De koning der Turbo-motoren is in het nieuw gestoken. Dat was hard nodig, nu ook de mindere goden over drukvulling beschikken. Daarom geen louter cosmetische wijzigingen, maar ook meer vermogen.
De recente facelift van de Porsche 911 zal de boeken in gaan als de belangrijkste stap uit de geschiedenis van de Elfer sinds waterkoeling. Niet omdat een roostertje anders werd vormgegeven en een lampunit een iets andere lijn kreeg. Nee, vooral omdat deze het afscheid markeerde van de atmosferische zescilinder boxer. Ach, Porsche zou Porsche niet zijn als ze van de 911 een niet nóg briljanter apparaat maakten dan hij al was. Vind Wouter ook overigens, en die kan het weten.
Alleen, hoe moet dat nou met de Porsche 911 Turbo nu eigenlijk alle 911’jes Turbo’s zijn? Eerst even wachten, dan alsnog faceliften en een schepje extra vermogen, aldus Porsche. Bijna drie maanden nadat ons een eerste officiële blik gegund werd op de 991.2, is het dan eindelijk de beurt aan de Turbo en de Turbo S.
Extra vermogen dus, en wel 20 pk voor zowel de Turbo als de Turbo S. Daarmee komen de vermogens uit op respectievelijk 540 en 580 pk. Twee turbo’s, verschillend van formaat, stuwen de 911’jes naar hogere topsnelheden dan ooit tevoren. De Turbo S is goed voor 330 km/u (+12), de reguliere Turbo houdt het bij 320 km/u (+5) voor gezien. De honderd wordt in respectievelijk 2.9 en 3.0 seconden bereikt. En dat terwijl de Porsche nu genoegen neemt met 9.1 l/100 km, 0.6 liter minder dan voor de facelift. Niet dat je dat haalt overigens, en als het je wel lukt, dan doe je iets verkeerd.
Eind januari 2016 staat de vernieuwde 911 Turbo bij de dealers, waarbij zowel de Turbo als Turbo S ook leverbaar zijn als Cabriolet. Het publieksdebuut krijgen de Porsches tijdens de North American Internation Autoshow in Detroit, die 11 januari van start gaat.
ds3thp zegt
Vind hem er qua lijnen en vooral de achterkant beter uitzien dan zijn voorganger! Het subtiele spoilertje doet hem ook echt goed.
Extra power is natuurlijk altijd lekker, zeker gezien het feit dat de Turbo z’n vermogen toch wel kwijt kan!!
mpowerm3 zegt
@ds3thp: nu nog strakkere koplampen dan is de facelift compleet.Maar dan wordt het een nieuw model,verwarrend joh
lexusfan zegt
Niet heel veel verschil dan de vorige
TimD zegt
@lexusfan: joh… Ze noemen het ook een OP FRIS BEURT, dat betekend: minimale wijzigingen, bestaande componenten mooier/beter maken
E550 zegt
Ik vind de compleet rode achterlichten van de pre facelift toch mooier.
dutchcorvette zegt
Subtiel maar wel effectief
viezefreddyw zegt
Mooie en subtiele wijzigingen ten opzichte van zijn voorganger. Het zijn wel echt brute cijfers hoor, daar waar de pre-facelift al behoorlijk snel was, hebben ze dit nog sneller weten te maken. Geel staat hem ook echt heel erg goed.
gallardogt zegt
@viezefreddyw: Die drie kleine luchthappers bij de achtervleugel zijn ook wel geinig. Kleuren kan je al checken in de nieuwe configurator:
http://www.porsche.com/netherlands/nl/modelstart/all/?modelrange=911
Dutchdriftking zegt
Het is wel weer een snoepje geworden hoor. Zeker in het geel. Erg goed gelukt.
PeugeotGTI zegt
En toch zie ik het na al die jaren nog steeds niet.
PeugeotGTI zegt
@peugeotgti: rest van de comment: voor dat geld kan je zoveel mooiers kopen. Als ik mag kiezen tussen een Hertog Jan en een Duvel ga ik toch echt voor het speciale biertje. Hertog Jan is lekker en je wordt er net zo bezopen van. Toch ga ik voor de Duvel. Kwestie van smaak waarschijnlijk.
reactief zegt
@PeugeotGTI: Smaak inderdaad. Maar voor velen is de bruikbaarheid van de 911 juist de aantrekkelijkheid. En de meer exclusieve concurrenten bieden dit mijn inziens niet.
Mocht ik in de positie zijn te kiezen zou ik het lastig vinden…
PeugeotGTI zegt
@reactief:
Bruikbaarheid is relatief. Als je een Porsche Turbo hebt staat er ook wel een Range Rover voor de deur. Ik vind een bruikbare sportwagen voor watjes eigenlijk. Beleving is het toverwoord denk ik.
reactief zegt
@PeugeotGTI: Dat is dus een misvatting. Stel je hebt een dagelijkse auto nodig; wilt wat luxe, comfort, sportief en goed rijgedrag, wendbaar zijn, er goed uit zien, sporadisch de kleine kids wegbrengen, boodschappen kunnen doen enz enz…
Dan is de 911 gewoon een uitstekende keus. Je rijdt toch liever elke dag een 911 dan een Range Rover.
alfaitak zegt
@peugeotgti: ooit eens in een porsche gereden?
PeugeotGTI zegt
@alfaitak:
Een 944 ooit. Was niet veel mis mee. 911 nog nooit.
alfaitak zegt
@peugeotgti: hmm. Ik ben ook nooit porsche fan geweest totdat ik mocht rijden in een carerra 4S. Alles klopt gewoon en het rijdt echt heerlijk. Sindsdien ben ik fan.
davelepeef zegt
Lambo Miura belde, hij wil z’n roosters terug…
mb10 zegt
@davelepeef: en amg zijn uitlaten
MARS zegt
Nette cijfers!
TimD zegt
Maar…. De turbo S doet het in 2.9 en de turbo in 3.0 ? Vanwaar de keuze dat men toch voor de S gaat? Die zal ongetwijfeld een stuk duurder zijn
reactief zegt
@TimD: voorheen zat de Turbo S ook dikker in de opties, waardoor het prijsverschil effectief kleiner is.
Zelf zou ik voor een handgeschakelde Carrera 4S gaan. Vind die mooier dan deze en door de turbo nu ook een brede powerband. Daarnaast zullen er snel pakketjes volgen van tuners voor meer power vermoed ik.
gtwillem zegt
@reactief: de S zit nog steeds dikker in de opties, met name keramische schijven maken een verschil.
berlinetta zegt
@timd: Omdat de bankrekening het toelaat. That’s why.
rb26dett zegt
Koning der turbomotoren…. Sure
berlinetta zegt
Gek genoeg vind ik hem een stuk mooier geworden. Dat terwijl hij maar minimaal gewijzigd is. Ik begin de 911 zo steeda mooier te vinden.
Technisch gezien vond ik Porsche altijd al fantastisch.
vandijkbv zegt
Leuk, AMG uitlaten onder je Porsche…
agarde zegt
@vandijkbv: viel me ook op haha
ttr6 zegt
Ach, al die PK’s…..alsof je dat in de praktijk gaat merken. Zoals een paar collega’s hierboven al schreven: uiteindelijk gaat het om de beleving en daar heb je niet perse weer een 20 PK meer voor nodig. Ik vraag mij zo langzamerhand af waar die PK race een keer gaat eindigen. Ik heb zelf 2 hobby auto’s , een moderne met heul veul PK’s en een > 40 jr oude met weinig PK’s. Belevingsverschil??? Volgens het aantal PK’s zou dat factor 4 moeten zijn maar dat is absoluut niet zo. Dus Porsche: allemaal leuk en aardig maar vrij nutteloos deze “opwaardering”.
fit4fun zegt
Moeilijk om een model te bedenken wat nog meer uitgemolken is dan de 911.
gtwillem zegt
Als ik ooit het geld voor een ‘supercar’ heb, dan komt deze er. Absoluut. De 991 is een waanzinnig competente auto. Voor een sportwagen is ie ruim en praktisch. Met 4wd kun je het hele jaar door er plezier van hebben. De prestaties zijn bizar. Maar het grootste voordeel vind ik het uiterlijk, typisch Porsche. Wel wat dikker, maar je kan er normaalste door de stad rijden, of door een parkeergarage.
Aangezien de motoren exact gelijk zijn zou ik voor een 991.2 Turbo gaan, in donkerblauw met espresso interieur. Kun je ook nog bij je schoonouders voor komen.
Voor de mensen die het allemaal onzin vinden: jullie hebben geen Porsche 911 Turbo. Als je als merk een opvolger moet maken, zeker als facelift model, zijn nét die extra paarden een goed argument. Die klanten willen de snelste optie.
thomasthomas zegt
Moet zeggen na het zien van dat filmpje wat een mooie auto damn echt alles klopt. Ben zo wie zo Turbo 911 fan maar een 964 of 993 zijn echt niet te betalen.