Vroeger, toen benzine nog goedkoop was en de gulden nog van hout, toen waren er maar een paar merken die sportwagens bouwden. Tegenwoordig kan iedere boer in een schuur in Engeland (of Zeewolde) zijn jongensdroom bouwen. Maar toen ieder jongetje nog posters aan de muur had hangen van een F40 en een Countach waren er weinig merken die sportwagens maakten. Eigenlijk waren er drie grote merken die iedere jongen van de klas kende. Ferrari. Lamborghini. Porsche. Van die laatste was de ultieme wagen destijds natuurlijk de 959, een beest van een machine en als je die tegenwoordig in je bezit hebt zou ik er maar zuinig op zijn, ze zijn een vermogen waard. Echter, dé Porsche was (en is) natuurlijk de 911. Of in ieder geval dat wat de 911 genoemd werd, want ook de huidige 997 word nog 911 genoemd in de volksmond. Een mooie auto? Een platgeslagen Kever? Geweldig om te rijden? Levensgevaarlijk? Er zijn weinig auto’s waarover zoveel uiteenlopende meningen zijn als over de Porsche 911. En eigenlijk is dat heel logisch.
Toen in 1963 de 911 (eigenlijk wilden ze hem 901 noemen, maar dat mocht niet van Peugeot) werd geïntroduceerd in Frankfurt had deze auto eigenlijk dezelfde lijn als dat de 997 nu nog steeds heeft. De motor zat tussen de achterwielen, de koplampen waren rond en er is dus eigenlijk niets veranderd. Hoewel, de koplampen zijn natuurlijk “weer rond” want op het voorlaatste model, de 996 zaten een soort spiegeleieren. Natuurlijk, er was een moment dat men ook in Stuttgart besefte dat sportwagens toch echt wel vloeistof gekoeld moesten worden en qua veiligheid en opties is men ook redelijk bij tegenwoordig. Maar de in vele ogen foute configuratie van het motorblok tussen de achterwielen is altijd gebleven. Is dat dan hardnekkig je fouten volhouden of is dat het perfectioneren van een legendarisch design? Natuurlijk, de huidige generatie is in de versnellingen vooruit véél beter handelbaar dan de eerste generaties, maar ook de huidige modellen staan erom bekend dat ze, eenmaal óver het randje, niet meer te houden zijn. Jeremy Clarkson zette er nog één in de muur bij Klaas Zwart op het circuit. Diezelfde Clarkson betichtte Porsche er overigens ook al eens van dat ze een luie designafdeling hebben. De nieuwe 911 zou precies lijken op alle eerdere modellen. Maar zelfs Clarkson heeft in zijn programma moeten erkennen dat de 911 een hele goede auto is, terwijl hij toch meermalen heeft verklaard de auto te haten. Hij heeft er zelfs één gesloopt, puur en alleen voor zijn eigen genoegdoening.
Critici roepen al jaren dat de 911 een achterhaalde auto is. Maar is dat ook zo? Het silhouet van een 911 is onmiskenbaar. De 911 is sinds jaar en dag bijvoorbeeld succesvol in de racerij. Daarnaast verkoopt elke serie als een dolle. Porsche is één van de rijkste autofabrikanten en kocht onlangs een meerderheid in Volkswagen. Voer genoeg dus om de critici de mond te snoeren, zou je denken. Feit blijft dat men bij Porsche al 45 jaar op hetzelfde format teert. Maar is de auto nu uitgemolken of gewoon een uitstekend doorontwikkeld design? Ik ga voor het laatste. Ik vind het ongelooflijk knap van Porsche dat ze een auto die in de basis “fout” is zo goed hebben doorontwikkeld. Zo succesvol en tegelijkertijd zo eigenzinnig zijn, ik vind het een prestatie van formaat. En waarom zou je een verkooptopper uit productie nemen? Nee, een Porsche is niet de meest originele, gewaagde keus als je een sportwagen koopt. Maar sommige mensen zijn ook helemaal niet op zoek naar een originele, gewaagde sportwagen. Die willen gewoon een 911. Of, in mijn geval, een 911 Carrera RS uit de zeventiger jaren.
Er gaan geruchten over een opvolger van de huidige 911 serie. Dit model schijnt de huidige 911 serie te gaan vervangen in 2011 en de aanstaande facelift zou dan ook wel eens de laatste kunnen zijn. Ik ben benieuwd of ze bij deze geheel nieuw ontwikkelde auto weer de motor achterin plaatsen. Het schijnt van wel…
Maurice zegt
Ondanks dat ik twintig jaar later ben geboren dan de introductie van het eerste model 911, heb ik het altijd al een mooie auto gevonden. In mijn ogen is het een tijdloos model wat zo nog een aantal jaren mee kan gaan. Het is afwachten wat ze met het nieuwe model gaan doen, maar ik verwacht dat ook dit wel een prachtauto wordt.
Nog een leuke toevoeging voor deze column: http://dasti.wz.cz/gallery/Porsche911CompleteEvolution.jpg
De evolutie van de Porsche 911 in één wallpaper. :)
Brian zegt
Het zijn gewoon goede en degelijke auto’s, mede daarom worden ze ook zo goed verkocht lijkt mij. En dan over uitmelken beginnen..tsja
jasperbos zegt
het is gewoon een auto die zo vaak verbeterd wordt totdat hij perfectie heeft bereikt, maar tegen de tijd dat hij dat heeft bereikt ben ik hem al zat…
Mars zegt
@Casper ik deel je favo, RS uit ’74… Heerlijk.
Racer X zegt
Ik houd van de 911 in hart en nieren en ik hoop dat ik ooit zo’n auto kan bezitten. Het geluid, de ervaring… Ik word dol als ik een Porsche zie rijden (dat gedrocht van een Cayenne uitgezonderd). De enige modellen in de 911 range die ik minder mooi vind zijn de 935 en 996. Inderdaad, zonder die kenmerkende ronde koplampen…
Vergeet niet dat Porsche naast de 911 tal van hyperpotente auto’s heeft gebouwd, denk aan inderdaad de 959 en de Carrera GT.
clijde zegt
Een succes van het model 911 zal mij nooit vervelen.
TomTom zegt
Het lijkt me sterk dat Porsche de 911-serie in 2011 echt helemaal aan de kant gaan zetten, de auto lijkt me nog veel te populair.
Ik heb zelf een tijdje een 996 Turbo gereden, deze verkocht en daarna een 997 GT3 RS besteld. Maar omdat ik toch eens iets anders wilde, heb ik de RS (met winst) verkocht en een Aston Martin V8 Vantage aangeschaft. Niet zo goed, niet zo betrouwbaar, maar veel mooier en dat geluidje is onweerstaanbaar!
Brian zegt
@ TomTom
Allemaal goede keuzes, ik wou dat ik het kon, misschien later nog want ik ben nog jong =)
996 vind ik niet zo denderend, maar een Turbo is een uitzondering, een 997 GT3RS lijkt mij ook dolle pret =D
En uiteraard, een V8 Vantage is ook gewoon spectaculair, dat geluid…Wow!
Ik zag er laatst een in België rijden, echt bizar gewoon!
Een vriend van mn pa zat ook te twijfelen tussen een 997S en een V8 Vantage, toch voor de 997S gegaan, maar V8 Vantage is ook geen keuze
Brian zegt
* ‘maar V8 Vantage is ook geen slechte keuze’
verbetering, excuses
Jantje zegt
Het succes is ze gegund naar mijn mening: Ze maken betrouwbare auto’s die veel wedstrijden winnen ( in de historie van Porsche 28.000 wedstrijden gewonnen ). Kijk naar het commentaar van Verstappen: “je neemt de auto uit de doos en binnen een paar ronden zit je op snelle constante tijden”. Ze doen 7 miljard per jaar omzetten, met 4 miljard winst ( ook dankzij het belang in Volkswagen ) Dan is de voorzitter van de raad van bestuur, Wendelin Wiedeking, elke cent van de 60 miljoen die hij vorig jaar verdiende waard.
rj zegt
gwoon top…het is een legende in feite
FrankW zegt
”Toen in 1963 de 911 (eigenlijk wouden ze hem 901 noemen, maar dat mocht niet van Peugeot)”
Grote groene wouden?
–edit: dank u, is gefixt!–
Barbara zegt
Porsche is voor mij het mooiste en technisch beste automerk van de wereld. Ik ben zelf in bezit van een 924, voor velen geen ECHTE porsche, maar zelfs in deze auto is rijden een hele belevenis. Stuurt heel strak en kan menig andere wagen nog zoek rijden ook! Misschien dat ik de verre toekomst nog aan een 911 wil geraken, dan word het een 996 4S. Ik heb er geen problemen mee dat de auto spiegeleieren koplampen heeft; bij de laatste serie van de 996 vond ik dat juist heel mooi staan!
Ik denk niet dat Porsche van de 911-lijn afgaat. Ik denk dat ze hoogstens iets anders gaan verzinnen wat de type aanduiding aangaat ( 901, 911, 912, 930, 964, 993, 996, 997, 998, 999.. wat komt DAARNA?? ). En wie weet misschien brengen ze wel weer een GT1 op de race-markt, op basis van de Carrera GT, of een nieuwe 914 of 928. Bij Porsche weet je het nooit :P
HJS zegt
Gezien het succes van Porsche, vind het overgrote merendeel op deze aardbol het blijkbaar nog steeds een hele goede auto. Kan ik me wel in vinden;)
M Freak zegt
Porsche, toch wel een van de betere merken. Supertechniek, en het kan altijd weer een beetje meer. Kijk maar eens naar vergelijkingen waar een Porsche bij zit. Meestal is het de wegligging, of zijn het de keramische remmen die een glimlach toveren op ieders gezicht.
Porsche, een merk om trots op te zijn. Want dit is toch wel het ultieme rijdersmerk.
Porsche freak Lars zegt
wauw… moi stuk ik ben helemaal gek van porsche
gister nog in een 911 993 gereden dag van mijn leven!
het was een van de laatste lucht gekoelden
Oscar zegt
De porsche 911 is en blijft gewoon een legendarische auto, zelf ben ik met mijn vader een ”901” aan het opbouwen om rally’s mee te gaan rijden. En die 6 cilinder boxer maakt nog steeds een van de lekkerste geluiden! Ik denk dat het nog wel een tijdje duurt voordat de 911 is uitgemolken…
lincoln zegt
uitstekend uitgemolken .. mag dat ook ??
wilco zegt
Zou ik wel dapper vinden, een icoon op laten volgen. Vele andere merken komen er nu juist terug van en nemen iconen wederom in productie.
Maar de 911 heeft nu al een enorme historie. Zelf heb ik de 997 eens mogen rijden, en idd, goed uitontwikkeld.
Denk dat de 911 zeker zal blijven bestaan.
Gerrit zegt
uitstekend of uitgemolken?? als je het mij vraagt beide…
Matsinator zegt
Ik vind de 911 een prachtige auto. Ze worden met de jaren mooier, de 997 is echt prachtig!
Birger zegt
Wat een slecht geschreven stukje zeg. Inspiratieloos, saai, slecht.
-edit: wat een nutteloze reactie zeg. Inspiratieloos, inhoudsloos, slecht-
sebastian zegt
het is vooral het rijgedrag wat auto’s als een 911 mystificeert en heilig verklaart. ik heb eens in een witte 993 gereden, groen leren bekleding en de zwarte 15 inch fuchs velgen eronder. de auto blonk niet uit in stijfheid en er leek weinig grip op de voortrein.
totdat ik iets te vroeg op het gas ga op een oprit naar de snelweg. dan merk je dat er eigenlijk door de configuratie heel veel grip is waardoor je, mits ideale omstandigheden, juist bij het uitacceleren (zelfs vaak nog op de apex) vol op je gas kan staan, veel eerder dan een auto met de motor in de neus, vanwege de grip op de achtertrein. hiervoor moet je de auto wel een beetje overdreven insturen zonder onderstuur te veroorzaken. je plaatst de auto als het ware te vroeg in voor het uitacceleren.
vergelijk het maar met het rijden op een skateboard. wil je met een skateboard goed de bocht omgaan, richt je de voorkant van de skateboard in de gewenste richting om vervolgens op de achterkant te leunen.
Trabbi zegt
Casper, een Porsche 911 heeft de motor ACHTER de achterwielen, de versnellingsbak ligt BOVENOP de achteras. Do your research!
sacha zegt
Alternatieve titel voor dit artikel: Porsche 911: “uitstekend” en “uitgemolken”!
@Trabbi: Bij de hedendaagse 997 ligt het zwaartepunt van de motor voor de achteras.
Rick dos zegt
Ik heb het al in een andere topic van de 911 gezegd:
“Als je Porsche zou moeten definiëren dan heb je eigenlijk aan een paar cijfers genoeg; 911. En dat zegt volgens mij genoeg waarom Porsche niet afwijkt qua design.”
Als ze het 911 concept zouden verlaten dan zouden ze hun eigen poten onder hun vandaan trappen.
Kan wel maar ische nie schlim.
Ejay zegt
Kijk, de gewone”911 (niet de GT3 (RS), Turbo of GT2) is ook geen super sportwagen. De reden dat hij het goed is doet is dat hij eigenlijk prima bruikbaar is voor dagelijks gebruik, looks heeft die er wel uitspringen, maar niet extreem veel. Verder hebben ze de prijs van een goed aangeklede 5 of 7 serie of A6/A8. Kortom ze bedienen een markt die door niemand anders (misschien AMV8 een beetje) bedient word. Dit doen ze al 45 jaar. Ik zie geen reden om te stoppen.
RenesisHP zegt
Overleving door evolutie. Porsche zal dus nooit meer van de 911 af kunnen. De “vreemde” 911 is een verkooptopper, een icoon. Dus uitstekend en uitgemolken, al dan niet met opzet. ;)
mark zegt
dat de 911 nu een bijzonder goede auto is geloof ik wel, maar ik heb toch niet datzelfde “WOOOOOOOOWWWWWW” gevoel bij een porsche als bij een ferrari of misschien zelfs een lotus. Juist omdat het zo een enorme history heeft van gelijkende modellen vind ik ‘em gewoon minder speciaal, de reden dat er waarschijnlijk geen zou kopen als ik het geld had.
Scuderia zegt
Mooi onderwerp!
Van de 27 reacties hier nog geen één gezien die iets negatiefs over Porsche post.
Porsche is en blijft voor mij, en vast voor vele de ultieme Sportwagen.
Wat ik zo mooi vindt is dat Lamborghini en al die merken altijd met dikke V10 of V12’s komen en van die 6 liter blokken. Porsche komt met een 6 Cilinder Boxer motor. Meestal ook nog onder de 4 liter (3.6/3.8) Op papier denk je: Wat!! Maar bekijk het eens in het echt en je ziet wat er werkelijk gebeurt.
Porsche is een wagen die je ook in het dagelijks leven kan gebruiken, je kan je Porsche makkelijk in een wijk zetten zonder er allemaal krassen op te krijgen en telkens maar met de gedachten te lopen van: Als hij maar niet beschadigd, oké ik zou me toch ook een beetje zorgen maken als ik z’n wagen heb. Heb je nu een Turbo/GT3(RS) of GT2 Carrera 4S wordt het anders. Maar een 911 Carrera is een wagen die gewoon gebruikt kan worden voor andere dingen. Meestal zitten er in een Porsche niet van die patsers.
Laatst test in Autoreview Gallardo Spyder tegen 911 Turbo Cabrio.
Porsche wint met veel meer punten in de conclussie zeggen ze ”Maar niet iedereen draait z’n hoofd nog om voor een Porsche”. Vindt ik een beetje Onzin.
Oké een 911 zie je meer als een F430, Gallardo of wat dan ook maar een echte autoliefhebber maakt dat niet uit en zal nog gewoon naar een Porsche kijken. Als ik een Porsche zie denk ik van: WOOOW, wat een zalige wagen. Zie ik een Ferrari: Oww een Ferrari leuk.
Ondanks je Porsches meer ziet maakt hem dat voor mij niet minder exclusief.
Porsche is succesvol en verkoopt keer op keer weer perfect.
Ook in Racen presteren ze geweldig
Porsche is in mijn ogen succesvoller dan Ferrari of Lamborghini, dat zijn ook topmerken maar Porsche heeft gewoon iets wat Ferrari en Lamborghini niet hebben.
Porsche 911: “uitstekend” of “uitgemolken”?
Uitstekend/Perfect!
Voor mij geen beter sportmerk.
bp zegt
de porsche de aude 911 zijn prachtige wagens die er zeker mogen zijn tegenwoordig lijken ze negerens meer op posche wil te veel van 1 model tijd voor vernieuwing
-edit: probeer die toetsen met punten en komma’s eens-
Scuderia zegt
bp: over welk merk heb jij het?
Silverarrow zegt
Mocht ik ooit in staat zijn om zoiets te kunnen betalen, dan zou ik geen moment twijfelen. Wat een briljante auto. Hij is stijlvol, degelijk, snel, breed inzetbaar, etc. Daarbij is een Porsche 911 uniek om zijn historie en concept. Een icoon in het automobiele verleden, heden en zeker weten ook in de toekomst.
M.a.w.: Doe mij die maar!
swb zegt
blijkbaar iets vergeten:
928 moest 911 vervangen = mislukte poging
net voor de komst v/d boxster had porsche het erg ($) moeillijk
de boxster heeft hen uit het slop gehaald
en de cayenne heeft voor de exuberante winsten gezorgd
porsche bestaat nog,
ondanks de 911=?????
Jimmie zegt
@sacha, het zwaartepunt van het motorblok lijkt me nog steeds achter de achteras, aangezien het hele motorblok er achter ligt… Alleen de versnellingsbak zit op de achteras zelf.
rob zegt
911 the car to beat. hou van die wagen.
GoldenSample zegt
Ondanks de 911, geintje zeker? Jij gelooft dus dat ze ’t zonder de 911 makkelijker hebben gehad?
Feit blijft, Porsche is een van de weinige zelfstandige sportwagenbouwers. Kom overigens niet aan met: de Cayenne! blabla want die is er nog maar ‘net’ en Lamborgini heeft ook een LM02 gemaakt weten jullie nog? Of als je zegt, de 924 kots kots, Ferrari heeft geen Dino gemaakt zeker?
Jan C. zegt
Aan de schrijver: Vroeger zijn er misschien nog wel meer mensen begonnen met het bouwen van sportwagens als tegenwoordig. Het is niet zo alsof het tegenwoordig eenvoudiger is om een sportwagen te maken.
Terug naar het onderwerp. Porsche is, zoals al eerder geschreven, synoniem met 911.
D.D. zegt
Rij een 993 S vesuvio, de ultieme sportauto, toen, in het heden, en in de toekomst.
de 911……ultiem.
Frari zegt
911 s klinken als een geluidsarme wasmachine en alleen de modellen met Turbo kunnen ferrari/lamborghini partij geven.
Erg gekunstelde apparaten dus, in sportwagens horen atmosferische motoren.
Betrouwbaarheid, hoge restwaarde etc. zijn argumenten om een gezinsauto te kopen en niet als je 200 k te verbranden hebt aan een sportwagen.
De enige goede auto die uit de Porsche fabriek is komen rollen was de 928.
TT Man zegt
Leuke wallpaper Maurice, maar uh………dit is toch 1 en dezelfde auto die ik zie? :D
Tsja, vind het knap dat ze meer dan 40 jaar lang dezelfde auto kunnen verkopen (qua design en concept, uiteraard is ie wel flink ge-evolueerd sinds dit tijd) maar een sportwagen moet ook opwindend, spannend en sexy zijn. En dat is de 911 helaas niet. Hou enorm van sportwagens (en ben ook daadwerkelijk doelgroep) maar kan me niet voorstellen dat ik ooit geld aan een 911 zou uitgeven.
Een Boxter is in basis bv een veel betere auto (met een super wegligging, en hele goede prijs/prestatie verhouding) die, als ie dezelfde motor zou hebben, de 911 alle hoeken van het circuit zou laten zien. En ook nog eens een origineler ontwerp is. Dan heb ik het nog niet over de andere sportwagenmerken met meer passie en uitstraling (Aston Martin, Lamborghini, Ferrari, ….).
Mijn zakenpartner heeft 3 maanden een 997 Turbo gehad. Perfecte auto…….maar emotieloos, en hij heeft hem dan ook weer weggedaan. Te klinisch, te…….tjsa, voorspelbaar, net als de komende 998 ook wel weer zal zijn.
Commercieel gezien hebben ze blijkbaar wel gelijk, want winst maken ze er ook nog mee. Ook niet zo gek als je de kwaliteit van de materialen ziet (in vergelijking met bv een Audi of Aston).
Goed, aan mij dus niet besteed, en gezien de overige postings ga ik nu wel dekking zoeken…………..
Maghrebi zegt
Wij hebben een 993 2S gehad. Supermooi sing toen, en superfijn te rijden, en nog !
Ik vondt de 996 niet echt een mooie en geslaagde opvolger voor de 993, maar de nieuwe 997 is echt een waardige opvolger voor de 993, chappeau !
9000cse zegt
Noem me één merk, dat met één model al bijna 45 jaar (VIJFENVEERTIG jaar!) zoveel succes heeft geboekt als Porsche met de 911!
Iedereen mag van mij graag z’n mening over deze auto hebben, maar ik weet, dat kopers ervan uitermate trouw zijn en wel, omdat ze buitengewoon waardevast zijn, uiterst betrouwbaar en gemakkelijk verhandelbaar. Ik heb twaalf jaar in Duitsland gewerkt als beursmakelaar en weet het van collega’s, die ermee reden. (Méér dan dertig!)
Porsche kent in Duitsland een steeds verder groeiend aantal kopers met herhalingsaankopen en dat wijst op de succesformule van Porsche. Never change a winner! Verbeter hem, voeg er misschien iets aan toe, wat een nieuw koperspubliek aantrekt (Boxster, Cayman en Cayenne), maar vergeet nooit je core-business!
Alleen zo kan een CEO (Wendelin Wiedeking) met dit merk een (in mijn ogen onaanvaardbare beloning) krijgen van 60.000.000,- euro in 2007. Geef maar af op de 911, geen ander merk is zo succesvol!
Ik denk echter wel, dat Porsche niet erg blij zal zijn met de komst van de Nissan GT-R, want als die auto kwalitatief net zo goed blijkt te zijn als de 911 of misschien zelfs nog beter, dan sluit ik niet uit, dat hij met name op de Duitse markt best wel eens voor grote veranderingen in de verkoopaantallen van het betreffende segment zou kunnen gaan zorgen.
Gunther zegt
Ik heb een paar jaar met een 993 gereden en ik vond het fantastisch. Een hele lichte neus met sturen en vooral de remmen waren zeer indrukwekkend. Boven de 200 kmh maak je gehakt van de meeste turbo evos en race motoren zoals de R1. De echte 911 cockpit lay-out vind ik ook fijner dan de 996 en 997. Alleen in de regen moet je oppassen en ik zou elke pre 996 eigenaar een rijcursus aanbevelen. Porsche is fantastisch.
Scuderia zegt
Frari.
Jij vindt dus dat elk sportwagenmerk een Ferrari aan moet kunnen?
Porsche heeft in de 911 gewoon een hele ruime keuze, daarom is het ook z’n verkoopkanon. Waar kan je uit kiezen bij Ferrari? F430 F430 F1, 430 Scuderia?
Check de lijst van Porsche ne je treft het dubbele aan.
Daarom is de 911 zo goed. Hij is voor mensne die een leuke sportwagen kunnen betalen zoals de Boxter of een Carrera en voor mensen die peperdure wagens kunnen betalen.
Wat jij zegt slaat nergens op. Qua specs valt een Aston Martin dan ook af, een Lotus, Corvette. Dat is onzin. Porsche heeft zat kanonnen om het op te nemen tegen Lamborghini en Ferrari, kijk maar eens naar een Turbo en een Gallardo.
BaRa zegt
Wélke sportwagens Porsche maakt, wordt vooral bepaald door hun marketingafdeling. Ze hebben in de loop der jaren regelmatig andere modellen naar voor geschoven – 928, 944, recent de Cayman – maar die waren allemaal minder populair dan de 911. De vraag is niet of de 911 uitgemolken is. De vraag is of Porsche verstandig genoeg is om zijn publiek – en dus zijn portemonee – te volgen. En dat zijn ze. Kijk maar naar het succes van de Porsche-tractor. Volledig vreemd idee om een sportwagenfabrikant een landbouwvoertuig te laten ontwerpen, maar blijkbaar zat er markt in. En dat brengt ons terug bij de 911. De 911 is technisch doorgeëvolueerd. Maar dat maakt het als concept niet minder idioot. Het was al idioot bij de eerste versie, en dat is het nog steeds. Maar ja, als de beter begoede burger zich in de mythe wil inkopen, waarom zou Porsche ze dan tegenhouden, nietwaar? Maar als het dan toch een Porsche moet zijn, doe mij dan maar een Cayman. Of een 928. En liefst in een donkere kleur, anders steek dat rood-en-goud schildje zou lelijk af tegen de rest van het koetswerk. Oog voor detail, my ***! Slachtoffer van hun eigen mythe, dat is wel zeker.
Carmaster zegt
@ sacha
Daar ben ik het helemaal mee eens ;)
En Mr. Clarkson heeft gelijk, Porsche heeft een luie designafdeling.
Maar dat maakt de 911 nog niet slecht…
Esprit de Flandre - DierVriendelijk Roeselare zegt
@GoldenSample: “kom niet af met de Cayenne, Lambo heeft ook de LM002 gemaakt”.
Daar ging het niet over vriend. Het is geen kritiek dat ze een SUV maken, maar het is gewoon een feit dat de Cayenne de grote melkkoe is. En dat ze het geld om de Cayenne te maken uit de Boxster gehaald hebben. De 911 heeft voor Porsche de meeste prestige, het is eigenlijk een onvervangbaar model geworden, maar de echte winst – waarmee ze nu VW kunnen kopen – halen ze elders.
Vandaar, misschien inderdaad wel: ondanks de 911…