![Porsche 911 996.2 BBS CH-R](https://www.autoblog.nl/files/2021/09/Porsche-911-996-BBS-CH-R-2-1600x1066.jpg)
Regelmatig breng ik jullie op de hoogte van het wel en wee van de Porsche 911. De 996.2 bevalt nog meer dan prima, hoewel die niet helemaal ongeschonden de strijd uit kwam.
De eerste helft van 2021 rolden er 8.000 km onder de wielen van de Porsche door. De hoogste tijd voor een update in de Autoblog Garage van de Porsche 996 van Wouter. Een veel gestelde vraag is of ik dagelijks in de 911 rijd. Het antwoord daarop is wat complex: regelmatig zijn er test-auto’s, soms duurtesters en op de oprit prijken een 535i Touring en nog een halve BMW 130i. Maar in principe is de Porsche 911 mijn primaire auto, hij staat dus niet te verstoffen onder een doekje.
![Porsche 911 996.2 interieur](https://www.autoblog.nl/files/2021/09/Porsche-911-996-BBS-CH-R-37-918x612.jpg)
Het kilometrage kan nog wel eens wisselen per maand, maar er is een compliment wat ik de 996 kan geven. Regelmatig pak ik hem. Natuurlijk voor de leuke ritten, maar als dagelijkse auto doet een 911 het eigenlijk ook erg goed. De upgrade van het navigatiesysteem helpt daar overigens echt bij, de oude Porsche navigatie verving ik door het Porsche Classic Communication Management Plus.
Nieuw rubber en BBS CH-R velgen
De grootste verandering zou je mogen opvallen op de foto’s. De turbo-look velgen hebben (voor de zomer) het veld moeten ruimen voor BBS CH-R lichtmetalo’s. Ik wilde persé (ook) een ander setje velgen voor de 911, maar de uiteindelijke keuze was nog best lastig. Houd je OEM en kies je voor velgen die origineel op de 996 zijn geleverd? Of wordt het juist heel iets anders. Voor een purist is dit een makkelijke vraag, maar ja, ik ben geen purist.
18 of 19 inch onder de Porsche 996 Carrera
We doen regelmatig acties met Goodyear en die hebben voor de 992 natuurlijk fraai rubber met N-codering. Of het geen goed idee was dat mijn 911 op dat rubber gezet zou worden. Er is zelfs nog keuze tussen hypersportieve semi-slicks? R of de “reguliere” Eagle F1 banden. Voor een dagelijkse auto zijn de Eagle Supersport R banden wellicht een tandje heftig, maar het leek me ook wel gaaf om er in de zomer mee rond te rijden.
Totdat ik me eens goed verdiepte in de bandenmaten. Af fabriek is de Porsche 996 op 17”en 18” uitgeleverd, wat de keuze in banden sowieso redelijk beperkt. Een upgrade naar 19” verruimt de mogelijkheden, maar ja zo heeft Porsche die auto niet ontwikkeld he. Je ziet de puristen al hoofd schuddend weglopen – dit kan natuurlijk echt niet.
![Porsche 911 996.2 BBS CH-R](https://www.autoblog.nl/files/2021/09/Porsche-911-996-BBS-CH-R-30-918x612.jpg)
Bij Goodyear vonden ze het wel een bijzonder goed idee, maar dat komt omdat ze daar geen 18” rubber in de correcte maten hebben. In 19 en 20” hebben ze wel de goede maten, maar ook rubber wat helemaal niet zo lekker gaat passen. De super sport band Goodyear Eagle F1 Supersport R hebben ze wel in de maat 305/30 ZR19. Op zich maar 20 millimeter breder dan de 285 die standaard wordt gemonteerd, dus qua breedte zou het kunnen passen. De rolomtrek is dan wel weer een ander verhaal. Je weet wel Pi-kwadraat maal de straal + de hoogte van de band. Het cijfer 30 geeft aan wat de verhouding tussen de bandbreedte en bandhoogte is.
Met al die cijfers in de hand kan je de rolomtrek uitrekenen. En om een lang verhaal kort te maken: met 305/30/19 zou de rolomtrek ruim 10% groter worden. Dat is véél te véél en dus was die bandenmaat geen optie. Het moest 285 worden dus werden het Goodyear Eagle F1 Supersport banden. Dat is overigens voor de achterbanden. Het motorblok van de 911 ligt echt op de achteras, dus die bandenmaat is een stuk forser dan voor. Op de vooras is het rubber 6 cm (!) smaller, met recht een breedset dus.
![Porsche 911 996.2 BBS CH-R](https://www.autoblog.nl/files/2021/09/Porsche-911-996-BBS-CH-R-22-1600x1066.jpg)
Wat een verschil
Dit resultaat was overigens erg goed te voorspellen: het wintersetje (achter 265/35/18) is smaller, met hogere wangen en met veel soepeler rubber. Voor de winter echt heel fijn, maar voor de zomer echt helemaal niet. Natuurlijk stuurt de 996 op de zomerbanden een stuk strakker dan op de winterbanden. Echter vergeleken met de (vijf jaar) oude zomerbanden die eraf kwamen is dit ook echt een grote verbetering.
De Goodyear Eagle F1 Supersport hebben een veel fijner stuurgevoel. De overgang grip-slip is ook minder abrupt, dan bij het oude rubber. Dat zijn juist de zaken die ik wel waardeer, zo kan je wat veiliger de grenzen op zoeken.
![](https://www.autoblog.nl/files/2021/09/Porsche-911-996-BBS-CH-R-27-1600x1066.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2021/09/Porsche-911-996-BBS-CH-R-43-1600x1066.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2021/09/Porsche-911-996-BBS-CH-R-44-1600x1066.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2021/09/Porsche-911-996-BBS-CH-R-3-1600x1066.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2021/09/Porsche-911-996-BBS-CH-R-6-1600x1066.jpg)
Lekkere stance zo
Een klein beetje verlaagd en een maatje grotere velgen hebben de Porsche 996 getransformeerd. Ik ben er blij mee, maar er waren ook wat brompotten die het maar niets vonden. Het kan me niet echt veel schelen, maar ben wel benieuwd: wat vinden jullie?
Porsche 996 BBS CH-R
Op jacht naar de 300
Tijdens een weekendje Maastricht met wat Porsche vrienden, doken we ook nog even de autobahn op. Zaterdagmiddag is niet het ideale tijdstip, maar we konden toch de 991.2, Cayman S en 996 even goed de sporen geven. Ondanks de op de rollenbank missende paardjes viel het mij niet tegen. Het was absoluut te druk om minutenlang volgas te rijden, er rijdt al snel een slomo met 190 of iets dergelijks op de linkerbaan. Toch wist ik een respectabele 292 op de klok te zetten. De koek was nog niet helemaal op en daarmee lijkt mijn 996 zijn opgegeven top van 285 km/u nog wel te halen.
Dankzij het K&N luchtfilter zijn er tien extra paardenkrachten bovenin, belangrijk voor de laatste streepjes erbij op de snelheidsmeter. De verlaging helpt de stroomlijn overigens ook. Het is niet voor niets dat de Polo BlueMotion wat dichterbij het asfalt lag: minder luchtweerstand. Daar was het belangrijk voor de laatste grammen CO2, voor mij wordt het van belang om de magische drie op de teller te krijgen.
Krasjes en butsen
Ooit was mijn Porsche 911 fabrieksnieuw. Dat was omstreeks 2003. Later kreeg mijn mooie 996 de ultieme poetsbeurt, transformatie, restauratie of wat je het ook wil noemen. Rick van Stippent maakte hem in ieder geval weer erg mooi glimmend waar dat moest en ook weer mat waar dat nodig was. We zijn inmiddels een dik jaar verder en het is de 996 soms aan te zien dat die veel wordt gebruikt. Meest storend zijn de buts op voorklep: vermoedelijke dader is een steen op de snelweg, maar ik heb het niet gemerkt.
![Buts voorklep Porsche 911 996.2 Wouter](https://www.autoblog.nl/files/2021/09/Porsche-911-996-BBS-CH-R-36-918x612.jpg)
De dubbele kras op de C-stijl – dader ook al onbekend.
![Kras C-stijl Porsche 911 996.2 Wouter](https://www.autoblog.nl/files/2021/09/Porsche-911-996-BBS-CH-R-32-918x612.jpg)
Iemand nog tips hoe dit elegant op te lossen? De carbon motorkap leek me wat rigoreus, hoewel de foute Wouter het ook wel weer leuk vindt. En misschien moet er ook een carport komen, dan staat de Porsche wat meer droog in de winter.
Met dank Michael de Groot van Premiotuning voor de gezelligheid, koffie, het velgenadvies en montage!
Dank aan KSC Import voor het mooie prijsje van de velgen!
En Goodyear: nee 305 had niet gepast.
Die velgen hier onder: erg dik. De velgen maken de auto. In dit geval maakt het de auto moderner ofzo.
Wat je echt niet had moeten doen: verlagen. Een porsche is al laag. Nu lijkt hij (hoewel minimaal, want minimaal verlaagd) ingezakt omdat de wielkasten niet meer mooi parallel lopen aan de bandomtrek.
Er staat in artikel nog steeds niet duidelijk welke inch velgen er nu onder liggen…..
De buts in de voorklep is inderdaad een nare, zal niet eenvoudig zijn om die klep zonder plamuur weer strak te krijgen. Vwb de C-stijl : misschien even bij van Stippent langsrijden voor advies.
Qua velgen : da’s een lastige. Ik vind de turbolook velgen beter staan. Maar begrijp, dat je een tweede set in een afwijkend design neemt, zou ik ook doen. Het vergroot de variatie in uiterlijk van de oto.
“Het kan me niet echt veel schelen, maar ben wel benieuwd: wat vinden jullie?”
Wel benieuwd en een poll.. Volgens mij vind je het juist belangrijk wat anderen van de velgen vinden..
@punicaoase: ik vind ze echt niet mooi sorry.. bij een Porsche horen Porsche velgen.. dat veranderen maakt het in mijn ogen ‘goedkoper’.. Alsof er minder goed voor gezorgd is.. Eentje die je moet skippen als je naar een goed exemplaar zoekt.. net zoals met goedkope banden.. Sorry ;-)
Verlagen verpest de ideale verhouding van de 911… de 911 is van zichzelf al perfect.
Mooie velgen, al hebben originele MK1 GT3 velgen wel mijn voorkeur. In mijn optiek de beste velg voor de 996.
Qua aftermarket velgen heb je wel een hele goede keuze gemaakt :)
De auto is mooi en de velgen zijn mooi maar de combinatie vind ik niks. Wat mij betreft gaat er niks boven originele wielen en gewoon zilvergrijs. Maar geniet er van Wouter!
Ik vind de velgen net wat te modern voor de auto, waardoor het niet helemaal staat (maar lelijk is het niet). Je kan denk ik twee kanten op: carbon kofferklep, carbon spoiler en wat carbon skirts of zo, om het geheel lekker fout te moderniseren (en wat contrast in het grijze geheel te brengen). Of auto laten spuiten/wrappen in een mooie “classic” kleur (non-metalic pasteltint oid), om het contrast tussen oude auto en nieuwenvelgen juist te vergroten.
Schitterende velgen. Maar onder een 996? Dat is al niet moeders mooiste Porsche en die zou je daarom juist zo origineel als mogelijk moeten houden. Nu gaat het met aftermarker-onderdelen in de verkeerde maat al heel snel richting Transferium-look.
Ik kan me voorstellen dat de keuze voor andere wielen onder een 911 heel erg lastig is. Op zich snap ik deze keuze wel en vind ik het ook best wel geslaagd. Aan de andere kant zijn de wielen ook wel behoorlijk groot. Het is nu toch een beetje klein duimpje en de zevenmijlslaarzen.
Smakeloos, oogt behoorlijk pauper.
“We doen regelmatig acties met Goodyear en die hebben voor de 992 natuurlijk fraai rubber met N-codering. Of het geen goed idee was dat mijn 911 op dat rubber gezet zou worden.”
M.a.w. we hebben een setje banden gescoord.
Niks mis mee, handig gebruik maken van de omstandigheden. De bandenboer een mooi stukje exposure en Wouter een paar fijne bandjes voor wènâgh 🙂
Deftig. Maar persoonlijk was ik voor 19 inch Lobster wielen van de 997 gegaan.
@dutchdriftking: die zijn ook heel gaaf maar alleen onder een 997. Bij een 996 geen gezicht.
Erg fraai @wouter! Normaal ben ik van orgineel maar deze staan gewoon supervet! Geniet van je Porsche net als ik! Grt. Charles.👍
Heb jij een Porsche Charles? Dat je daar nooit eens iets over zegt hier vind ik frappant. Zou ik wel doen.
Oh ja, ik heb ook een Porsche. meld ik gewoon even! ;-)
@ nicolasr, dank je! Jij ook veel plezier met je Porsche! 😉👍 Altijd fijn om gelijkgestemden te ontmoeten! 😉👍
Edit: @nicolasr…
@nicolasr: haha, mooi!
Altijd een lastige vraag; OEM of after market.
Deze BBS’en ook overwogen voor een Tesla Model S, maar toch besloten om OEM te gaan.
Staat helemaal niet verkeerd dit! Maar een paar keer niet gewassen en paar butsen er bij en meteen een risico dat het pauper staat. Imho.
Vind het mooie foto’s, maar geen een waar je de zijkant in goed licht hebt staan…
Onverwachts vind ik het wel gaaf staan. De 996 is nu een soort tussenfase: niet klassiek genoeg en net te oud. Dan kunnen dit soort modificaties juist goed uitpakken.
Niet mooi, vind ze te dun voor het stevige uiterlijk van de auto. Daarnaast doen ze me teveel denken aan de BMW 163M e46 velgen.
Op de app werkt het stemmen niet :-( Voor wat het waard is: ik vind de velgen erg mooi! Leuk dat je ons op de hoogte houdt over je 911. Is toch voor veel van ons een droom auto die je eigenlijk één keertje in je leven wilt bezitten, maar waarvoor altijd wel een (financiële of praktische) reden te bedenken is om het toch maar niet te doen…
Niks mis mee, van mij mag hij nog lager 👌
Je wist een respectabele 292 op de teller te zetten, maar denkt dat de auto 285 wel haalt. Typfoutje of is dit humor die aan mij voorbij gaat?
@hehe
.
Tellerafwijking…
Die 300km/u gaat ie nooit halen ook niet door het K&N filter (-;
Kilometertellers van oto’s zijn altijd wat optimistisch. De 292 km/u is wat op de teller van de Porsche verscheen, de 285 is de beoogde/gehoopte (wérkelijke) snelheid gemeten met een gps.
Ik ben niet van een aftermarket look dmv verlaging en monteren van geen originele velgen, maar als jij er blij mee bent, heb je het goed gedaan, het is tenslotte jouw auto!
Écht om chagrijnig van te worden, zo’n buts en zo’n kras. Dat vind ik écht superbalen! Ik zou daar mijn geld op zetten en dat wel laten herstellen.
Ben zelf niet zo gecharmeerd van dit soort velgen. De velgen hebben het karakter van karrewielen en geven de wagen een naar mijn gevoel lomp uiterlijk.
Het is wel de trend van nu, dat dan weer wel natuurlijk. Enorme velgen met een superdun randje rubber. Ik ben misschien een ouwe l#l aan het worden en vraag me dan ook vooral af: waarom? De rit wordt er veel minder comfortabel van en sportief? Welnee, er is geen profcoureur die er over peinst met dit soort wielen en banden het circuit op te gaan…..
Mooie velgen, veel beter dan die dunne saaie velgjes.
Owhja, effe nog zeikerig doen: rolomtrek is 2 x PI x R, oppervlak van een cirkel is pi x r x r (of: Pi maal r-kwadraat)
Sorry, open doel en zo … het was weer eens sterker dan mij….
@frank2b: sterker dan ik
@hatseflats: mijn deelneming!
@frank2b: 😂😂😂
Ik vind het een uitstekende vooruitgang. Er zijn maar weinig OEM 996 velgen die ik mooi vind (MK1 GAt3 uitgezonderd, ook al eerder hier aangehaald); deze BBS staat m erg goed.
.
Verder eens met @frank2b : ik zou dr elke ochtend de ziekte van hebben als ik naar m’n auto loop en gelijk aanpakken. Maar goed, wie ben ik ;-)
Velgen staan perfect. Ik zou aan de zijkant van de Porsche iets van een zwart accent doen, staat nu iets te braaf het geheel. V.w.b. die krassen, helaas zijn er altijd van die kneuzen die jaloers zijn op jou hobby, leuk verhaaltje heb ik nog voor de lezers. Mijn buurman had destijds een prachtige klassieker en bijna altijd staat deze binnen, maar een keer mocht zijn auto buiten op de oprit overnachten en prompt de andere morgen was de spiegel er letterlijk afgetrapt, niet alleen de spiegel defect, ook op de plek waar deze zat op het portier was wat beschadigd, na 3 weken was het gerepareerd, maar mijn buurman toch nog een keer de auto een nachtje buiten gezet en ook hij bleef “waken” bij zijn auto. Rond 01:00 uur kwam het ettertje aanlopen en jawel, een trap tegen dezelfde spiegel, mijn buurman woest en hij trapte het ettertje tegen de grond. Wat denk je, het ettertje heeft aangifte gedaan van mishandeling en mijn buurman mocht mee naar het bureau. Weliswaar moest het ettertje de schade betalen, maar van de eerste keer wist hij natuurlijk niets. Gelukkig weten veel mensen wie het ettertje nu nog is en hij schrikt nog steeds als hij mijn buurman tegenkomt, haha, net goed.
Die krassen moet je eens wat water opgooien, verdwijnen ze dan, dan is alleen de blanke lak beschadigd en kun je ze wegpolijsten. Verdwijnen ze niet dan zijn ze door de blanke lak gegaan en tja dat betekent toch wel spotrepair……ook niet het einde van de wereld.
Het is een keuze …
Omtrek van een circel is 2Pir. De oppervlak van een circel is Pi r kwadraat
Mooie velgen, maar onder een 996 zou ik bijvoorbeeld deze gezet hebben
https://www.pinterest.com/pin/345721708869476604/?amp_client_id=LowynSXzAkvtOYAXn7-Mth4lIcbIue2RAtKvDYLlY1Qw3H2A52AyumMYSN7qVKKj&mweb_unauth_id=053858fd140b4d77864f1b50a05504f1&simplified=true&_url=https%3A%2F%2Fwww.pinterest.com%2Famp%2Fpin%2F345721708869476604%2F
Velgen zijn een beetje safe gekozen maar staan wel lekker
Die eagle f1 supersport banden heb ik ook onder mijn e82, vind ze echt top
Mooie echt duitse, ikonische velgen die heel goed onder deze auto passen! En donkergrijze velgen op een zilveren auto staat veel beter dan zilveren velgen vind ik..
Ik snap de keuze voor deze velgen en de maat wel. Het ziet er ergens wel perfect uit. En toch zou ik voor de set gaan die er al onder zit, net iets stijlvoller. Datzelfde heb ik sterk bij de e46 coupe, waar 18 en 19 heel mooi onder staan. En toch vind ik 17 net wat chiquer. Maar, nooit iemands auto afzeiken. Immers ieder z’n smaak, en er zit geen goedkope rommel op!:)
Ik sta allereerst versteld van de interieur foto. Oogt als een klassieker in wording. Stiekem best fraai en roept al wat nostalgische gevoelens op.
Persoonlijk vind ik dit model 911 niet het fraaiste design. De velgen zijn erg fraai maar deel de mening van het kamp “niet op deze 911 / te modern en liever originele Porsche velgen”.
Probeer anders de velgen van de Porsche Boxster 25 jaar editie :)
Ik vind de velgen erg dik staan onder je 911, maar het gaat er natuurlijk om wat jij zelf er van vind. Schijt aan de puristen en mensen die het niet mooi vinden, het is jou auto!
Mijn persoonlijke en niet ter zake doende mening is dat ik op oudere auto’s kleinere velgen met dikker rubber mooier vind dan grote velgen met dun rubber. Ik ben zeker geen purist, maar hou wel van styling die bij een auto past.
Vind het prachtige velgen, alleen niet onder 996. Je 996 is tijdloos als de combinatie van velg en auto bij elkaar past. Zeker als de jaren gaan tellen, lekker pernod-correct velgen nemen. Maar dat is mijn voorkeur, en het is jouw auto, en jouw voorkeur telt.
Uit nieuwsgierigheid, zie glimmende stoelen en een glimmend stuur, hoe lang blijft “fabriekskieuw”, “fabriekskieuw”?