En reken maar dat er een enorm bedrag betaald gaat worden voor misschien wel de beroemdste Porsche ooit.
Het gaat om de auto met chassisnummer 917-024, die tijdens een test op Le Mans de snelste tijd neerzette in handen van Brian Redman en Mike Hailwood. Hierna kwam de auto in het bezit van Jo Siffert. Deze Zwitserse coureur leende hem uit aan Solar Productions om te figureren in de welbekende klassieker van Steve McQueen. Het gaat dan ook om de 917 die in de film als eerste over de finish kwam.
De auto is gespoten in Gulf-livery, eigenlijk de enige juiste kleuren voor een icoon als dit. Onder de kap ligt een luchtgekoelde 12-cilinder boxermotor V12. Nadat de wagen 25 jaar uit de publiciteit verdween, dook hij plots op als barnfind en sindsdien is hij grondig gerestaureerd.
Gooding & Company brengt de 917 tijdens de Pebble Beach Auctions (16 en 17 augustus) onder de hamer. Wat de Porsche op de veiling gaat opleveren weten we uiteraard pas na het event, maar gezien alleen al de reparatiekosten van het blok moet het minimaal een paar miljoen worden.
Arnoud zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
awesome zegt
@Original_Arnoud: een knokploeg dus, in plaats van een boxer ;)
gash zegt
In het Porsche museum staan ook een aantal van dit soort monsters. Indrukwekkend! Ik moest er natuurlijk wat fotootjes van maken
[img]http://i62.tinypic.com/155ju35.jpg[/img]
[img]http://i60.tinypic.com/10ek7c1.jpg[/img]
gash zegt
Oepserdefloeps!
[img]http://i62.tinypic.com/2h82vra.jpg[/img]
larsyboy1997 zegt
@gash: dat ass!
bierbuik zegt
@gash: kwijl!!
toyotafortuner zegt
Erg sexy! Die exemplaren die @gash post ook hoor :)
awesome zegt
Dit zijn de Le Mans auto’s.
f*ck off met je diesel en Hybride!
papa zegt
Heeft dat ding nederlands kenteken? Want dan ben ik wel geïnteresseerd…
jasperjvr zegt
Onvoorstelbaar dat iemand zo’n wagen koopt om hem vervolgens te laten wegrotten in een schuur.
desjonnies zegt
“t is eigenlijk hel raar als je bedenkt dat de Porsches in Gulf livery – dit waren de kleuren van het team van John Wyer Automotive, nooit één keer Le Mans hebben gewonnen.
De eerste 917 die won was van een zeg maar schaduw fabrieks team van de Porsches zelf onder de naam van Salzburg racing. (de rode nummer 23 van @gash foto) -bedankt overigens-
John Wyer was hier trouwens terecht woest over, hij had met Gulf sponsoring het alleen recht van Porsche gekregen om als semi-fabrieks team te opereren.
Die andere beroemde livery is van Martini racing en ene Jonkheer die ons alle bekend hoort te zijn als echte petrolhead, ene Gijs van Lennep die Le Mans won met een Martini 917 KH (kurzheck)
desjonnies zegt
Oh, en Jo Siffert, die is helaas tragisch verongelukt, maar tijdens zijn begrafenis in Freiburg (Zwitserland) werd zijn kist vervoerd op een 917.
En er waren duizenden belangstellenden.
StijnB zegt
@desjonnies:
Ik dacht niet op een 917, maar wel dat ‘zijn’ 917 voorop reed in de rouwstoet met een zwarte rouwband rond. Siffert had trouwens ook een Porsche dealership naast zijn racecarrière…
Bizar dat de twee grootmeesters van Gulf, Siffert en Rodriguez beide het leven lieten in onbelangrijke wedstrijden aan het einde van de carrière van de 917 in Europa. Zo’n gekke zaken uitgehaald met die 917’s en dan zo (in het geval van Rodriguez zelfs in een concurrerende 512) aan je einde komen… Helden zijn het!
Gulf slaagde er inderdaad niet in om Le Mans te winnen met de 917. Maar toegegeven ze hadden ook maar twee jaar de tijd (’70 en ’71) voor de 5-literklasse werd opgeheven. Voor de rest wonnen ze wel quasi alle langeafstandraces op vaak indrukwekkende wijze. Wat te denken van Pedro Rodriguez die in ’71 de 1000 kilometer van Spa won in 4u1min, bijna 250 kilometer per uur gemiddeld! Of die regenrace op Brands,…
desjonnies zegt
@StijnB:
We hebben kennelijk dezelfde favoriete rijders, waaronder Pedro Rodriguez.
en de 1000 kilometer van Brands Hatch vind ik één van de meest imponerende overwinningen ooit van een coureur.
StijnB zegt
@desjonnies:
Inderdaad! Begrijp me niet verkeerd, andere rijders (van ancien Hans Herman tot toenmalig jonkie Derek Bell) deden het ook subliem. Maar voornamelijk Rodriquez leek wel geboren om een 917 te besturen, hij kon altijd dat tikje meer achter het stuur van dit icoon…
StijnB zegt
@desjonnies:
De rouwstoet:
https://photos.stuttcars.info/upload/2014/02/05/1971-siffert-funeral.jpg
gash zegt
Overigens is het geluid van die machtige 12-cilinders is ook niet verkeerd.
http://www.youtube.com/watch?v=mjsnNokeKMw
bozothenutter zegt
bijna goed, tis idd geen boxer, maar zeker ook geen V12 (hoewel hij wel diezelfde ontstekingsvolgorde heeft)
Het is gewoon een vlakke 12
sir_smokalot zegt
Hoe werkt dat dan? Zodra de blokhoek 180 graden is, is het geen V meer? Denk dat t voor het gemak beste wel zo kan heten.
baasbas zegt
@sir_smokalot: Lijkt mij niet, een V slaat natuurlijk op de blokhoek. Dus dit is een _12, maar underscore12 spreekt zo lastig uit, daarom flat12. Ferrari bijvoorbeeld had daar geen zin in en noemde zijn model Berlinetta Boxer (512) terwijl daar ook geen boxer in ligt maar een _12
KUYL zegt
@baasbas: Ontstekingsvolgorde geeft niet aan of het een V, 180 graden V of platte 12 is. De ontstekingsvolgorde is een gevolg van de kruktappen positie en ja de ontstekingsvolgorde kan ook verschillen per krukas configuratie.
917 is wel degelijk een boxer. Alle kruktappen zitten namelijk tegenover elkaar. sommige sets zijn onderling wel verdraaid maar er zijn 6 sets van 2 kruktappen die onderling op 180 graden van elkaar staan, niet te verwarren met 180 graden blokhoek.
Maar wat Baasbas zegt klopt ook niet helemaal. V slaat idd op de blokhoek. Maar toch kun je een 180 graden, dus platte, V12 hebben. Zoals een 512bb, testarossa. Dit omdat de krukas dezelfde opbouw heeft (kruktappen verdeeld over 90 graden) zoals bij de normale 60 graden blokhoek V12. Ferrari noemt deze zelf ook gewoon 180 graden V12.
baasbas zegt
@KUYL: Sorry, maar 180° blokhoek ≠ V. Ferrari kan hoog en laag springen, 180° V12 is onzin. Het is gewoon een flat12 hoe hard ze ook roeptoeteren in Italië
Hupke zegt
@baasbas:
Wel in de vakliteratuur spreekt men toch van 180° V-motoren aangezien de tegenoverstaande pistons op dezelfde kruktap zitten. Bij boxermotoren heeft iedere piston zijn eigen kruktap.
Noem ze flat12 zoveel je wil maar zowel je mechanieker als de ontwerpende ingenieurs hebben het over een 180° V12.
baasbas zegt
@Hupke: Je hebt gelijk. Bij deze wil ik dan ook graag van de gelegenheid gebruik maken om bezwaar tegen deze misleidende naamgeving aan te tekenen. Ik verwacht dat logica dit dispuut in mijn voordeel zal beslechten en dat vanaf heden de term 180° V12 niet meer gebruikt zal worden.
;-)
baasbas zegt
@KUYL: Trouwens, het blok van de 917 is géén boxer. Ik kan alleen geen duidelijke animatie voor je vinden
KUYL zegt
@baasbas: Je hebt gelijk, was even in de war met replica 917 motoren waar ze 2 911 boxer motoren aan elkaar plakken. Voor de 917 hebben ze idd gewoon V12 krukas gebruikt. Had even zitten kloten met mijn tekst.
KUYL zegt
@sir_smokalot: Hier misschien iets om te plaatsen omdat veel mensen deze vragen stellen op autoblog of verkeerde informatie plaatsen:
http://www.autozine.org/technical_school/engine/smooth1.htm
t/m
http://www.autozine.org/technical_school/engine/smooth5.htm
Eerder kon je makkelijk doorklikken maar kan helaas niet meer.
Maar hier staat heel simpel en duidelijk hoe en waarom bepaalde krukasprincipes zo zijn.
autoblogger zegt
@KUYL @Hupke @baasbas @bozothenutter : we zijn er even ingedoken;)
http://www.autoblog.nl/nieuws/het-verschil-tussen-een-boxermotor-en-een-platte-v12-68180
telewiza zegt
Ik vond Das Rosa Schwein in ieder geval de meest memorabele..
http://www.kfz-tech.de/Hersteller/Porsche/Porsche917RosaSchwein1971.htm