD zou wel een extra reden zijn voor die sjeiks om hem te kopen.. leuk achtertuin speeltje erbij..
baqqie zegt
@nicktexel: die turbo staat ook in de eerste gallery, was geen cadeautje, meer een zoethoudertje voor de mensen die op de wachtlijst staan. Moeten ze nog wel voor betalen volgens mij
Renesis zegt
@nicktexel: Die krijg je er niet gratis bij hoor …
Je kon alvast een bestelling plaatsen voor de 918 Spyder voor 645.000 euro of $845.000 Als jij een bestelling had geplaatst voor de 918 dan mocht je ook zogenaamd de 911 Turbo S Edition 918 kopen voor $160.700 (coupe) $172.100 (cabrio)
De 918 Spyder is gelimiteerd tot juist … 918 stuks, de 911 Edition 918 is ook gelimiteerd tot jawel 918 stuks.
De 911 Edition 918 heeft gewoon dezelfde prijskaartje als de standaard 911 Turbo S.
En volgens Porsche heeft iedereen al zo’n “speciale” 911 op de oprit staan.
Renesis zegt
@Renesis: SURPRISE !!! http://www.autojunk.nl/2011/11/porsche-997-turbo-s-918-spyder-edition
In 2013/14 kunnen de 918 Spyder op Nederlands bodem treffen in de buurt van Amsterdam.
Productie start op 18 september 2013 en 645.000 euro is excl. BTW & BPM !!!
(aanvulling: de 911 Edition 918 was dus te koop vanaf 223.300 in Euro’s incl. BTW & BPM)
Michiel1 zegt
@alcantara: hoezo concept niet getoond: http://www.autoblog.nl/archive/2010/03/02/live-fotos-porsche-918-spyder-concept-video
Ontopic: zeer interessant project maar ik ben benieuwd of tegen de tijd dat deze auto uit komt het nog wel zo vooruitstrevend is….
dennisr zegt
Nog wel even wennen, zo’n wagen met Electro ondersteuning.. misschien zelfs wel jammer.. maar als het niet geluidloos word (vast niet) dan is het geen probleem natuurlijk..
ziet er wel mooi uit, interieur is ook niet verkeerd..
Hupke zegt
Een leuk om groene accenten te zien op iets sportiefs, altijd maar dat GTI rood begint op de duur ook te vervelen.
Het is een frisse verschijning maar ik wil hem toch eerst eens rond de ring zien gaan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Schitterende interieurtekeningen! Vind Porsche echt meesterlijke interieurs maken de laatste tijd, vanaf de Panamera eigenlijk…
dennisr zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: idd, de 991 heeft ook al zo’n prachtig interieur..
Hupke zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Ik vond vroeger de 964 ook wel een mooi interieur hebben, vooral de zetels.
De 993 en de 996,997 waren maar zwakke afkooksels daarvan.
audi18 zegt
Best vette bak, maar ik vind 1675 kilo nou niet echt licht? Waar zal get gecombineerde vermogen op uitkomen? 650 ofzo
Mich zegt
@audi18: Je moet niet vergeten dat er ook elektromotoren bij zitten he, zo’n v8 is al zwaar en elektromotoren ook. Een prius weegt al bijna 1400 kilo en die heeft nog maar een kleine viercilinder
Yeelen zegt
@Mich: Niet de elektromotor, maar vooral de accu’s zijn erg zwaar. Je hebt er veel van nodig om een deftige elektrische actieradius te hebben, en er is nog steeds geen wonderaccu uitgekomen om de lithium-ion accu’s te vervangen :)
speedlimit zegt
@Mich:
Pruis is ook n stuk veiliger dan die opgeblazen plastic fantastic kever ;)
silly zegt
Onwijssssss…….wat een wagen zeg !!!!
ronin1130 zegt
@rechercheur
Wat een onzin is het dat een Lexus LF-A niet exclusief of uniek zou zijn.
Deze Lexus wordt gebouwd op 500 exemplaren en deelt (voorlopig?) geen enkel onderdeel met een andere.
En een 911 wordt in 1 miljoen versies gemaakt…
Renesis zegt
@ronin1130: Rechercheur houdt alleen van Duitse bakken. Dat snap je toch wel … oh en heel stiekem ook KIA en Hyundai althans als ik Norge mag geloven :D.
RubenPriest zegt
@ronin1130: Hij vind het alleen maar leuk als je erop reageert. Gewoon overheen lezen.
koekjesmonster zegt
Heavy interieur!
reventon zegt
Hij is erg vet maar ik vindt het niet op een Porsche lijken
jordy14 zegt
Mooie auto maar ik denk dat je hem zo snel in het wild ziet, wat jammer is.
Lucb zegt
Klinkt al goed en dat kan denk ik alleen maar beter worden.
ronin1130 zegt
@Renesis @rubenpriest
kortzichtig persoon dus die rechercheur.
Het is toch niet omdat je van Duitse autos houdt dat je geen technologie van ergens anders mag/kan waarderen.
Ik hou ook van biefstuk maar dat wil niet zeggen dat ik het dagelijks eet :lol:
dennisr zegt
@ronin1130: maar een hekel hebben aan die merken of het niet kunnen waarderen van die merken is natuurlijk mogelijk.. misschien heb je wel een hekel aan al het andere eten en kan je niet wachten om weer biefstuk te eten.. xD
janklaassen zegt
Goed nieuws, op mijn geboortedatum nog wel. He he.
dennisr zegt
@philipzuidijk: van harte! mijn postduif komt het gebakje wel halen..
matthias zegt
Ik ken iemand die er een heeft besteld. De potentiële kopers worden van tijd tot tijd in de fabriek uitgenodigd en worden zo op de hoogte gehouden van de vooruitgang in het ontwerp. Voor zover die persoon mij wist te vertellen wordt het interieur nog gewijzigd, is de wagen al 20cm langer geworden en zijn de uitlaten op de motorkap geplaatst omdat die niet meer langs de zijkant mogen van de wetgeving (bij de Slr mocht dit blijkbaar nog wel…). Ze spreken zelf van tegen productiedatum uit te komen rond de 1000(!!!) pk. Exclusiviteit gegarandeerd!
xilver zegt
Zet maar bij op mijn verlanglijstje! Eindelijk nog eens een extreme Porsche (na de Carrera GT)!
The360box zegt
@xilver: Hè wat jammer nou, net verkocht…
lincoln zegt
rijdende computer .. leuk voor de playstation generatie ..
The360box zegt
@lincoln: Wat dacht je van de Ferrari’s van tegenwoordig, dat zijn rijdende terminals…
dennisr zegt
@lincoln: voor een keer wel leuk toch, of lijkt het je echt helemaal niks? natuurlijk, de echte beleving vind je eerder in je Lincoln.. maar ik (van die benoemde generatie) vind het toch wel leuk voor een keer, en het is gewoon een mooie wagen.. :)
lincoln zegt
@dennisr:
wat “beleving” betreft discrimineer ik niet ..
“beleving” kan je (als je een groot auto-hart hebt) overal uit trekken ..
en idd een schitterende kar ..
was meer een sneer naar de eeuwige vingerpointing GT-R bashers ..
Megakix zegt
@dennisr: :lol: … hoe krijg je dat icoontje daar amigo?
dennisr zegt
@Megakix: is gewoon een hyves emoticon, daar de afbeelding url van :P grootte veranderen in 45 ofzo, bij deze althans.. beetje in schatten wat goeie grootte is :P
The360box zegt
Dit ding stootte toch maar >100 g/km uit? Dus omdat er een V8 inligt die dik >300 g/km(aanneemaar) en zogenaamde elektromotoren die door de V8 worden aangedreven 0 g/km uitstootte wordt er een gemiddelde getrokken. Zou best kunnen alleen die V8 levert 75% van de Km en die elektrodingen kun je maar heel even gebruiken…
sir_smokalot zegt
@The360box: Geloof dat ze het over 70 gr/km hadden of zoiets. Dikke vette PR-bullshit natuurlijk, net zoals bij de i8 aanvankelijk. Ik let er al niet meer op..
The360box zegt
@sir_smokalot: Nee, maar wel doen alsof en maar zeggen van dat we zuinige motoren hebben not. Nee maar komt deze auto dan in die lage leaseklasses <14%?
norge zegt
Ziet er nog steeds goed uit dit ding.
meneersander zegt
In eerst instantie zou deze auto pas in 2015 komen, en in 2011(?) was hij al uitverkocht??
Larrs zegt
Jammer dat ze niet de V10 uit de Carrera GT gebruikt hebben.
Janken man, janken.
Megakix zegt
@Larrs: …het mooiste geluid dat een auto uitbraakt !!!
anakiet zegt
300 KG zwaarder dan een Carrera GT, geen huilende V10 en het design vind ik ook minder. Mocht ik het geld hebben zou ik voor een carrera gt gaan.
sir_smokalot zegt
Die de 918 vervolgens wel alle hoeken van het circuit laat zien… Zelfs tegen de GT2 RS moet ie het al afleggen :)
BananaMan zegt
Ga eens snel die rare velgen eraf halen!
Darahan zegt
@The360box Ik neem aan dat je <100g/kg bedoelt? Dit soort dingen zijn natuurlijk erg vertekenend, geen eigenaar van zo'n dikke 918 die het ook maar in zn hoofd haalt zo zuinig te rijden..
Ik vond het interieur juist tegenvallen, een fresh up van dat van een Carrera GT, met welke de orginele 918 concept erg veel onderdelen deelt. Ik hoop dat ze in de productie versie toch wel iets anders gaan doen..
love4sportcars zegt
4.6 V8? Je moet maat durven in deze tijden, ik hou daar wel van!
gedwongenleaser zegt
Ik kan niet wachten, wat een welkome afwisseling tov de reguliere uitmelkmodellen. Overigens zijn die reguliere auto’s erg goed maar toch al wel langer een tikkie te saai. Het werd wel weer tijd voor een CGT achtige knaller.
jrmpower24 zegt
ik kan niet wachten!!! ik wil hem graag in andere kleuren zien.
xdoctorx zegt
Wat een prachtige wagen, wel jammer dat er geen V10 meer inzit zoals bij de beste auto ooit, de Carrera GT.
syliaca zegt
Dat is geen slecht nieuws.
kaasboerin zegt
Mooi, morgen maar effe langs Leaseplan.
Megakix zegt
@kaasboerin: ..en je contract voor je Aygo verlengen ? ;-)
kickass zegt
Mooiste Porsche ooit en die middenconsole moeten ze echt zo houden.
hape zegt
Met een 3,4 ltr en 500pk was het litervermogen nog indrukwekkend. Een 4.6 met 550pk is ook niet slecht maar Ferrari laat zien dat het tegenwoordig niet meer onmogelijk is om er nog meer uit te peuren met een giga powerband en een geweldige sound.
Voor het geld wat ze er voor vragen had ik echt iets bijzonders verwacht, ook van de verbrandingsmotor.
mrvandelen zegt
Mooi interieur! En de auto natuurlijk ook.
urtarget1992 zegt
Zeer netjes, mijn favoriet met de cgt, porsche haal aub nog wat gewicht af:D
janklaassen zegt
@dennisr
Dankje heb hem nog niet langs zien komen, haha
dennisr zegt
@philipzuidijk: had hem ook eerst moet leren wat links en recht is.. toch bedankt dat je er op gelet hebt! zal morgen een nieuwe halen :)
ericc zegt
Vind 2013 het wel laat tov. McLaren en 458ita. Eerste leveringen 2014? Tegen dan krijgen de 2 andere modellen een upgrade en is de nieuwe Lambo Gallardo-opvolger daar!
Leuk voor de journalisten uiteraard.
urtarget1992 zegt
@ericc: Deze gaat concureren met de aventador en ferrari f70:) Er komt nog een model tussen de 911 turbo,Gt2 modellen en de 918.. persoonlijk hoop ik voor een nieuwe gt1 als tussenmodel.