
Deze Porsche 911 Targa maakte de koprol niet af, dus eindigt deze op z’n dak.
Zwaarder dan een reguliere Porsche, maar niet zoveel open lucht als een cabrio-911. De Porsche 911 Targa lijkt een vreemd tussenmodel te zijn, die tóch iets begeerlijks heeft. Is het de interessante techniek, of is het de mooie combinatie van hardtop en opendak? Dat blijft nog een beetje een mysterie. Sowieso voor deze schrijver.
De Targa op de foto’s is echter nog dat stukje mysterieuzer. Feit is wel dat de 911 Targa 4S minstens een halve koprol heeft gedaan; de auto ligt nu ondersteboven op een fietspad. Daarbij heeft dat glazen dak het duidelijk niet overleefd. Het gaat om een 997-model dat in 2008 voor het eerst op de Nederlandse weg reed. Deze heeft dus niet het Targa-systeem waarbij de hele achterzijde van het dak omhoog wordt getild. In plaats daarvan schuift het dak onder de achterruit, alsof het een flink panorama-dak is.
De linkerzijde van deze Targa lijkt nog redelijk onbeschadigd te zijn. Ja, de achterste wielkast heeft wat krasjes, maar zo’n gigantisch grote kostenpost hoeft dat ook niet te zijn. Kijken we naar de andere kant van de omgekukelde Targa, dan zien we dat het ongeluk toch een stukje heftiger was. Het voorwiel zit duidelijk niet meer zo goed aan de auto vast als zou moeten. Ook zien we auto-onderdelen waar eigenlijk een bumper voor hoort te hangen. Het lijkt er dus op dat de Targa met het rechtervoorwiel de stoeprand raakte.
Het ongeluk zou vrijdagmiddag zijn gebeurd, zo rond 14.00 uur in Doesburg. De Porsche Targa raakte van de weg, gleed door het plantsoen en rolde tegen de lantaarnpaal aan. De politie en een ambulance waren ter plaatse; de bestuurder is meegenomen naar het ziekenhuis. Over zijn verwondingen is niets bekend.
Foto’s: Dennis van Bemmel / Persbureau Heitink
Toch knap voor een targa, is dat niet precies waarom sommigen kiezen voor een targa ipv cabrio? Hoe stijf zal zo’n cabrio zijn als ie op zn dak ligt….of heb je dan van die automatische rolbars ofzo?
@lefty00: https://www.planet-9.com/threads/911-roll-over-safety-bars-activate.136449/
Ik heb die Turbo velgen nooit zo mooi gevonden, maar ik zie toch dat velen daar anders over denken
@hehe: zo zie je ze eens vanuit een andere hoek. Wellicht dat het nu beter is?
Zonde man. Ik reed vandaag nog naast een 911 cabrio, wat een fantasische soundtrack heeft zo’n ding
Het nut van het targadak tov de cabrio is bewezen.
Dat ie makkelijker omrolt? Of wat bedoel je?
Zonde van de lantaarnpaal.
@schreute01:
Toch wel stevig zo te zien. Zal wel in de papieren lopen die herstellingen.
Is geen Targa
Idd was ik ook in de war, maar volgens de auteur is dit een targa. Ik vraag me af of het dan wel een targa mag heten als er in lengterichting doorlopende dakbalken zijn, en dan alleen het middelste deel als een schuifdak naar achteren schuift. :s
Is destijds toch echt verkocht als targa.: https://www.porsche-club-holland.nl/porscheclubs/pc_holland/pc_main.nsf/web/4EBDFF2C2A0E13CFC12572D2006C7099
@bitd: Nee? wat dan wel?
@dragspert: een officiële nep targa met een schuifraam, maar goed moet wel eerlijk bekennen dat ik alleen naar de daklijn heb gekeken voor mijn oordeel en dit model was vergeten zoals hierboven beschreven.
Grappig, dit is hier even verderop helemaal niets van gemerkt…
Zo te zien kwam hij vlot van af de provinciale weg, hard linksaf gegaan en met onderstuur het stoeprandje gepakt. Op de foto is dit lastig te zien maar je komt van de afrit met een rechts-links stuk om vervolgens scherp weer naar links te gaan…..
Zonde van deze fraaie Targa. Heb dezelfde gehad maar dan het facelift type van 2010 met PDK. De Targa kun je aan de zijkant herkennen aan de chromen daklijst. Dit is nog het prefacelift model zonder PDK en andere achterlichten.
Bij de RDW staat ie te boek als Targa 4S
En even over het mysterie: een Targa is voor mij de meer mannelijke versie van een Cabrio. Wel het plezier van het open rijden maar niet het, in mijn beleving, hogere vrouwen-DNA van de auto. Prachtige auto overigens zo’n Targa 4S!
Door die zware dakconstructie gaat je lage zwaartepunt 5 meter omhoog en wordt ie natuurlijk topzwaar. Was een kwestie van tijd dit. ;)
Die eland test toch, hebben meer auto’s last van
Heeft niet de bekende targabeugel… Dus een 996 of 997 targa?