Hier is de Porsche 911 Turbo zónder S. Minder pk’s, maar ook een aantrekkelijker prijskaartje. Doorsparen of deze kopen?
Met een uitstekende marktstrategie heeft Porsche de nieuwe Turbo S gelanceerd. Zoals het heurt werd eerst de daddy gelanceerd. Later volgen de goedkopere varianten voor de klanten die gematigd enthousiast waren of een iets minder dikke bankrekening hebben. Zo hebben we hier de 911 Turbo. De versie zonder S dus.
Porsche 911 Turbo is niet lullig
Om maar meteen met een statement te komen. Je bent absoluut geen doetje met een 911 Turbo. Laten we het zo zeggen. De Turbo S is bloedverziekend krankjorum snel. De Turbo is achterlijk snel. Want met een sprint naar de honderd in 2,8 seconden kun je nauwelijks spreken van een langzamer modelletje. De Turbo S blijft met 2,7 seconden baas boven baas. Om te beseffen hoe bizar dit laatste is kun je de Porsche 992 Turbo S rijtest en video hieronder nog eens bekijken.
De nieuwe 911 Turbo levert 580 pk en 750 Nm koppel. Daarmee is deze ‘instapper’ net zo krachtig als de vorige 991 Turbo S. De topsnelheid ligt op 320 km/u. Dat is 10 km/u lager in vergelijking met de 992 Turbo S. Standaard komt de 911 Turbo met de Porsche Doppelkupplung-transmissie (PDK).
Meer opties dan voorheen
Vroeger koos je altijd voor het topmodel. Je kon niet aankomen bij je vrienden met het gewone model natuurlijk. De non S-modellen worden voornamelijk in Aziatische en Amerikaanse markten verkocht. Een reden waarom je dat bij de 992 Turbo niet meteen hoeft te doen heeft te maken met het volgende. Voor het eerst kun je opties als het Sport Pakket of Lichtgewicht Pakket, sportonderstel en een sportuitlaatsysteem krijgen op de 911 Turbo. Zonder badges is daardoor het verschil met de S enorm klein. Alleen een getraind oog ziet het verschil.
Standaard levert men de 911 Turbo met het Porsche Active Suspension Management-onderstel (PASM). Tegen bijbetaling kun je voor het harder sportonderstel opteren dat de Turbo ook nog eens 10 mm verlaagt.
Het Lichtgewicht Pakket snoept 30 kg van het voertuiggewicht. Je krijgt dan lichtgewicht kuipstoelen, geen achterzitjes en minder isolatie. Kies je voor het Sport Pakket dan krijg je een 911 Turbo met extra zwarte accenten, carbon goodies en Exclusive Design achterlichten.
Een meesturende achteras is standaard. Net als 21-inch velgen op 315/30 achterbanden en 20-inch op 255/35 voorbanden. De voorste remschrijven zijn met 408 mm ook op Turbo enorm groot en meten 36 mm in dikte. De achterste remschijven hebben een diameter van 380 mm en zijn 30 mm dik. Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB) met de herkenbare gele remklauwen en 10 zuigers zijn optioneel. Net als de Turbo S, heb je ook bij de Turbo de bijzondere actieve spoilers.
Het interieur
Een bekende plek als je kijkt naar de overige 992-modellen. Standaard op de 911 Turbo is een 10.9-inch infotainmentscherm, elektrisch verstelbare sportstoelen, Sport Chrono, het GT stuurwiel en het BOSE Surround Sound System. Een belangrijke om te weten is dat Porsche InnoDrive met adaptieve cruise control niet standaard is. Ook onder andere Lane Assist met verkeerstekenherkenning, een nachtzichtassistent en een upgrade naar het Burmester High-End Surround Sound System zijn een optie.
Porsche 911 Turbo prijs
De prijs maakt hem interessant ten opzichte van de S. De nieuwe 911 992 Turbo Coupé is er vanaf 239.200 euro. De Cabriolet kost 254.600 euro. Ter vergelijking. De Turbo S is er vanaf 272.500 euro (coupé) of 287.900 euro voor de Cabriolet. De orderboeken zijn vanaf heden geopend. Eind oktober staat de 992 Turbo bij de dealer.
bpc zegt
Een scherm geïntegreerd in het dashbord ??? Zo 2015! Moeten ze meer doen…
jorden zegt
@bpc: in 2015 hadden ze dus blijkbaar nog wel enig gevoel voor esthetiek in een auto interieur.
mashell zegt
@bpc: maar dankzij de “sportschrono stop watch” is het strakke van het dashboard weer verloren gegaan.
neymar zegt
Hybride pook kan echt niet
fransananas zegt
Het is gewoon knap hoe begeerlijk zo’n 911 toch is en blijft.
ericd zegt
“De nieuwe 911 Turbo levert 580 pk en 750 Nm koppel. Daarmee is deze ‘instapper’ net zo krachtig als de vorige 991 Turbo S.” Is ie misschien ook wel goedkoper dan de vorige turbo S?
KEV9 zegt
Van alle (super)(sport)wagens is en blijft de 911 toch wel de mooiste… en de betrouwbaarste..
karaya zegt
De droom van elke bouwvakker. Hij schrijft ook zo weinig af, net als je Golf TDI.
wokpan zegt
Autoblog app kopieert lekker van je clipboard, wat doen jullie daar in vredesnaam mee? #privacy
Wouter zegt
Jij gebruikt de iOS14 beta? Onze app gebruikt het clipboard om te kijken of daar toevallig een Autoblog URL staat en lanceert dan de app. Er zijn meer apps die dat doen.
We kijken er even naar. De update van de app is al heeeeel lang over datum, maar ik gooi dit ook even in de groep.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Ik dacht echter dat de ‘gewone’ turbo meer de GT3 kant op zou gaan om meer bestaansrecht voor beide modellen te genereren?
Edge zegt
Goede launch spec, zo in Gentiaans blauw met een bruin interieur. Best wel een ouwelulllenspec, maar als mid-twintiger vind ik dat toch altijd wel heel gaaf, zo’n sjieke, donkere exterieurkleur met een lichter interieur.
kniesoor zegt
Op de keper beschouwd is er waarschijnlijk weinig noodzaak om een S te kopen, maar zou dat tóch doen. Gewoon omdat het kan, zeg maar.
mustang750supersnake zegt
….joepieeeéé…..”begint te rennen naar de dealer’…….
berlinetta zegt
Ik ben niet echt weg van de 992 en de Turbo S is ook niet direct mijn ding, maar zo in het blauw en met dat interieur vind ik het toch wel een fraaie wagen. En eerlijk is eerlijk, ik denk dat er weinig sportwagens zijn die zo’n goede aanbieding zijn als deze 911 Turbo.
Volvo_440_turbo zegt
De Turbo voor mij, dan kan ik een tiende langer van de acceleratie naar de 100 genieten :D
oxidizers zegt
Het is helaas wachten op een elektrische 911 voordat we in Nederland een nieuwe kunnen aanschaffen voor een eerlijke prijs.
shellplc zegt
Zal in Nederland niet of nauwelijks verkocht worden iedereen gaat voor de S, mensen die dit soort auto’s kopen hoeven nou eenmaal niet op een dubbeltje meer of minder te kijken.