Porsche had de 911 Turbo (S) Coupé al voorgesteld en uitgestald, een open versie van de (voorlopige) 911-topper hadden jullie nog tegoed. Bij dezen.
Qua specs is de 911 Turbo cabrio identiek aan de coupé. Dit betekent 520 pk en 700 Nm voor de Turbo en 560 pk en 700 Nm voor de Turbo S. In open vorm leidt dit tot 0-100 acceleratiecijfers van respectievelijk 3,5 en 3,2 seconden (coupé: 3,2/3,1s) en een topsnelheid van 318 km/uur, hoewel je dat laatste misschien beter met de kap dicht kunt doen. Met 9,9 liter gemiddeld (coupé: 9,7l) blijft het normverbruik net onder de 10 liter-grens.
Met 28 mm bredere wielkasten dan de Carrera 4 staat ook de 911 Turbo Cabriolet lekker wijd op zijn pootjes. De elektrische bedienbare softtop opent en sluit in 13 seconden, en als je langzamer dan 50 km/u gaat is dit ook al rijdend te doen. Om het gewicht (bovenin) te drukken is de het frame van het dak van (lichtgewicht) magnesium.
De 911 Turbo cabrio beleeft zijn werelddebuut op de L.A. Motorshow, eind november, en is nu al in Nederland te bestellen. De prijs: 200.900 euro voor de Turbo en 235.100 euro voor de Turbo S. Dit is een kleine 15 mille bovenop de coupé (186.700/220.500 euro).
Voor wie zich aan de oostkant van onze grens begeeft: in Duitsland doet de nieuwe 911 Turbo Cabrio (S) 174.431 (207.989) euro.
UPDATE: De eerste video van de neue Porsche 911 Turbo Cabriolet vind je HIER.
porsche928 zegt
zet er voortaan ook de prijzen in D en B bij, dan hebben we het in perspectief.
sir_smokalot zegt
You forgot to say ‘please’.
StijnB zegt
@sir_smokalot:
Please me and give me the f*cking prices! :p Beter? :)
Robinveerman42 zegt
@StijnB: take a snicker!
rufctr01 zegt
Waanzinnig mooie auto!
mashell zegt
@rufctr01: Indrukwekkend jazeker. Maar mooi? Een lelijk gat in de flank en een veel te dikke kont? Een gewone 911 Carrera is echt mooier.
rufctr01 zegt
@mashell: dit zijn juist de dingen die ik mooi vind aan deze auto, maakt de auto agressiever.
mashell zegt
@rufctr01: smaken verschillen. Ik vind elegant mooi en agressief juist niet.
darkpluisje zegt
@mashell: Vind de bredere achterkant erg mooi maar de luchtgaten in de achterbumper hadden van mij niet gehoeven
jorritgroen zegt
Weet je zeker dat de wielkasten 28mm breed zijn?
toshtie zegt
@jorritgroen: 28mm breder (dan de carrera). Niet 28mm breed :)
jorritgroen zegt
@toshtie: ohja, sorry. Lees te snel.
jack_abarth zegt
Pff… 235k voor een Porsche cabrio.
Nee, doe dan maar een Maserati GranCabrio.
MLTB zegt
Prima ding weer natuurlijk; Porsche kennende. Ziet er ook goed uit qua looks. Alleen dat geluid heb ik nog steeds helemaal niets mee met zo’n Turbo!
Dan koop je een ‘sportwagen’ en dan klinkt ie als een vreemde kleine straaljager/stofzuiger. Je mist een beetje de emotie bij zo’n ding volgens mij.. Zal verder prima rijden overigens, en een rapper luxe-vervoersmiddel is er bijna niet.. Maar ik zou als ik zelf voor die keuze zou staan toch echt een GT3 halen, of eventueel iets minder hardcore en gewoon een Carrera S met atmosferisch blok.
phaeton zegt
Prachtige auto geworden. Ik zou ook een GTS of 50Ann. opteren voor het atmosferische. De prijs valt mij reuze mee tot de Duitse, 235k om 208k. Zelfs bij een 5-serie kan het verschil al groter zijn.
midasracer zegt
En ook bij deze auto is het de voorste kentekenplaat die alles verprutst. De stroomlijn over de motorkap is vernietigd, wat veel problemen op hoge snelheid zal geven (“buffeting” zou James May roepen), los van het extra benzineverbruik. Belangrijker is nog dat de kunststofbumper ontworpen is voor voetgangersveiligheid. Deze veert netjes in en drapeert de onoplettende voetganger op de kap en verdeelt de krachten zonder puntbelasting. Helaas zal de kentekenplaat er voor zorg dragen de de knie wordt verbrijzelt ondanks alle goede bedoelingen van Porsche. In ieder geval voer ik er binnenkort een rechtzaak over. Mijn bezwaar van een kentekenplaatsticker is afgewezen en ik heb inmiddels beroep aangetekend. Nu wachten op de oproep voor de kantonrechter. Eens kijken wat hij/zij er van vindt.
hollow zegt
@midasracer: zet em op!
osmo zegt
@midasracer: Wat ik niet begrijp is dat de constructeurs een auto ontwerpen waarbij er geen rekening wordt gehouden met die grote metalen kentekenplaat die er sowieso voor op komt te hangen (behalve in sommige Amerikaanse staten).
midasracer zegt
@osmo: Nee dat is niet verplicht. Ik heb de wet uitgespit en de certificatieeis voor de kentekenplaat betreft alleen de plaatsing aan de achterkant. Er bestaat geen eis voor de voorkant. De voorkant wordt wel gecontroleerd op scherpe delen, de minimale afrondingsstraal is 5mm. Verder speelt voetgangersveiligheid een rol en natuurlijk de emissieeisen. Zodoende kan een automobielfabrikant de voorkant optimaliseren zonder rekening te houden met de voorste kentekenplaat. Dat kan ook niet, want elk land heeft daarvoor andere regels. Inmiddels zie je steeds meer landen die een kleine kentekenplaat uitgeven (o.a. Zwiterland en Italië) of alleen de plaat aan de achterkant toestaan (o.a. diverse Arabische landen en veel staten in de USA). Het vreemde is dat als je auto NIET aan de EU/RDW eis voldoet mbt de plaatsing van de achterplaat, je vervolgens het recht hebt op een kleine kentekenplaat, die dan ook voor de voorkant geldt. Volgens mij geldt deze regeling alleen voor Nederland. Hier zie je veel pickup trucks rondrijden die wonderbaarlijk geen ruimte hebben voor een EU kentekenplaat (ze zetten er een soort plug in, of de stekker voor de trekhaak wordt er geplaatst), maar dezelfde trucks rijden in Duitsland rond met de EU plaat voor en achter.
De conclusie is dat er een auto wordt typegoedgekeurd ZONDER de voorplaat en vervolgens mag de importeur of eigenaar het zelf uitzoeken. Met de plaat voorop voldoet de auto dan NIET meer aan de typegoedkeuring, maar wel aan de APK eisen. Krom he? Ik ben benieuwd hoe de eigenaren van de Donkervoort GTO en de Alfa 4C dit gaan oplossen.
ej20g zegt
@midasracer: dus eigenlijk kan ik straks gewoon zonder kentekenplaat voorop rijden? Immers, de Europese wetten staan bóver de wetten van het desbetreffende land. Dat zou dus betekenen dat als je een boete zou krijgen voor het niet voeren van de kentekenplaat voorop, je die aan kunt vechten en theoretisch gezien zou moeten kunnen winnen ook al zouden daar 3 of meer rechtzaken voor nodig zijn. Right or wrong?
midasracer zegt
@ej20g: In principe is 1 zaak genoeg. Komt er een hoger beroep dat ook gewonnen wordt, geeft dat jurisprudentie en is de kwestie landelijk geregeld (geen kantonrechter kan anders beslissen dan een hoger hof).
Maar het is niet zo dat de EU regels expliciet de voorplaat verbieden, hij wordt alleen niet genoemd. Er zijn geen EU regels voor een voorste kentekenplaat. De Nederlandse regeling is daarom niet in strijd met een EU regel. Maar het is wel zo dat de typegoedkeuring grotendeels teniet wordt gedaan door de voorste kentekenplaat. De voorplaat is in strijd met voetgangersveiligheid (scherpe delen) en emissieeisen (meer luchtweerstand). Ik neem aan dat mijn rechtzaak over een maand of 2 voorkomt, dan weten we meer.
RuVi zegt
Zoals verwacht, maar ik snap 1 ding niet:
911 Turbo 0-100
Coupe 3,2
Cabrio 3,5 (0,3 sec verschil)
911 Turbo S 0-100
Coupe 3,1
Cabrio 3,2 (0,1 sec verschil)
amg65 zegt
@RudyV: powerrrrrrr
beerton zegt
Leuk dat de duitse prijs er bij staat. Nu die van belgië er nog bij en het is perfect.
sir_smokalot zegt
Die wordt niet aan ons gecommuniceerd helaas.
mrr zegt
-edit: laten we je een handje helpen-
beerton zegt
@sir_smokalot: Dan moet jij dat uitzoeken, beetje moeite doen he jongen.
sir_smokalot zegt
@beerton: Heb het nog even gecheckt, maar volgens mij is er nog geen Belgische prijs. Niet elke importeur onthult gelijktijdig de prijs, hier zit soms maanden verschil tussen.
Porsche Nederland is bij mijn weten de enige Nederlandse importeur die direct met prijzen komt, bij de rest moet je meestal even wachten :)
Een voorbeeld is bijvoorbeeld de Clio RS, daar hadden Belgen dan weer maanden eerder een prijs van dan wij. In dat opzicht is het dus een beetje lastig communiceren naar de lezer toe, ook al doen we dat natuurlijk graag.
beerton zegt
@sir_smokalot: wist ik niet, dankje voor de uitleg!
mrr zegt
@sir_smokalot: Helder! Dank voor de uitleg en de sportieve reactie op mijn comment :-)
Ram-G-maN zegt
Zijn er ook foto’s met het cabriokapje op? Ben benieuwd of Porsche wederom voor een softop-look-a-like-hardtop is gegaan.
hispanosuiza zegt
de vorige was mooier
johnny23 zegt
Als de constructie goed is, is 318 open goed te doen. Mijn M3 doet 300+ en dat gaat heel comfortabel. Communiceren met degene die naast je zit is zelfs ook nog goed mogelijk.
geertvanoosterwyck zegt
dit is pure bullshit,je rijdt geen 300 in een cabrio, dat kun je fysiek gewoon niet vol houden, als je dat probeert met een open dak,VERGEET het maar, en een softtop die dicht is heeft ZO veel weerstand dat je dit nooit haalt,je kan hier een leuk sprintje mee trekken,maar daar houdt het dan ook mee op,ik vind het WEL veel geld om alleen eens een sprintje te trekken aan het stoplicht. WEL een leuke auto,zal de mijne TOCH moeten chippen om deze voor te blijven vrees ik. Ik denk dat ik een van de weinige mensen op dit forum ben die regelmatig over de 300 km /hr rijden,men schijnt hier niet te beseffen dat je dan 83.33 meter per seconde aflegt,je rijdt deze snelheden niet zo maar overal, je moet de weg kennen,absoluut verkennen op voorhand,afbreken vanaf er een andere wagen in de buurt komt,vrijdag nog 270 gereden,maar moeten afbreken omdat er van de andere zijde verkeer aankwam,als je 300 rijdt, dan doe je 5 km per minuut,hallo???dat is een km op12.5 seconde,WEL bij de pinken blijven is dan de boodschap